ellende eerst

Majorca

Bericht door Majorca »

Oorspronkelijk gepost door Rhodé
Oorspronkelijk gepost door Rhodé
Waar heb ik uitleg gegeven aan teksten?

Ter illustratie van je exegese wil ik hier de context plaatsen uit Ezechiel:
Want Ik zal u uit de heidenen halen, en zal u uit al de landen vergaderen; en Ik zal u in uw land brengen.
25 ¶ Dan zal Ik rein water op u sprengen, en gij zult rein worden; van al uw onreinigheden en van al uw drekgoden zal Ik u reinigen.
26 En Ik zal u een nieuw hart geven, en zal een nieuwen geest geven in het binnenste van u; en Ik zal het stenen hart uit uw vlees wegnemen, en zal u een vlesen hart geven.
27 En Ik zal Mijn Geest geven in het binnenste van u; en Ik zal maken, dat gij in Mijn inzettingen zult wandelen, en Mijn rechten zult bewaren en doen.
28 En gij zult wonen in het land, dat Ik uw vaderen gegeven heb, en gij zult Mij tot een volk zijn, en Ik zal u tot een God zijn.
29 En Ik zal u verlossen van al uw onreinigheden; en Ik zal roepen tot het koren, en zal dat vermenigvuldigen, en Ik zal geen honger op u leggen.
30 En Ik zal de vrucht van het geboomte en de inkomst des velds vermenigvuldigen; opdat gij de smaadheid des hongers niet meer ontvangt onder de heidenen.
31 Dan zult gij gedenken aan uw boze wegen en uw handelingen, die niet goed waren; en gij zult een walging van u zelf hebben over uw ongerechtigheden en over uw gruwelen.
32 Ik doe het niet om uwentwil, spreekt de Heere HEERE, het zij u bekend! Schaamt u en wordt schaamrood van uw wegen, gij huis Israels!
Er wordt hier eerst gesproken over verlossing en daarna over de walging.

Maakte de Heere Jezus bij de Samaritaanse vrouw niet zelf plaats?
Jezus zegt: Ik ben de weg.
Wie tot Mij komt zal ik geenszins uitwerpen. Met of zonder ellendekennis.
Dat leert God ons heus wel.
We hoeven geen routebeschrijving te maken. De beloften van het evangelie zijn te vinden in Gods Woord. De Heere Jezus stelde haar het levende water voor. Ze vroeg erom en kreeg het.
Eerst wordt in Ezechiel de wedergeboorte genoemd (een vlesen hart) en vervolgens de vrucht daarvan: een walging aan zichzelf. Zie ook de postings van Adrianus in topic foute argumenten.
Ook worden Gods goedertierenheden genoemd in Ezechiel, deze kunnen tot bekering leiden (zie Rom 2).
wim
Berichten: 3776
Lid geworden op: 30 okt 2002, 11:40

Bericht door wim »

Spurgeon:

"Wat is dan de zaak, waar het op aankomt? Het is dit. Mijn hoorder, indien gij wilt bouwen op de rots, ziet toe, dat gij een waar besef hebt van zonde. Ik zeg niet, dat het besef van zonde een toebereiding is voor Christus. En dat wij de mensen van het Evangelie moeten terughouden, tot dat zij hun zonden gevoelen. Maar wel geloof ik dat alwaar een oprecht geloof is in Jezus, een diepe afschuw van de zonde zal worden gevonden.

[......]

En streeft dan ook naar waar geloof. Er is veel dat de mensen geloof noemen en dat niet het dierbaar geloof is van Gods uitverkorenen. Een oprecht betrouwen in Jezus Christus wordt op duizenderlei wijze nagebootst. En soms zó nauwkeurig dat alleen door een streng zelfonderzoek het bedrog ontdekt wordt. Gij moet geheel uitgestrekt liggen op Christus, de Rots. Gij moet geheel en al van Hem afhankelijk zijn. Al uw hoop en al uw betrouwen moet in Hem zijn gevestigd. Indien gij gelooft met het hart, en niet bloot in naam, dan zult gij zalig worden, maar anders ook niet. Gij moet waar berouw en een oprecht geloof hebben, of gij bent dwaze bouwers."
Majorca

Bericht door Majorca »

Oorspronkelijk gepost door Rhodé
Is Ezechiël dus ook onreformatorisch?
nee, want Ezechiel spoort juist aan: graaf maar dieper mensenkind, en gij zult nog meer gruwelen vinden (vrij verwoord). Maar in onze dagen willen velen niets weten van dit zelfonderzoek.
Majorca

Bericht door Majorca »

Oorspronkelijk gepost door wim
Spurgeon:

"Wat is dan de zaak, waar het op aankomt? Het is dit. Mijn hoorder, indien gij wilt bouwen op de rots, ziet toe, dat gij een waar besef hebt van zonde. Ik zeg niet, dat het besef van zonde een toebereiding is voor Christus. En dat wij de mensen van het Evangelie moeten terughouden, tot dat zij hun zonden gevoelen. Maar wel geloof ik dat alwaar een oprecht geloof is in Jezus, een diepe afschuw van de zonde zal worden gevonden.

[......]

En streeft dan ook naar waar geloof. Er is veel dat de mensen geloof noemen en dat niet het dierbaar geloof is van Gods uitverkorenen. Een oprecht betrouwen in Jezus Christus wordt op duizenderlei wijze nagebootst. En soms zó nauwkeurig dat alleen door een streng zelfonderzoek het bedrog ontdekt wordt. Gij moet geheel uitgestrekt liggen op Christus, de Rots. Gij moet geheel en al van Hem afhankelijk zijn. Al uw hoop en al uw betrouwen moet in Hem zijn gevestigd. Indien gij gelooft met het hart, en niet bloot in naam, dan zult gij zalig worden, maar anders ook niet. Gij moet waar berouw en een oprecht geloof hebben, of gij bent dwaze bouwers."
100% mee eens.
Spurgeon was een echte Calvinist.
Majorca

Bericht door Majorca »

Oorspronkelijk gepost door anemoon
en dan nog een paar wat minder belangrijke vragen, maar voor het geval je die ook vergeet:
heb je ook enig idee, majorca, of rhode toevallig ook van het bijbelse spoor is afgegaan?
Oorspronkelijk gepost door anemoon
die gezond zijn hebben de Medicijnmeester niet nodig, maar die ziek zijn?
waaruit maak je op, majorca, dat deze woorden iets anders zouden betekenen dan een gewone ziekte, waarvoor een mens dus pillen, poeders of drankjes kan innemen?
en dat deze woorden iets anders zouden betekenen dan dat een mens met een goeie gezondheid gewoon niet naar de dokter hoeft te gaan?

(ik ontken dus niets, vraag het alleen)
deze vragen vind ik geen zinnige bijdrage aan de discussie.
het spijt me.
Majorca

Bericht door Majorca »

Oorspronkelijk gepost door Rhodé
Oorspronkelijk gepost door Majorca100% mee eens.
Spurgeon was een echte Calvinist.
SPURGEON WAS EEN CHRISTEN!
Alsof dat een tegenstelling is?
(voor iemand die niet-reformatorisch is wellicht wel...)
Plaats reactie