Weekdiensten

Mannetje
Berichten: 8008
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Weekdiensten

Bericht door Mannetje »

Een mooi stukje, ik denk dat ik hem begrijp ook.
-
MGG
Berichten: 3888
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Weekdiensten

Bericht door MGG »

Duidelijk stuk. Het stukje cultuurverschillen is in mijn ogen geen argument om niet naar constitutionele eenheid te streven. De opdracht is overduidelijk.
-DIA-
Berichten: 32993
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Weekdiensten

Bericht door -DIA- »

Helemaal mee eens. Maar wel jammer dat dit wordt geaccepteerd en wat ik probeer te zeggen wordt niet geaccepteerd.... Hier wordt precies gezegd wat ik hier op velerlei wijze vanaf 2008 heb voorgestaan. Het resultaat kennen we: een niet (zeker niet van harte) accepteren van deze intentie, wat er weer voor zorgt dat we het forum in de praktijk ook niet altijd onpartijdig kunnen stellen. Neem de redenen waarom ik verschillende malen een ban heb gekregen, die slecht voortvloeien uit bezorgdheid van het dooreenvloeien van waarheid en geen waarheid. Dit acht ik wel een teken van de tijd waarin we leven.
Laatst gewijzigd door -DIA- op 25 jun 2024, 08:32, 1 keer totaal gewijzigd.
© -DIA- 29-06-2024: 32.993
HHR
Berichten: 1118
Lid geworden op: 15 jun 2023, 09:02

Re: Weekdiensten

Bericht door HHR »

Mannetje schreef: 25 jun 2024, 08:19
Een mooi stukje, ik denk dat ik hem begrijp ook.
Inderdaad interessante insteek. En begrijpelijk.

Dit vond ik ook een mooie gedacht:
Ds Huijser schreef:Als predikanten nu ervaren dat hun de opening in het Woord geschonken wordt, ook als zij bijvoorbeeld in aanverwante kerkverbanden zoals hiervoor genoemd voorgaan, is het dan te veel gezegd dat er iets van de goedkeuring van Boven in ligt? Natuurlijk is dit in zekere zin subjectief. Maar kan dit zomaar terzijde worden geschoven met een beroep op de kerkelijke structuren?
Overigens geldt dit ook voor gemeenteleden die een kerkelijke overstap maken en in de nieuwe gemeente ook een zegen mogen ervaren. Daar geldt ten diepste hetzelfde voor.
Een beetje nuchterheid op dit vlak, met de Nederlandse ingewikkelde situatie van allerlei kerkverbanden, zou voor predikanten en leden een zegen zijn.
Henk J
Berichten: 2704
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Weekdiensten

Bericht door Henk J »

Begrijp wel wat ds. Huijser zegt. Hoop en bid dat het nog eens tot eenheid mag komen.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33567
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Weekdiensten

Bericht door Tiberius »

HHR schreef: 25 jun 2024, 08:32 Dit vond ik ook een mooie gedacht:
Ds Huijser schreef:Als predikanten nu ervaren dat hun de opening in het Woord geschonken wordt, ook als zij bijvoorbeeld in aanverwante kerkverbanden zoals hiervoor genoemd voorgaan, is het dan te veel gezegd dat er iets van de goedkeuring van Boven in ligt? Natuurlijk is dit in zekere zin subjectief. Maar kan dit zomaar terzijde worden geschoven met een beroep op de kerkelijke structuren?
Overigens geldt dit ook voor gemeenteleden die een kerkelijke overstap maken en in de nieuwe gemeente ook een zegen mogen ervaren. Daar geldt ten diepste hetzelfde voor.
Eens. Hij zet daarmee een deur wagenwijd open. Ik denk niet dat zijn broeder, voorzitter van het deputaatschap kerkrecht, hier blij mee is.
Mannetje
Berichten: 8008
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Weekdiensten

Bericht door Mannetje »

Gelukkig merkt ds. Huijser hierbij op dat er ook een mate van subjectiviteit in zit. Tegelijk zie je ook dat hij komt met oplossingen, bijv. in weekdiensten kanselruil toestaan, waarmee je de kerkorde niet passeert, maar juist respecteert. Je geeft mogelijkheden, zodat onordelijk gedrag weer ordelijk wordt.
Ik hoop dat er nog even gesprek over blijft, op vriendelijke toon zoals nu gebeurt.
-
Henk J
Berichten: 2704
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Weekdiensten

Bericht door Henk J »

-DIA- schreef: 25 jun 2024, 07:49 Is er ooit wel eens een echt oud-reformatorisch predikant voorgegaan in een 'vakantiedient'. Ik zie hier dat hier meer 'door velen aanvaardbare' predikante voorgaan.
Zou het geen probleem worden als in deze diensten predikanten voorgingen die de andere kant benadrukken. Om het naar woord te gebruiken: de rechterkant. Dit zou best wel voor ergernis kunnen zorgen, en we zouden echt niet zo één zijn als nu wel lijkt dat we zijn.
Wat bedoel je nu precies met een 'door velen aanvaardbare predikant'? Neem ds. J. Roos, preekt voor de meest volle kerk uit onze gezindte, preekt hij elders dan zal het daar ook druk zijn, hetzelfde geldt ook wel voor jouw eigen predikant. Die zijn dan toch door velen aanvaard?
Misschien komen predikanten waar jij op doelt niet zo vaak op reformatorische vakantieparken? Dat zullen ook vooral wat oudere predikanten zijn, terwijl genoemde vakantiediensten vaak belegd worden op parken waar vooral jonge gezinnen zijn. Ben regelmatig met Vakanz weg gegaan, de organisatie inventariseert dan of er ergens ook een dominee op vakantie is en vraagt dan of die voor wil gaan. Heb nog nooit meegemaakt dat er ook een predikant mee was die dan de andere kant zou benadrukken en dat die niet mocht voorgaan. Wel een keer dat er twee predikanten waren, dan deed de een de ochtenddienst en de ander de avonddienst. Dat waren trouwens ds. J. de Bruin en ds. W. van Vlastuin, dus niet echt linkerflankpredikanten.
GerefGemeente-lid
Berichten: 7122
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Weekdiensten

Bericht door GerefGemeente-lid »

Tiberius schreef: 25 jun 2024, 08:40
HHR schreef: 25 jun 2024, 08:32 Dit vond ik ook een mooie gedacht:
Ds Huijser schreef:Als predikanten nu ervaren dat hun de opening in het Woord geschonken wordt, ook als zij bijvoorbeeld in aanverwante kerkverbanden zoals hiervoor genoemd voorgaan, is het dan te veel gezegd dat er iets van de goedkeuring van Boven in ligt? Natuurlijk is dit in zekere zin subjectief. Maar kan dit zomaar terzijde worden geschoven met een beroep op de kerkelijke structuren?
Overigens geldt dit ook voor gemeenteleden die een kerkelijke overstap maken en in de nieuwe gemeente ook een zegen mogen ervaren. Daar geldt ten diepste hetzelfde voor.
Eens. Hij zet daarmee een deur wagenwijd open. Ik denk niet dat zijn broeder, voorzitter van het deputaatschap kerkrecht, hier blij mee is.
Ik verwacht deze week nog een reactie in de opinie van de scriba van de kerkenraad van Bodegraven.
newton
Berichten: 757
Lid geworden op: 22 feb 2019, 16:22

Re: Weekdiensten

Bericht door newton »

-DIA- schreef: 25 jun 2024, 07:49 Is er ooit wel eens een echt oud-reformatorisch predikant voorgegaan in een 'vakantiedient'. Ik zie hier dat hier meer 'door velen aanvaardbare' predikante voorgaan.
Zou het geen probleem worden als in deze diensten predikanten voorgingen die de andere kant benadrukken. Om het naar woord te gebruiken: de rechterkant. Dit zou best wel voor ergernis kunnen zorgen, en we zouden echt niet zo één zijn als nu wel lijkt dat we zijn.
Komende zomer komt die rechterkant prima aan bod in Wierden
10 juli Ds.Huijser ingebruikname dienst van de Aakerk
17 juli Ds. Al - Chalabi.
24 juli Ds. Boeder.
31 juli Ds. v Manen.
07 aug Ds. G Beens.
14 aug Ds. Verschuure.
21aug Student W de Jong.
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2906
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Weekdiensten

Bericht door FlyingEagle »

Mooi stukje van ds. Huijser. Hopelijk komt er nu wat meer ontspannenheid in. Ik vraag me wel af hoe hij het voor zich ziet door deze kanselruil alleen te accepteren voor de rechterkant, dreig je dan niet een bepaalde flank te verliezen? Ziet hij niet dat dit eigenlijk al aan de gang is door alle uitstroom?

Als je het dus niet met hem eens bent moet je je afvragen of je nog wel dezelfde grondslag staat. Dat vind ik wel wat problematisch, de Gereformeerde Gemeenten van toen bestaat niet meer, ook de GG heeft een bepaalde ontwikkeling meegemaakt en is breder dan alleen de GGIN en OGGIN invloed. Ik hoop dat hij dat ook gewoon eens wil accepteren en daar niet zoveel moeite mee zou hebben, dan zou er in de GG ook minder spanning zijn tussen beide flanken.
GGG038
Berichten: 152
Lid geworden op: 20 dec 2021, 14:41

Re: Weekdiensten

Bericht door GGG038 »

Mannetje schreef: 25 jun 2024, 08:19
Een mooi stukje, ik denk dat ik hem begrijp ook.
+1.
Henk J
Berichten: 2704
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Weekdiensten

Bericht door Henk J »

FlyingEagle schreef: 25 jun 2024, 08:57 Mooi stukje van ds. Huijser. Hopelijk komt er nu wat meer ontspannenheid in. Ik vraag me wel af hoe hij het voor zich ziet door deze kanselruil alleen te accepteren voor de rechterkant, dreig je dan niet een bepaalde flank te verliezen? Ziet hij niet dat dit eigenlijk al aan de gang is door alle uitstroom?

Als je het dus niet met hem eens bent moet je je afvragen of je nog wel dezelfde grondslag staat. Dat vind ik wel wat problematisch, de Gereformeerde Gemeenten van toen bestaat niet meer, ook de GG heeft een bepaalde ontwikkeling meegemaakt en is breder dan alleen de GGIN en OGGIN invloed. Ik hoop dat hij dat ook gewoon eens wil accepteren en daar niet zoveel moeite mee zou hebben, dan zou er in de GG ook minder spanning zijn tussen beide flanken.
Het punt is dat je bij kanselruil alle predikanten uit een kerkverband/genootschap accepteert. Daarom zal het sowieso niet komen tot een kanselruil met de PKN en de CGK hoewel ook ds. Huijser sommige predikanten uit deze kerken wel welkom zou willen heten. En met de HHK ligt het ook gevoelig sinds de publicaties van dr. Van den Brink.
Verder onderschrijf ik het punt van ds. Huijser wel dat de GG haar wortels het meeste deelt met de OGGiN en de GGiN. Dat je dan eerst naar die kant kijkt lijkt me logisch.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23996
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Weekdiensten

Bericht door refo »

Dat gepraat over kerkelijke eenheid maakt de verschillen alleen maar groter. En daarmee de verdeeldheid.
Bovendien gaat het niet over een verzameling predikanten, maar over gemeenten.
Probeer maar eens een hypothetisch kerkverband te construeren. Welke predikanten mogen daarbij? Dan zal de één een lijstje maken, waarvan de helft voor een ander alweer niet acceptabel is.

En nog niet eens te spreken over ouderlingen die hun koninkrijkje moeten delen.
Plaats reactie