Biddag en geen school

Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Biddag en geen school

Bericht door Luther »

Hendrikus schreef:
Gijs83 schreef:Nee, dat kan in deze maatschappij (helaas) niet meer. Maar er zijn best een hoop mensen in de reformatorische kerken, die gewoon gaan werken terwijl ze best vrij hadden kunnen nemen. Dat getuigt, denk ik, van weinig betrokkenheid bij het eigen zielenheil.
Ik sluit niet uit dat daaraan in sommige gevallen de prediking debet is.
Als je toch maar moet afwachten of het je misschien ooit gegeven wordt...
Ik denk terug aan de schokkende reportages over de drankketen op de Veluwe, een paar jaar geleden in CV Koers. De uitspraken van de jongeren die zich daar zat zopen, afkomstig uit de uiterste rechterflank van de gereformeerde gezindte, wezen ook op een schokkend fatalisme. De kans dat je uitverkoren bent is immers zó piepklein -hoorden ze elke zondag- dat het ook niet meer zoveel uitmaakt wat je doet, verloren gaan doe je waarschijnlijk toch.
Ik ben bang dat je gelijk hebt, en dat is tegelijkertijd huiveringwekkend.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Gijs83
Berichten: 7035
Lid geworden op: 04 feb 2008, 17:12
Locatie: vlakbij een kerk

Re: Biddag en geen school

Bericht door Gijs83 »

Hendrikus schreef:
Gijs83 schreef:Nee, dat kan in deze maatschappij (helaas) niet meer. Maar er zijn best een hoop mensen in de reformatorische kerken, die gewoon gaan werken terwijl ze best vrij hadden kunnen nemen. Dat getuigt, denk ik, van weinig betrokkenheid bij het eigen zielenheil.
Ik sluit niet uit dat daaraan in sommige gevallen de prediking debet is.
Als je toch maar moet afwachten of het je misschien ooit gegeven wordt...
Ik denk terug aan de schokkende reportages over de drankketen op de Veluwe, een paar jaar geleden in CV Koers. De uitspraken van de jongeren die zich daar zat zopen, afkomstig uit de uiterste rechterflank van de gereformeerde gezindte, wezen ook op een schokkend fatalisme. De kans dat je uitverkoren bent is immers zó piepklein -hoorden ze elke zondag- dat het ook niet meer zoveel uitmaakt wat je doet, verloren gaan doe je waarschijnlijk toch.
Die kans(hoe huiveringwekkend ook) is inderdaad groot. Is de prediking dan zo 'afwachtend' of denken sommige mensen dat je er wel wat 'makkelijker' aan kunt komen? De houding van de jongeren wordt ten strengste afgeraden in de meest rechtste kerken. Er worden zeker de nadruk gelegd op de verantwoordelijkheid van de mens, maar de onmacht van de mens moet je ook niet onderschatten! Of denk je soms dat God een 'schuchter' mens niet bekeren kan? Volgens mij moet je vuurbang zijn voor het te snel aangrijpen van de zaligheid. Je kunt je toch maar 1 maal bedriegen voor de eeuwigheid?
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Biddag en geen school

Bericht door memento »

Volgens mij moet je vuurbang zijn voor het te snel aangrijpen van de zaligheid. Je kunt je toch maar 1 maal bedriegen voor de eeuwigheid?
Je niet bekeren is ook jezelf bedriegen voor de eeuwigheid. Je kunt jezelf voor de gek houden door te denken dat je Jezus hebt, maar je kunt je zelf ook voor de gek houden door te denken dat je zónder Jezus te hebben er ook wel komt. Beide wegen eindigen in de hel...

Ik vrees dat er in onze gezindte meer mensen "rechtzinnig" verloren gaan, dan met een zelfbedachte bekering. Beiden is even erg!
Gebruikersavatar
Gijs83
Berichten: 7035
Lid geworden op: 04 feb 2008, 17:12
Locatie: vlakbij een kerk

Re: Biddag en geen school

Bericht door Gijs83 »

memento schreef:
Volgens mij moet je vuurbang zijn voor het te snel aangrijpen van de zaligheid. Je kunt je toch maar 1 maal bedriegen voor de eeuwigheid?
Je niet bekeren is ook jezelf bedriegen voor de eeuwigheid. Je kunt jezelf voor de gek houden door te denken dat je Jezus hebt, maar je kunt je zelf ook voor de gek houden door te denken dat je zónder Jezus te hebben er ook wel komt. Beide wegen eindigen in de hel...

Ik vrees dat er in onze gezindte meer mensen "rechtzinnig" verloren gaan, dan met een zelfbedachte bekering. Beiden is even erg!
Ben ik het helemaal mee eens, de prediking is ook ten voordeel of ten oordeel er zijn dus maar 2 kanten.
Gebruikersavatar
Lassie
Berichten: 10864
Lid geworden op: 08 jun 2004, 23:23

Re: Biddag en geen school

Bericht door Lassie »

Kippetje schreef:
Mister schreef: Niet iedereen kan zomaar vrij nemen hoor, denk daar ook aan.
Dát ben ik niet met je eens.
Ik zeg niet dat iedereen vrij moet nemen, maar als je een bruiloft/begrafenis heb ben je ook vrij toch? Welk beroep, welke sector dan ook? en bid- en dankdag staan altijd vast, dus zijn gemakkelijk in te plannen. Ik vind het dus een zwak excuus te zeggen dat niet iedereen vrij kan nemen.
dat is niet waar. Om maar een voorbeeld te geven van het onderwijs. In het onderwijs kun je maar twee vrije dagen opnemen. Stel dat je op een openbare school werkt en je wilt graag de biddag en dankdag vrij hebben, dan kun je dus niet meer naar een bruiloft of begravenis van iemand (of het moet je eigen kind zijn).

Dus waarom zou je dan twee keer op een biddag/dankdag naar de kerk moeten? Men kan toch ook s' avonds gaan en overdag werken?

zo zijn er ook mensen die verplicht zijn om te werken, en een bruiloft of begravenis ook aan hun voorbij moeten laten gaan.
Gebruikersavatar
Kippetje
Berichten: 364
Lid geworden op: 21 mei 2007, 21:14

Re: Biddag en geen school

Bericht door Kippetje »

Lassie schreef:
Kippetje schreef:
Mister schreef: Niet iedereen kan zomaar vrij nemen hoor, denk daar ook aan.
Dát ben ik niet met je eens.
Ik zeg niet dat iedereen vrij moet nemen, maar als je een bruiloft/begrafenis heb ben je ook vrij toch? Welk beroep, welke sector dan ook? en bid- en dankdag staan altijd vast, dus zijn gemakkelijk in te plannen. Ik vind het dus een zwak excuus te zeggen dat niet iedereen vrij kan nemen.
dat is niet waar. Om maar een voorbeeld te geven van het onderwijs. In het onderwijs kun je maar twee vrije dagen opnemen. Stel dat je op een openbare school werkt en je wilt graag de biddag en dankdag vrij hebben, dan kun je dus niet meer naar een bruiloft of begravenis van iemand (of het moet je eigen kind zijn).

Dus waarom zou je dan twee keer op een biddag/dankdag naar de kerk moeten? Men kan toch ook s' avonds gaan en overdag werken?

zo zijn er ook mensen die verplicht zijn om te werken, en een bruiloft of begravenis ook aan hun voorbij moeten laten gaan.
Ok, aan het onderwijs had ik idd niet gedacht, die zitten natuurlijk al vast met hun vakantiedagen ook.....
Lees de Bijbel niet als een notaris, maar als een erfgenaam (Ds.A.van der Veer)
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: Biddag en geen school

Bericht door albion »

Kippetje schreef:
Ok, aan het onderwijs had ik idd niet gedacht, die zitten natuurlijk al vast met hun vakantiedagen ook.....
Wordt bij ons nooit moeilijk over gedaan.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Biddag en geen school

Bericht door Marnix »

Lassie schreef:
Kippetje schreef:
Mister schreef: Niet iedereen kan zomaar vrij nemen hoor, denk daar ook aan.
Dát ben ik niet met je eens.
Ik zeg niet dat iedereen vrij moet nemen, maar als je een bruiloft/begrafenis heb ben je ook vrij toch? Welk beroep, welke sector dan ook? en bid- en dankdag staan altijd vast, dus zijn gemakkelijk in te plannen. Ik vind het dus een zwak excuus te zeggen dat niet iedereen vrij kan nemen.
dat is niet waar. Om maar een voorbeeld te geven van het onderwijs. In het onderwijs kun je maar twee vrije dagen opnemen. Stel dat je op een openbare school werkt en je wilt graag de biddag en dankdag vrij hebben, dan kun je dus niet meer naar een bruiloft of begravenis van iemand (of het moet je eigen kind zijn).

Dus waarom zou je dan twee keer op een biddag/dankdag naar de kerk moeten? Men kan toch ook s' avonds gaan en overdag werken?

zo zijn er ook mensen die verplicht zijn om te werken, en een bruiloft of begravenis ook aan hun voorbij moeten laten gaan.
Precies. Als het directe familie is kan je trouwens wel vrij krijgen buiten die 2 dagen om toch? (regulier verlof vs. bijzonder verlof)

Maar goed, de Bijbel leert nergens dat we biddag en dankdag moeten houden en dan de hele dag vrij nemen en 2x naar de kerk gaan. Zelf is dat bij ons ook niet de gewoonte, we hebben 's avonds een dienst. En we hebben helemaal geen wet dat je er bij moet zijn omdat je anders niet betrokken zou zijn bij je zieleheil ofzo. Sorry Gijs83, maar van dit soort uitspraken gaan mijn gereformeerde nerkharen recht overeind staan, wat jij zegt is een combinatie van rooms investeren in je redding en farizees wetticisme.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23926
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Biddag en geen school

Bericht door refo »

Er bestaat geen recht meer op (onbetaald) verlof wegens 'godsdienstplichten'. Zelfs als dat er zou zijn is er nog steeds geen recht: want er is geen plicht om de kerkdienst bij te wonen.

Toen ik pas begon met werken was het op accountantskantoren gebruikelijk te verbieden dat vrijgenomen werd in de eerste maanden van het jaar (topdrukte!). Later kwamen de wintersportvakanties in zwang en is dat verbod langzamerhand verdwenen. (De bazen gingen zelf ook een weekje naar de sneeuw)
Dankzij de wintersport was 's middags vrij weer toegestaan.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
Gijs83
Berichten: 7035
Lid geworden op: 04 feb 2008, 17:12
Locatie: vlakbij een kerk

Re: Biddag en geen school

Bericht door Gijs83 »

refo schreef:Er bestaat geen recht meer op (onbetaald) verlof wegens 'godsdienstplichten'. Zelfs als dat er zou zijn is er nog steeds geen recht: want er is geen plicht om de kerkdienst bij te wonen.
Er bestaat toch(gelukkig) vrijheid van godsdienst of kan ik met daarop niet beroepen :quoi
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Biddag en geen school

Bericht door JolandaOudshoorn »

Gijs83 schreef:
refo schreef:Er bestaat geen recht meer op (onbetaald) verlof wegens 'godsdienstplichten'. Zelfs als dat er zou zijn is er nog steeds geen recht: want er is geen plicht om de kerkdienst bij te wonen.
Er bestaat toch(gelukkig) vrijheid van godsdienst of kan ik met daarop niet beroepen :quoi
niet om vrij te krijgen.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
Gijs83
Berichten: 7035
Lid geworden op: 04 feb 2008, 17:12
Locatie: vlakbij een kerk

Re: Biddag en geen school

Bericht door Gijs83 »

JolandaOudshoorn schreef:
Gijs83 schreef:
refo schreef:Er bestaat geen recht meer op (onbetaald) verlof wegens 'godsdienstplichten'. Zelfs als dat er zou zijn is er nog steeds geen recht: want er is geen plicht om de kerkdienst bij te wonen.
Er bestaat toch(gelukkig) vrijheid van godsdienst of kan ik met daarop niet beroepen :quoi
niet om vrij te krijgen.
Wel raar eigenlijk! Of is godsdienst alleen iets voor het privedomein??
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Biddag en geen school

Bericht door memento »

Gijs83 schreef:
JolandaOudshoorn schreef:
Gijs83 schreef:
refo schreef:Er bestaat geen recht meer op (onbetaald) verlof wegens 'godsdienstplichten'. Zelfs als dat er zou zijn is er nog steeds geen recht: want er is geen plicht om de kerkdienst bij te wonen.
Er bestaat toch(gelukkig) vrijheid van godsdienst of kan ik met daarop niet beroepen :quoi
niet om vrij te krijgen.
Wel raar eigenlijk! Of is godsdienst alleen iets voor het privedomein??
Het idee van scheiding tussen kerk en staat, is dat je je godsdienst vrij mag beoefenen, zolang anderen er maar geen last van hebben.
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Biddag en geen school

Bericht door JolandaOudshoorn »

Gijs83 schreef:
JolandaOudshoorn schreef:
Gijs83 schreef:
refo schreef:Er bestaat geen recht meer op (onbetaald) verlof wegens 'godsdienstplichten'. Zelfs als dat er zou zijn is er nog steeds geen recht: want er is geen plicht om de kerkdienst bij te wonen.
Er bestaat toch(gelukkig) vrijheid van godsdienst of kan ik met daarop niet beroepen :quoi
niet om vrij te krijgen.
Wel raar eigenlijk! Of is godsdienst alleen iets voor het privedomein??
Helemaal niet raar. Ieder godsdienst heeft zijn eigen vierdagen en dan zou er per saldo wel heel weinig gewerkt worden.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
Gijs83
Berichten: 7035
Lid geworden op: 04 feb 2008, 17:12
Locatie: vlakbij een kerk

Re: Biddag en geen school

Bericht door Gijs83 »

JolandaOudshoorn schreef:
Gijs83 schreef:
JolandaOudshoorn schreef:
Gijs83 schreef:
Er bestaat toch(gelukkig) vrijheid van godsdienst of kan ik met daarop niet beroepen :quoi
niet om vrij te krijgen.
Wel raar eigenlijk! Of is godsdienst alleen iets voor het privedomein??
Helemaal niet raar. Ieder godsdienst heeft zijn eigen vierdagen en dan zou er per saldo wel heel weinig gewerkt worden.
Je hebt toch een bepaald aantal vrije dagen. Als je daarbinnen vrij wilt hebben voor godsdienstige 'verplichtingen', dan moet dat toch gewoon kunnen?
Plaats reactie