Eensgezindheid of zoveel vijandschap tussen kerkverbanden!

Gebruikersavatar
MaCx
Berichten: 95
Lid geworden op: 15 feb 2010, 10:38

Re: Eensgezindheid of zoveel vijandschap tussen kerkverbanden!

Bericht door MaCx »

inderdaad. we mogen niet slecht spreken over Gods knechten.
Gebruikersavatar
ChristenConservatief
Berichten: 224
Lid geworden op: 14 jan 2010, 23:34

Re: Eensgezindheid of zoveel vijandschap tussen kerkverbanden!

Bericht door ChristenConservatief »

Prachtig om zulke oneliners te poneren, maar wat zijn kleine dingen en wat zijn grote dingen ? Welke kerkruzie's bedoel je precies ? Welke waren zinloos en welke waren noodzakelijk ?

Voor mijzelf heb ik nooit de functie van (de inmiddels opgeheven) ger.gem. in ned. buiten verband begrepen. Het verschil was zo nihil dat deze splintergroep nu weer aangesloten is bij de GGiN. Gelukkig maar.

Maar dat GGiN en GG zijn afgescheiden is begrijpelijk. De leer van de uitverkiezing wordt in bepaalde gemeenten van de GG fundamenteel anders uitgelegd dan bij de GGiN.
zou er tussen kerken niet meer verdraagzaamheid moeten zijn? en meer saamhorigheid.
In een bepaalde mate wel, als de ware leer maar gewaarborgd blijft. Er zijn, bij mijn weten, geen openstaande ruzie's tussen kerken van noemenswaardig formaat meer.

Als de saamhorigheid concessie's doet aan de Enige Waarheid, zeg ik duidelijk nee, wordt de leer wel gewaarborgd, en heeft men gewoon goed contact met elkaar, is het inderdaad een verbetering.
-DIA-
Berichten: 33292
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Eensgezindheid of zoveel vijandschap tussen kerkverbanden!

Bericht door -DIA- »

MaCx schreef:inderdaad. we mogen niet slecht spreken over Gods knechten.
Deed ik dat dan? Ik constateerde alleen een verschil... En niet iedereen hoort dat, daarom is een
opwekking misschien wel nodig... En nogmaals, niet om een predikant aan te vallen, want dan
moeten we altijd wel eerst bij ons zelf beginnen, en onszelf leren afvallen...
© -DIA- [33.2222 09-06-2024]
-DIA-
Berichten: 33292
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Eensgezindheid of zoveel vijandschap tussen kerkverbanden!

Bericht door -DIA- »

ChristenConservatief schreef:Prachtig om zulke oneliners te poneren, maar wat zijn kleine dingen en wat zijn grote dingen ? Welke kerkruzie's bedoel je precies ? Welke waren zinloos en welke waren noodzakelijk ?

Voor mijzelf heb ik nooit de functie van (de inmiddels opgeheven) ger.gem. in ned. buiten verband begrepen. Het verschil was zo nihil dat deze splintergroep nu weer aangesloten is bij de GGiN. Gelukkig maar.

Maar dat GGiN en GG zijn afgescheiden is begrijpelijk. De leer van de uitverkiezing wordt in bepaalde gemeenten van de GG fundamenteel anders uitgelegd dan bij de GGiN.
zou er tussen kerken niet meer verdraagzaamheid moeten zijn? en meer saamhorigheid.
In een bepaalde mate wel, als de ware leer maar gewaarborgd blijft. Er zijn, bij mijn weten, geen openstaande ruzie's tussen kerken van noemenswaardig formaat meer.

Als de saamhorigheid concessie's doet aan de Enige Waarheid, zeg ik duidelijk nee, wordt de leer wel gewaarborgd, en heeft men gewoon goed contact met elkaar, is het inderdaad een verbetering.

Maar inhoudelijk en steekhoudend verschil is niet aan te tonen tussen GGiN en GG (rechterflank).
Ik weet dat onze dominee heel makkelijk over die kerkmuur heenkijkt... Die is er helemaal niet als het recht ligt.
© -DIA- [33.2222 09-06-2024]
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: Eensgezindheid of zoveel vijandschap tussen kerkverbanden!

Bericht door albion »

Wilhelm schreef:
-DIA- schreef:
helma schreef:in onze gemeente (CGK) wordt Ds van de Net/Ds van Haaren gelezen
heel vertrouwd :huhu
Als je een wat geoefend gehoor hebt zul je zeker de verschillen merken tussen deze twee...

Maar geef het je ter overweging, gezien het feit deze deze materie zeer gevoelig ligt op dit
forum... Niet over uitweiden dus, maar om over na te denken...

Dia,Dia, ik hoop dat jij er over na gaat denken dat je met dit soort postings Gods Knechten onder verdenking stelt en dat het zelfs wel eens zou kunnen zijn dat je hiermee het Bloed van Het Lam onrein acht dat beide genoemde predikers predik(t)en
Ben ik helemaal niet met je eens. De ene ligging is nu eenmaal bij de een wat ruimer dan bij de ander. Mij werd gevraagd of ik verschil hoorde tussen Mr. Gosden (Brighton) en Mr. Taylor (later Sperling-Taylor (Hailsham)) en dat werd door een van deze ds aan mij gevraagd. En ja, de ligging van Mr. Gosden was duidelijk anders dan die van Mr. Sperling-Taylor.
Ds. Van Voorthuyzen kwam zowel graag onde de leer van ds. Fraanje (die een ruim aanbod had) als onder het gehoor van ds. Koster (waar al zijn grond dat niet in Christus was afgebroken werd). Waarom zou je Gods knechten (graag met een kleine k) onder verdenking stellen?
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
-DIA-
Berichten: 33292
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Eensgezindheid of zoveel vijandschap tussen kerkverbanden!

Bericht door -DIA- »

albion schreef:
Wilhelm schreef:
-DIA- schreef:
helma schreef:in onze gemeente (CGK) wordt Ds van de Net/Ds van Haaren gelezen
heel vertrouwd :huhu
Als je een wat geoefend gehoor hebt zul je zeker de verschillen merken tussen deze twee...

Maar geef het je ter overweging, gezien het feit deze deze materie zeer gevoelig ligt op dit
forum... Niet over uitweiden dus, maar om over na te denken...

Dia,Dia, ik hoop dat jij er over na gaat denken dat je met dit soort postings Gods Knechten onder verdenking stelt en dat het zelfs wel eens zou kunnen zijn dat je hiermee het Bloed van Het Lam onrein acht dat beide genoemde predikers predik(t)en
Ben ik helemaal niet met je eens. De ene ligging is nu eenmaal bij de een wat ruimer dan bij de ander. Mij werd gevraagd of ik verschil hoorde tussen Mr. Gosden (Brighton) en Mr. Taylor (later Sperling-Taylor (Hailsham)) en dat werd door een van deze ds aan mij gevraagd. En ja, de ligging van Mr. Gosden was duidelijk anders dan die van Mr. Sperling-Taylor.
Ds. Van Voorthuyzen kwam zowel graag onde de leer van ds. Fraanje (die een ruim aanbod had) als onder het gehoor van ds. Koster (waar al zijn grond dat niet in Christus was afgebroken werd). Waarom zou je Gods knechten (graag met een kleine k) onder verdenking stellen?
Ik verdenk niemand... wel weet ik dat er levensgroot verschil is tussen een accentverschil en een leergeschil...
Er wordt nogal eens (ten onrechte!) gesproken over een leergeschil tussen de GG en en GGiN. Die is er gewoon niet.
Dat betreft enkel een accentverschil. Terwijl er wel een leergeschil dwars door een kerkverband kan lopen...
© -DIA- [33.2222 09-06-2024]
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Eensgezindheid of zoveel vijandschap tussen kerkverbanden!

Bericht door Auto »

-DIA- schreef:Ik verdenk niemand... wel weet ik dat er levensgroot verschil is tussen een accentverschil en een leergeschil...
Er wordt nogal eens (ten onrechte!) gesproken over een leergeschil tussen de GG en en GGiN. Die is er gewoon niet.
Dat betreft enkel een accentverschil. Terwijl er wel een leergeschil dwars door een kerkverband kan lopen...
Hoe vaak moet het niet tegen je gezegd worden dat de synode van de GGinNed wel heeft aangegeven dat er een leergeschil is en GEEN accentverschil en dit is ook geconcludeerd door de synode van de GG toen de rapporten besproken werden. Maar dat er grond is voor gesprekken op grond van de fouten die er in het verleden gemaakt zijn. Accentverschillen?
-DIA-
Berichten: 33292
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Eensgezindheid of zoveel vijandschap tussen kerkverbanden!

Bericht door -DIA- »

Auto schreef:
-DIA- schreef:Ik verdenk niemand... wel weet ik dat er levensgroot verschil is tussen een accentverschil en een leergeschil...
Er wordt nogal eens (ten onrechte!) gesproken over een leergeschil tussen de GG en en GGiN. Die is er gewoon niet.
Dat betreft enkel een accentverschil. Terwijl er wel een leergeschil dwars door een kerkverband kan lopen...
Hoe vaak moet het niet tegen je gezegd worden dat de synode van de GGinNed wel heeft aangegeven dat er een leergeschil is en GEEN accentverschil en dit is ook geconcludeerd door de synode van de GG toen de rapporten besproken werden. Maar dat er grond is voor gesprekken op grond van de fouten die er in het verleden gemaakt zijn. Accentverschillen?
Is dat onder woorden te brengen? Of moeten we dan zo geleerd zijn dat we dit verschil allen dán kunnen opmerken als zo'n verstand hebben dat we dit kunnen begrijpen?
Is het dan mogelijk dit in eenvoudige woorden onder woorden te brengen? Ik zie in iedere geval beslist geen leerverschil als het gaat om de (rechterflank van de)
GG en de GGiN. Ik zou me in beide kerkverbanden thuis kunnen voelen. Terwijl ik (ik zeg het schuchter, maar naar men zegt) de gave heb van onderscheiden opluisteren...
© -DIA- [33.2222 09-06-2024]
Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Re: Eensgezindheid of zoveel vijandschap tussen kerkverbanden!

Bericht door henriët »

-DIA- schreef:
Auto schreef:
-DIA- schreef:Ik verdenk niemand... wel weet ik dat er levensgroot verschil is tussen een accentverschil en een leergeschil...
Er wordt nogal eens (ten onrechte!) gesproken over een leergeschil tussen de GG en en GGiN. Die is er gewoon niet.
Dat betreft enkel een accentverschil. Terwijl er wel een leergeschil dwars door een kerkverband kan lopen...
Hoe vaak moet het niet tegen je gezegd worden dat de synode van de GGinNed wel heeft aangegeven dat er een leergeschil is en GEEN accentverschil en dit is ook geconcludeerd door de synode van de GG toen de rapporten besproken werden. Maar dat er grond is voor gesprekken op grond van de fouten die er in het verleden gemaakt zijn. Accentverschillen?
Is dat onder woorden te brengen? Of moeten we dan zo geleerd zijn dat we dit verschil allen dán kunnen opmerken als zo'n verstand hebben dat we dit kunnen begrijpen?
Is het dan mogelijk dit in eenvoudige woorden onder woorden te brengen? Ik zie in iedere geval beslist geen leerverschil als het gaat om de (rechterflank van de)
GG en de GGiN. Ik zou me in beide kerkverbanden thuis kunnen voelen. Terwijl ik (ik zeg het schuchter, maar naar men zegt) de gave heb van onderscheiden opluisteren...
zucht
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
-DIA-
Berichten: 33292
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Eensgezindheid of zoveel vijandschap tussen kerkverbanden!

Bericht door -DIA- »

henriët schreef:
-DIA- schreef:
Auto schreef:
-DIA- schreef:Ik verdenk niemand... wel weet ik dat er levensgroot verschil is tussen een accentverschil en een leergeschil...
Er wordt nogal eens (ten onrechte!) gesproken over een leergeschil tussen de GG en en GGiN. Die is er gewoon niet.
Dat betreft enkel een accentverschil. Terwijl er wel een leergeschil dwars door een kerkverband kan lopen...
Hoe vaak moet het niet tegen je gezegd worden dat de synode van de GGinNed wel heeft aangegeven dat er een leergeschil is en GEEN accentverschil en dit is ook geconcludeerd door de synode van de GG toen de rapporten besproken werden. Maar dat er grond is voor gesprekken op grond van de fouten die er in het verleden gemaakt zijn. Accentverschillen?
Is dat onder woorden te brengen? Of moeten we dan zo geleerd zijn dat we dit verschil allen dán kunnen opmerken als zo'n verstand hebben dat we dit kunnen begrijpen?
Is het dan mogelijk dit in eenvoudige woorden onder woorden te brengen? Ik zie in iedere geval beslist geen leerverschil als het gaat om de (rechterflank van de)
GG en de GGiN. Ik zou me in beide kerkverbanden thuis kunnen voelen. Terwijl ik (ik zeg het schuchter, maar naar men zegt) de gave heb van onderscheiden opluisteren...
zucht
Moeilijk hè, om zo ruimdenkend te zijn? Maar voor mij bestaan er geen kerkmuren.
Wat anders is dat ik in de Gereformeerde Gemeenten ben geboren, gedoopt, belijdenis heb gedaan, en
dat mij daarom dit kerkverband lief is...
© -DIA- [33.2222 09-06-2024]
Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Re: Eensgezindheid of zoveel vijandschap tussen kerkverbanden!

Bericht door henriët »

-DIA- schreef:
henriët schreef:


Moeilijk hè, om zo ruimdenkend te zijn? Maar voor mij bestaan er geen kerkmuren.
Wat anders is dat ik in de Gereformeerde Gemeenten ben geboren, gedoopt, belijdenis heb gedaan, en
dat mij daarom dit kerkverband lief is...
ja, vind jij t moeilijk om ruimdenkend te zijn?

Ik geloof in een algemene christelijke Kerk!
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
-DIA-
Berichten: 33292
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Eensgezindheid of zoveel vijandschap tussen kerkverbanden!

Bericht door -DIA- »

henriët schreef:
-DIA- schreef:
henriët schreef:


Moeilijk hè, om zo ruimdenkend te zijn? Maar voor mij bestaan er geen kerkmuren.
Wat anders is dat ik in de Gereformeerde Gemeenten ben geboren, gedoopt, belijdenis heb gedaan, en
dat mij daarom dit kerkverband lief is...
ja, vind jij t moeilijk om ruimdenkend te zijn?

Ik geloof in een algemene christelijke Kerk!
Ik ook...
© -DIA- [33.2222 09-06-2024]
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Eensgezindheid of zoveel vijandschap tussen kerkverbanden!

Bericht door Luther »

huisman schreef:
helma schreef:in onze gemeente (CGK) wordt Ds van de Net/Ds van Haaren gelezen
heel vertrouwd :huhu
En van Luther Boston Spurgeon McCheyne (waren allemaal ook niet CGK :super )
Nee, klopt. Althans Luther is geen CGK... :)
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Eensgezindheid of zoveel vijandschap tussen kerkverbanden!

Bericht door Luther »

-DIA- schreef:Ik verdenk niemand... wel weet ik dat er levensgroot verschil is tussen een accentverschil en een leergeschil...
Er wordt nogal eens (ten onrechte!) gesproken over een leergeschil tussen de GG en en GGiN. Die is er gewoon niet.
Dat betreft enkel een accentverschil. Terwijl er wel een leergeschil dwars door een kerkverband kan lopen...
Je hebt inderdaad gelijk dat er geen fundamenteel leerverschil is tussen een deel van de GG en de GGiN.
Maar dat is de vraag niet, de vraag is: Welk leerverschil is relevant genoeg om er een kerkmuur voor op te richten? Ik meen dat dat hoge uitzonderingen moeten zijn en blijven.
Voorbeeld: Het verschil tussen de GGiN en de GG rechtvaardigen geen kerkmuur. Het verschil tussen 2 en 3-verbonders rechtvaardigt geen kerkmuur!
By the way: Als het recht ligt (zoals jij vaak zegt) zullen er nog heel wat kerken onder één paraplu moeten komen.
Maar ik vrees weleens dat mensen die bidden: Zou U nog eens bijeen willen brengen, wat bijeen hoort? , zich geen raad zouden weten als dat gebed verhoort zou worden.

Kortom, DIA: Volg de oproep van Bart-jan Spruijt: We moeten weer veel meer gaan denken vanuit de katholieke breedte en de bevindelijke diepte. En dan worden we heel breeddenkend.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: Eensgezindheid of zoveel vijandschap tussen kerkverbanden!

Bericht door Wilhelm »

-DIA- schreef:[Ik verdenk niemand... wel weet ik dat er levensgroot verschil is tussen een accentverschil en een leergeschil...
Er wordt nogal eens (ten onrechte!) gesproken over een leergeschil tussen de GG en en GGiN. Die is er gewoon niet.
Dat betreft enkel een accentverschil. Terwijl er wel een leergeschil dwars door een kerkverband kan lopen...

Je gaat gewoon verder ...
In deze posting geef je aan dat er een leergeschil is binnen de GG. Wil je dat aantonen ?
Want ik ben wel blij dat we iemand in ons midden hebben die onderscheidend kan luisteren.
Wat dat aangaat heb je meer in je mars als de apostelen die veel genade kenden,maar die van zichzelf moesten blijven getuigen dat het verstand zo verduisterd was...

Ik proef in jou postings dat je daar geen last van hebt. Als ik eerlijk ben dan schrik ik daar wel van.

Volgens mij leert de Bijbel het volgende :
Voor mensen zonder genade is het onmogelijk om geestelijke zaken te onderscheiden, als er genade verheerlijkt is in je leven dan leer je dat het ten diepste nog steeds een onmogelijkheid blijft.
Plaats reactie