Joannah schreef:Luther schreef:Gian schreef:Memento, volgens mij is de vervangingstheologie annex gereformeerde verbondstheologie een theorie naar menselijk inzicht. Darby las de bijbel zoals het geschreven staat.
"Ik zal met een eeuwig verbond oprichten."
"Dit zal Mij zijn een verbond tussen Mij en tussen u."
Of lees Genesis 15.
Ik snap niet dat je zegt dat het allemaal theorie naar menselijk inzcht is.
Genesis15:18 en 17:8
Dit verbond sloot God met Abraham, en is van toepassing op de besnedenen,de onbesneden moesten uitgeroeid worden, de landsbelofte is hier ook deel van.
Als je denkt dat wij heidenen hier ons ook onder mogen rekenen, moet je naar Israel verhuizen.Maar zelfs dan slaan we de plank mis, volgens mij, want er is een nieuw Verbond,(heb 8:13), waarbij gezegd wordt dat het oude nabij verdwijning is.
Inderdaad, dit verbond werd gesloten met Abraham.
Maar op exact dezelfde wijze wil de Heere het verbond sluiten met verloren mensen in de 21e eeuw in Nederland en waar dan ook.
Als de Heilige Geest Gods Woord zegent, kan Hij daarin zo tot je ziel spreken, dat Genesis 15 niet meer over Abraham, maar over mij gaat. En dan gaat het om de zaak! En die zaak past de Heere nog steeds toe.
Welke zaak? Dat de Drieënige God een verbond wil sluiten met verloren mensenkinderen en het Hem behaagde Zijn Zoon daartoe te verbrijzelen (Jes 53: 10), net als die dieren in Genesis 15 in stukken werden gesneden.
Wat is het wonder? Dat Abraham wel mocht delen in de vruchten en de zegeningen van het verbond, maar het niet meer kon breken. Hij ging immers niet tussen de stukken door. Als de Heilige Geest dat toepast, mogen we onszelf daarbij insluiten, dat God een verbond met ons sluit, waar we ons niet meer uit kunnen zondigen.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)