Welke muziek beluister je nu? [4]

Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16800
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Bericht door Hendrikus »

Marnix schreef:2 variatie op een bekend thema of gegeven

Jij denkt aan optie 1, maar optie 2 is waar het om gaat ;)
Vandale kan me de boom in: een variatie is fundamenteel iets anders dan een improvisatie.
Als je een improvisatie kunt herhalen, is het geen improvisatie meer. Een improvisatie is dus per definitie nieuw, anders verdient het de naam improvisatie niet.

Ik heb gezegd :wink:
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16800
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Bericht door Hendrikus »

Wikipedia schreef:mprovisation is the practice of acting and reacting, of making and creating, in the moment and in response to the stimulus of ones immediate environment. This can result in the invention of new thought patterns, new practices, new structures or symbols and/or new ways to act. This invention cycle occurs most effectively when the practitioner has a thorough intuitive or technical understanding of the necessary skills and concerns within the improvised domain.

The skills of improvisation can apply to many different abilities or forms of communication and expression across all artistic, scientific, physical, cognitive, academic and non-academic disciplines. For example, music, cooking, presenting a speech, sales, personal or romantic relationships, sports, flower arranging, martial arts, psychotherapy, the arts, and much more.
Laatst gewijzigd door Hendrikus op 07 mei 2007, 12:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16800
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Bericht door Hendrikus »

Duitse wikipedia schreef:Improvisation (v. ital.: improvviso unerwartet, aus lat.: im (kehrt den sinn des angeschlossenen Wortes um); proviso vorhersehen) bedeutet, etwas ohne Vorbereitung, aus dem Stegreif oder ad hoc dar- oder herzustellen. Improvisation im allgemeinen Sprachgebrauch meint den spontanen praktischen Gebrauch von Kreativität zur Lösung von auftretenden Problemen.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Hendrikus schreef:
Marnix schreef:2 variatie op een bekend thema of gegeven

Jij denkt aan optie 1, maar optie 2 is waar het om gaat ;)
Vandale kan me de boom in: een variatie is fundamenteel iets anders dan een improvisatie.
Als je een improvisatie kunt herhalen, is het geen improvisatie meer. Een improvisatie is dus per definitie nieuw, anders verdient het de naam improvisatie niet.

Ik heb gezegd :wink:
Zucht :) Lekker eigenwijs :D

Dat jij alleen die uitleg van improvisatie kent zegt meer over jou dan over de Van Dale hoor. Improvisatie heeft gewoon 2 betekennissen, een spontane variatie of aanvulling op een muziekstuk of een van te voren bedachte variatie. maar jij bent blijkbaar meer op de hoogte van de Nederlandse Taal dan dat de Van Dale dat is :) En dan kan je wel stukken aanhalen die jou uitleg onderbouwen, maar door stukken aan te halen die het gelijk bewijzen van die eerste uitleg is nog geen bewijs dat die andere wat minder bekende betekenis van het woord niet zou bestaan.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Josephus
Berichten: 2935
Lid geworden op: 04 dec 2006, 16:28
Locatie: Randstad

Bericht door Josephus »

Marnix, een woordenboek als de Van Dale is een handig hulpmiddel, maar niet zaligmakend hoor... :wink:

Overigens lees ik bij optie 2 niet dat het om een "van te voren bedachte" variatie gaat.

Je kunt het ook zo lezen: optie 1 is een zogenaamde vrije improvisatie, zoals bijvoorbeeld ook in de jazz veelvuldig voorkomt. Optie 2 is dan een improvisatie over bijvoorbeeld een koraalthema. In zekere zin is dat dan een variatie op dat thema, maar wel een die ter plekke ontstaat. Die uitleg lijkt me juister, want anders valt er ineens wel erg veel onder de noemer "improvisatie".

Wijlen Klaas Bolt (organist) lanceerde overigens de term "voorbedachte improvisatie", waarbij min of meer de grondverf van te voren werd aangebracht en het eigenlijke schilderwerk op het moment zelf werd gedaan.

Toch is dat nog wezenlijk anders dan organisten die bijvoorbeeld 20 jaar geleden een improvisatie op de plaat hebben gezet en dat anno nu nog steeds als "improvisatie" op hun programma hebben staan. Dat is gewoon niet correct.

Hier nog een quote uit een cd-recensie:
Het is overigens nog maar de vraag of het in het geval van X. om echte improvisaties gaat. Er ontstaat gemakkelijk verwarring wanneer op de voorkant van het CD-doosje over improvisaties en op de achterkant van hetzelfde doosje over bewerkingen wordt gesproken. Dat zijn toch wezenlijk twee verschillende zaken. Gaat het om uitgeschreven bewerkingen en dus feitelijk om composities, of is er daadwerkelijk sprake van echte improvisaties? Een derde mogelijkheid behelst de door wijlen Klaas Bolt toegepaste vorm van de voorbedachte improvisatie. Hierbij wordt het spontane muzikale proces grondig voorbereid en eventueel door middel van aantekeningen, kort uitgeschreven thema’s en dergelijke ondersteund. Deze spraakverwarring is overigens niet exclusief voor deze opname. Keer op keer hoort men op concerten dezelfde improvisaties, terwijl het eigenlijk om composities gaat die in de loop der tijd improviserenderwijze zijn ontstaan. Het is wel zo eerlijk om als organist geen onduidelijkheden te laten bestaan rondom de ontstaansgeschiedenis van een koraalwerk. Het is immers geen schande toe te geven dat het niet om een improvisatie maar om een compositie gaat. Artistiek verantwoord en inventief componeren is op zich al moeilijk genoeg.
Gebruikersavatar
myster
Berichten: 331
Lid geworden op: 08 sep 2004, 22:24
Locatie: gelderland

Bericht door myster »

Hendrikus schreef:Als je een improvisatie kunt herhalen, is het geen improvisatie meer. Een improvisatie is dus per definitie nieuw, anders verdient het de naam improvisatie niet.
Dan zijn er weinig organisten die improvisaties laten horen op concerten. Want die spelen bijna altijd van papier.

[font=Tahoma]Blij dat ik nooit meer ga luisteren :lol: [/font]
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16800
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Bericht door Hendrikus »

Marnix schreef:Zucht :) Lekker eigenwijs :D
Wat, wie is er hier eigenwijs? :wink:

Neem nou maar van mij aan: een fariaasie is geen improvisasie!
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16800
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Bericht door Hendrikus »

myster schreef:Dan zijn er weinig organisten die improvisaties laten horen op concerten. Want die spelen bijna altijd van papier.

[font=Tahoma]Blij dat ik nooit meer ga luisteren :lol: [/font]
Och, mooi stuk van papier is niet lelijk, hoor :wink:
wim
Berichten: 3776
Lid geworden op: 30 okt 2002, 11:40

Bericht door wim »

Hendrikus schreef:
myster schreef:Dan zijn er weinig organisten die improvisaties laten horen op concerten. Want die spelen bijna altijd van papier.

[font=Tahoma]Blij dat ik nooit meer ga luisteren :lol: [/font]
Och, mooi stuk van papier is niet lelijk, hoor :wink:
Nou ja. Velen blijken daar onbewust ook een improvisatie van te maken.
Gebruikersavatar
Josephus
Berichten: 2935
Lid geworden op: 04 dec 2006, 16:28
Locatie: Randstad

Bericht door Josephus »

wim schreef:
Hendrikus schreef:
myster schreef:Dan zijn er weinig organisten die improvisaties laten horen op concerten. Want die spelen bijna altijd van papier.

[font=Tahoma]Blij dat ik nooit meer ga luisteren :lol: [/font]
Och, mooi stuk van papier is niet lelijk, hoor :wink:
Nou ja. Velen blijken daar onbewust ook een improvisatie van te maken.
Hmm, het feit dat sommigen in meerdere of mindere mate nootjes onder de orgelbank laten verdwijnen of er "naar eigen inzicht" aan toevoegen, maakt nog niet dat een compositie een improvisatie wordt... :wink: Of doelde je daar niet op?
Rens
Berichten: 9673
Lid geworden op: 24 mar 2007, 21:22

Bericht door Rens »

Wij luisteren naar.................................ohhhh, nee, dat mogen we niet meer zeggen hé???

Maar goed, het is iig wél weer voor theemutsen...... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
wim
Berichten: 3776
Lid geworden op: 30 okt 2002, 11:40

Bericht door wim »

Josephus schreef: Hmm, het feit dat sommigen in meerdere of mindere mate nootjes onder de orgelbank laten verdwijnen of er "naar eigen inzicht" aan toevoegen, maakt nog niet dat een compositie een improvisatie wordt... :wink: Of doelde je daar niet op?
Ach, ik hoor het verschil toch niet... :mrgreen:

Maar serieus, wanneer mag je van een improvisatie spreken? Is het uit het hoofd akkoorden aan elkaar plakken ook een vorm van improviseren?
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16800
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Bericht door Hendrikus »

wim schreef:Maar serieus, wanneer mag je van een improvisatie spreken? Is het uit het hoofd akkoorden aan elkaar plakken ook een vorm van improviseren?
Nee, da's improvizeuren :mrgreen:
Gebruikersavatar
Josephus
Berichten: 2935
Lid geworden op: 04 dec 2006, 16:28
Locatie: Randstad

Bericht door Josephus »

wim schreef:Maar serieus, wanneer mag je van een improvisatie spreken? Is het uit het hoofd akkoorden aan elkaar plakken ook een vorm van improviseren?
Hangt ervan af. Improviseren is in ieder geval wel wat meer dan "uit het hoofd spelen". De organist Cor Kee zei vroeger: "improviseren kun je leren, maar je moet het wel kunnen". Een goede improvisatie heeft in elk geval wel een bepaalde structuur (ook al kan de luisteraar die misschien niet altijd ontdekken). Vorm- en stijlbesef zijn daarvoor in ieder geval noodzakelijk en dat doe je voornamelijk op door veel literatuur te spelen. Ik durf de stelling daarom wel aan dat een organist die amper literatuur speelt, ook geen goede improvisator kan zijn.

Dus terugkomend op jouw vraag: ik kan me best voorstellen dat een improvisatie bestaat uit een opeenvolging van akkoorden als daar een idee achter zit. Als het niet veel meer dan "ik begin met breien en ik zie wel waar ik uitkom", noem ik dat in ieder geval geen improvisatie. Waarmee ik overigens niet wil zeggen, dat van te voren altijd vast staat waar de improvisatie op uitkomt, je kunt jezelf als musicus natuurlijk ook best eens verrassen. Dat maakt het ook leuk. Maar er moet wel een bepaalde richting zijn die je uit wil.
Rens
Berichten: 9673
Lid geworden op: 24 mar 2007, 21:22

Bericht door Rens »

Hendrikus schreef:
wim schreef:Maar serieus, wanneer mag je van een improvisatie spreken? Is het uit het hoofd akkoorden aan elkaar plakken ook een vorm van improviseren?
Nee, da's improvizeuren :mrgreen:
stelletje orgelfanaten................. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Gesloten