Re: CGK convent
Geplaatst: 20 apr 2024, 18:37
https://www.nd.nl/geloof/protestant/122 ... rde-kerkenND schreef:De initiatiefnemers van het convent willen er niet over speculeren wat de 30 procent ‘strikte gemeenten’ gaat doen als het kerkverband besluit meer ruimte te geven. Dominee Peter Buijs wilde wel kwijt dat er ook dan nog allerlei varianten denkbaar zijn. ‘Het kan zijn dat die gemeenten dan een positie innemen zoals de Gereformeerde Bond in de Protestantse Kerk in Nederland.’
Die suggestie komt niet overeen met uitspraken die o.a. ds. Kempeneers en ds. Egas in het RD deden.HHR schreef: ↑20 apr 2024, 21:16https://www.nd.nl/geloof/protestant/122 ... rde-kerkenND schreef:De initiatiefnemers van het convent willen er niet over speculeren wat de 30 procent ‘strikte gemeenten’ gaat doen als het kerkverband besluit meer ruimte te geven. Dominee Peter Buijs wilde wel kwijt dat er ook dan nog allerlei varianten denkbaar zijn. ‘Het kan zijn dat die gemeenten dan een positie innemen zoals de Gereformeerde Bond in de Protestantse Kerk in Nederland.’
Ik vraag me af of dit serieus als een oplossing gezien wordt door de bezwaarde gemeenten.
Ds Kempeneers en Egas zijn ook van een beduidend andere ligging dan ds Buijs. Ds Buijs had prima binnen de Gereformeerde Bond gepast en de andere predikanten predikanten passen neer binnen de Gereformeerde gemeente.Tiberius schreef: ↑20 apr 2024, 21:26Die suggestie komt niet overeen met uitspraken die o.a. ds. Kempeneers en ds. Egas in het RD deden.HHR schreef: ↑20 apr 2024, 21:16https://www.nd.nl/geloof/protestant/122 ... rde-kerkenND schreef:De initiatiefnemers van het convent willen er niet over speculeren wat de 30 procent ‘strikte gemeenten’ gaat doen als het kerkverband besluit meer ruimte te geven. Dominee Peter Buijs wilde wel kwijt dat er ook dan nog allerlei varianten denkbaar zijn. ‘Het kan zijn dat die gemeenten dan een positie innemen zoals de Gereformeerde Bond in de Protestantse Kerk in Nederland.’
Ik vraag me af of dit serieus als een oplossing gezien wordt door de bezwaarde gemeenten.
Ik zie dat wel als een goede houding. Het is overigens geen oplossing, maar wel hetgeen je als best kunt doen als de GS uiteindelijk tot een andere visie op de openstelling van de ambten komt. Weglopen is ten alle tijde een stap te ver.HHR schreef: ↑20 apr 2024, 21:16https://www.nd.nl/geloof/protestant/122 ... rde-kerkenND schreef:De initiatiefnemers van het convent willen er niet over speculeren wat de 30 procent ‘strikte gemeenten’ gaat doen als het kerkverband besluit meer ruimte te geven. Dominee Peter Buijs wilde wel kwijt dat er ook dan nog allerlei varianten denkbaar zijn. ‘Het kan zijn dat die gemeenten dan een positie innemen zoals de Gereformeerde Bond in de Protestantse Kerk in Nederland.’
Ik vraag me af of dit serieus als een oplossing gezien wordt door de bezwaarde gemeenten.
Daar heb ik geen uitspraken over gedaan. Het gaat mij er om wat logische vervolgstappen zijn als de generale synode terugkomt op haar Schriftuurlijke standpunten, of geen tucht toepast waar van de Schrift afgeweken wordt.
Nou, je zegt: wie de schrift (met kleine letter) loslaat, verlaat de schrift nog verder en komt uiteindelijk terecht bij de NeGK en daarna bij de PKN.J.C. Philpot schreef: ↑22 apr 2024, 07:10Daar heb ik geen uitspraken over gedaan. Het gaat mij er om wat logische vervolgstappen zijn als de generale synode terugkomt op haar Schriftuurlijke standpunten, of geen tucht toepast waar van de Schrift afgeweken wordt.
https://www.linkedin.com/feed/update/ur ... 648119296/Ds Ruis schreef:Convent CGK: deceptie en pijn
Laat duidelijk zijn: diverse mensen hebben zich ingespannen om deze dag te organiseren. Hun ijver verdient respect. Op de dag zelf waren er diverse bijdragen die ik met waardering en herkenning aanhoorde. Dat neemt niet weg dat teleurstelling en pijn bij mij de boventoon voeren.
Ik had gehoopt dat:
1) er geen koerswijziging was geweest in het doel van het convent. Die is er wel geweest. Werd in eerste instantie de vergelijking gemaakt met een huwelijk dat op springen staat, waarbij de betrokkenen nog eenmaal worden samengeroepen om de ernst van de situatie onder ogen te zien; in een volgend schrijven werd de vergelijking gemaakt met een gemeentevergadering over een bepaalde kwestie. En op de dag zelf werd het gepresenteerd als een familiegesprek of een familieontmoeting. Ik begrijp de poging om verbinding te zoeken. Maar wie de opeenvolgende uitnodigingen met elkaar vergelijkt, mist in toenemende mate het benoemen van de ernst van de situatie.
2) er andere vormen van peiling waren geweest. Ik heb mijn oprechte twijfel bij een systematiek van vragen waarop je binnen een paar seconden moet aangeven of je het eens of niet eens bent met een soms niet optimaal duidelijke stelling. Of - een concreet voorbeeld: je mag 4 punten verdelen onder 3 items die bepalend zijn voor je kerk zijn: de belijdenis; de doop of de kerkorde. Niet zo vreemd dat de kerkorde er dan bekaaid afkomt, omdat veel mensen de punten niet willen weghalen bij belijdenis. Met vragen kun je veel sturen! En intussen gaan de uitkomsten wel naar de synode!
3) er andere uitkomsten waren geweest. De uitkomsten van deze dag hebben laten zien hoe aangrijpend de situatie in ons kerkverband momenteel is! En niet alleen op het punt van vrouw en ambt. Een ander voorbeeld: in een van tevoren gescreende (!) bijdrage wordt gesuggereerd dat scheuring in het verleden op het punt van veronderstelde wedergeboorte niet nodig was. Zelf zag en hoorde ik de verslagenheid van door en door christelijke gereformeerde broeders die zoveel pijn hadden dat ze de lofliederen niet eens kónden meezingen.
4) er een programma was dat voor minder vervreemding zorgt bij dat deel van de kerken dat gewoon blijft bij de liturgische gewoonten die we vroeger allemaal hadden. Het was na 16.00 uur dat we voor het eerst (!) een psalm uit de Oude Berijming zongen Daarvoor kwam het Liedboek voor de Kerken en de Nieuwe Berijming aan de orde. Na de lunch werd geen Bijbelgedeelte gelezen en niet gedankt. Er werd voorgesteld om het Onze Vader hardop te bidden en later werd de uitnodiging gedaan om de Apostolische Geloofsbelijdenis hardop op te zeggen. Let op: Ik veroordeel niemand. Ik wil aannemen dat dit door sommige afgevaardigden als samenbindend ervaren werd. Ik ben voldoende op de hoogte van allerlei andere liturgische gewoonten en gebruiken. Maar het zijn gewoonten waarbij ik me niet thuis voel en die voor mij zeer vervreemdend werken.