Mannetje schreef: ↑30 apr 2024, 19:37
-DIA- schreef: ↑30 apr 2024, 19:26
Bourdon16 schreef: ↑30 apr 2024, 19:25
Wat is ASS?
Autisme Spectrum Stoornis... dacht ik.
Klopt.
En met name het onderscheid tussen wat men vroeg Asperger noemde (maar nu valt onder ASS, gecombineerd met een hogere intelligentie) en hoogbegaafdheid is soms heel moeilijk te maken, terwijl maar een klein deel van de hoogbegaafden ook ASS heeft.
Er is een zekere overlap tussen HB en ASS, maar de bron/oorzaak is duidelijk anders.
Bij het zogenaamde vroegere syndroom van Asperger, ging het over personen met normale tot hogere intelligentie.
Vastgesteld is dat van de personen met ASS, sowieso 65% een ondergemiddelde intelligentie heeft.
Dus als eerste was Syndroom van Asperger een wat betreft intelligentie een brede groep, maar als je kijkt naar de grote spreiding van 85 - 130 en dan ook nog 130 plus, is de 130 plus maar een zeer zeer klein gedeelte.
Daarnaast is hoogbegaafdheid, veel meer dan alleen hoogintelligent.
Hoogintelligente personen, kunnen goed leren, maar hoogbegaafdheid is breder.
Let wel, ik ontken niet dat mensen die hoogbegaafd of hoogintelligent ook autisme kunnen hebben.
Een uitgebreide definitie:
Sterk potentieel (Hoog)begaafde kinderen beschikken over een in aanleg aanwezig potentieel om tot uitzonderlijke prestaties te komen, op een of meerdere begaafdheidsgebieden, waaronder indicaties die duiden op een hoge intelligentie (Mönks, 1995).
Intrinsieke motivatie (Hoog)begaafde kinderen hebben een sterke intrinsieke motivatie (doorzettingsvermogen) om een taak te volbrengen wat zich onder andere uit in een sterke gedrevenheid wanneer iets hun interesse heeft (Renzulli, Mönks , 1995).
Creatief denkvermogen Daarnaast beschikken (hoog)begaafde kinderen over een creatief denkvermogen (Renzulli, Mönks 1995, Sternberg ).
Zijnskenmerken (Hoog)begaafde kinderen laten de volgende persoonseigenschappen zien die (mede) hun 'zijn' bepalen, zoals perfectionisme (de lat hoog leggen), kritische instelling, groot rechtvaardigheidsgevoel en gevoeligheid/sensitiviteit (Kieboom, 2016).
Intensiteit/hoog zelfbewustzijn Intensiteit, non-conformiteit en een hoge mate van zelfbewustzijn behoren eveneens tot de eigenschappen van (hoog)begaafden (Silverman, 1993).
---
Hoogbegaafdheid is daarnaast:
Domeinspecifiek (Hoog)begaafdheid is domeinspecifiek en een leerling kan dus ook begaafd zijn in één domein, bijvoorbeeld in taal of in rekenen/wiskunde (Gardner, Heller en Gagné ).
Meer-dimensioneel (Hoog)begaafdheid is geen eendimensionaal begrip dat is uit te drukken in een criterium als een IQ hoger dan 130. Een hoge score is wel een sterke indicatie van een hoge intelligentie, maar een lagere score sluit dit niet uit. (Hoog)begaafdheid omvat in ieder geval meer dan een hoge intelligentie en intelligentie omvat meer dan een IQ-test meet (Gardner, Sternberg ).
Dynamisch De ontwikkeling van talent is een langdurig en dynamisch proces. Zowel persoonlijkheidseigenschappen als de interactie met de omgeving zijn mede bepalend voor de mate waarin het aanwezige potentieel tot zijn recht komt (Mönks 1995, Heller en Gagné ).
https://www.slo.nl/thema/meer/begaafde- ... definitie/
Ook nog een link naar een YouTube video, over hoogbegaafd en autisme.
https://www.youtube.com/watch?v=cqpH5EnCVB0