IVF (Reageerbuisbaby)

Wat vind jij van IVF?

Ik vind dat het ongeoorloofd is
19
43%
Ik weet het niet
13
30%
Zelf zou ik het nooit doen, maar een ander moet het zelf weten
1
2%
Wat is er mis met IVF
11
25%
 
Totaal aantal stemmen: 44

Gebruikersavatar
joepie
Berichten: 229
Lid geworden op: 08 sep 2004, 22:24

Bericht door joepie »

Ar-Jan schreef:Nu.nl:
Embryo's hebben dezelfde rechten als pasgeborenen en volwassenen, zelfs als ze nog niet zijn ingebracht in de baarmoeder. Dat heeft paus Benedictus XVI maandag gezegd op een bijeenkomst van leden van de Pauselijke Academie voor Leven.
En wat hebben wij met de paus te maken?
Ps. 55: 23 Werp uw bekommernis op de HERE,
Hij zal voor u zorgen;
Hij zal nimmermeer toelaten, dat de rechtvaardige wankelt.
zorro123

Bericht door zorro123 »

Dames en Heren,

Degene die niet te maken hebben met het niet kunnen krijgen van kinderen kunnen geen mening geven. Achteroverleunend met een tafel vol kinderen is dit onderwerp heel makkelijk te be(ver)oordelen!

Groeten

Alex
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2897
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Bericht door FlyingEagle »

joepie schreef:
Ar-Jan schreef:Nu.nl:
Embryo's hebben dezelfde rechten als pasgeborenen en volwassenen, zelfs als ze nog niet zijn ingebracht in de baarmoeder. Dat heeft paus Benedictus XVI maandag gezegd op een bijeenkomst van leden van de Pauselijke Academie voor Leven.
En wat hebben wij met de paus te maken?
informatie betreffende het onderwerp is toch niet verkeerd?
zorro123

Bericht door zorro123 »

Waar ik een probleem mee heb is dat iedereen zijn oordeel klaar heeft! Objectieve informatie over het onderwerp is natuurlijk nooit verkeerd. Misschien moeten we het principiële overlaten aan de personen die het betreft en niet aan de personen met een (rijke) kinderschare.
Gebruikersavatar
joepie
Berichten: 229
Lid geworden op: 08 sep 2004, 22:24

Bericht door joepie »

FlyingEagle schreef:
joepie schreef:
Ar-Jan schreef:Nu.nl:
Embryo's hebben dezelfde rechten als pasgeborenen en volwassenen, zelfs als ze nog niet zijn ingebracht in de baarmoeder. Dat heeft paus Benedictus XVI maandag gezegd op een bijeenkomst van leden van de Pauselijke Academie voor Leven.
En wat hebben wij met de paus te maken?
informatie betreffende het onderwerp is toch niet verkeerd?
Ik dacht dat wij hier te maken hadden met wat God erover te zeggen zou hebben. En niet de paus. Die zegt wel meer dingen waar wij het vanuit de Bijbel bekeken niet mee eens kunnen zijn. Dus heeft deze opmerking van de paus niet veel draagkracht.
De Bijbel zegt dat er vanaf het eerst begin leven is.
Dus de paus zegt ook nog eens niets nieuws.
Ps. 55: 23 Werp uw bekommernis op de HERE,
Hij zal voor u zorgen;
Hij zal nimmermeer toelaten, dat de rechtvaardige wankelt.
Gabrielle
Berichten: 1055
Lid geworden op: 04 nov 2004, 23:12

Bericht door Gabrielle »

zorro123 schreef:Waar ik een probleem mee heb is dat iedereen zijn oordeel klaar heeft! Objectieve informatie over het onderwerp is natuurlijk nooit verkeerd. Misschien moeten we het principiële overlaten aan de personen die het betreft en niet aan de personen met een (rijke) kinderschare.
Hallo,....... dus je mag alleen een principe hebben als je zelf met zoiets te maken hebt ?
Het lijkt me goed om , voordat de vraag zich voordoet of het wel of niet mag, je hierop te bezinnen. Want als het moment daar zou zijn, kon je je wel eens laten leiden door emoties en minder door je principes.
Het is helemaal niet zo gewoon dat er kinderen komen in een huwelijk, daarom moet je, voordat je met elkaar trouwt weten hoe je over dit soort dingen denkt. ( evenals bijv. adoptie )
( zo was het bij ons tenminste)
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Het is m.i. idd gezond om nuchter na te denken over deze zaken, ipv geleid door het verdriet van het geen kinderen kunnen krijgen via de normale weg. Het zit nu eenmaal in de mens om de grenzen op te schuiven, als zijn doel anders niet berijkbaar is.

Wat betreft de uitspraak van de paus, die acht ik zeker belangrijk. Niet alleen omdat hij ettelijke etische theologen op het onderwerp heeft losgelaten, maar omdat zijn conclusie m.i. bijbels is. De uitspraak is, dat een embryo een volwaardig menselijk leven is (met dus een ziel!). Dat houdt dus in dat abortus moord is (en tot zover gaan meeste refo's nog wel mee). Maar dat houdt ook in dat IVF ontoelaatbaar is, omdat de niet-gebruikte levens (samensmeltingen) weggegooid worden.
Gebruikersavatar
joepie
Berichten: 229
Lid geworden op: 08 sep 2004, 22:24

Bericht door joepie »

Maar dat was al gezegd. Daar bracht te paus geen nieuw licht op de zaak.
Ps. 55: 23 Werp uw bekommernis op de HERE,
Hij zal voor u zorgen;
Hij zal nimmermeer toelaten, dat de rechtvaardige wankelt.
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2897
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Bericht door FlyingEagle »

joepie schreef:Maar dat was al gezegd. Daar bracht te paus geen nieuw licht op de zaak.
nee uiteraard niet, maar gewoon onze forum leden informeren is toch niet zo erg? ook al is het de paus? Je kunt van hem vinden wat je wil maar in de wereld is hij een zeer invloedrijk persoon. Vooral als het om ethische kwesties gaat.
Dus roepen dat de paus hier nix mee te maken heeft slaat nergens op
Gebruikersavatar
joepie
Berichten: 229
Lid geworden op: 08 sep 2004, 22:24

Bericht door joepie »

FlyingEagle schreef:
joepie schreef:Maar dat was al gezegd. Daar bracht te paus geen nieuw licht op de zaak.
nee uiteraard niet, maar gewoon onze forum leden informeren is toch niet zo erg? ook al is het de paus? Je kunt van hem vinden wat je wil maar in de wereld is hij een zeer invloedrijk persoon. Vooral als het om ethische kwesties gaat.
Dus roepen dat de paus hier nix mee te maken heeft slaat nergens op
Nee, dat zei ik niet. Wat hebben wij met de paus te maken. Dat is anders.
Ik bedoel te zeggen dat de Bijbel doorslaggevend moet zijn en niet wat een paus zegt.
De paus (en ik vind iedereen) heeft net als wij te maken met God en wat Hij van ons vraagt. Maar wij hebben in weze niets van doen met wat de paus vind.
Ps. 55: 23 Werp uw bekommernis op de HERE,
Hij zal voor u zorgen;
Hij zal nimmermeer toelaten, dat de rechtvaardige wankelt.
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2897
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Bericht door FlyingEagle »

joepie schreef:
FlyingEagle schreef:
joepie schreef:Maar dat was al gezegd. Daar bracht te paus geen nieuw licht op de zaak.
nee uiteraard niet, maar gewoon onze forum leden informeren is toch niet zo erg? ook al is het de paus? Je kunt van hem vinden wat je wil maar in de wereld is hij een zeer invloedrijk persoon. Vooral als het om ethische kwesties gaat.
Dus roepen dat de paus hier nix mee te maken heeft slaat nergens op
Nee, dat zei ik niet. Wat hebben wij met de paus te maken. Dat is anders.
Ik bedoel te zeggen dat de Bijbel doorslaggevend moet zijn en niet wat een paus zegt.
De paus (en ik vind iedereen) heeft net als wij te maken met God en wat Hij van ons vraagt. Maar wij hebben in weze niets van doen met wat de paus vind.
is dit niet een beetje struisvogel politiek joepie? Als Christenen in deze wereld zijn er veel verschillen maar juist op deze ethische punten heel veel raakvlakken. De mening van de paus op dit punt kun jij wel niet relevant vinden, ik vindt dat wel, vooral omdat de paus degene is die de koers van de roomse kerk bepaald.... en aangezien de meerderheid in de wereld rooms is.....
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Joepi, als de Paus een leerstellige uitspraak doet, is die altijd voorzien van een onderbouwend schrijven door een aantal etische-theologen. Ik kan je aanraden eens zo'n schrijven te lezen, waarbij op grond van de Schrift op een wetenschappelijk-verantwoorde wijze tot een conclusie gekomen wordt. Absoluut niet 'zomaar', maar duidelijk onderbouwt, van veel hoger niveau dan de reacties hier...
Gebruikersavatar
Eva
Berichten: 110
Lid geworden op: 01 okt 2005, 22:25

Bericht door Eva »

Gabrielle schreef:
zorro123 schreef:Waar ik een probleem mee heb is dat iedereen zijn oordeel klaar heeft! Objectieve informatie over het onderwerp is natuurlijk nooit verkeerd. Misschien moeten we het principiële overlaten aan de personen die het betreft en niet aan de personen met een (rijke) kinderschare.

Het lijkt me goed om , voordat de vraag zich voordoet of het wel of niet mag, je hierop te bezinnen. Want als het moment daar zou zijn, kon je je wel eens laten leiden door emoties en minder door je principes.
Het is helemaal niet zo gewoon dat er kinderen komen in een huwelijk, daarom moet je, voordat je met elkaar trouwt weten hoe je over dit soort dingen denkt.

Ja, ik denk dat dit inderdaad een punt is. Waarom zouden mensen met kinderen hier niet over na mogen denken of over mogen spreken? Dat zou alleen al jammer zijn vanwege het feit dat er niemand met je meedenkt of spreekt, alleen zij die in dezelfde situatie verkeren.
Gebruikersavatar
joepie
Berichten: 229
Lid geworden op: 08 sep 2004, 22:24

Bericht door joepie »

FlyingEagle schreef:
joepie schreef:
FlyingEagle schreef:
joepie schreef:Maar dat was al gezegd. Daar bracht te paus geen nieuw licht op de zaak.
nee uiteraard niet, maar gewoon onze forum leden informeren is toch niet zo erg? ook al is het de paus? Je kunt van hem vinden wat je wil maar in de wereld is hij een zeer invloedrijk persoon. Vooral als het om ethische kwesties gaat.
Dus roepen dat de paus hier nix mee te maken heeft slaat nergens op
Nee, dat zei ik niet. Wat hebben wij met de paus te maken. Dat is anders.
Ik bedoel te zeggen dat de Bijbel doorslaggevend moet zijn en niet wat een paus zegt.
De paus (en ik vind iedereen) heeft net als wij te maken met God en wat Hij van ons vraagt. Maar wij hebben in weze niets van doen met wat de paus vind.
is dit niet een beetje struisvogel politiek joepie? Als Christenen in deze wereld zijn er veel verschillen maar juist op deze ethische punten heel veel raakvlakken. De mening van de paus op dit punt kun jij wel niet relevant vinden, ik vindt dat wel, vooral omdat de paus degene is die de koers van de roomse kerk bepaald.... en aangezien de meerderheid in de wereld rooms is.....
Ik denk niet dat je dat kunt onderbouwen.
Maar dan is het nog maar de vraag of ze ook doen wat de paus zegt. Denk maar aan geboortebeperking.
En, nee, het is geen struisvogelpolitiek.
Laten we ons vooral niet richten op wat de paus denkt te moeten zeggen. Ook al heeft hij dat mooi omschreven en er terdege onderzoek naar gedaan. Ik hoef alleen maar te denken aan het feit dat er binnen de RK gezegd wordt dat Maria onbevlekt ontvangen is.
Laten wij ons nu maar enkel en alleen richten op wat God ons heeft te zeggen.
Ps. 55: 23 Werp uw bekommernis op de HERE,
Hij zal voor u zorgen;
Hij zal nimmermeer toelaten, dat de rechtvaardige wankelt.
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2897
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Bericht door FlyingEagle »

joepie schreef: Laten wij ons nu maar enkel en alleen richten op wat God ons heeft te zeggen.
Moet je vooral doen, dus ook niet meer posten op refoforum.
Dit heeft nix te maken met wat God van ons vraagt, als in een topic een onderwerp staat mag daar toch informatie aan toegevoegd worden die relevant is voor het onderwerp?
Plaats reactie