Erdee

Maanenschijn

Re: Erdee

Bericht door Maanenschijn »

Bobber schreef:Wat zijn de gemiddelde bouwkosten van andere kerken? Die net nieuw zijn.
Dan zou een vergelijking gemaakt kunnen worden.
Dit zit vaak tussen de €4000 en €5000 per zitplaats. De laatste jaren (ca. 5 jaar) is dit sterk gestegen.

Zonder de kosten voor de grond.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
MGG

Bericht door MGG »

Maanenschijn schreef: 26 aug 2024, 07:23
Bobber schreef:Wat zijn de gemiddelde bouwkosten van andere kerken? Die net nieuw zijn.
Dit zit vaak tussen de €4000 en €5000 per zitplaats. De laatste jaren (ca. 5 jaar) is dit sterk gestegen.

Casco of afgebouwd inclusief interieur en buitenboel?
MGG

Bericht door MGG »

Martijn schreef: 26 aug 2024, 07:08
GerefGemeente-lid schreef: 26 aug 2024, 07:04
Martijn schreef: 26 aug 2024, 06:14
GerefGemeente-lid schreef: 24 aug 2024, 22:59 Je laatste zin is onzin. Het kerkgebouw is al jaren veel en veel te klein. Bovendien was er amper verenigingsruimte en waren er maar 8 officiële parkeerplaatsen op eigen grond. En als je tijdens een doopdienst niet meer met de gehele gemeente kunt samenkomen, moet je toch wat.

Ik heb het idee dat het vooral jaloezie en afgunst is, als men zo negatief is. Wees blij dat in deze tijd zulke dingen nog mogen en mogelijk zijn.
Ik zou niet weten waar ik jaloers op zou moeten zijn in dit geval.
Ik zeg alleen maar dat het allemaal erg groot is en het best wat minder had gekund.

Waarom is het onzin? Het ledental zat begin dit jaar ongeveer op het niveau van 2010.
Maar de eerste vragen omtrent nieuwbouw dateerden al van 2008. Dat het ledenaantal daarna steeg is dus niet van toepassing. En als jij familie bent en je kunt de kerkzaal niet meer in als je kleinkind gedoopt wordt, is dat toch een teken dat de kerk te klein is? Los daarvan was er dus ook te weinig zaalruimte en het klimaatsysteem was zeer sterk verouderd. Als het iets warmer werd dan 20 graden en de kerk zat vol, ging het soms al mis.

Ik begrijp niet dat jij dan zegt dat nieuwbouw niet nodig is.
Dat laatste zeg ik helemaal niet.
Mijn mening is dat het allemaal veel te groot is en daardoor ook nog eens veel te duur.

Dat lijkt me wel van toepassing. In de loop van de tijd is er ruimte genoeg geweest om aan te passen.
Het plan is al een keer verkleind. Dat het veel te groot is, blijft natuurlijk een mening. Ben jij van mening dat bij een drukke dienst niet iedereen in de kerkzaal hoeft te zitten?
Dodo

Bericht door Dodo »

Wij hebben een 'overloop' geregeld. Normale diensten passen net, een beetje meer kan ook nog, maar als het echt heel druk wordt, is er ruimte in het gemeentecentrum naast de kerk, en kijkt men mee op een scherm. Niet ideaal, maar het werkt prima. Voor die af en toe ga je toch geen grote hoeveelheden geld uitgeven?
GerefGemeente-lid

Bericht door GerefGemeente-lid »

Martijn schreef: 26 aug 2024, 07:08
GerefGemeente-lid schreef: 26 aug 2024, 07:04
Martijn schreef: 26 aug 2024, 06:14
GerefGemeente-lid schreef: 24 aug 2024, 22:59 Je laatste zin is onzin. Het kerkgebouw is al jaren veel en veel te klein. Bovendien was er amper verenigingsruimte en waren er maar 8 officiële parkeerplaatsen op eigen grond. En als je tijdens een doopdienst niet meer met de gehele gemeente kunt samenkomen, moet je toch wat.

Ik heb het idee dat het vooral jaloezie en afgunst is, als men zo negatief is. Wees blij dat in deze tijd zulke dingen nog mogen en mogelijk zijn.
Ik zou niet weten waar ik jaloers op zou moeten zijn in dit geval.
Ik zeg alleen maar dat het allemaal erg groot is en het best wat minder had gekund.

Waarom is het onzin? Het ledental zat begin dit jaar ongeveer op het niveau van 2010.
Maar de eerste vragen omtrent nieuwbouw dateerden al van 2008. Dat het ledenaantal daarna steeg is dus niet van toepassing. En als jij familie bent en je kunt de kerkzaal niet meer in als je kleinkind gedoopt wordt, is dat toch een teken dat de kerk te klein is? Los daarvan was er dus ook te weinig zaalruimte en het klimaatsysteem was zeer sterk verouderd. Als het iets warmer werd dan 20 graden en de kerk zat vol, ging het soms al mis.

Ik begrijp niet dat jij dan zegt dat nieuwbouw niet nodig is.
Dat laatste zeg ik helemaal niet.
Mijn mening is dat het allemaal veel te groot is en daardoor ook nog eens veel te duur.

Dat lijkt me wel van toepassing. In de loop van de tijd is er ruimte genoeg geweest om aan te passen.
Het is allemaal opgebracht door eigen leden. En ik begreep dat gisteren in de nieuwe kerk er al weer stoelen bij moesten worden gezet.

Dus ik begrijp je niet. Blijkbaar ben jij niet bekend met de GG aldaar. En ook niet met de kosten voor de bouw. Voor een normaal rijtjeshuis in Zeeland betaal je inclusief kosten koper tegenwoordig al een half miljoen.

Je moet daarom alles wel in de juiste verhoudingen zien. Ik vind je erg kritisch en hautain. Maar goed, dat ligt voor jouw rekening. Ik trek mijn handen ervan af.
Henk J

Bericht door Henk J »

MGG schreef: 26 aug 2024, 07:32 Het plan is al een keer verkleind. Dat het veel te groot is, blijft natuurlijk een mening. Ben jij van mening dat bij een drukke dienst niet iedereen in de kerkzaal hoeft te zitten?
In de meeste kerken is wel een zaal die je met een schuifwand bij de kerkzaal kunt trekken. Iedereen in de kerkbank gaat niet passen met een drukke dienst maar het is ook niet wekelijks dopen.
GerefGemeente-lid

Bericht door GerefGemeente-lid »

Dodo schreef: 26 aug 2024, 08:13 Wij hebben een 'overloop' geregeld. Normale diensten passen net, een beetje meer kan ook nog, maar als het echt heel druk wordt, is er ruimte in het gemeentecentrum naast de kerk, en kijkt men mee op een scherm. Niet ideaal, maar het werkt prima. Voor die af en toe ga je toch geen grote hoeveelheden geld uitgeven?
Het is niet af en toe! Er is daar elke 3 of 4 weken wel een doopdienst met 4 of meer kinderen. Bovendien was het klimaatsysteem zo slecht dat veel mensen zomers thuisbleven en er regelmatig iemand onwel werd. Daarnaast waren er maar 3 zalen voor alle verenigingen. En dat zijn er heel wat in zo'n grote gemeente.
MGG

Bericht door MGG »

Dodo schreef: 26 aug 2024, 08:13 Wij hebben een 'overloop' geregeld. Normale diensten passen net, een beetje meer kan ook nog, maar als het echt heel druk wordt, is er ruimte in het gemeentecentrum naast de kerk, en kijkt men mee op een scherm. Niet ideaal, maar het werkt prima. Voor die af en toe ga je toch geen grote hoeveelheden geld uitgeven?
Regelmatig wordt gekozen voor een zaal die bij de kerkzaal getrokken kan worden. Het gemeentecentrum kost toch ook geld? Of is het van de burgerlijke gemeente? In dat geval is huren voor een deel van de refos bezwaarlijk. In Yerseke is genoeg geld en veel mensen zijn bereidt om flink te doneren. Het zou niet direct mijn keus zijn, maar ik begrijp de gemaakte keuzes goed.
MGG

Bericht door MGG »

Henk J schreef: 26 aug 2024, 08:19
MGG schreef: 26 aug 2024, 07:32 Het plan is al een keer verkleind. Dat het veel te groot is, blijft natuurlijk een mening. Ben jij van mening dat bij een drukke dienst niet iedereen in de kerkzaal hoeft te zitten?
In de meeste kerken is wel een zaal die je met een schuifwand bij de kerkzaal kunt trekken. Iedereen in de kerkbank gaat niet passen met een drukke dienst maar het is ook niet wekelijks dopen.
Ik denk wel elke maand. Als je het gefinancierd krijgt, is het prima verdedigbaar om voor de beste oplossing te kiezen.
Henk J

Bericht door Henk J »

Martijn schreef: 26 aug 2024, 07:08 Dat laatste zeg ik helemaal niet.

Wat is er precies te groot dan? Ik las in het RD dat er iets van 2000 plekken waren nu, dat heb je toch ook nodig met een gemeente van ruim 2200 leden? Verder zitten er veel zalen in de kerk die je ook nodig hebt voor de catechisaties, verenigingen en de zondagsschool. Op de oude locatie waren er maar 8 parkeerplaatsen dus dat maakt ook wel duidelijk dat uitbreiding daar niet mogelijk was. En nieuwbouw is duur maar zo'n kerk bouw je als het goed is ook voor je kinderen. De alhier genoemde bouwkosten liggen hoog maar als je het omrekent naar zitplaats en rekening houdt met de inflatie zijn ze redelijk in lijn met wat er in Lunteren is betaald voor de nieuwe Bethelkerk. Daar was toen ook wel kritiek op maar als je kijkt hoe intensief die kerk gebruikt wordt dan rechtvaardigt dat mijns inziens de kosten.
Henk J

Bericht door Henk J »

MGG schreef: 26 aug 2024, 08:25 Ik denk wel elke maand. Als je het gefinancierd krijgt, is het prima verdedigbaar om voor de beste oplossing te kiezen.
Maar met gewone diensten is het dan zo leeg. Eens per maand de zaal vol zetten met stoelen is ook wel te doen. Overigens is er met 2000 plekken voor ruim 2200 gemeenteleden wel wat ruimte over maar ook niet gek veel.
Maanenschijn

MGG schreef:
Maanenschijn schreef: 26 aug 2024, 07:23

Casco of afgebouwd inclusief interieur en buitenboel?
Afgebouwd, maar zonder interieur als banken/stoelen, preekstoel, geluid, bestrating etc.

Bouwkosten van het gebouw.

Dit voor zover ik weet, maar ik laat mij graag corrigeren. Onze kerk heeft nieuwbouwplannen, dus ik leer graag bij :) .
Bertiel

Bericht door Bertiel »

Toch kan je de bouwkosten niet gelijk laten oplopen bij verdubbeling van zitplaatsen.
Een huis van 1000 kuub kost niet twee keer zoveel als een huis van 500.
Zal 1,5 x zoveel zijn schat ik in
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Maanenschijn

Bertiel schreef:Toch kan je de bouwkosten niet gelijk laten oplopen bij verdubbeling van zitplaatsen.
Een huis van 1000 kuub kost niet twee keer zoveel als een huis van 500.
Zal 1,5 x zoveel zijn schat ik in
Eens, ik praat over gebouwen rond 400/500 zitplaatsen. Ook hier is de Wet van Gossen toepasbaar.
refo

Bericht door refo »

GerefGemeente-lid schreef: 24 aug 2024, 23:48
Hendrikus schreef: 24 aug 2024, 23:11
GerefGemeente-lid schreef: 24 aug 2024, 22:18
Martijn schreef: 24 aug 2024, 22:11 Ach ja.. in Yerseke moet het altijd groter zijn dan ergens anders.
Ik vind dit echt niet kunnen en rieken naar laster.
Goes kreeg in 1979 een nieuw orgel met 40 stemmen.
Yerseke in 1984 een nieuw orgel met 42 stemmen. Dat het in Y altijd net ietsje groter moet zijn dan elders, is niet uit de lucht gegrepen.
Ach, ach, ach toch.

Willem Hendrik Zwart sprak ooit de wijze woorden: De lofzang heeft een voertuig nodig en dat moet een gouden koets zijn.

Dat geef ik je graag mee.
Was vast een organist.
Plaats reactie