Beroepingswerk discussie [2]

DDD
Berichten: 29183
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door DDD »

Eens. Dat kan oervervelend zijn.

Het is volgens mij ook niet de bedoeling van de DKO. Alle bepalingen zijn er juist op gericht om eenzijdigheid te voorkomen door grotere colleges en collegiaal toezicht. En in onze tijd met auto's en fietsen moet dat toch geen probleem zijn.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16804
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door Hendrikus »

DDD schreef:Nou, ik ken een aantal predikanten. Maar die krijgen niet zoveel voor hun gastbeurten hoor. Daar word je niet rijk van, en dus als kerk ook niet arm van;-)
€ 122 (PKN)
~~Soli Deo Gloria~~
Moderamen
Berichten: 676
Lid geworden op: 18 jan 2017, 19:36

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door Moderamen »

Orchidee schreef:Inmiddels is onze predikant 9/12 in dienst van de eigen gemeente.
Het enige wat verandert is dat hij meer preekbeurten in de eigen gemeente heeft.
Wij hebben idd veel gastpredikanten maar vinden dat niet vervelend!
Ik zou het persoonlijk jammer vinden als je altijd alleen de eigen predikant hoort!
Klopt. Je ziet dat ook in de GG steeds vaker, als er een predikant komt betekent dat niet meer automatisch dat de gemeente groeit. Zeker in een regio waarbij je makkelijk een middagdienst gevuld kan krijgen, zijn kerkgangers niet eens heel blij met een vaste predikant. Predikanten ruilen ook niet weinig tot nooit, dat is ook niet heel gezond voor de gemeente. Ik vind het eerlijk gezegd ook wel prima om in mijn eigen gemeente altijd verschillende predikanten te horen. Maar dan heb ik het alleen (!) over de preekbeurten. Voor het werk in de gemeente naast de preekbeurten zou een eigen predikant toch echt nodig zijn, denk aan pastoraat.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door eilander »

Moderamen schreef:
Orchidee schreef:Inmiddels is onze predikant 9/12 in dienst van de eigen gemeente.
Het enige wat verandert is dat hij meer preekbeurten in de eigen gemeente heeft.
Wij hebben idd veel gastpredikanten maar vinden dat niet vervelend!
Ik zou het persoonlijk jammer vinden als je altijd alleen de eigen predikant hoort!
Klopt. Je ziet dat ook in de GG steeds vaker, als er een predikant komt betekent dat niet meer automatisch dat de gemeente groeit. Zeker in een regio waarbij je makkelijk een middagdienst gevuld kan krijgen, zijn kerkgangers niet eens heel blij met een vaste predikant. Predikanten ruilen ook niet weinig tot nooit, dat is ook niet heel gezond voor de gemeente. Ik vind het eerlijk gezegd ook wel prima om in mijn eigen gemeente altijd verschillende predikanten te horen. Maar dan heb ik het alleen (!) over de preekbeurten. Voor het werk in de gemeente naast de preekbeurten zou een eigen predikant toch echt nodig zijn, denk aan pastoraat.
Het is zeker fijn om wel eens een andere predikant te horen, maar ik ben erg blij dat we een eigen predikant hebben. Zo is er meer eenheid tussen verschillende preken onderling, maar ook met catechisatie, bijbelkring, etc. En een predikant weet ook wat er speelt in de gemeente.
Moderamen
Berichten: 676
Lid geworden op: 18 jan 2017, 19:36

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door Moderamen »

Eens hoor, zeker qua catechisaties. Maar als ik naar de preekbeurten kijk van jouw gemeente, dan heb je min. 1x per maand een gastpredikant. In de GG betekent in veel gemeente een vaste predikant = nooit meer een gastpredikant. Niet iedereen kan dat waarderen in een gemeente. De vraag is ook of het gezond is voor de gemeente om nooit ruilbeurten te hebben. Anderzijds moet je ook dankbaar zijn voor wat je gekregen hebt.
DDD
Berichten: 29183
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door DDD »

Moderamen schreef:
Orchidee schreef:Inmiddels is onze predikant 9/12 in dienst van de eigen gemeente.
Het enige wat verandert is dat hij meer preekbeurten in de eigen gemeente heeft.
Wij hebben idd veel gastpredikanten maar vinden dat niet vervelend!
Ik zou het persoonlijk jammer vinden als je altijd alleen de eigen predikant hoort!
Klopt. Je ziet dat ook in de GG steeds vaker, als er een predikant komt betekent dat niet meer automatisch dat de gemeente groeit. Zeker in een regio waarbij je makkelijk een middagdienst gevuld kan krijgen, zijn kerkgangers niet eens heel blij met een vaste predikant. Predikanten ruilen ook niet weinig tot nooit, dat is ook niet heel gezond voor de gemeente. Ik vind het eerlijk gezegd ook wel prima om in mijn eigen gemeente altijd verschillende predikanten te horen. Maar dan heb ik het alleen (!) over de preekbeurten. Voor het werk in de gemeente naast de preekbeurten zou een eigen predikant toch echt nodig zijn, denk aan pastoraat.
Helemaal eens. Bij sommige beroepen denk ik toch: daar kan ik echt niet voor bidden.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18773
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door helma »

Dat snap ik echt niet...er is toch altijd gebed nodig? En juist als je denkt dat een bepaalde predikant niet goed zou zijn voor een gemeente?
DDD
Berichten: 29183
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door DDD »

Dat is dan meer tégen bidden.

Dat doe ik ook maar zelden, moet ik zeggen. Ik vind dat je dan wel goed moet uitkijken hoe je dat formuleert ook. Het kan natuurlijk goed zijn dat Gods gedachten anders zijn dan mijn gedachten. Ik vind dat je best nuchter mag zijn. Maar het is toch de bedoeling dat wij bidden naar Gods wil.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16804
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door Hendrikus »

DDD schreef:Maar het is toch de bedoeling dat wij bidden naar Gods wil.
Is dat zo? Ik denk dat we een goed voorbeeld hebben in Matth. 29: 35 "doch niet, gelijk Ik wil, maar gelijk Gij wilt". Je mag bidden voor datgene waarvan jij denkt dat het goed is. Maar je wilt je onderwerpen aan Gods wil, ook als die anders is.
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10482
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door Orchidee »

Onze predikant doet wel zelf bijna alle pastoraat!
Het gaat hoofdzakelijk om de gewone preekbeurten die hij niet fulltime in eigen gemeente houd.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door eilander »

Hendrikus schreef:
DDD schreef:Maar het is toch de bedoeling dat wij bidden naar Gods wil.
Is dat zo? Ik denk dat we een goed voorbeeld hebben in Matth. 26: 39 "doch niet, gelijk Ik wil, maar gelijk Gij wilt". Je mag bidden voor datgene waarvan jij denkt dat het goed is. Maar je wilt je onderwerpen aan Gods wil, ook als die anders is.
Dit is waar, maar in deze context vind ik dat toch een lastige.
Als je deel uitmaakt van een gemeente die herderloos is, dan is het de normale gang van zaken dat je ook een beroep uitbrengt. Dat doe je als gemeente, mag ik hopen. En dan niet bidden of de dominee in kwestie het beroep aanneemt? Ik vind dat nogal wat.
-DIA-
Berichten: 32962
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door -DIA- »

Moderamen schreef:Eens hoor, zeker qua catechisaties. Maar als ik naar de preekbeurten kijk van jouw gemeente, dan heb je min. 1x per maand een gastpredikant. In de GG betekent in veel gemeente een vaste predikant = nooit meer een gastpredikant. Niet iedereen kan dat waarderen in een gemeente. De vraag is ook of het gezond is voor de gemeente om nooit ruilbeurten te hebben. Anderzijds moet je ook dankbaar zijn voor wat je gekregen hebt.
"nooit meer een gastpredikant..." Dat is niet altijd zo. Bij ons gaan toch wel enkele malen per jaar dominees van andere plaatsen voor. Vooral dan op zondagen dat de eigen predikant zijn 'vrije zondag' heeft, en elders preekt. Vooral ook in perioden dat zustergemeenten als R.-West en R.-Zuid vacant zijn. Als daar een predikant voorgaat wordt de middagdienst meestal in R.-Noord gepreekt.
© -DIA- 18-05-2024: 32800
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23974
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door refo »

eilander schreef:
Hendrikus schreef:
DDD schreef:Maar het is toch de bedoeling dat wij bidden naar Gods wil.
Is dat zo? Ik denk dat we een goed voorbeeld hebben in Matth. 26: 39 "doch niet, gelijk Ik wil, maar gelijk Gij wilt". Je mag bidden voor datgene waarvan jij denkt dat het goed is. Maar je wilt je onderwerpen aan Gods wil, ook als die anders is.
Dit is waar, maar in deze context vind ik dat toch een lastige.
Als je deel uitmaakt van een gemeente die herderloos is, dan is het de normale gang van zaken dat je ook een beroep uitbrengt. Dat doe je als gemeente, mag ik hopen. En dan niet bidden of de dominee in kwestie het beroep aanneemt? Ik vind dat nogal wat.
Misschien wordt er ook gebeden dat hij het NIET aanneemt? En in de andere gemeente wordt misschien gebeden dat hij het niet aanneemt. Of misschien ook wel dat hij het wél aanneemt.
Moderamen
Berichten: 676
Lid geworden op: 18 jan 2017, 19:36

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door Moderamen »

Tiberius schreef:Ds. G. Pater (GG) is losgemaakt van de gereformeerde gemeente te Ridderkerk.
Hij blijft beroepbaar in de Gereformeerde Gemeenten (GG).

bron: http://www.rd.nl/kerk-religie/ds-g-pate ... -1.1393022
Stel: deze ds. krijgt geen beroepen binnen X jaar (onwaarschijnlijk, in bepaalde gemeenten worden de vergaderingen nu al onmiddelijk gepland). In veel kerkverbanden verlies je naar X jaar beroepbaar predikant zonder beroepen je bevoegdheid. Hoe zit dat in de GG?
Tom
Berichten: 435
Lid geworden op: 28 mar 2016, 20:45

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door Tom »

Ik denk niet dat daar een regeling voor is. Dat zal toch niet gebeuren.

Los van Ridderkerk: ik heb de GerGem lief, maar dat hiërarchische zwijgcultuurtje vind ik soms beangstigend. Het RD meldt: "De classis wil desgevraagd geen toelichting geven op de reden van de losmaking." Meldt dan gewoon: er waren grote gerezen moeilijkheden, of: het liep niet lekker qua prediking, pastoraat of wat dan ook. Daar hoef je dan aan het RD verder helemaal geen toelichting bij te geven (wat hebben de lezers er immers mee te maken), maar stijf de lippen op elkaar houden in zulke situaties is altijd een GerGem-dingetje geweest tot aan de Saambinder toe. Waarom toch? Nu creëer je allemaal vreemde verhalen die van Oostburg tot Genemuiden op familieverjaardagen worden doorverteld.
Gesloten