Doe niet mee aan sinterklaasfeest

albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: Doe niet mee aan sinterklaasfeest

Bericht door albion »

Rens schreef:
albion schreef:
Paoli schreef:Ik heb veel meer problemen met "halloween".
St. Nicolaas feest is vergeleken met haloween vrij onschuldig.
Moeten we ook verjaardagen en dergelijke celebrations afschaffen?

(En "Zwarte Pieten" is dat racist?)
En ik heb ook hééééél véééél moeite met de carnavalsviering!
niemand verplicht je toch om er aan mee te doen, aan dat zinloze gehos en gelal en gezuip, plus de schuinsmarcheerderij die ook nog eens om het hoekje komt kijken......
Nee, maar ik zit er wel tussen, als ik boodschappen ga halen, moet ik wel rekening houden dat ik een andere kant op ga, want in Brabant is het carnaval en dan kan je nergens komen met je auto en ik voel er niet veel voor om er tussen te lopen.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Doe niet mee aan sinterklaasfeest

Bericht door JolandaOudshoorn »

memento schreef:
Wij houden 'pakjesavond' maar de koppeling met St. Nicolaas maken we niet
Waarom niet de koppeling met St. Nicolaas? Uit de levenswijze van deze "dominee" van de vroege kerk kunnen we erg veel leren, ook onze kinderen. Waarom niet, bij het uitdelen van de pakjes, uitleggen dat de Heere Jezus ons heeft geleerd dat wij voor onze arme medemens moeten zorgen, net zoals dominee Nicolaas dat deed door 's nachts (zodat niemand het zou zien, en hem daarom zou roemen) pakjes met kleren en eten bij arme mensen te brengen.

Of leeft deze geest, die met plezier aan zijn arme naaste geeft, niet meer onder ons?
zoals je zei: ik denk dat de meesten dat anoniem doen en dat niet aan de grote klok gaan hangen. Stel deze vragen alleen aan jezelf en niet aan een ander. Als het goed is, weet je niet van elkaar wat je geeft.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Rens
Berichten: 9673
Lid geworden op: 24 mar 2007, 21:22

Re: Doe niet mee aan sinterklaasfeest

Bericht door Rens »

memento schreef:
Wij houden 'pakjesavond' maar de koppeling met St. Nicolaas maken we niet
Waarom niet de koppeling met St. Nicolaas? Uit de levenswijze van deze "dominee" van de vroege kerk kunnen we erg veel leren, ook onze kinderen. Waarom niet, bij het uitdelen van de pakjes, uitleggen dat de Heere Jezus ons heeft geleerd dat wij voor onze arme medemens moeten zorgen, net zoals dominee Nicolaas dat deed door 's nachts (zodat niemand het zou zien, en hem daarom zou roemen) pakjes met kleren en eten bij arme mensen te brengen.

Of leeft deze geest, die met plezier aan zijn arme naaste geeft, niet meer onder ons?
Ik dacht dat je niet mocht liegen????? En om dán zó te spreken over DOMINEE Nicolaas....da's dus écht een leugen....
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Doe niet mee aan sinterklaasfeest

Bericht door Marnix »

Het Sinterklaasfeest van vroeger was ook nogal anders dan nu. Toen was het een Roomse feestdag waarop kermissen enzo waren. Dat men daarvoor waarschuwde is te begrijpen, nu is het gewoon een modern feest en heeft weinig met het katholicisme te maken.

Na de Nederlandse Opstand probeerden calvinistische predikanten het sinterklaasfeest af te schaffen, omdat het te veel "heidense" en vooral "paapse" (katholieke) elementen zou bevatten. Het Sinterklaasfeest was in grotere steden inderdaad een woelig volksfeest met kermis dat vaak tot opstootjes en openbare dronkenschap leidde. Het was echter zo populair dat dit streven weinig succes heeft gehad, zelfs niet bij het protestantse volksdeel. (wiki)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Doe niet mee aan sinterklaasfeest

Bericht door memento »

JolandaOudshoorn schreef:
memento schreef:
Wij houden 'pakjesavond' maar de koppeling met St. Nicolaas maken we niet
Waarom niet de koppeling met St. Nicolaas? Uit de levenswijze van deze "dominee" van de vroege kerk kunnen we erg veel leren, ook onze kinderen. Waarom niet, bij het uitdelen van de pakjes, uitleggen dat de Heere Jezus ons heeft geleerd dat wij voor onze arme medemens moeten zorgen, net zoals dominee Nicolaas dat deed door 's nachts (zodat niemand het zou zien, en hem daarom zou roemen) pakjes met kleren en eten bij arme mensen te brengen.

Of leeft deze geest, die met plezier aan zijn arme naaste geeft, niet meer onder ons?
zoals je zei: ik denk dat de meesten dat anoniem doen en dat niet aan de grote klok gaan hangen. Stel deze vragen alleen aan jezelf en niet aan een ander. Als het goed is, weet je niet van elkaar wat je geeft.
Zolang er armoede is, denk ik dat het goed is om aan te blijven sporen. Zeker als je ziet dat in NL nog geen 1% van het inkomen weggeven wordt (cijfers belastingdienst). Terwijl recent onderzoek heeft aangetoond dat als iedereen in de Westerse wereld 10% van zijn inkomen zou afstaan er niemand ter wereld zou hoeven te overlijden door gebrek aan water of voedsel, en dat iedereen fatsoenlijke scholing zou kunnen krijgen. Terwijl nu elke minuut honderden mensen sterven door honger of dorst...

En geven mag zeker anoniem hoor, je hoeft hier niet te gaan vertellen wie en wat je allemaal geeft. Het is slechts een aansporing om eens uit te rekenen hoeveel % van het jaarlijkse inkomen nu naar hulpbehoevenden gaat. Want gierigheid is een teken dat wij geen kind van God zijn (1 Kor 5:11, Ef 5:5).\

----------------
PS> Rare houding trouwens. Als op dit forum mensen elkaar aansporen tot gebed, tot bijbellezen, tot kerkgang, tot geloof, tot vertrouwen, klinkt er geen klacht. Wordt aangespoord om een andere christelijke deugd, namelijk het geven aan armen, te betrachten, dan wordt dat opeens liever maar niet gehoord, en hoort dat opeens in de privésfeer thuis, lekker anoniem. Alsof dat voor bidden, geloven, etc niet opgaat...
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Doe niet mee aan sinterklaasfeest

Bericht door JolandaOudshoorn »

memento schreef:
En geven mag zeker anoniem hoor, je hoeft hier niet te gaan vertellen wie en wat je allemaal geeft. Het is slechts een aansporing om eens uit te rekenen hoeveel % van het jaarlijkse inkomen nu naar hulpbehoevenden gaat. Want gierigheid is een teken dat wij geen kind van God zijn (1 Kor 5:11, Ef 5:5).\

----------------
PS> Rare houding trouwens. Als op dit forum mensen elkaar aansporen tot gebed, tot bijbellezen, tot kerkgang, tot geloof, tot vertrouwen, klinkt er geen klacht. Wordt aangespoord om een andere christelijke deugd, namelijk het geven aan armen, te betrachten, dan wordt dat opeens liever maar niet gehoord, en hoort dat opeens in de privésfeer thuis, lekker anoniem. Alsof dat voor bidden, geloven, etc niet opgaat...
Ik vind persoonlijk, dat als je gaat vertellen over wat je geeft, het wel erg een beetje gaat lijken op opschepperij ;(
Bovendien, aansporing tot geven is zeker nodig! Geven draait echter niet om die 10%, het draait om het besef dat alles wat we hebben al aan God toebehoord. Als we wat geven, geven we iets weg wat van een Ander is! En zo horen we ook met de rest van ons bezit om te gaan. Je huis, auto, kleding, noem maar op! Alles wat we bezitten naast de primaire levensbehoefte is luxe en zouden we moeten delen.
Geloven en alles wat er daar bij hoort is iets wat openbaar hoort te zijn. Aan de andere kant, is het ook een persoonlijk iets, bijna een egoistisch iets. Het gaat erom dat we eerst zelf een persoonlijke relatie hebben om vanuit die houding anderen te laten delen.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Doe niet mee aan sinterklaasfeest

Bericht door Afgewezen »

jvdg schreef:
memento schreef:Of leeft deze geest, die met plezier aan zijn arme naaste geeft, niet meer onder ons?
Ik vrees dat die geest bij de huidige manier van vieren niet meer heerst.
Het zijn vaak "gesloten" vieringen met gezin, familie of vrienden.

Ik zeg niets over de rest van het jaar.
Moet je daarvoor 'vrezen'? Moeten we nu ook al een schuldgevoel hebben als we onder elkaar Sinterklaas vieren??
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Doe niet mee aan sinterklaasfeest

Bericht door jvdg »

Afgewezen schreef:
jvdg schreef:
memento schreef:Of leeft deze geest, die met plezier aan zijn arme naaste geeft, niet meer onder ons?
Ik vrees dat die geest bij de huidige manier van vieren niet meer heerst.
Het zijn vaak "gesloten" vieringen met gezin, familie of vrienden.

Ik zeg niets over de rest van het jaar.
Moet je daarvoor 'vrezen'? Moeten we nu ook al een schuldgevoel hebben als we onder elkaar Sinterklaas vieren??
Ik bedoelde te zeggen dat het waarschijnlijk niet (meer) gebruikelijk is om met sinterklaas extra aan de armere naaste te geven.
Daar hebben we kerst voor. :)
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Doe niet mee aan sinterklaasfeest

Bericht door JolandaOudshoorn »

en oud en nieuw! Hier is het goede gebruik (in het dorp) gesignaleerd dat wat je uitgeeft aan vuurwerk, je ook aan goede doelen moet geven!
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11479
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Doe niet mee aan sinterklaasfeest

Bericht door Mister »

JolandaOudshoorn schreef:en oud en nieuw! Hier is het goede gebruik (in het dorp) gesignaleerd dat wat je uitgeeft aan vuurwerk, je ook aan goede doelen moet geven!
Dat is in mij geval niet zo best... :?
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Doe niet mee aan sinterklaasfeest

Bericht door JolandaOudshoorn »

Mister schreef:
JolandaOudshoorn schreef:en oud en nieuw! Hier is het goede gebruik (in het dorp) gesignaleerd dat wat je uitgeeft aan vuurwerk, je ook aan goede doelen moet geven!
Dat is in mij geval niet zo best... :?
Je bedoelt dat je geen vuurwerk koopt?? Bijna nog beter! Het is meer om de jeugd te laten bezinnen over hun uitgaven aan iets wat in rook opgaat!
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: Doe niet mee aan sinterklaasfeest

Bericht door freek »

albion schreef:
Paoli schreef:Ik heb veel meer problemen met "halloween".
St. Nicolaas feest is vergeleken met haloween vrij onschuldig.
Moeten we ook verjaardagen en dergelijke celebrations afschaffen?

(En "Zwarte Pieten" is dat racist?)
En ik heb ook hééééél véééél moeite met de carnavalsviering!
Maar dat is niet te vergelijken met de pakjesavond. Carnaval is gewoon een ordinair zuipfestijn, pakjesavond doorgaans niet.
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: Doe niet mee aan sinterklaasfeest

Bericht door albion »

freek schreef:
albion schreef:
Paoli schreef:Ik heb veel meer problemen met "halloween".
St. Nicolaas feest is vergeleken met haloween vrij onschuldig.
Moeten we ook verjaardagen en dergelijke celebrations afschaffen?

(En "Zwarte Pieten" is dat racist?)
En ik heb ook hééééél véééél moeite met de carnavalsviering!
Maar dat is niet te vergelijken met de pakjesavond. Carnaval is gewoon een ordinair zuipfestijn, pakjesavond doorgaans niet.
ik reageerde op halloween ::salut
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: Doe niet mee aan sinterklaasfeest

Bericht door freek »

albion schreef:
ik reageerde op halloween ::salut
Sorry :blush
Rens
Berichten: 9673
Lid geworden op: 24 mar 2007, 21:22

Re: Doe niet mee aan sinterklaasfeest

Bericht door Rens »

JolandaOudshoorn schreef:en oud en nieuw! Hier is het goede gebruik (in het dorp) gesignaleerd dat wat je uitgeeft aan vuurwerk, je ook aan goede doelen moet geven!
ik ben écht benieuwd hoe het Oud- en Nieuwjaarsgebeuren hier op het dorp gaat verlopen!!! Over het algemeen is de jeugd, tussen de 7 en 25, hier heel goed opgevoed en beleefd en voorkomend, dus ik heb goede hoop........
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Plaats reactie