Basisinkomen

HersteldHervormd
Berichten: 6348
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Basisinkomen

Bericht door HersteldHervormd »

Ditbenik schreef:
HersteldHervormd schreef:
parsifal schreef:
merel schreef:Ik vind het niet meer dan normaal dat een CEO veel meer verdient dan een schoonmaker. Daar staan meestal ook andere dingen tegenover; verantwoordelijkheid, studie, meer arbeidsuren etc.

Ik ben tegen een basisinkomen voor iedereen. De prikkel om te werken ontbreekt nu al regelmatig doordat mensen een bijstandsuitkering en vele toeslagen hebben. Waarom zou je dan gaan schoonmaken ( om maar iets te noemen) als je door de uitkeringen en toeslagen etc praktisch hetzelfde krijgt als iemand met minimumloon?
Ik vind dat ook normaal tot zekere hoogte. Als je echt over een factor 10 gaat praten dan is er iets mis. Als je de leiding zoveel kunt geven, dan mag iedereen er van profiteren.

Ik denk verder dat met basisinkomen juist een deel herstelt wordt van de scheve situatie die je nu hebt. Basisinkomen is overzichtelijk en je kunt er voor zorgen dat werken loont. Het gekke toeslagensysteem wat op allerlei manieren inkomens en vermogensafhankelijk is, geeft juist dit soort geen motivaties om niet te werken.
Het is wel heel moreel van je, alleen ik denk dat je niet bedrijf niet niet lang gaat bestaan als je schoonmakers minimaal 10% gaat geven. Of je moet als baas zijnde niet meer dan €100 per uur mogen verdienen, maar tegenwoordig zijn dat bedragen wat een beetje zzp’er al bijna verdient.
Ik zou niet weten waarom je bedrijf dan niet lang zou bestaan. In jouw voorbeeld krijgen schoonmakers een tientje per uur. Daar kan ook een schoonmaker niet rond komen. Nog los van de vraag hoe vaak met schoonmakers wordt omgegaan. In mijn vorige baan had ik een hoog salaris (directieschaal CAO-zorg) Door nieuwe belastingmaatregelen gingen de schoonmakers er per 1 januari op achteruit en ik op voorraad. Dat heb ik direct los van de CAO gecorrigeerd. Dit soort dingen vind ik absoluut niet kunnen. Veel mensen willen het werk van een schoonmaker niet doen en kijken er vervolgens ook nog eens neerbuigend op neer. Dat past een christen niet.
Nogmaals, óf je moet als CEO genoegen nemen met €100,- per uur, óf je gaat je medewerkers héél veel betalen, waardoor je zulke hoge loonkosten krijgt dat je het niet redt.

Ik heb het hier wel eens vaker gezegd, maar sommige banen zijn min of meer noodzakelijk kwaad. Als jij schoonmaker bent van een hotel, dan lever jij direct gezien niks op voor een werkgever. Ben jij timmerman of een kok, dan lever jij in directe zin iets op voor je werkgever. Als jij 2 keukens kan zetten in de tijd dat iemand anders 1 keuken neerzet, dan zorgt die timmerman ervoor dat de baas een dubbele omzet heeft. Sommige banen hebben dat gewoon niet en zijn dus een noodzakelijk kwaad in de schakel. Dit maakt het echter, in mijn ogen tenminste, niet minderwaardig ofzo. Ik heb veel respect voor mensen die dit soort banen uitoefenen.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Ambtenaar
Berichten: 9370
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Basisinkomen

Bericht door Ambtenaar »

HersteldHervormd schreef:
Ik heb het hier wel eens vaker gezegd, maar sommige banen zijn min of meer noodzakelijk kwaad. Als jij schoonmaker bent van een hotel, dan lever jij direct gezien niks op voor een werkgever.
Je denkt veel te simpel. Een schoon hotel trekt gasten, een vies hotel niet. De aantrekkelijkheid van het product neemt toe door de inzet van de schoonmaker.
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: Basisinkomen

Bericht door Erik1960 »

HersteldHervormd schreef:Ik heb het hier wel eens vaker gezegd, maar sommige banen zijn min of meer noodzakelijk kwaad. Als jij schoonmaker bent van een hotel, dan lever jij direct gezien niks op voor een werkgever. Ben jij timmerman of een kok, dan lever jij in directe zin iets op voor je werkgever. Als jij 2 keukens kan zetten in de tijd dat iemand anders 1 keuken neerzet, dan zorgt die timmerman ervoor dat de baas een dubbele omzet heeft. Sommige banen hebben dat gewoon niet en zijn dus een noodzakelijk kwaad in de schakel. Dit maakt het echter, in mijn ogen tenminste, niet minderwaardig ofzo. Ik heb veel respect voor mensen die dit soort banen uitoefenen.
Volgens mij werkt het toch anders. Als ik in een hotel ga slapen en het is er niet schoon, zoek ik volgende keer een andere slaapplaats.
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Basisinkomen

Bericht door Ditbenik »

HersteldHervormd schreef:
Ditbenik schreef:
HersteldHervormd schreef:
parsifal schreef: Ik vind dat ook normaal tot zekere hoogte. Als je echt over een factor 10 gaat praten dan is er iets mis. Als je de leiding zoveel kunt geven, dan mag iedereen er van profiteren.

Ik denk verder dat met basisinkomen juist een deel herstelt wordt van de scheve situatie die je nu hebt. Basisinkomen is overzichtelijk en je kunt er voor zorgen dat werken loont. Het gekke toeslagensysteem wat op allerlei manieren inkomens en vermogensafhankelijk is, geeft juist dit soort geen motivaties om niet te werken.
Het is wel heel moreel van je, alleen ik denk dat je niet bedrijf niet niet lang gaat bestaan als je schoonmakers minimaal 10% gaat geven. Of je moet als baas zijnde niet meer dan €100 per uur mogen verdienen, maar tegenwoordig zijn dat bedragen wat een beetje zzp’er al bijna verdient.
Ik zou niet weten waarom je bedrijf dan niet lang zou bestaan. In jouw voorbeeld krijgen schoonmakers een tientje per uur. Daar kan ook een schoonmaker niet rond komen. Nog los van de vraag hoe vaak met schoonmakers wordt omgegaan. In mijn vorige baan had ik een hoog salaris (directieschaal CAO-zorg) Door nieuwe belastingmaatregelen gingen de schoonmakers er per 1 januari op achteruit en ik op voorraad. Dat heb ik direct los van de CAO gecorrigeerd. Dit soort dingen vind ik absoluut niet kunnen. Veel mensen willen het werk van een schoonmaker niet doen en kijken er vervolgens ook nog eens neerbuigend op neer. Dat past een christen niet.
Nogmaals, óf je moet als CEO genoegen nemen met €100,- per uur, óf je gaat je medewerkers héél veel betalen, waardoor je zulke hoge loonkosten krijgt dat je het niet redt.

Ik heb het hier wel eens vaker gezegd, maar sommige banen zijn min of meer noodzakelijk kwaad. Als jij schoonmaker bent van een hotel, dan lever jij direct gezien niks op voor een werkgever. Ben jij timmerman of een kok, dan lever jij in directe zin iets op voor je werkgever. Als jij 2 keukens kan zetten in de tijd dat iemand anders 1 keuken neerzet, dan zorgt die timmerman ervoor dat de baas een dubbele omzet heeft. Sommige banen hebben dat gewoon niet en zijn dus een noodzakelijk kwaad in de schakel. Dit maakt het echter, in mijn ogen tenminste, niet minderwaardig ofzo. Ik heb veel respect voor mensen die dit soort banen uitoefenen.
Jawel, dit soort omschrijvingen maakt niet alleen het werk minderwaardig maar ook de mensen die het doen. Ik groot respect voor de schoonmakers. Laat ze een maand weg en je ziet precies wat ze het bedrijf opleveren. Ik gruw van termen als noodzakelijk "kwaad in de schakel." Dat is de redenering van de wereld. Laat mij ouderwets zijn maar ik voel me meer thuis bij het huwelijksformulier waarin gesproken wordt over een goddelijk beroep.
Nog los van berekening en de consequenties die je daarbij aan verbindt. Als je niet in staat bent je bedrijf draaiend te houden wanneer je schoonmakers een fatsoenlijke salaris hebben, dan ben je je eigen salaris niet waard. Voor mij heeft het alles te maken met prioriteiten stellen en in alles willen leven als christen. Ook als dat geld kost.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9328
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Basisinkomen

Bericht door parsifal »

merel schreef:
parsifal schreef:
HersteldHervormd schreef:
Het is wel heel moreel van je, alleen ik denk dat je niet bedrijf niet niet lang gaat bestaan als je schoonmakers minimaal 10% gaat geven. Of je moet als baas zijnde niet meer dan €100 per uur mogen verdienen, maar tegenwoordig zijn dat bedragen wat een beetje zzp’er al bijna verdient.
Laat het 10% na belasting zijn. Ik weet dat Ben & Jerry's zelf de grens op 4 keer verschil tussen best en slechtst betaalde medewerker hadden gezet.
Dan ben ik benieuwd onder welke arbeidsrechtelijke constructie de mensen aan het werk zijn.

Ik ken namelijk ook een bedrijf dat de norm hanteert dat zij goed zijn voor hun personeel. Zij betalen inderdaad meer, maar het merendeel van het personeel is op ZZP basis aan het werk. Met andere woorden; personeel is zelf verantwoordelijk voor ziekte, pensioen en overlijden. In hoeverre dat beter is, betwijfel ik.
Ja dat is ook net zo'n groot probleem. En ja als je inkomen onzeker is als ondernemer dan kun je best wat reserve gebruiken, maar als je zelf meer dan 10 keer het loon van de laagstbetaalden in je bedrijf kunt geven, dan kun je die laagstbetaalden best meer geven (zeker als het om netto gaat), je zit als CEO dan waarschijnlijk al in buurt van Balkenende norm.

Een andere optie is om werknemers allemaal te laten delen in bonussen, dmv aandelen bijv. Ongelijkheid binnen bedrijven is m.i. echt een probleem.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Mannetje
Berichten: 7894
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Basisinkomen

Bericht door Mannetje »

Ambtenaar schreef:
HersteldHervormd schreef:
Ik heb het hier wel eens vaker gezegd, maar sommige banen zijn min of meer noodzakelijk kwaad. Als jij schoonmaker bent van een hotel, dan lever jij direct gezien niks op voor een werkgever.
Je denkt veel te simpel. Een schoon hotel trekt gasten, een vies hotel niet. De aantrekkelijkheid van het product neemt toe door de inzet van de schoonmaker.
Ik zeg het op school vaak zo, een directielid kun je een maand missen, een docent een week, maar de schoonmaker geen dag.

Waarmee ik niets negatiefs wil zeggen over de directie, want zijn ze er langere tijd niet dan loopt de boel gigantisch in de soep. En ik waardeer ze ook enorm om het bewaken van de grote lijnen.

Wellicht geeft het een beeld van de werkzaamheden. Van puur basis tot de grote lijn. Ieder nuttig op z'n eigen positie.
-
Online
DDD
Berichten: 29033
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Basisinkomen

Bericht door DDD »

Piet Puk schreef:
Erik1960 schreef:
Piet Puk schreef:Spreuken 22:2
Het lukt mij niet om daarin een verbod op het oplossen van armoede te lezen.
Nee, maar wel dat ze beiden door God geschapen zijn.
De beide mensen inderdaad, niet de beide soorten.
Online
DDD
Berichten: 29033
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Basisinkomen

Bericht door DDD »

Bertiel schreef:Aan de andere kant, als je niet af en toe veranderd van baan hou je de kostenstijgingen niet bij.
Leg eens uit? Ik streef ernaar om de inflatiecorrectie voor alle medewerkers die goed functioneren toe te passen. Er zullen toch meer werkgevers zijn die dat doen?
Online
DDD
Berichten: 29033
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Basisinkomen

Bericht door DDD »

merel schreef:Ik vind het niet meer dan normaal dat een CEO veel meer verdient dan een schoonmaker. Daar staan meestal ook andere dingen tegenover; verantwoordelijkheid, studie, meer arbeidsuren etc.

Ik ben tegen een basisinkomen voor iedereen. De prikkel om te werken ontbreekt nu al regelmatig doordat mensen een bijstandsuitkering en vele toeslagen hebben. Waarom zou je dan gaan schoonmaken ( om maar iets te noemen) als je door de uitkeringen en toeslagen etc praktisch hetzelfde krijgt als iemand met minimumloon?
Ik zie geen enkele logica in deze redenering. Misschien moet je hem eens uitschrijven.

Bij een basisinkomen loont werken in ieder geval zeer.
Online
DDD
Berichten: 29033
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Basisinkomen

Bericht door DDD »

merel schreef:Hoe hoog zal dit inkomen dan zijn? Het zou toch absurd zijn als je dat bovenop je eigen inkomen zou krijgen?
Natuurlijk is dat niet absurd. Dat is het hele idee.
HersteldHervormd
Berichten: 6348
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Basisinkomen

Bericht door HersteldHervormd »

Ditbenik schreef: Jawel, dit soort omschrijvingen maakt niet alleen het werk minderwaardig maar ook de mensen die het doen. Ik groot respect voor de schoonmakers. Laat ze een maand weg en je ziet precies wat ze het bedrijf opleveren. Ik gruw van termen als noodzakelijk "kwaad in de schakel." Dat is de redenering van de wereld. Laat mij ouderwets zijn maar ik voel me meer thuis bij het huwelijksformulier waarin gesproken wordt over een goddelijk beroep.
Nog los van berekening en de consequenties die je daarbij aan verbindt. Als je niet in staat bent je bedrijf draaiend te houden wanneer je schoonmakers een fatsoenlijke salaris hebben, dan ben je je eigen salaris niet waard. Voor mij heeft het alles te maken met prioriteiten stellen en in alles willen leven als christen. Ook als dat geld kost.
Ik zeg toch dat ik het niet minderwaardig vind en een groot respect heb voor ze? Schilder me a.u.b. niet af als een of andere tiran die minderwaardig denkt over schoonmakers e.d. Zelf werk in de bouw dus ook geen hoge pief.

Het gaat mij erom dat als je schoonmakers meer dan 10% van het directiesalaris geeft je ze óf echt heel goed betaald, of jezelf niet echt een directeurs salaris geeft. Al verschilt het natuurlijk per bedrijf. Omdat (bijvoorbeeld) schoonmakers niet direct voor omzet zorgen kan je ze simpelweg niet een heel erg hoog salaris geven. Ook is de verantwoordelijkheid niet zo heel groot.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
HersteldHervormd
Berichten: 6348
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Basisinkomen

Bericht door HersteldHervormd »

Mannetje schreef:
Ambtenaar schreef:
HersteldHervormd schreef:
Ik heb het hier wel eens vaker gezegd, maar sommige banen zijn min of meer noodzakelijk kwaad. Als jij schoonmaker bent van een hotel, dan lever jij direct gezien niks op voor een werkgever.
Je denkt veel te simpel. Een schoon hotel trekt gasten, een vies hotel niet. De aantrekkelijkheid van het product neemt toe door de inzet van de schoonmaker.
Ik zeg het op school vaak zo, een directielid kun je een maand missen, een docent een week, maar de schoonmaker geen dag.

Waarmee ik niets negatiefs wil zeggen over de directie, want zijn ze er langere tijd niet dan loopt de boel gigantisch in de soep. En ik waardeer ze ook enorm om het bewaken van de grote lijnen.

Wellicht geeft het een beeld van de werkzaamheden. Van puur basis tot de grote lijn. Ieder nuttig op z'n eigen positie.
Helemaal met je eens. Uiteindelijk heeft iedereen elkaar nodig, dat is natuurlijk ook de kracht van een samenleving. Het ging echter om inkomsten vanuit een bepaald beroep, die zijn nou eenmaal verschillend.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
HersteldHervormd
Berichten: 6348
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Basisinkomen

Bericht door HersteldHervormd »

Ambtenaar schreef:
HersteldHervormd schreef:
Ik heb het hier wel eens vaker gezegd, maar sommige banen zijn min of meer noodzakelijk kwaad. Als jij schoonmaker bent van een hotel, dan lever jij direct gezien niks op voor een werkgever.
Je denkt veel te simpel. Een schoon hotel trekt gasten, een vies hotel niet. De aantrekkelijkheid van het product neemt toe door de inzet van de schoonmaker.
Hoezo te simpel? Ik begrijp echt wel dat iedereen in de schakel nodig is, dat ontken ik niet. Ik zeg wel dat een schoonmaker zelf geen inkomsten genereert, of wel?
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Online
DDD
Berichten: 29033
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Basisinkomen

Bericht door DDD »

Ik vind het salaris van €120000 een prima salaris voor een directeur. Meer is nergens voor nodig.
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: Basisinkomen

Bericht door Erik1960 »

HersteldHervormd schreef:Hoezo te simpel? Ik begrijp echt wel dat iedereen in de schakel nodig is, dat ontken ik niet. Ik zeg wel dat een schoonmaker zelf geen inkomsten genereert, of wel?
Maar dat geldt toch ook voor de directeur?
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Plaats reactie