"De middelen gebruiken"

Gebruikersavatar
refo
Berichten: 24160
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: "De middelen gebruiken"

Bericht door refo »

Overigens doet ggl wat hij een ander verwijt: zich wijselijk niet uitspreken.
DDD
Berichten: 29841
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: "De middelen gebruiken"

Bericht door DDD »

Los daarvan, het is moeilijk te bewijzen dat iets er niet staat. Het lijkt me aan GGL om aan te tonen dat het wél in de preek naar voren komt.
GGotK
Berichten: 2256
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: "De middelen gebruiken"

Bericht door GGotK »

Johannes 3:16 schreef: 28 jun 2024, 20:05
GerefGemeente-lid schreef: 28 jun 2024, 20:00
Johannes 3:16 schreef: 28 jun 2024, 19:54 Als er met 'de middelen gebruiken' (o.a.) bedoeld wordt om zo vaak als mogelijk de kerkdiensten te bezoeken, vraag ik me af wat er volgens deze dominees dan tijdens de prediking moet worden gezegd.

Volgens de Dordtse Leerregels moeten de mensen opgeroepen worden tot bekering en geloof:

Dordtse Leerregels, hoofdstuk 1, par. 3:
"… door wier dienst de mensen geroepen worden tot bekering en het geloof in Christus, den Gekruisigde."

In de praktijk wordt dit niet gedaan, maar wordt de mensen opgedragen te smeken of God... (en dan volgen er verschillende wensen). Daarna volgt er een beschrijving wat er gebeurt als God een mens bekeert.
De uitleg in deze post moet men vooral lezen als een typisch geval van generalisatie van de bovenste plank.

Ik vermoed dat het lastig wordt om je laatste alinea te bewijzen met aantoonbare voorbeelden. Maar ik ben benieuwd naar die voorbeelden en naar je argumenten ten aanzien van die voorbeelden.

Ik daag je uit om deze reactie inhoudelijk te beantwoorden.
Ik beluister dit soort preken blijkbaar vaker dan jou. Ik kan legio voorbeelden geven.

Een vrij recente preek:
https://kerkdienstgemist.nl/stations/26 ... 2390002619
Ik heb niet de hele dienst beluisterd maar alleen de toepassing. Vraag aan Johannes en GG-lid: tussen 1:22 en 1:23, horen wij daar een oproep tot bekering en geloof of niet?
GerefGemeente-lid
Berichten: 7905
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: "De middelen gebruiken"

Bericht door GerefGemeente-lid »

@refo,
Een veroordeling over 'dat dit de praktijk niet wordt gedaan' vind ik een forse uitspraak, waarbij een goede en gedegen argumentatie nodig is om als stelling te kunnen neerzetten.

Anders zijn het loze woorden zonder inhoud en generalisatie van de bovenste plank.

@GGotK,
Uiteraard is dat een oproep tot bekering en geloof.
DDD
Berichten: 29841
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: "De middelen gebruiken"

Bericht door DDD »

Dat is mijns inziens geen oproep tot geloof. Dat is een oproep tot bidden. Weliswaar met een gereformeerd accent, van ds. Ledeboer. Wel een beetje gewijzigd ten opzichte van de lijn van ds. Ledeboer, maar goed. Een reden in de doop, maar zonder rechten.

Het is géén oproep tot bekering en geloof. Al zal bekering en geloof zonder bidden ook niets worden. Maar toch zijn dat wel twee verschillende zaken.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4576
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

"De middelen gebruiken"

Bericht door Maanenschijn »

Ik omschreef recent een preek die ik laatst beluisterde. Ik omschreef die als volgt: “er zijn mooie dingen en zaken gezegd. Zaken die bevindelijk weerklank vonden. De preek duurde ruim een kwartier langer dan normaal, vooral door de herhaling van zaken die al genoemd waren. Maar het kruis stond ver weg”.

Ik zie hier dat er een oproep van bekering plaats vind van een enkele minuut (zie ik aan de tijdsaanduidingen). Is dat niet heel mager voor een preek van drie kwartier?

Heeft in essentie @refo en @Johannes 3:18 dan niet gelijk?
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
GerefGemeente-lid
Berichten: 7905
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re:

Bericht door GerefGemeente-lid »

Maanenschijn schreef: 29 jun 2024, 01:06 Ik omschreef recent een preek die ik laatst beluisterde. Ik omschreef die als volgt: “er zijn mooie dingen en zaken gezegd. Zaken die bevindelijk weerklank vonden. De preek duurde ruim een kwartier langer dan normaal, vooral door de herhaling van zaken die al genoemd waren. Maar het kruis stond ver weg”.

Ik zie hier dat er een oproep van bekering plaats vind van een enkele minuut (zie ik aan de tijdsaanduidingen). Is dat niet heel mager voor een preek van drie kwartier?

Heeft in essentie @refo en @Johannes 3:18 dan niet gelijk?
Nee. Ze gaan eerst de preek framen, naar datgene wat er volgens hen niet gezegd zou zijn. Daarvoor brengen ze geen enkel inhoudelijk argument, dan enkel een linkje wat ik dan maar even moet beluisteren en moet doorzoeken op argumenten die het tegendeel van hun stellingname beweren.

En daarna zeggen ze: zie je wel dat ík gelijk heb. Terwijl het één preek is over een bepaald onderwerp, wat dus totaal geen relevantie in zich heeft om als enig argument te dienen.

Het is precies hetzelfde als ik tien mensen met een BMW uit Waardenburg bij elkaar roep en zeg: alle mensen in Waardenburg rijden in een BMW, dus alle Waardenburgers zijn rijk.

Het is gewoon de grootste onzin. Ik zou zeggen: bedenk bij zulke generaliserende oneliners: wat zou de Heere Jezus er nu van vinden als je Zijn knechten op deze generaliserende wijze wegzet?
GGotK
Berichten: 2256
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re:

Bericht door GGotK »

Maanenschijn schreef: 29 jun 2024, 01:06 Ik omschreef recent een preek die ik laatst beluisterde. Ik omschreef die als volgt: “er zijn mooie dingen en zaken gezegd. Zaken die bevindelijk weerklank vonden. De preek duurde ruim een kwartier langer dan normaal, vooral door de herhaling van zaken die al genoemd waren. Maar het kruis stond ver weg”.

Ik zie hier dat er een oproep van bekering plaats vind van een enkele minuut (zie ik aan de tijdsaanduidingen). Is dat niet heel mager voor een preek van drie kwartier?


Heeft in essentie @refo en @Johannes 3:18 dan niet gelijk?
Nogmaals, ik had alleen de toepassing beluisterd en niet de gehele preek.
GGotK
Berichten: 2256
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: "De middelen gebruiken"

Bericht door GGotK »

DDD schreef: 29 jun 2024, 00:11 Dat is mijns inziens geen oproep tot geloof. Dat is een oproep tot bidden. Weliswaar met een gereformeerd accent, van ds. Ledeboer. Wel een beetje gewijzigd ten opzichte van de lijn van ds. Ledeboer, maar goed. Een reden in de doop, maar zonder rechten.

Het is géén oproep tot bekering en geloof. Al zal bekering en geloof zonder bidden ook niets worden. Maar toch zijn dat wel twee verschillende zaken.
' Wendt u naar Mij toe en wordt behouden' en 'haast en spoed u om uws levens wil' vallen niet onder een oproep tot bekering en geloof?
CvdW
Berichten: 3066
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: "De middelen gebruiken"

Bericht door CvdW »

Lees je Bijbel is dan ook een oproep van geloof en bekering.
Conclusie moet dan zijn dat de preken bol staan van geloof en bekering.
Toch heb ik preken beluisterd waarin het woord geloof niet werd genoemd (of slechts in 36 seconden). Of preken waarin de naam Jezus niet voorkwam, ging alleen over Gods volk. Is dat de opdracht vanuit Gods Woord?
DDD
Berichten: 29841
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: "De middelen gebruiken"

Bericht door DDD »

GGotK schreef: 29 jun 2024, 05:37
DDD schreef: 29 jun 2024, 00:11 Dat is mijns inziens geen oproep tot geloof. Dat is een oproep tot bidden. Weliswaar met een gereformeerd accent, van ds. Ledeboer. Wel een beetje gewijzigd ten opzichte van de lijn van ds. Ledeboer, maar goed. Een reden in de doop, maar zonder rechten.

Het is géén oproep tot bekering en geloof. Al zal bekering en geloof zonder bidden ook niets worden. Maar toch zijn dat wel twee verschillende zaken.
' Wendt u naar Mij toe en wordt behouden' en 'haast en spoed u om uws levens wil' vallen niet onder een oproep tot bekering en geloof?
Je zou dat nog wel als een oproep tot bekering kunnen zien, als je het ruim neemt. Maar dit soort vage oproepen worden ingekleurd door de meer specifieke en concrete uitlatingen van de predikant. En dan vind ik het in dit verband geen oproep tot geloof en feitelijk ook niet tot bekering.

Alhoewel je het er zeker wel in kunt lezen. Omdat het zulke algemene termen zijn, kun je er je eigen betekenis aan geven en dan kun je zeker ook de oorspronkelijke bedoeling meewegen.
Hendrien
Berichten: 1377
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: "De middelen gebruiken"

Bericht door Hendrien »

Nu heeft God alle mensen bevolen om zich te bekeren, maar nergens geeft Hij aanwijzingen voor het verkrijgen van de bekering. God heeft de zondaar geboden te geloven, maar nergens heeft Hij enig voorbereidend proces voorgeschreven, dat hij moet ondergaan om Hem te bewegen hem iets te geven, dat Hij anders niet gewillig was om te doen.

Het zijn alleen maar wantrouwende pogingen om Hem te overreden te willen geven, wat Hij reeds gewillig is om voor hem te doen.
Laatst gewijzigd door Hendrien op 29 jun 2024, 13:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 4175
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: "De middelen gebruiken"

Bericht door Terri »

Hendrien schreef: 29 jun 2024, 11:56 Nu heeft God alle mensen bevolen om zich te bekeren, maar nergens geeft Hij aanwijzingen voor het verkrijgen van de bekering. God heeft de zondaar geboden te geloven, maar nergens heeft Hij enig voorbereidend proces voorgeschreven, dat hij moet ondergaan om Hem te bewegen hem iets te geven, dat Hij anders niet gewillig was om te doen.

Het zijn alleen maar wantrouwende pogingen om Hem te overreden te willen geven, wat Hij reeds gewillig is om voor Hem te doen.
Precies, wel staan er waarschuwingen in de Bijbel om in Hem te blijven en je steeds te laten leiden door Zijn Geest.
Dus het 'proces' daarna.
GGotK
Berichten: 2256
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: "De middelen gebruiken"

Bericht door GGotK »

Hendrien schreef: 29 jun 2024, 11:56 Nu heeft God alle mensen bevolen om zich te bekeren, maar nergens geeft Hij aanwijzingen voor het verkrijgen van de bekering. God heeft de zondaar geboden te geloven, maar nergens heeft Hij enig voorbereidend proces voorgeschreven, dat hij moet ondergaan om Hem te bewegen hem iets te geven, dat Hij anders niet gewillig was om te doen.

Het zijn alleen maar wantrouwende pogingen om Hem te overreden te willen geven, wat Hij reeds gewillig is om voor hem te doen.
Daar staat de Bijbel anders vol mee.
Hendrien
Berichten: 1377
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: "De middelen gebruiken"

Bericht door Hendrien »

GGotK schreef: 29 jun 2024, 13:40
Hendrien schreef: 29 jun 2024, 11:56 Nu heeft God alle mensen bevolen om zich te bekeren, maar nergens geeft Hij aanwijzingen voor het verkrijgen van de bekering. God heeft de zondaar geboden te geloven, maar nergens heeft Hij enig voorbereidend proces voorgeschreven, dat hij moet ondergaan om Hem te bewegen hem iets te geven, dat Hij anders niet gewillig was om te doen.

Het zijn alleen maar wantrouwende pogingen om Hem te overreden te willen geven, wat Hij reeds gewillig is om voor hem te doen.
Daar staat de Bijbel anders vol mee.
Ik ben benieuwd waar; zou je een aantal teksten kunnen noemen?
Plaats reactie