Somberen over jongeren

Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Bericht door Afgewezen »

Miscanthus schreef:De kanttekenaren voegen hier iets toe aan de Schrift wat er niet staat..... (gelukkig zijn ze niet kanoniek).
Jaja...
De kanttekenaren maken hier expliciet waar Paulus op doelt. Lees maar even verder en haal niet te snel een streep door wat niet in je straatje past.
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Afgewezen schreef:
Miscanthus schreef:De kanttekenaren voegen hier iets toe aan de Schrift wat er niet staat..... (gelukkig zijn ze niet kanoniek).
Jaja...
De kanttekenaren maken hier expliciet waar Paulus op doelt. Lees maar even verder en haal niet te snel een streep door wat niet in je straatje past.
even voor de duidelijkheid de NBV erbij pakken:

God heeft zijn belofte niet gebroken. Want niet alle Israëlieten behoren werkelijk tot Israël, 7 niet alle nakomelingen van Abraham zijn ook werkelijk zijn kinderen. Er staat immers geschreven: ‘Alleen de nakomelingen van Isaak zullen gelden als jouw nageslacht.’ 8 Dat wil zeggen: ze zijn niet door hun natuurlijke afstamming kinderen van God, maar gelden als nageslacht van Abraham op grond van Gods belofte. 9 Als íets een belofte is dan zijn het deze woorden: ‘Over een jaar kom ik terug en dan heeft Sara een zoon.’10 Sterker nog, Rebekka was van onze vader Isaak zwanger van een tweeling, 11-12 en al voor ze geboren waren en nog niets goeds of slechts hadden gedaan, werd haar gezegd: ‘De oudste zal de jongste dienen.’ Gods besluit blijft namelijk van kracht: God kiest een mens niet uit op grond van zijn daden, maar omdat hij hem roept. 13 Zo staat er ook geschreven: ‘Jakob heb ik liefgehad, Esau heb ik gehaat.’

Ik haal geen streep door Gods verkiezing, Ik haal een streep door de onduidelijke tegenwerping van Geledu, waar hij suggereert dat ik geen grond zou hebben voor (automatische) verwachting voor verbondskinderen op grond van Gods belofte, en dus de verkiezing stelt tegenover het verbond(sbelofte), -wat onmogelijk is. Uit het geciteerde Schriftgedeelte blijkt overduidelijk dat Paulus het zeer grote smart is dat het verbondsvolk ondanks zoveel gunstbewijzen en voordelen zich toch verhardt. Hij zou de straf voor hen wel willen dragen....
Paulus betoogt hier dat het ware Israel geen waar Israel was krachtens geboorte (uit Ismael) maar krachtens Gods belofte. En dat is precies wat ik wilde beklemtonen.
Als dit niet is wat Geledu ontkrachten/tegenwerpen, hoor ik dat graag van je.

Toch nog dit:
30 Wat kunnen we hieruit nu opmaken? Hoewel ze er niet naar hebben gestreefd, zijn heidenen als rechtvaardigen aangenomen, op grond van hun geloof. 31 Maar Israël, dat ernaar streefde door de wet rechtvaardig te worden, heeft dat niet bereikt. 32 Wat is daarvan de oorzaak? Ze handelden alsof het van hun daden afhing, en niet van geloof. Ze zijn over de steen gestruikeld 33 waarover geschreven staat: ‘In Sion leg ik een steen neer waarover men struikelt, een rotsblok waaraan men zich stoot. Maar wie in hem gelooft, komt niet bedrogen uit.’

Hier staat het OT vol van. De mens heeft een verantwoordelijkheid t.a.v Gods beloften en geboden. Ze wil geloofd en gehoorzaamd worden. Niet dat het geloof een kunstje van ons, mensen is, maar het is wel de roeping van God waarmee Hij ons roept. En wie Hij roept heeft Hij ook verkoren. Wie kan zeggen niet geroepen te zijn?
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Bericht door Afgewezen »

Hier staat het OT vol van. De mens heeft een verantwoordelijkheid t.a.v Gods beloften en geboden. Ze wil geloofd en gehoorzaamd worden. Niet dat het geloof een kunstje van ons, mensen is, maar het is wel de roeping van God waarmee Hij ons roept. En wie Hij roept heeft Hij ook verkoren. Wie kan zeggen niet geroepen te zijn?
Wie ontkent dit dan?
Ik haal geen streep door Gods verkiezing, Ik haal een streep door de onduidelijke tegenwerping van Geledu, waar hij suggereert dat ik geen grond zou hebben voor (automatische) verwachting voor verbondskinderen op grond van Gods belofte, en dus de verkiezing stelt tegenover het verbond(sbelofte), -wat onmogelijk is. Uit het geciteerde Schriftgedeelte blijkt overduidelijk dat Paulus het zeer grote smart is dat het verbondsvolk ondanks zoveel gunstbewijzen en voordelen zich toch verhardt. Hij zou de straf voor hen wel willen dragen....
Paulus betoogt hier dat het ware Israel geen waar Israel was krachtens geboorte (uit Ismael) maar krachtens Gods belofte. En dat is precies wat ik wilde beklemtonen.
Geen kanttekening van de Statenvertaling, maar een kanttekening van Miscanthus. Echter, wat je hier nu zegt, schept bepaald geen duidelijkheid: “Paulus betoogt hier dat het ware Israël geen waar Israël was krachtens geboorte (…) maar krachtens Gods belofte. En dat is precies wat ik wilde beklemtonen.”
Maar lees eens goed. Wat zegt Paulus hier nu? Hij heeft in het voorafgaande gezegd dat voor alle Israëlieten de verbonden waren, en de wetgeving, en de beloftenissen. In vers 6-8 echter maakt hij ineens onderscheid tussen Israël en Israël, tussen de kinderen des vleses (het zaad van Abraham) en de kinderen der beloftenis. Maar de beloftenissen waren toch voor alle Israëlieten? Nee, blijkbaar toch niet.
Hier zie je dus dat HOEWEL de verbonden, de wetgeving en de beloftenissen voor het gehele Israël waren, de beloftenis IN FEITE alleen bestemd was voor ‘ware’ Israël, voor de uitverkorenen; zie de rest van Romeinen 9. Zie ook Romeinen 11:7: “... maar de uitverkorenen hebben het verkregen, en de anderen zijn verhard geworden.”
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Afgewezen schreef:
Hier staat het OT vol van. De mens heeft een verantwoordelijkheid t.a.v Gods beloften en geboden. Ze wil geloofd en gehoorzaamd worden. Niet dat het geloof een kunstje van ons, mensen is, maar het is wel de roeping van God waarmee Hij ons roept. En wie Hij roept heeft Hij ook verkoren. Wie kan zeggen niet geroepen te zijn?
Wie ontkent dit dan?
Wij hebben dus te maken met de roeping en niet met de verkiezing.
Jij lijkt aldoor het omgekeerde te suggereren.
Dort

Bericht door Dort »

refo schreef:[
Onze grootste ellende is, dat wij onze ellende niet kennen.
Soms hoor je quotes zo vaak, dat ze kanonieke trekjes gaan vertonen. Ik sluit me liever bij Marnix aan. We kennen onze ellende wel. Tenminste volgens de HC.
Openb. 3:17 Want gij zegt: Ik ben rijk, en verrijkt geworden, en heb geens dings gebrek; en gij weet niet, dat gij zijt ellendig, en jammerlijk, en arm, en blind, en naakt.
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Hoi Dordt,

misschien kun je gewoon regeageren en dan als onderbouwing een bijbeltekst erbij plaatsen (of andersom) maar dit is geen praten zo.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Dort schreef:
refo schreef:[
Onze grootste ellende is, dat wij onze ellende niet kennen.
Soms hoor je quotes zo vaak, dat ze kanonieke trekjes gaan vertonen. Ik sluit me liever bij Marnix aan. We kennen onze ellende wel. Tenminste volgens de HC.
Openb. 3:17 Want gij zegt: Ik ben rijk, en verrijkt geworden, en heb geens dings gebrek; en gij weet niet, dat gij zijt ellendig, en jammerlijk, en arm, en blind, en naakt.
Dit wordt tegen een bepaalde gemeente gezegd.... als waarschuwing. Je kan deze tekst niet gebruiken om aan te tonen dat we allemaal onze ellende niet kennen... hoewel we deze wel allemaal maar ten dele beseffen denk ik... maar dat geldt ook voor onze verlossing, die kunnen we net zo goed maar ten dele nog begrijpen.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23927
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Dort schreef:
refo schreef:[
Onze grootste ellende is, dat wij onze ellende niet kennen.
Soms hoor je quotes zo vaak, dat ze kanonieke trekjes gaan vertonen. Ik sluit me liever bij Marnix aan. We kennen onze ellende wel. Tenminste volgens de HC.
Openb. 3:17 Want gij zegt: Ik ben rijk, en verrijkt geworden, en heb geens dings gebrek; en gij weet niet, dat gij zijt ellendig, en jammerlijk, en arm, en blind, en naakt.
Die tekst is kanoniek ja, maar zoals Marnix al zei in een bepaalde kontext.

Kijk, die uitspraak wordt nu zo gebruikt:
Er zitten 1000 mensen in een kerk. De dominee preekt de doodstaat van de mens in het algemeen en van het onbekeerd geachte deel van de gemeente in het bijzonder. In plaats van dat op een of ander manier op het hart van die laatste groep te binden wordt de boodschap van God: bekeert U! ontkracht door de zin: 'Uw grootste ellende is dat u uw ellende niet kent'. Het onbekeerd geachte deel van de gemeente (ze vinden dat zelf ook namelijk) denkt nu: ja, 't is toch wat. Nu ben ik onbekeerd en ik vind het niet eens erg. Och mocht het nog eens komen te gebeuren dat. In feite wordt dan de hele geestelijkheid van de prediking als een uitwendig gebeuren gezien, waar de Geest nog wat bij moet doen, wil het werken.
Waar Schrift en belijdenis zegt dat het geloof is uit het gehoor maken wij ervan dat het geloof door de Geest is. Men wacht ergens op wat de prediker zo aan allen kan uitdelen.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Kijk, die uitspraak wordt nu zo gebruikt:
Er zitten 1000 mensen in een kerk. De dominee preekt de doodstaat van de mens in het algemeen en van het onbekeerd geachte deel van de gemeente in het bijzonder. In plaats van dat op een of ander manier op het hart van die laatste groep te binden wordt de boodschap van God: bekeert U! ontkracht door de zin: 'Uw grootste ellende is dat u uw ellende niet kent'. Het onbekeerd geachte deel van de gemeente (ze vinden dat zelf ook namelijk) denkt nu: ja, 't is toch wat. Nu ben ik onbekeerd en ik vind het niet eens erg. Och mocht het nog eens komen te gebeuren dat. In feite wordt dan de hele geestelijkheid van de prediking als een uitwendig gebeuren gezien, waar de Geest nog wat bij moet doen, wil het werken.
Waar Schrift en belijdenis zegt dat het geloof is uit het gehoor maken wij ervan dat het geloof door de Geest is. Men wacht ergens op wat de prediker zo aan allen kan uitdelen.
Dat is (m.i.) idd een groot probleem. We mogen nooit de oproep van het evangelie (bekeerd u en gelooft) weglaten of ontkrachten door de menselijke onmogelijkheid. Men moet eens af van het idee dat een vrije, onbeperkte oproep tot bekering en geloof remonstrants zou zijn...
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Inderdaad! Daar heb ik ook moeite mee... Het lijkt wel alsof sommigen de mensen willen overtuigen van het feit dat ze zich niet kunnen bekeren... tja, gek he dat mensen dan moedeloos worden en gaan denken dat ze dit ook niet kunnen?

Het is echter een totaal verkerde houding, kijk maar naar Jezus, naar de apostelen, naar Johannes. Ze roepen allemaal een breed publiek op tot bekering en zeggen nergens dat die mensen daar niet naar kunnen luisteren... wel dat sommigen er niet naar willen luisteren.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11449
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Bericht door Mister »

Dort schreef:
refo schreef:Die beloften van God zijn heel anders dan beloften van mensen. Je zou zelfs kunnen zeggen dat God Zijn beloften is. Als er beloften in de Bijbel staan kun je daar naar believen gebruik van maken. Dat is namelijk het karakter van een belofte. Zo is dan ook mogelijk dat mensen 'moeten geloven'. Daar wordt door zich gerformeerd noemende mensen een beetje meesmuilend over gedaan: alsof een mens dat zelf zou kunnen! Inderdaad, maakte God niet alles in orde, 't zou niet gaan. Of: als een mens iets zou moeten doen, zou hij nog verloren moeten gaan. Dat is nog maar de vraag! God wil nou eenmaal een vrijwillig volk en geen marionetten. Ergens zit dus enige speelruimte. We zijn het al eens dat de mens de Geest in negatieve zin kan beinvloeden, dan zie ik niet waarom er niet iets is wat de mesn kan.
Israel kon de Egyptenaren niet vermurwen. God wel. Echter, ze moesten zelf naar Kanaan wandelen. Hun kinderen zijn daar gekomen. Omdat zij evengoed erfgenaam waren van de belofte.
De mens is in zijn val de duivel toegevallen. Hij werd onrechtvaardig, bedriegelijk, wreedaardig, goddeloos, ja een vijand van God en zijn naasten. Hij is dieper verlaagd dan het redeloze vee. Daardoor is het ons onmogelijk geworden, uit eigen kracht, God lief te hebben en naar Zijn wil te wandelen ....... En de mens mocht er nog nog achter gebracht worden, dat het ook onmogelijk is bij God. Zijn onderscheidingsvermogen is hij kwijt; wat goed is, werd door de mens kwaad en wat kwaad is goed genoemd; de waarheid hield hij voor de leugen en de leugen voor de waarheid.

Onze grootste ellende is, dat wij onze ellende niet kennen.
Dort, zou je het dikgedrukte deel even willen verhelderen voor me??
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Bericht door Afgewezen »

Wij hebben dus te maken met de roeping en niet met de verkiezing.
Jij lijkt aldoor het omgekeerde te suggereren.
Dat is toch op zijn minst een vreemde reactie. Jíj wilt het liever niet over de verkiezing hebben. Ik zeg: je moet beide, roeping én verkiezing, of anders gezegd, verantwoordelijkheid en verkiezing, laten staan.
Maar jij wilt dat niet horen en gaat mij dan vervolgens dingen in de mond leggen die ik nooit heb gezegd. Kom eens tot jezelf Miscanthus, want volgens mij ben je een beetje uit de bocht gevlogen.
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Miscanthus schreef:Hier staat het OT vol van. De mens heeft een verantwoordelijkheid t.a.v Gods beloften en geboden. Ze wil geloofd en gehoorzaamd worden. Niet dat het geloof een kunstje van ons, mensen is, maar het is wel de roeping van God waarmee Hij ons roept. En wie Hij roept heeft Hij ook verkoren. Wie kan zeggen niet geroepen te zijn?
Met deze quote begon het.
Je prikkelt door een wedervraag te stellen: "Wie ontkent dit dan?"
Met andere woorden: "Wat je hier zegt is niet relevant, dat weten we allang."
We hebben het hier dus niet meer over de inhoud, maar gaan elkaar belachelijk maken en stellen vragen op een manier die lijkt op een discussiespelletje. Daarbij leg ik je nergens iets in de mond
Het onderwerp leent zich daar helemaal niet voor dus ik houd het even voor gezien met jou. Hier heeft niemand iets aan.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Bericht door Afgewezen »

Miscanthus schreef:
Miscanthus schreef:Hier staat het OT vol van. De mens heeft een verantwoordelijkheid t.a.v Gods beloften en geboden. Ze wil geloofd en gehoorzaamd worden. Niet dat het geloof een kunstje van ons, mensen is, maar het is wel de roeping van God waarmee Hij ons roept. En wie Hij roept heeft Hij ook verkoren. Wie kan zeggen niet geroepen te zijn?
Met deze quote begon het.
Je prikkelt door een wedervraag te stellen: "Wie ontkent dit dan?"
Met andere woorden: "Wat je hier zegt is niet relevant, dat weten we allang."
We hebben het hier dus niet meer over de inhoud, maar gaan elkaar belachelijk maken en stellen vragen op een manier die lijkt op een discussiespelletje. Daarbij leg ik je nergens iets in de mond
Het onderwerp leent zich daar helemaal niet voor dus ik houd het even voor gezien met jou. Hier heeft niemand iets aan.
Niemand dwingt je met mij in gesprek te gaan. Maar inderdaad is het niet relevant om dingen tegen mij te zeggen waar ik het niet mee oneens ben. Want wat suggereer je daar dan mee?
rekcor
Berichten: 1981
Lid geworden op: 15 aug 2005, 11:25

Bericht door rekcor »

Afgewezen schreef:Maar inderdaad is het niet relevant om dingen tegen mij te zeggen waar ik het niet mee oneens ben.
Het is NIET relevant om dingen tegen jou te zeggen waar jij het NIET mee ONeens bent. :roll:

Min x min x min = min toch?

mmm....
Plaats reactie