Geen oudere man...

Gebruikersavatar
Margriet
Berichten: 1517
Lid geworden op: 17 dec 2003, 04:15
Locatie: Michigan
Contacteer:

Re: Geen oudere man...

Bericht door Margriet »

Ik snap de moeite die je hebt met deze gebeurtenissen , maar als je bid voor een opwekking , bid je toch niet voor een "herhaling" maar voor een echte en een nieuwe en ik zie dus niet in waarom dat tegen God's wil zou kunnen zijn...
Christian faith has to do less with what you know and more with whom you know, namely God and God in Christ. Rev. Martin E Marty
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Geen oudere man...

Bericht door jvdg »

Alexander CD schreef: mijn stelling is; bidden voor opwekking is tegen Gods wil en bedroeven van de Heilige Geest.

ACD
Ik hoop maar dat je het vliegtuig niet mist, want ik ben erg nieuwsgierig naar jouw onderbouwing van deze stelling.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Geen oudere man...

Bericht door memento »

Alexander CD schreef:hallo,

Ben nog niet terug maar hoop halverwege de week weer terug te zijn.
Wat ik met opwekking niet bedoel is reformatie, reformatie is teruggaan naar de bijbelse waarheden.
Ik bedoel ook niet de opwekkingspredikers, zoals Billy Graham .
Wat ik bedoel is opwekkingen zoals de Welsh revival en the Great awakening.
Het heeft niks te doen met Joël 2 vers 28 en 29 dat slaat op pinsteren en zeker niet op opwekkingen.

mijn stelling is; bidden voor opwekking is tegen Gods wil en bedroeven van de Heilige Geest.

ACD
Goed, jij noemt een opwekking een reformatie. Mag hoor, begrippen een andere invulling geven dan gewoonlijk. Als je dan maar bidt om een reformatie...
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17581
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Geen oudere man...

Bericht door huisman »

memento schreef:
Alexander CD schreef:hallo,

Ben nog niet terug maar hoop halverwege de week weer terug te zijn.
Wat ik met opwekking niet bedoel is reformatie, reformatie is teruggaan naar de bijbelse waarheden.
Ik bedoel ook niet de opwekkingspredikers, zoals Billy Graham .
Wat ik bedoel is opwekkingen zoals de Welsh revival en the Great awakening.
Het heeft niks te doen met Joël 2 vers 28 en 29 dat slaat op pinsteren en zeker niet op opwekkingen.

mijn stelling is; bidden voor opwekking is tegen Gods wil en bedroeven van de Heilige Geest.

ACD
Goed, jij noemt een opwekking een reformatie. Mag hoor, begrippen een andere invulling geven dan gewoonlijk. Als je dan maar bidt om een reformatie...
Leestip: De Geest van opwekking van Dr W. van Vlastuin Een onderzoek naar de leer van de Heilige Geest in de opwekkingstheologie van Jonathan Edwards (1703-1758).
Dit zeer boeiende proefschrift gaat diep in op de Great Awakening, de vrucht maar ook het verval van deze opwekking.
De stelling van @ACD vind ik onbegrijpelijk maar misschien kan hij of anderen het uitleggen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Geen oudere man...

Bericht door memento »

huisman schreef:Leestip: De Geest van opwekking van Dr W. van Vlastuin Een onderzoek naar de leer van de Heilige Geest in de opwekkingstheologie van Jonathan Edwards (1703-1758).
Dit zeer boeiende proefschrift gaat diep in op de Great Awakening, de vrucht maar ook het verval van deze opwekking.
De stelling van @ACD vind ik onbegrijpelijk maar misschien kan hij of anderen het uitleggen.
Het boek van dr. Vlastuin kan ik ook aanraden. Hij is een kenner op dat gebied, en ook zelf een evenwichtig theoloog.

Voorderest: Als ik ACD goed snap, geeft hij de begrippen opwekking en reformatie een andere betekenis dan de rest van de wereld. Daarom is hij tegen een opwekking. Als ik het goed begrijp noemt hij "reformatie" wat wij "opwekking" noemen, en is hij dáár niet tegen. Puur begripsverwarring dus.
learsi
Berichten: 390
Lid geworden op: 21 apr 2009, 10:27

Re: Geen oudere man...

Bericht door learsi »

Voor ACD is er klaarblijkelijk een onderscheid tussen die twee m.b.t." terug gaan naar de bijbelse waarheden" Dat ziet hij dus niet in de opwekkingen die hij noemt. Aangezien hij het over waarheden(mv.) heeft, kan het zo zijn, dat hij vindt, dat in de genoemde opwekkingen er slechts een(1) waarheid benadrukt wordt, waardoor er een al te menselijke eenzijdige uitwerking gezien wordt. Het is natuurlijk ook zo, dat de term opwekking aan betekenis heeft ingeboet (bijv. Tod Bentley en recente anderen). Vaag staat me iets bij van een opwekking (de Welsh?), waarbij de toen op de voorgrond zijnde prediker naderhand moest erkennen, dat hij door een verkeerde geest geleid was. Ik ben op dit moment niet thuis, maar zal het straks eens opzoeken (als ik het vinden kan).
learsi
Berichten: 390
Lid geworden op: 21 apr 2009, 10:27

Re: Geen oudere man...

Bericht door learsi »

Reformatie is in die zin een veel breder, niet plaatselijk werk. Grote delen van de kerk worden dan teruggeleid tot de kernzaken (mv.) van het Woord. Meer zoals gebeurd is tijdens de Reformatie. Hierbij zien we dat in zekere zin in verschillende landen tegelijkertijd, verschillende mensen door de Heere gebruikt worden om de van het Woord weggedwaalde Kerk tot het Woord terug te roepen.
Alexander CD
Berichten: 1063
Lid geworden op: 13 sep 2008, 18:44

Re: Geen oudere man...

Bericht door Alexander CD »

Opwekking is het iets waarnaar we mogen uitkijken of….
Veel mensen hebben wel een idee bij opwekkingen maar hoe goed zijn wij met de werkelijkheid op de hoogte.

Spreuken: Er is een weg, die iemand recht schijnt; maar het laatste van dien zijn wegen des doods.

2 Kor 4 vs 4. : In dewelke de god dezer eeuw de zinnen verblind heeft, namelijk der ongelovigen, opdat hen niet bestrale de verlichting van het Evangelie der heerlijkheid van Christus, Die het Beeld Gods is
.
2 Kor. 11 vs 14; En het is geen wonder; want de satan zelf verandert zich in een engel des lichts.

Wat is een waar geloof?
Een waar geloof is een stellig weten of kennis, waardoor ik alles voor waarachtig houd, dat ons God in Zijn Woord geopenbaard heeft , maar ook een vast vertrouwen , hetwelk de Heilige Geest door het Evangelie in mijnhart werkt , dat niet alleen anderen, maar ook mij vergeving der zonden,eeuwige gerechtigheid en zaligheid van God geschonken is, uit louter genade,alleen om der verdienste van Christus wil.

De reformatie was een weg terug naar God,naar de kennis van Zijn woord en het onderhouden van Zijn geboden, zo’n actie roep altijd weerstand op.
Bij opwekking staat niet het woord centraal, maar de emotie de gevoelens van de mens en zijn beleving van zijn menselijke manier om één te worden met God.

Martyn Lloyd-Jones een groot voorstander van opwekking, definieert opwekking als een “bijzonder werk van de Heilige Geest in het leven van de kerk” Dit "ongebruikelijke" werk van de Geest, beweren de revivalists manifesteert zich in een diepe en zelfs beangstigend verontrustende veroordeling van zonde, zodat degenen die onder deze overtuiging gebracht worden dus volledig onder toezicht van machten buiten hunzelf zijn, ze huilen en schreeuwen het uit. Zij kunnen zelfs het voorrecht krijgen visioenen te zien en ontvangen van de onthullingen van engelen of zelfs van Jezus Christus zelf!

Zien we dit bij Paulus, daar waren alle bekeerde goed bij hun verstand en niet onder toezicht van machten buiten hen.

Moderne opwekkingsgezinden verkondigen dat "God zal in de laatste dagen een grote opwekking geven, gekenmerkt door een nieuwe en krachtige werking van de Heilige geest ." Maar, wat zegt de Bijbel dat Gods plan voor de laatste dagen gekenmerkt wordt door afval en allerlei valse tekenen en wonderen (2 Thess. 2: 3, 6-10).

Zelfs onder het toeziend oog en begeleiding van een man als Jonathan Edwards,(Geat Awakening) een man die volledig gewijd aan het prediken van de soevereiniteit van God , waren er veel valse bekeringen en veel valse Godsdienst, die eerst werden beschouwd als echte bekeringen . Alleen later heeft Edwards volledig erkent dat het emotionele en valse ervaringen waren, op het moment zelf werden ze beschouwd als vrucht van goede leerstellige prediking en om niet te ontmoedigen werden veel excessen door de vingers gezien.

In mijn ogen was de great awakening nog de minst kwade opwekking, met een man als Jonathan Edwards die toch aan bijbelse waarden wilde vast houden.
Maar hij onderkende de ware gedaante van de opwekking niet.
Jonathan Edwards heeft het er dan ook druk mee om aan te geven wat er al niet goed is in de opwekkingen, Slain in the spirit, schokkend in extase liggen de mensen op de grond, naast de charismatische beweging kom je dit ook tegen in allerlei wereldse Gods diensten.
Dit is niet iets wat je in de bijbel tegenkomt.

Het gaat er in de opwekkingen om dat de mens verenigd wordt met God, voor deze vereniging moet de mens een aantal stadia passeren één van de laatste is dat hij komt onder de overtuiging van zonde ( Martin Lyod-Jones)er blijft geen licht meer in hem over hij gaat door de donkere poort en komt dan bij God.
Nou heeft een christen last van de zonde en ze zien dan op Degene die ze doorstoken hebben en vinden bij Hem verlossing zonder door een donker poort te gaan.
Deze onder de “overtuiging van zonde” te komen heeft iets mystiek in zich, je vindt dit ook terug in de katholieke mystiek daar heet het “de donkere nacht van de ziel”
Je ziet de mystieke wortels waaruit de opwekking is gegroeid, helaas ook onder de puriteinen
Je ziet de mystieke uitingen, daar komt nog bij dat Het Woord niet zo op de voorgrond staat maar juist de beleving, de mystieke bevinding, de emoties.
Nou is ware bevinding goed daarom heb ik ook de Catechismus er eerst bij gehaald, juist door het Woord ontstaat die ware bevinding en niet uit emotie.
Je ziet ook dat de kerk na een opwekking verder terugvalt in een nog meer wereldgelijkvormige staat dan waarin ze al verkeerde.

Verder opwekkingen onder Finney en Wesley, zijn ver van de bijbelse waarheid.

Bidden voor reformatie, terug naar Gods woord en geboden is een must voor ieder oprecht christen, verder mag ons gebed zijn, laat ons niet te prooi vallen aan opwekkingen en ander charismatische en mystieke werken.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Geen oudere man...

Bericht door memento »

Fijn, AlexanderCD, dat jij het beter weet dan de Puriteinen en Johanathan Edwards, en de (Nadere) Reformatoren (denk aan de Nijkerkse beroering)... Het gemak waarmee je Wesley en Lloyd-Jones (mannen met dwalingen, maar vol van Gods Geest) afschrijft, vindt ik schokkend....
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17581
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Geen oudere man...

Bericht door huisman »

memento schreef:Fijn, AlexanderCD, dat jij het beter weet dan de Puriteinen en Johanathan Edwards, en de (Nadere) Reformatoren (denk aan de Nijkerkse beroering)... Het gemak waarmee je Wesley en Lloyd-Jones (mannen met dwalingen, maar vol van Gods Geest) afschrijft, vindt ik schokkend....
Er zijn ook opwekkingen bekent op het zendingsterrein dat er na jaren een plotselinge doorbraak kwam.
Denk jij (ACD) dat na die pinksterdag toen 3000 na één preek bekeerd werden dit niet herhaald kan zijn in de loop van de kerkgeschiedenis. Dat er bij grote opwekkingen als de Great Awkening er ook misstanden ja zelfs werk van de duivel nabij was heeft Jonathan Edwards wel gezien. Maar denk je nu echt dat bij een opwekking de duivel stil zit , die zal alles doen om dat grote werk van de HEERE teniet te doen. Maar Edwards lette op Gods werk en jij kijkt na het werk van de satan die dat probeerde te verstoren.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Alexander CD
Berichten: 1063
Lid geworden op: 13 sep 2008, 18:44

Re: Geen oudere man...

Bericht door Alexander CD »

huisman schreef:
memento schreef:Fijn, AlexanderCD, dat jij het beter weet dan de Puriteinen en Johanathan Edwards, en de (Nadere) Reformatoren (denk aan de Nijkerkse beroering)... Het gemak waarmee je Wesley en Lloyd-Jones (mannen met dwalingen, maar vol van Gods Geest) afschrijft, vindt ik schokkend....
Er zijn ook opwekkingen bekent op het zendingsterrein dat er na jaren een plotselinge doorbraak kwam.
Denk jij (ACD) dat na die pinksterdag toen 3000 na één preek bekeerd werden dit niet herhaald kan zijn in de loop van de kerkgeschiedenis. Dat er bij grote opwekkingen als de Great Awkening er ook misstanden ja zelfs werk van de duivel nabij was heeft Jonathan Edwards wel gezien. Maar denk je nu echt dat bij een opwekking de duivel stil zit , die zal alles doen om dat grote werk van de HEERE teniet te doen. Maar Edwards lette op Gods werk en jij kijkt na het werk van de satan die dat probeerde te verstoren.
Wat is de aard van een opwekking, daar kijk ik naar.
Men kent geen onderscheidt tussen ware Godsdienst en de misleidende.( bijbel teksteksten)
Een opwekking wordt gekenmerkt door emotie, beleving.
Wat heeft de mens nodig om bekeerd te worden?
Huilen, schreeuwen verlies van zelfcontrole, slain in the spirit etc.
de hervorming waar de bijbel overspreekt is een doorgaande levensheiliging door het woord en de kracht van de Heilige Geest.
Ik bid u dan, broeders, door de ontfermingen Gods, dat gij uw lichamen stelt tot een levende, heilige en Gode welbehagelijke offerande, welke is uw redelijke godsdienst.

En wordt dezer wereld niet gelijkvormig; maar wordt veranderd door de vernieuwing uws gemoeds, opdat gij moogt beproeven, welke de goede, en welbehagelijke en volmaakte wil van God zij.


Vertrouwende ditzelve, dat Hij, Die in u een goed werk begonnen heeft, dat voleindigen zal tot op den dag van Jezus Christus;
hervorming komt door aanhoudend gebed, door kracht een genade in de Heilige Geest, vaststaande met Gods woord in de strijdt, niet teneer geslagen door vrees, maar vast staande in de waarheid.
Waarheid een vreemd woord voor de opwekkingsbeweging!

Het normale werk van de Geest, in waarheid en vertrouwen, in het lezen en bestuderen van de bijbel en Gods woord daaruit als waarheid aannemend.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17581
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Geen oudere man...

Bericht door huisman »

Alexander CD schreef:
huisman schreef:
memento schreef:Fijn, AlexanderCD, dat jij het beter weet dan de Puriteinen en Johanathan Edwards, en de (Nadere) Reformatoren (denk aan de Nijkerkse beroering)... Het gemak waarmee je Wesley en Lloyd-Jones (mannen met dwalingen, maar vol van Gods Geest) afschrijft, vindt ik schokkend....
Er zijn ook opwekkingen bekent op het zendingsterrein dat er na jaren een plotselinge doorbraak kwam.
Denk jij (ACD) dat na die pinksterdag toen 3000 na één preek bekeerd werden dit niet herhaald kan zijn in de loop van de kerkgeschiedenis. Dat er bij grote opwekkingen als de Great Awkening er ook misstanden ja zelfs werk van de duivel nabij was heeft Jonathan Edwards wel gezien. Maar denk je nu echt dat bij een opwekking de duivel stil zit , die zal alles doen om dat grote werk van de HEERE teniet te doen. Maar Edwards lette op Gods werk en jij kijkt na het werk van de satan die dat probeerde te verstoren.
Wat is de aard van een opwekking, daar kijk ik naar.
Men kent geen onderscheidt tussen ware Godsdienst en de misleidende.( bijbel teksteksten)
Een opwekking wordt gekenmerkt door emotie, beleving.
Wat heeft de mens nodig om bekeerd te worden?
Huilen, schreeuwen verlies van zelfcontrole, slain in the spirit etc.
de hervorming waar de bijbel overspreekt is een doorgaande levensheiliging door het woord en de kracht van de Heilige Geest.
Ik bid u dan, broeders, door de ontfermingen Gods, dat gij uw lichamen stelt tot een levende, heilige en Gode welbehagelijke offerande, welke is uw redelijke godsdienst.

En wordt dezer wereld niet gelijkvormig; maar wordt veranderd door de vernieuwing uws gemoeds, opdat gij moogt beproeven, welke de goede, en welbehagelijke en volmaakte wil van God zij.


Vertrouwende ditzelve, dat Hij, Die in u een goed werk begonnen heeft, dat voleindigen zal tot op den dag van Jezus Christus;
hervorming komt door aanhoudend gebed, door kracht een genade in de Heilige Geest, vaststaande met Gods woord in de strijdt, niet teneer geslagen door vrees, maar vast staande in de waarheid.
Waarheid een vreemd woord voor de opwekkingsbeweging!

Het normale werk van de Geest, in waarheid en vertrouwen, in het lezen en bestuderen van de bijbel en Gods woord daaruit als waarheid aannemend.
Je blijft alleen de uitwassen benoemen die er al in het N.T. waren denk aan Simon de tovenaar die een meeloper werd en toch weer afhaakte. Laat ik het scherp stellen vind jij dan ook alle opwekkingspredikers verdacht (Whitefield, Edwards,Brainard,Spurgeon, Andrew Bonar enz,enz...)
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Geen oudere man...

Bericht door Bert Mulder »

Het feit dat God kromme stokken heeft willen gebruiken om het Evangelie aan velen te brengen, zoals Wesley ea, betekent nog niet dat men de dwalingen van die mensen goedkeurt, en ook niet dat die instrumenten, kromme stokken, prijzenswaardig waren.

Ze zullen ook rekenschap af moeten leggen een dwaalleer gebracht te hebben, en dat ze het niet bij de eenvoudige Waarheid gehouden hebben.

En we mogen nooit vergeten dat het God is die de wasdom geeft... en God alleen kent de harten der mensen, wij niet...
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Joannah
Berichten: 2544
Lid geworden op: 14 okt 2009, 16:01

Re: Geen oudere man...

Bericht door Joannah »

Moderne opwekkingsgezinden verkondigen dat "God zal in de laatste dagen een grote opwekking geven, gekenmerkt door een nieuwe en krachtige werking van de Heilige geest ." Maar, wat zegt de Bijbel dat Gods plan voor de laatste dagen gekenmerkt wordt door afval en allerlei valse tekenen en wonderen (2 Thess. 2: 3, 6-10).
Wie zijn deze opwekkingsgezinden, uit welk Schriftgedeelte denken zij op te maken dat er een "opwekking" zou kunnen komen? [/quote]

2Th 2:8-12 En alsdan zal de ongerechtige [= de antichrist] geopenbaard worden, die de Heere verdelgen zal door de Geest Zijns monds, en te niet maken door de verschijning Zijner toekomst; 9 [Hem, zeg ik,] wiens toekomst is naar de werking des satans, in alle kracht, en tekenen, en wonderen der leugen; 10 En in alle verleiding der onrechtvaardigheid in hen, die verloren gaan; daarvoor dat zij de liefde der waarheid niet aangenomen hebben, om zalig te worden. 11 En daarom zal God hun zenden een kracht der dwaling, dat zij de leugen zouden geloven; 12 Opdat zij allen veroordeeld worden, die de waarheid niet geloofd hebben, maar een welbehagen hebben gehad in de ongerechtigheid.

Geen opwekking dus, maar een dwaling zal God zenden, opdat (ware het mogelijk) zelfs de uitverkorenen verleid zouden worden.
Laatst gewijzigd door Joannah op 20 feb 2010, 08:27, 2 keer totaal gewijzigd.
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Alexander CD
Berichten: 1063
Lid geworden op: 13 sep 2008, 18:44

Re: Geen oudere man...

Bericht door Alexander CD »

huisman schreef:Je blijft alleen de uitwassen benoemen die er al in het N.T. waren denk aan Simon de tovenaar die een meeloper werd en toch weer afhaakte. Laat ik het scherp stellen vind jij dan ook alle opwekkingspredikers verdacht (Whitefield, Edwards,Brainard,Spurgeon, Andrew Bonar enz,enz...)
Het gaat mij om de aard van opwekking, dat men zegt dat die van God komt, het gaat mij niet om mensen, ik heb goede boeken van Jonathan Edwards gelezen.
Maar als je God bidt om iets goeds, wat komt dan van God? uitwassen?

En zo hij hem om een vis zou bidden, die hem een slang zal geven?
Plaats reactie