Een synodale verzuchting

Joannah
Berichten: 2544
Lid geworden op: 14 okt 2009, 16:01

Re: Een synodale verzuchting

Bericht door Joannah »

Wat een inhoudelijke posting.
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Een synodale verzuchting

Bericht door Afgewezen »

Luther schreef:
Afgewezen schreef:Of, (misschien) welke bekering en welk geloof?
Bah!
Graag een toelichting op dit antwoord.
Alexander CD
Berichten: 1063
Lid geworden op: 13 sep 2008, 18:44

Re: Een synodale verzuchting

Bericht door Alexander CD »

Luther schreef:
Afgewezen schreef:
Afgewezen schreef:
henriët schreef: Velen komen tot bekering/geloof, ook in de gg!

Het ligt er denk ik aan welke gemeente(n) je op het oog hebt ;)
Of, (misschien) welke bekering en welk geloof?
Bah!
Jammer dat de al "bah" roept zonder eerst even na te denken wat er bedoeld wordt, ik denk er veel inzit, bekering tot welk geloof.
Wat merken we van de geloofszekerheid en de blijdschap? Er is nog veel zelfonderzoek te doen!
Denken we niet vaak dat we Gods beste klas zijn?
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Een synodale verzuchting

Bericht door Luther »

Afgewezen schreef:
Mister schreef:
Afgewezen schreef:
henriët schreef: Velen komen tot bekering/geloof, ook in de gg!
Is dat niet wat al te enthousiast?
Het ligt er denk ik aan welke gemeente(n) je op het oog hebt ;)
Of, (misschien) welke bekering en welk geloof?
Bah!

Toelichting:
- Henriët wil iets stellen tegenover het voortdurende gezucht over donkere tijden, bijna geen geestelijk leven, bijna geen bekeringen. Ik ben het met haar eens, dat er veel meer geestelijk leven is, dan in de verzuchtingen nogal eens geuit wordt.
- Mister reageert hierop en jij suggereert door dat ene zinnetje (Ligt eraan wat voor soort bekering en geloof je bedoelt.) Het kan in de context niet anders betekenen dan dat je bedoelt te zeggen dat bij de meeste bekeringen vooral een vraagteken moet zetten. Daarvan zeg ik: Stop daar alsjeblieft mee en dank de Heere dat Hij dwars door al het menselijk gepruts heen ook binnen de GG Zijn Kerk heeft, houdt en uitbreidt.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Jongere
Berichten: 7757
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Een synodale verzuchting

Bericht door Jongere »

Maar het ging natuurlijk even om de eerste uitspraak van Henriët. Geloof jij dat ook, Luther, dat er velen tot bekering/geloof komen in de GG?

Want dat de Heere Zijn kerk heeft, houdt en uitbreidt zal iedere afgevaardigde je natuurlijk nazeggen. Maar dat andere niet, denk ik.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Een synodale verzuchting

Bericht door Luther »

Jongere schreef:Maar het ging natuurlijk even om de eerste uitspraak van Henriët. Geloof jij dat ook, Luther, dat er velen tot bekering/geloof komen in de GG?

Want dat de Heere Zijn kerk heeft, houdt en uitbreidt zal iedere afgevaardigde je natuurlijk nazeggen. Maar dat andere niet, denk ik.
Henriët heeft wellicht in haar enthousiasme gesproken over "velen", maar dat om zich te verzetten tegen altijd maar dat sombere beeld. En of elke GG-ouderling dat ook zegt, weet ik niet. En zeker niet "natuurlijk". Ik bedoel met uitbreiden dat je merkt dat onder jongeren die belijdenis hebben afgelegd ook elke keer weer jongeren zijn van wie je mag horen hoe ze de Heere hebben leren kennen, dienen en vrezen.
Onlangs beluisterde ik het bandje van een afscheidsdienst van een van de huidige moderamenleden, van één van de gemeenten die hij heeft gediend. Citaat: "Gemeente, we mogen wten dat we hier niet voor niets zijn geweest. We hebben tot onze diepe verwondering mogen opmerken dat de Heere de prediking wilde zegenen om verschillenden stilgezet zijn op hun voorthollen naar de eeuwigheid, zij kwamen tot kennis van hun zonden en leerden ook de toevlucht mochten nemen tot Christus; andere mochten meer van Christus leren kennen en werden versterkt worden in het geloof. Weer anderen Alle lof komt daarin de Heere toe!"

Ik meen dat dat toch een andere kleurklank is dan de uitspraak dat er maar weinig wordt opgemerkt van het werk des Heeren en dat het geestelijk zo stil is. Ik ontken niet dat we een tijd meemaken waarin er vele zorgen kunnen zijn, ook als het gaat om geestelijke zaken, maar laten we alsjeblieft positief blijven, omdat de Heere doorgaat, ook in de GG. En soms denk ik: Staan alle GG-ambtsdragers wel echt open voor het horen van geestelijk leven ook al wordt dat vertolkt in een kromme, dogmatisch niet-kloppende taal? Als dat namelijk zo is, dan hoor je het op den duur niet meer, want dan past men wel op om je hart open te leggen voor een ambtsdrager als dat betekent dat er een vraagteken bij geplaatst wordt of vanuit de hoogte wordt aangegeven dat deb Heere zó niet werkt.
Ook hierin moet je me niet verkeerd begrijpen: Het kan soms in alle eerlijkheid nodig zijn om te corrigeren, maar ik hoop dat jullie begrijpen wat ik bedoel.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Een synodale verzuchting

Bericht door Afgewezen »

Luther schreef:Ook hierin moet je me niet verkeerd begrijpen: Het kan soms in alle eerlijkheid nodig zijn om te corrigeren, maar ik hoop dat jullie begrijpen wat ik bedoel.
Maar wanneer iemand dan corrigeert, word je boos. Kijk eens Luther, als ik zo'n uitspraak zie van die predikant die jij citeert, als ik lees wat sommige mensen hier op het forum schrijven, als ik lees wat ds. Meeuse en ds. Van Ruitenburg onder 'Christuskennis' verstaan - kortom, als ik mijn oor te luisteren leg in en omtrent de GG, heb ik een minder positief beeld dan jij en henriët en anderen. Dat zal me niet door iedereen in dank worden afgenomen, dat zij dan zo.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33452
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Een synodale verzuchting

Bericht door Tiberius »

Afgewezen schreef:
Luther schreef:Ook hierin moet je me niet verkeerd begrijpen: Het kan soms in alle eerlijkheid nodig zijn om te corrigeren, maar ik hoop dat jullie begrijpen wat ik bedoel.
Maar wanneer iemand dan corrigeert, word je boos. Kijk eens Luther, als ik zo'n uitspraak zie van die predikant die jij citeert, als ik lees wat sommige mensen hier op het forum schrijven, als ik lees wat ds. Meeuse en ds. Van Ruitenburg onder 'Christuskennis' verstaan - kortom, als ik mijn oor te luisteren leg in en omtrent de GG, heb ik een minder positief beeld dan jij en henriët en anderen. Dat zal me niet door iedereen in dank worden afgenomen, dat zij dan zo.
Dit verdacht maken is denk ik precies wat Luther bedoelt. Dat gebeurt van hoog tot laag.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Een synodale verzuchting

Bericht door Afgewezen »

Tiberius schreef:Dit verdacht maken is denk ik precies wat Luther bedoelt. Dat gebeurt van hoog tot laag.
Waarbij ik waarschijnlijk tot 'laag' behoor...
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33452
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Een synodale verzuchting

Bericht door Tiberius »

Afgewezen schreef:
Tiberius schreef:Dit verdacht maken is denk ik precies wat Luther bedoelt. Dat gebeurt van hoog tot laag.
Waarbij ik waarschijnlijk tot 'laag' behoor...
Dat zijn jouw woorden. :)
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Een synodale verzuchting

Bericht door Afgewezen »

Tiberius schreef:
Afgewezen schreef:
Tiberius schreef:Dit verdacht maken is denk ik precies wat Luther bedoelt. Dat gebeurt van hoog tot laag.
Waarbij ik waarschijnlijk tot 'laag' behoor...
Dat zijn jouw woorden. :)
Ik weet mijn plaats. ;)
Maar in alle ernst, ik meen wat ik zeg. En als jij dit 'verdachtmakingen' wilt noemen, goed, dat is dan niet anders. Het is voor mij geen aanleiding mijn standpunt te herzien.
Joannah
Berichten: 2544
Lid geworden op: 14 okt 2009, 16:01

Re: Een synodale verzuchting

Bericht door Joannah »

Afgewezen schreef:
Tiberius schreef:
Afgewezen schreef:
Tiberius schreef:Dit verdacht maken is denk ik precies wat Luther bedoelt. Dat gebeurt van hoog tot laag.
Waarbij ik waarschijnlijk tot 'laag' behoor...
Dat zijn jouw woorden. :)
Ik weet mijn plaats. ;)
Maar in alle ernst, ik meen wat ik zeg. En als jij dit 'verdachtmakingen' wilt noemen, goed, dat is dan niet anders. Het is voor mij geen aanleiding mijn standpunt te herzien.
Van een zwak karakter zal je nooit beschuldigd worden ;)
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17583
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Een synodale verzuchting

Bericht door huisman »

Afgewezen schreef:
Tiberius schreef:Dit verdacht maken is denk ik precies wat Luther bedoelt. Dat gebeurt van hoog tot laag.
Waarbij ik waarschijnlijk tot 'laag' behoor...

En hoog is dan de synodale verzuchting?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Een synodale verzuchting

Bericht door Luther »

Afgewezen schreef:
Luther schreef:Ook hierin moet je me niet verkeerd begrijpen: Het kan soms in alle eerlijkheid nodig zijn om te corrigeren, maar ik hoop dat jullie begrijpen wat ik bedoel.
Maar wanneer iemand dan corrigeert, word je boos. Kijk eens Luther, als ik zo'n uitspraak zie van die predikant die jij citeert, als ik lees wat sommige mensen hier op het forum schrijven, als ik lees wat ds. Meeuse en ds. Van Ruitenburg onder 'Christuskennis' verstaan - kortom, als ik mijn oor te luisteren leg in en omtrent de GG, heb ik een minder positief beeld dan jij en henriët en anderen. Dat zal me niet door iedereen in dank worden afgenomen, dat zij dan zo.
Als ik lees wat ds. Van Ruitenburg over Çhristuskennis schrijft, dan is dat voluit schriftuurlijk, en ik meen zelfs dat het een correctie is op sommige delen van de rechterflank van de geref. gezindte die de bekeringsweg laten samenvallen met schematieken, waarin het kan zijn dat je wedergeboren bent, dat ook weet en toch Christus niet kent. Juist dát wil ds. Van Ruitenburg corigeren. Dat geldt ook van ds. Van Eckeveld in het boekje 'Christuskennis'. Als jij die correctie onterecht vindt, dan snap ik je standpunt, maar dan deel ik dat absoluut niet.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Een synodale verzuchting

Bericht door Afgewezen »

Luther schreef:Als jij die correctie onterecht vindt, dan snap ik je standpunt, maar dan deel ik dat absoluut niet.
Wat bedoel je met 'als jij die correctie onterecht vindt'?
Ik baseerde me overigens op wat ander citeerde uit het boekje van ds. Meeuse en op wat helma vertelde van ds. Van Ruitenburg.
Plaats reactie