Psalm 55 niet één keer gezongen

Gebruikersavatar
Josephus
Berichten: 2935
Lid geworden op: 04 dec 2006, 16:28
Locatie: Randstad

Re: Psalm 55 niet één keer gezongen

Bericht door Josephus »

Hendrikus schreef:Zelf heb ik éénmaal meegemaakt dat een predikant (zonder overleg vooraf) opeens aankondigde dat we de Avondzang zouden zingen op de melodie van Psalm 134. Jammer, want de Avondzang heeft zo'n prachtige melodie, met zéér oude papieren: een echt voorreformatorisch kerklied.
Wat heb je toen gedaan? Altijd lastig wat je dan moet doen als organist. Het scheelt dat psalm 134 ook een mooie melodie heeft, maar ook ik houd niet van zulke herderlijke fratsen.
En helaas maak ik nog wel eens mee dat organisten bij Psalm 146 eigener beweging de Joh. de Heer-wijs kiezen. Mijns inziens geeft de predikant wel op dat we Joh. de Heer 446 gaan zingen als hij dié wijs bedoelt; wordt Psalm 146 aangekondigd, dan verwacht ik de melodie die in m'n psalmboekje staat.
Juist. Ik weiger trouwens om psalm 146 op die wijs te spelen c.q. te zingen. Als ik in de kerk zit, hoef ik niet het gevoel te hebben dat ik in een stadion ben. :hum

Nog zo'n dieptepunt is 'Wat de toekomst brengen moge' op de wijs van 'The Rose'. Wie dat nog nooit gehoord heeft: houden zo!
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Ander
Berichten: 3548
Lid geworden op: 20 mar 2007, 20:50

Re: Psalm 55 niet één keer gezongen

Bericht door Ander »

Hendrikus schreef: GBS-psalmboekjes hebben die verhogingen gewoon ingevoegd, alsof het zo hoort. Zoals ze ook het ritme hebben gewijzigd in niet-ritmisch. :nonnon
Dat heb ik je al meer uitgelegd, Hendrikus, de GBS gebruikt nu de ritmische notatie. Twee jaar geleden een bijbel/psalmboek gekocht met witte en zwarte nootjes!!
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: Psalm 55 niet één keer gezongen

Bericht door albion »

Josephus schreef:
Nog zo'n dieptepunt is 'Wat de toekomst brengen moge' op de wijs van 'The Rose'. Wie dat nog nooit gehoord heeft: houden zo!
:yahoo :humhihi :mdr
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23930
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Psalm 55 niet één keer gezongen

Bericht door refo »

Ander schreef:
Hendrikus schreef: GBS-psalmboekjes hebben die verhogingen gewoon ingevoegd, alsof het zo hoort. Zoals ze ook het ritme hebben gewijzigd in niet-ritmisch. :nonnon
Dat heb ik je al meer uitgelegd, Hendrikus, de GBS gebruikt nu de ritmische notatie. Twee jaar geleden een bijbel/psalmboek gekocht met witte en zwarte nootjes!!
Ik ook twee jaar geleden, maar met allemaal witte nootjes.
Oude voorraad gooien ze niet weg, dus de hele en halve noten zullen nog wel een poosje voorkomen.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16782
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Psalm 55 niet één keer gezongen

Bericht door Hendrikus »

Josephus schreef:
Hendrikus schreef:Zelf heb ik éénmaal meegemaakt dat een predikant (zonder overleg vooraf) opeens aankondigde dat we de Avondzang zouden zingen op de melodie van Psalm 134. Jammer, want de Avondzang heeft zo'n prachtige melodie, met zéér oude papieren: een echt voorreformatorisch kerklied.
Wat heb je toen gedaan? Altijd lastig wat je dan moet doen als organist. Het scheelt dat psalm 134 ook een mooie melodie heeft, maar ook ik houd niet van zulke herderlijke fratsen.
Ik heb me op dat moment maar dienstbaar opgesteld en gewoon gespeeld wat de dominee aankondigde (het betrof een gastpredikant, trouwens). De volgende dag toch maar even een mail gestuurd waarin ik duidelijk maakte dat ik het geen goed idee vond, en dat 'ie het op z'n minst wel even van te voren had kunnen zeggen. We hadden vóór de dienst nota bene nog even staan kletsen in de hal. Het antwoord was heel kort: "Bedankt voor je mail, vr. groet, ds. X"
Josephus schreef:
Hendrikus schreef:En helaas maak ik nog wel eens mee dat organisten bij Psalm 146 eigener beweging de Joh. de Heer-wijs kiezen. Mijns inziens geeft de predikant wel op dat we Joh. de Heer 446 gaan zingen als hij dié wijs bedoelt; wordt Psalm 146 aangekondigd, dan verwacht ik de melodie die in m'n psalmboekje staat.
Juist. Ik weiger trouwens om psalm 146 op die wijs te spelen c.q. te zingen. Als ik in de kerk zit, hoef ik niet het gevoel te hebben dat ik in een stadion ben. :hum
Dat maak ik dus nog wel eens mee als ik gewoon in de kerk zit. Vind het dan altijd lastig wat ik dan moet doen. Blij mee galmen met "Prijst den Heer met blijde galmen" op die schlagermelodie? Ik krijg het niet uit m'n strot, sorry. Dus ofwel ik playback, ofwel ik zing niet mee. Maar dat laatste voelt ook niet goed. Waarom houden die mensen zich nou niet gewoon aan het psalmboek....
~~Soli Deo Gloria~~
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Psalm 55 niet één keer gezongen

Bericht door Erasmiaan »

eilander schreef:
Erasmiaan schreef:Oh, ik had het idee van precies andersom, omdat in mijn vorige gemeente erg kundige organisten waren (o.a. fulltime musicus) en het in deze gemeente wat meer klavarskribo-broeders zijn.
Inderdaad, je hebt erg kundige organisten, en je hebt klavarskribo-broeders. :banghead
Sorry Eilander, ik poogde niet de klavarskribo-broeders te denigreren, en vat mijn schrijfsel ook geenszins zo op.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Psalm 55 niet één keer gezongen

Bericht door Erasmiaan »

Hendrikus schreef:Ik heb me op dat moment maar dienstbaar opgesteld en gewoon gespeeld wat de dominee aankondigde (het betrof een gastpredikant, trouwens). De volgende dag toch maar even een mail gestuurd waarin ik duidelijk maakte dat ik het geen goed idee vond, en dat 'ie het op z'n minst wel even van te voren had kunnen zeggen. We hadden vóór de dienst nota bene nog even staan kletsen in de hal. Het antwoord was heel kort: "Bedankt voor je mail, vr. groet, ds. X"
Haha, da's een goeie. Zo schud je dus lastige mailers van je af.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23930
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Psalm 55 niet één keer gezongen

Bericht door refo »

Erasmiaan schreef:
Hendrikus schreef:Ik heb me op dat moment maar dienstbaar opgesteld en gewoon gespeeld wat de dominee aankondigde (het betrof een gastpredikant, trouwens). De volgende dag toch maar even een mail gestuurd waarin ik duidelijk maakte dat ik het geen goed idee vond, en dat 'ie het op z'n minst wel even van te voren had kunnen zeggen. We hadden vóór de dienst nota bene nog even staan kletsen in de hal. Het antwoord was heel kort: "Bedankt voor je mail, vr. groet, ds. X"
Haha, da's een goeie. Zo schud je dus lastige mailers van je af.
Ja, zo zijn dominees. Geen kritiek op ex-cathedra-uitspraken.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16782
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Psalm 55 niet één keer gezongen

Bericht door Hendrikus »

Erasmiaan schreef:
Hendrikus schreef:Ik heb me op dat moment maar dienstbaar opgesteld en gewoon gespeeld wat de dominee aankondigde (het betrof een gastpredikant, trouwens). De volgende dag toch maar even een mail gestuurd waarin ik duidelijk maakte dat ik het geen goed idee vond, en dat 'ie het op z'n minst wel even van te voren had kunnen zeggen. We hadden vóór de dienst nota bene nog even staan kletsen in de hal. Het antwoord was heel kort: "Bedankt voor je mail, vr. groet, ds. X"
Haha, da's een goeie. Zo schud je dus lastige mailers van je af.
Tsja, als je op zo'n manier wordt afgepoeierd denk je wel: als 'ie nog eens weer met zo'n idee komt, zeg ik: bedankt voor uw verzoek, maar wij zingen de psalmen hier gewoon op hun eigen melodie....
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Josephus
Berichten: 2935
Lid geworden op: 04 dec 2006, 16:28
Locatie: Randstad

Re: Psalm 55 niet één keer gezongen

Bericht door Josephus »

Erasmiaan schreef:
Hendrikus schreef:Ik heb me op dat moment maar dienstbaar opgesteld en gewoon gespeeld wat de dominee aankondigde (het betrof een gastpredikant, trouwens). De volgende dag toch maar even een mail gestuurd waarin ik duidelijk maakte dat ik het geen goed idee vond, en dat 'ie het op z'n minst wel even van te voren had kunnen zeggen. We hadden vóór de dienst nota bene nog even staan kletsen in de hal. Het antwoord was heel kort: "Bedankt voor je mail, vr. groet, ds. X"
Haha, da's een goeie. Zo schud je dus lastige mailers van je af.
Ik vind het eerder getuigen van arrogantie. En ik heb zomaar het idee dat Hendrikus volgende keer niet meewerkt aan 's mans experimenteerdriften... :hum ;)
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11449
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Psalm 55 niet één keer gezongen

Bericht door Mister »

Josephus schreef:
Erasmiaan schreef:
Hendrikus schreef:Ik heb me op dat moment maar dienstbaar opgesteld en gewoon gespeeld wat de dominee aankondigde (het betrof een gastpredikant, trouwens). De volgende dag toch maar even een mail gestuurd waarin ik duidelijk maakte dat ik het geen goed idee vond, en dat 'ie het op z'n minst wel even van te voren had kunnen zeggen. We hadden vóór de dienst nota bene nog even staan kletsen in de hal. Het antwoord was heel kort: "Bedankt voor je mail, vr. groet, ds. X"
Haha, da's een goeie. Zo schud je dus lastige mailers van je af.
Ik vind het eerder getuigen van arrogantie. En ik heb zomaar het idee dat Hendrikus volgende keer niet meewerkt aan 's mans experimenteerdriften... :hum ;)
Op z'n minst voel je je niet serieus genomen op deze manier. Alhoewel ik ook wel eens denk dat predikanten bergen post binnenkrijgen. Rechtvaardigt overigens niet een dergelijk afscheep-mailtje.
Rochus
Berichten: 451
Lid geworden op: 26 jun 2007, 21:38

Re: Psalm 55 niet één keer gezongen

Bericht door Rochus »

Ik denk dat Hendrikus iets zegt in de trant van: Zo heeft Calvijn het niet gewild, bent u wel calvinist?
artistiek
Berichten: 942
Lid geworden op: 15 dec 2008, 22:02

Re: Psalm 55 niet één keer gezongen

Bericht door artistiek »

Mister schreef:
Josephus schreef:
Erasmiaan schreef:
Hendrikus schreef:Ik heb me op dat moment maar dienstbaar opgesteld en gewoon gespeeld wat de dominee aankondigde (het betrof een gastpredikant, trouwens). De volgende dag toch maar even een mail gestuurd waarin ik duidelijk maakte dat ik het geen goed idee vond, en dat 'ie het op z'n minst wel even van te voren had kunnen zeggen. We hadden vóór de dienst nota bene nog even staan kletsen in de hal. Het antwoord was heel kort: "Bedankt voor je mail, vr. groet, ds. X"
Haha, da's een goeie. Zo schud je dus lastige mailers van je af.
Ik vind het eerder getuigen van arrogantie. En ik heb zomaar het idee dat Hendrikus volgende keer niet meewerkt aan 's mans experimenteerdriften... :hum ;)
Op z'n minst voel je je niet serieus genomen op deze manier. Alhoewel ik ook wel eens denk dat predikanten bergen post binnenkrijgen. Rechtvaardigt overigens niet een dergelijk afscheep-mailtje.
Ja een beetje zelfingenomen is het wel ja maar aan de andere kant, als ze alles uitgebreid be- en verantwoorden moeten komen ze denk ik niet meer aan studeren c.q. preken maken toe.
Gebruikersavatar
Josephus
Berichten: 2935
Lid geworden op: 04 dec 2006, 16:28
Locatie: Randstad

Re: Psalm 55 niet één keer gezongen

Bericht door Josephus »

Mister schreef:Alhoewel ik ook wel eens denk dat predikanten bergen post binnenkrijgen. Rechtvaardigt overigens niet een dergelijk afscheep-mailtje.
Soms is het toch gewoon de eigen schuld van een predikant als ie (veel) post krijgt? Voorkomen is nog altijd beter dan genezen, al blijkt in dit geval dat zelfs dat laatste niet aan de orde was (in de vorm van een excuus).
artistiek schreef:als ze alles uitgebreid be- en verantwoorden moeten komen ze denk ik niet meer aan studeren c.q. preken maken toe
Dat zal wel meevallen. Een excuus zou de predikant misschien een halve minuut extra (en dan neem ik het ruim) hebben gekost...
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Psalm 55 niet één keer gezongen

Bericht door eilander »

Erasmiaan schreef:
eilander schreef:
Erasmiaan schreef:Oh, ik had het idee van precies andersom, omdat in mijn vorige gemeente erg kundige organisten waren (o.a. fulltime musicus) en het in deze gemeente wat meer klavarskribo-broeders zijn.
Inderdaad, je hebt erg kundige organisten, en je hebt klavarskribo-broeders. :banghead
Sorry Eilander, ik poogde niet de klavarskribo-broeders te denigreren, en vat mijn schrijfsel ook geenszins zo op.
't Is al goed joh, ik snap je best.
Plaats reactie