Biologische en duurzaam geproduceerde producten

Het eten van biologische en duurzaam geproduceerde producten hoort bij een christelijke levenstijl

Mee eens
17
46%
Mee oneens
14
38%
Geen mening
6
16%
 
Totaal aantal stemmen: 37

Ballerina

Bericht door Ballerina »

Zelf eet ik alleen biologisch vlees en biologische eieren. Als opzich-zelf-wonende student ben ik uiteraard niet bepaald rijk. (lees: laag inkomen). Daarom eet ik ook niet iedere dag vlees, en daar kan ik prima mee leven. Ik zal je het artikel over bioindustrie-kippen maar besparen, dat is vreselijk. . . :cry:
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Bericht door Gian »

Hou die linkse propagande maar voor je ja. Niet lelijk bedoeld hoor, maar als er iets niet klopt dan is dat het geblaat van de CIFW ed. instantie´s.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
rekcor
Berichten: 1981
Lid geworden op: 15 aug 2005, 11:25

Bericht door rekcor »

Gian schreef:Hou die linkse propagande maar voor je ja. Niet lelijk bedoeld hoor, maar als er iets niet klopt dan is dat het geblaat van de CIFW ed. instantie´s.
Graag onderbouwen...
Ballerina

Bericht door Ballerina »

Gian schreef:Hou die linkse propagande maar voor je ja. Niet lelijk bedoeld hoor, maar als er iets niet klopt dan is dat het geblaat van de CIFW ed. instantie´s.
NIET LELIJK BEDOELD?? Doe even normaal!!

En daarbij was het een artikel uit het maandblad van het NRC Handelsblad van een persoon die een dagboek bijgehouden heeft en een paar dagen mee mocht lopen in een bio-industrie bedrijf met kippen. :roll:

Jij maakt niet uit wat ik wel of niet mag zeggen, als je dat maar weet.
vlinderenbloem

bespreek het

Bericht door vlinderenbloem »

Lees http://www.digitaledominee.nl eens.

Ik kwam daar dezelfde vraag tegen en ik weet niet of de predikant ik kwestie nou echt een oplossing aanreikt. Wel lijkt het mij duidelijk dat we niet alleen als christen maar ook gewoon als mens voor de natuur moeten zorgen. Er moeten grensen komen aan de manier waarop we consumeren. De verpakkingen die soms echt afschrikwekkend zijn (ik bedoel: waarom worden komkommers verpakt? of aubergines? of enkele snoepjes???) en ook de manier waarop we met energie om gaan.

Ik denk dat het goed is om elkaar met tips te bestoken. Als je het vaak genoeg hoort, denk je een volgende keer misschien na als je kan kiezen tussen een kipfilet uit de bio-industrie of gewoon van de boerderij in de buurt...
Mona Lisa
Berichten: 602
Lid geworden op: 03 feb 2007, 14:15

Re: bespreek het

Bericht door Mona Lisa »

vlinderenbloem schreef:. . . kiezen tussen een kipfilet uit de bio-industrie of gewoon van de boerderij in de buurt...
maar die boerderij in de buurt, dat ís toch de bio-industrie ?
Ballerina

Re: bespreek het

Bericht door Ballerina »

Mona Lisa schreef:
vlinderenbloem schreef:. . . kiezen tussen een kipfilet uit de bio-industrie of gewoon van de boerderij in de buurt...
maar die boerderij in de buurt, dat ís toch de bio-industrie ?
Nee, er zijn boeren die goed en liefdevol met hun dieren omgaan.

Even een klein stukje uit het dagboek van de man die mee mocht lopen uit het NRC handelsblad:

Vrijdag 29 september
Honderdzestig andere kuikens hebben de eerste week niet overleefd. 'Niks om je zorgen over te maken', zegt Jan van der Baan terwijl hij zijn laarzen aantrekt om de stal door te lopen. Honderd dooien op de eerste dag is normaal. Bij duizend dooien belt hij naar de broederij in Groenlo. Die zegt dan, sorry Jan. Dat vergoeden wij je. In de hoek van Anja, Tanja en Manja (3 kuikens die de gast mocht observeren) liggen de kuikens op hun buik in het stro dat inmiddels vermengt is met hun eigen uitwerpseletjes. Tot nu toe hebben ze dag en nacht in kunstlicht geleefd. Vanaf vandaag zorgt een tijdklok ervoor dat ze afwisselend drie kwartier schemer krijgen en een kwartier kunstlicht. In dat kwartier staan ze op en gaan ze eten. 'Wakker dier', zegt Jan van der Baan wat hulpeloos, 'wil dat we ze een normaal dag- en nachtritme geven. 'Maar dan krijgt hij ze nooit in 38 dagen op twee kilo. Hij heeft zegt hij, wel kuikens gekweekt waarvan zeven procent de afhaaldatum niet levend haalde. Gemiddeld komt hij uit op vier procent voortijdige dooien. Je hebt er kuikens bij, zeg hij, die lopen op je af, springen omhoog en vallen dood neer op hun rug. Altijd op hun rug. Maar dat heb je bij mensen ook, dat ze pats, boem in één keer weg zijn. 'Ik zal niet zeggen dat zo'n snelgroeier niet kan lopen, maar een boerenkip loopt beter. En een biologische kip kan rennen.' Het gaat altijd om de wat zwaardere beesten, de doodgroeiers. Hun hartje kan het groei-tempo niet aan. Als hij veel doodgroeiers heeft zet hij de stal wat donkerder. Een paar doodgroeiers moet je er altijd tussen hebben. Die wijzen op een goed gemiddelde. Het zijn, zeg de kippenboer, natuurlijk geen normale beesten. 'Als je ze buiten in een regenbuitje zet, blijft er niets meer van ze over.

29 Oktober
En dan gaat het los. De shovel rijdt op voole snelheid vooruit de stal in met lege kratten en op volle snelheid achteruit de stal uit met kratten die door de jongens uit Friesland elk met 42 kippen volgestopt zijn. De Friezen pakken met beide handen zes of acht kippen tegelijk bij één van de poten enze werkpen hun vanst met een boogje in de krat. Als die voor de helft gevuld is duwen ze de inhoud stevig aan, om ruimte te maken voor weer een handvol fladderaars. In de duistere stal, slechts verlicht door zwakke blauwe lampen, liggen de kippen doodstil op hun buik hun beurt af te wachten. Eén van de vangers zegt: 'Het is maar goed dat de dierenbescherming er niet bij is. Erg diervriendelijk gaat het er niet aan toe. Maarja..'
Als de kuikens vroeg in de ochtend te Maaschelen of te Dedemsvaart arriveren, zal blijken dat 22 van hen de reis niet overleefd hebben. Bij 2349 kuikens worden bloeduitstortingen aan vleugels of poten geconstateerd...


En dat is de reden dat ik als christen niet aan zulke acties niet mee wil doen, ook al is dat kippetje in de supermarkt zo goedkoop. Waar blijft ons rentmeesterschap? Maar blijkbaar kan weinig mensen dat schelen of willen het maar liever niet weten. Zo zeiden ook de mensen die de kuikentjes moesten uitzoeken en de slechte weg moesten goed in de hakselmachine 'Je moet je verstand op nul zetten anders hou je dit werk niet vol'.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: bespreek het

Bericht door Bert Mulder »

Ballerina schreef:
Mona Lisa schreef:
vlinderenbloem schreef:. . . kiezen tussen een kipfilet uit de bio-industrie of gewoon van de boerderij in de buurt...
maar die boerderij in de buurt, dat ís toch de bio-industrie ?
Nee, er zijn boeren die goed en liefdevol met hun dieren omgaan.

Even een klein stukje uit het dagboek van de man die mee mocht lopen uit het NRC handelsblad:

Vrijdag 29 september
Honderdzestig andere kuikens hebben de eerste week niet overleefd. 'Niks om je zorgen over te maken', zegt Jan van der Baan terwijl hij zijn laarzen aantrekt om de stal door te lopen. Honderd dooien op de eerste dag is normaal. Bij duizend dooien belt hij naar de broederij in Groenlo. Die zegt dan, sorry Jan. Dat vergoeden wij je. In de hoek van Anja, Tanja en Manja (3 kuikens die de gast mocht observeren) liggen de kuikens op hun buik in het stro dat inmiddels vermengt is met hun eigen uitwerpseletjes. Tot nu toe hebben ze dag en nacht in kunstlicht geleefd. Vanaf vandaag zorgt een tijdklok ervoor dat ze afwisselend drie kwartier schemer krijgen en een kwartier kunstlicht. In dat kwartier staan ze op en gaan ze eten. 'Wakker dier', zegt Jan van der Baan wat hulpeloos, 'wil dat we ze een normaal dag- en nachtritme geven. 'Maar dan krijgt hij ze nooit in 38 dagen op twee kilo. Hij heeft zegt hij, wel kuikens gekweekt waarvan zeven procent de afhaaldatum niet levend haalde. Gemiddeld komt hij uit op vier procent voortijdige dooien. Je hebt er kuikens bij, zeg hij, die lopen op je af, springen omhoog en vallen dood neer op hun rug. Altijd op hun rug. Maar dat heb je bij mensen ook, dat ze pats, boem in één keer weg zijn. 'Ik zal niet zeggen dat zo'n snelgroeier niet kan lopen, maar een boerenkip loopt beter. En een biologische kip kan rennen.' Het gaat altijd om de wat zwaardere beesten, de doodgroeiers. Hun hartje kan het groei-tempo niet aan. Als hij veel doodgroeiers heeft zet hij de stal wat donkerder. Een paar doodgroeiers moet je er altijd tussen hebben. Die wijzen op een goed gemiddelde. Het zijn, zeg de kippenboer, natuurlijk geen normale beesten. 'Als je ze buiten in een regenbuitje zet, blijft er niets meer van ze over.

29 Oktober
En dan gaat het los. De shovel rijdt op voole snelheid vooruit de stal in met lege kratten en op volle snelheid achteruit de stal uit met kratten die door de jongens uit Friesland elk met 42 kippen volgestopt zijn. De Friezen pakken met beide handen zes of acht kippen tegelijk bij één van de poten enze werkpen hun vanst met een boogje in de krat. Als die voor de helft gevuld is duwen ze de inhoud stevig aan, om ruimte te maken voor weer een handvol fladderaars. In de duistere stal, slechts verlicht door zwakke blauwe lampen, liggen de kippen doodstil op hun buik hun beurt af te wachten. Eén van de vangers zegt: 'Het is maar goed dat de dierenbescherming er niet bij is. Erg diervriendelijk gaat het er niet aan toe. Maarja..'
Als de kuikens vroeg in de ochtend te Maaschelen of te Dedemsvaart arriveren, zal blijken dat 22 van hen de reis niet overleefd hebben. Bij 2349 kuikens worden bloeduitstortingen aan vleugels of poten geconstateerd...


En dat is de reden dat ik als christen niet aan zulke acties niet mee wil doen, ook al is dat kippetje in de supermarkt zo goedkoop. Waar blijft ons rentmeesterschap? Maar blijkbaar kan weinig mensen dat schelen of willen het maar liever niet weten. Zo zeiden ook de mensen die de kuikentjes moesten uitzoeken en de slechte weg moesten goed in de hakselmachine 'Je moet je verstand op nul zetten anders hou je dit werk niet vol'.
Bah!

Dan eet ik liever de kippen die ik zelf heb. Die laten we met ongeveer 20 weken slachten. De haantjes dan. De hennen gaan aan de leg. Ik heb al moeite om een zieke kip uit zijn lijden te helpen...

Een normaal opgevoede kip smaakt ook veel lekkerder.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Vincent
Berichten: 966
Lid geworden op: 19 apr 2006, 15:06

Bericht door Vincent »

Ballerina schreef:Zelf eet ik alleen biologisch vlees en biologische eieren. Als opzich-zelf-wonende student ben ik uiteraard niet bepaald rijk. (lees: laag inkomen). Daarom eet ik ook niet iedere dag vlees, en daar kan ik prima mee leven. Ik zal je het artikel over bioindustrie-kippen maar besparen, dat is vreselijk. . . :cry:
Ja jA! Afschuwelijk... :( :(

Exact dat artikel heeft bij mij thuis gelukkig een omslag kunnen bewerken, sindsdien geen niet-biologische kip meer op tafel (en ben zelf vegetarier)
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Bericht door Gian »

Inderdaad walgelijk zoals dit artikel geschreven is.
Dat het wel eens zo gaat ontken ik niet, maar nu doet het voorkomen of het overal zo gaat. Ik ken een boer die je een knal voor je harses geeft als je zo zijn kuikens laadt.
Dit artikel is niet meer dan stemmingmakerij.

Afijn, wat wil je.. NRC als spreekbuis van extreem-links.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Mona Lisa
Berichten: 602
Lid geworden op: 03 feb 2007, 14:15

Bericht door Mona Lisa »

Ballerina schreef:
Mona Lisa schreef:
vlinderenbloem schreef:. . . kiezen tussen een kipfilet uit de bio-industrie of gewoon van de boerderij in de buurt...
maar die boerderij in de buurt, dat ís toch de bio-industrie ?
Nee, er zijn boeren die goed en liefdevol met hun dieren omgaan.
. . .
De meeste boeren gaan liefdevol met hun dieren om. Als er over "bio-industrie" wordt gesproken wordt in de regel echter wel degelijk de gemiddelde boer bedoeld.

Dat er zo hier en daar op een verkeerde manier met dieren wordt omgegaan zal ik niet tegenspreken maar zeker niet bij alle boeren en ook niet bij de "gemiddelde" boer. Het krantenartikel beschouw ik als stemming-makerij.
Ballerina

Bericht door Ballerina »

Mona Lisa schreef:
Ballerina schreef:
Mona Lisa schreef:
vlinderenbloem schreef:. . . kiezen tussen een kipfilet uit de bio-industrie of gewoon van de boerderij in de buurt...
maar die boerderij in de buurt, dat ís toch de bio-industrie ?
Nee, er zijn boeren die goed en liefdevol met hun dieren omgaan.
. . .
De meeste boeren gaan liefdevol met hun dieren om. Als er over "bio-industrie" wordt gesproken wordt in de regel echter wel degelijk de gemiddelde boer bedoeld.

Dat er zo hier en daar op een verkeerde manier met dieren wordt omgegaan zal ik niet tegenspreken maar zeker niet bij alle boeren en ook niet bij de "gemiddelde" boer. Het krantenartikel beschouw ik als stemming-makerij.
Toen ik nog thuis woonde at ik vlees van een gewone slager. (Die slager had vele prijzen, ik weet niet wat voor vlees andere slagers hebben) Die had vlees van koeien die buiten lopen. Kijk, dat wil ik best eten. :) Maar in de supermarkt word dat anders. Daarom eet ik nu biologisch, zo weet zeker dat ik geen fout vlees eet. Mijn stiefopa had zijn koeien ook buiten lopen op de boerderij, maar het gaat mij om die grote bedrijven, waar dieren als ding gezien worden en niet als schepsel van God.
Gebruikersavatar
Josephus
Berichten: 2935
Lid geworden op: 04 dec 2006, 16:28
Locatie: Randstad

Bericht door Josephus »

Mona Lisa schreef:Het krantenartikel beschouw ik als stemming-makerij.
Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat het woord "stemmingmakerij" tegenwoordig een wel heel populair excuus is geworden om ergens inhoudelijk niet al te veel op hoeven ingaan... :wink:

Over de intenties van de schrijver weet ik, ondanks het imago van de NRC, toch te weinig om het gemakshalve maar op stemmingmakerij te gooien. En dan nog, al zou het stemmingmakerij zijn, om de feiten die hij opnoemt kun je niet echt heen. De documentaires die ik er over gezien heb, lieten in ieder geval hetzelfde beeld zien. :|
Er zijn gelukkig genoeg positieve uitzonderingen, maar volgens mij kun je gerust zeggen dat hoe goedkoper je lapje vlees of je eitje is, hoe groter de kans is dat het onder dergelijke omstandigheden tot stand is gekomen...

En toch ben ik nog steeds geen vegetariër. :oops:
rekcor
Berichten: 1981
Lid geworden op: 15 aug 2005, 11:25

Bericht door rekcor »

Mona Lisa schreef:Dat er zo hier en daar op een verkeerde manier met dieren wordt omgegaan zal ik niet tegenspreken maar zeker niet bij alle boeren en ook niet bij de "gemiddelde" boer. Het krantenartikel beschouw ik als stemming-makerij.
Boeren valt in de regel niet veel te verwijten. Zij moeten wel steeds efficienter gaan werken (ook al komen dieren daardoor in de knel).

De schuld ligt bij ons, consumenten, die wel om dieren geven, maar bij de buurtsuper direct naar het goedkoopste vlees hollen.
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Bericht door jvdg »

rekcor schreef:
Mona Lisa schreef:Dat er zo hier en daar op een verkeerde manier met dieren wordt omgegaan zal ik niet tegenspreken maar zeker niet bij alle boeren en ook niet bij de "gemiddelde" boer. Het krantenartikel beschouw ik als stemming-makerij.
Boeren valt in de regel niet veel te verwijten. Zij moeten wel steeds efficienter gaan werken (ook al komen dieren daardoor in de knel).

De schuld ligt bij ons, consumenten, die wel om dieren geven, maar bij de buurtsuper direct naar het goedkoopste vlees hollen.
Yes!
Plaats reactie