Ja., maar (in het komen tot Christus)

Klavier
Berichten: 1514
Lid geworden op: 14 apr 2006, 08:31

Bericht door Klavier »

Mona Lisa schreef:Maar als we doorslaan naar het beredeneren waarom we er vooral allemaal bij horen zit er ook iets niet goed.
Doorslaan? Wat is er niet goed aan de Bijbelse oproep "Geloof in de Heere Jezus Christus!"?
Doorslaan in het dwingen mensen in te komen om huns levens wil?
Doorslaan in het wijzen op de verhoogde slang?
Doorslaan in het overtuigen van mensen van hun ellendige staat?
Doorslaan in het aanwijzen van het Enige Medicijn tegen de dodelijke ziekte van de zonden?
Doorslaan in het opmaken van de balans van het leven en besluiten dat in eigen 'ik' geen enkele mogelijkheid bestaat om de straf te ontgaan en wederom tot genade te komen?

Ja, het is allemaal beredeneren. De bijbel noemt dat overtuigen. Van zonden, gerechtigheid en oordeel. Ja, nog meer zelfs: En dit Evangelie des Koninkrijks zal in de gehele wereld gepredikt worden tot een getuigenis allen volken;
Ja, het is goed alles te beredeneren, te overpeinzen, te overdenken en te zeggen met David :Ik heb gedacht, o HEERE! aan Uw oordelen van ouds aan, en heb mij getroost.
Redeneer maar veel, hoe meer hoe beter. Maak de balans maar op en kom tot de conclusie dat de mens helemaal niets heeft en niets is. Dan blijft er maar één weg over: Christus, die de arme zondaars, die leeg zijn inzichzelf, met goederen vervult.
Dat is nou net de boodschap van het Evangelie.
Door de dwaasheid der prediking verkondigd, door de weg van het gehoor, verstand en geweten. Onder de werking van Gods Geest tot een vruchtbaar middel ingezet.
"People often asked me: What is the secret of your succes? I answer always that I have no other secret but this, that I have preached the gospel, not about the gospel, but the gospel"
C.H. Spurgeon.
Gebruikersavatar
Oude-Waarheid
Berichten: 1822
Lid geworden op: 02 sep 2005, 23:42
Locatie: Amsterdam

Bericht door Oude-Waarheid »

Klavier schreef:
Mona Lisa schreef:Maar als we doorslaan naar het beredeneren waarom we er vooral allemaal bij horen zit er ook iets niet goed.
Doorslaan? Wat is er niet goed aan de Bijbelse oproep "Geloof in de Heere Jezus Christus!"?
Doorslaan in het dwingen mensen in te komen om huns levens wil?
Doorslaan in het wijzen op de verhoogde slang?
Doorslaan in het overtuigen van mensen van hun ellendige staat?
Doorslaan in het aanwijzen van het Enige Medicijn tegen de dodelijke ziekte van de zonden?
Doorslaan in het opmaken van de balans van het leven en besluiten dat in eigen 'ik' geen enkele mogelijkheid bestaat om de straf te ontgaan en wederom tot genade te komen?

Ja, het is allemaal beredeneren. De bijbel noemt dat overtuigen. Van zonden, gerechtigheid en oordeel. Ja, nog meer zelfs: En dit Evangelie des Koninkrijks zal in de gehele wereld gepredikt worden tot een getuigenis allen volken;
Ja, het is goed alles te beredeneren, te overpeinzen, te overdenken en te zeggen met David :Ik heb gedacht, o HEERE! aan Uw oordelen van ouds aan, en heb mij getroost.
Redeneer maar veel, hoe meer hoe beter. Maak de balans maar op en kom tot de conclusie dat de mens helemaal niets heeft en niets is. Dan blijft er maar één weg over: Christus, die de arme zondaars, die leeg zijn inzichzelf, met goederen vervult.
Dat is nou net de boodschap van het Evangelie.
Door de dwaasheid der prediking verkondigd, door de weg van het gehoor, verstand en geweten. Onder de werking van Gods Geest tot een vruchtbaar middel ingezet.
Tja het is eigenlijk triest dat je deze punten hier zo moet benadrukken op een Refoforum :!:
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Bericht door Afgewezen »

Klavier schreef:
Mona Lisa schreef:Maar als we doorslaan naar het beredeneren waarom we er vooral allemaal bij horen zit er ook iets niet goed.
Doorslaan? Wat is er niet goed aan de Bijbelse oproep "Geloof in de Heere Jezus Christus!"?
Doorslaan in het dwingen mensen in te komen om huns levens wil?
Doorslaan in het wijzen op de verhoogde slang?
Doorslaan in het overtuigen van mensen van hun ellendige staat?
Doorslaan in het aanwijzen van het Enige Medicijn tegen de dodelijke ziekte van de zonden?
Doorslaan in het opmaken van de balans van het leven en besluiten dat in eigen 'ik' geen enkele mogelijkheid bestaat om de straf te ontgaan en wederom tot genade te komen?

Ja, het is allemaal beredeneren. De bijbel noemt dat overtuigen. Van zonden, gerechtigheid en oordeel. Ja, nog meer zelfs: En dit Evangelie des Koninkrijks zal in de gehele wereld gepredikt worden tot een getuigenis allen volken;
Ja, het is goed alles te beredeneren, te overpeinzen, te overdenken en te zeggen met David :Ik heb gedacht, o HEERE! aan Uw oordelen van ouds aan, en heb mij getroost.
Redeneer maar veel, hoe meer hoe beter. Maak de balans maar op en kom tot de conclusie dat de mens helemaal niets heeft en niets is. Dan blijft er maar één weg over: Christus, die de arme zondaars, die leeg zijn inzichzelf, met goederen vervult.
Dat is nou net de boodschap van het Evangelie.
Door de dwaasheid der prediking verkondigd, door de weg van het gehoor, verstand en geweten. Onder de werking van Gods Geest tot een vruchtbaar middel ingezet.
Klavier, je doet met je antwoord geen recht aan wat Mona Lisa zegt. Wat jij hier zo benadrukt, zal hij/zij niet ontkennen. Echt, iedereen op dit forum weet dat er maar één Weg is.
Maar dat betekent niet dat je jezelf 'erbij kunt redeneren'!
Klavier
Berichten: 1514
Lid geworden op: 14 apr 2006, 08:31

Bericht door Klavier »

Afgewezen schreef:Klavier, je doet met je antwoord geen recht aan wat Mona Lisa zegt. Wat jij hier zo benadrukt, zal hij/zij niet ontkennen. Echt, iedereen op dit forum weet dat er maar één Weg is.
Maar dat betekent niet dat je jezelf 'erbij kunt redeneren'!
Afgewezen, je doet precies datgene dat ik probeer aan te wijzen als dwaasheid. Ja, zo scherp durf ik dat te stellen.
Wie een zaligmaker nodig heeft rust niet voordat hij of zij DE Zaligmaker heeft gevonden. Rust niet voordat hij of zij zichzelf erbij geredeneerd heeft. Als Gods Geest onwederstandelijk werkt, zal dat hierin blijken ook!
De Weg te weten is een punt. Dat weet de duivel ook. Die weet de weg ook. Ook hij weet wat de weg is en dat hijzelf daar geen enkele mogelijkheid heeft die te bewandelen.
De weg weten zonder jezelf erbij te redeneren, is tot verzwaring van de straf. Het weten van de Weg, de Waarheid en het Leven zonder die te bewandelen, is een dodelijk weten.

Het stellen dat je jezelf er niet bij kunt redeneren is een drogreden.
Het ontkent het bestaan van de werking van Gods Geest die mensen aan het denken zet na vernieuwing van de wil, na verlichting van het verstand, na het openen van de ogen die van nature blind zijn voor de noodzaak van het moeten hebben van een Borg voor de zonden om voor God te kunnen bestaan.
Het gegeven dat mensen tot Christus willen gaan, moet tot vreugde zijn, niet tot bedenkingen en het moet niet doen grijpen naar argumenten van 'jezelf erbij redeneren'.
Dat er kaf tussen het koren zou kunnen zitten is ook geen reden om deze stelling in stand te houden. Wij zijn de Heere des Oogstes niet.
"People often asked me: What is the secret of your succes? I answer always that I have no other secret but this, that I have preached the gospel, not about the gospel, but the gospel"
C.H. Spurgeon.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Bericht door Afgewezen »

Klavier schreef:De Weg te weten is een punt. Dat weet de duivel ook. Die weet de weg ook. Ook hij weet wat de weg is en dat hijzelf daar geen enkele mogelijkheid heeft die te bewandelen.
De weg weten zonder jezelf erbij te redeneren, is tot verzwaring van de straf. Het weten van de Weg, de Waarheid en het Leven zonder die te bewandelen, is een dodelijk weten.
Klavier, blaas nou eens niet zo hoog van de toren. Jij roept hier met grote stem dingen die iedereen onderschrijft, alsof je de mensen daar nog van moet overtuigen. Dáár gaat het me om.
Het stellen dat je jezelf er niet bij kunt redeneren is een drogreden.
Het ontkent het bestaan van de werking van Gods Geest die mensen aan het denken zet na vernieuwing van de wil, na verlichting van het verstand, na het openen van de ogen die van nature blind zijn voor de noodzaak van het moeten hebben van een Borg voor de zonden om voor God te kunnen bestaan.
Het gegeven dat mensen tot Christus willen gaan, moet tot vreugde zijn, niet tot bedenkingen en het moet niet doen grijpen naar argumenten van 'jezelf erbij redeneren'.
Tot geloof komen is wat anders dan jezelf 'erbij redeneren'.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Bericht door Afgewezen »

PS Kan deze discussie niet beter naar een andere plek verhuizen?
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Afgewezen schreef:
Klavier schreef:
Mona Lisa schreef:Maar als we doorslaan naar het beredeneren waarom we er vooral allemaal bij horen zit er ook iets niet goed.
Doorslaan? Wat is er niet goed aan de Bijbelse oproep "Geloof in de Heere Jezus Christus!"?
Doorslaan in het dwingen mensen in te komen om huns levens wil?
Doorslaan in het wijzen op de verhoogde slang?
Doorslaan in het overtuigen van mensen van hun ellendige staat?
Doorslaan in het aanwijzen van het Enige Medicijn tegen de dodelijke ziekte van de zonden?
Doorslaan in het opmaken van de balans van het leven en besluiten dat in eigen 'ik' geen enkele mogelijkheid bestaat om de straf te ontgaan en wederom tot genade te komen?

Ja, het is allemaal beredeneren. De bijbel noemt dat overtuigen. Van zonden, gerechtigheid en oordeel. Ja, nog meer zelfs: En dit Evangelie des Koninkrijks zal in de gehele wereld gepredikt worden tot een getuigenis allen volken;
Ja, het is goed alles te beredeneren, te overpeinzen, te overdenken en te zeggen met David :Ik heb gedacht, o HEERE! aan Uw oordelen van ouds aan, en heb mij getroost.
Redeneer maar veel, hoe meer hoe beter. Maak de balans maar op en kom tot de conclusie dat de mens helemaal niets heeft en niets is. Dan blijft er maar één weg over: Christus, die de arme zondaars, die leeg zijn inzichzelf, met goederen vervult.
Dat is nou net de boodschap van het Evangelie.
Door de dwaasheid der prediking verkondigd, door de weg van het gehoor, verstand en geweten. Onder de werking van Gods Geest tot een vruchtbaar middel ingezet.
Klavier, je doet met je antwoord geen recht aan wat Mona Lisa zegt. Wat jij hier zo benadrukt, zal hij/zij niet ontkennen. Echt, iedereen op dit forum weet dat er maar één Weg is.
Maar dat betekent niet dat je jezelf 'erbij kunt redeneren'!
Op het moment dat iemand het doet wordt er gelijk kritisch naar gekeken, en gaan sommigen het zelfs veroordelen. Tenzij een GerGem-predikant het zou doen, dan zou men het een prachtig verhaal vinden ;) Ik heb wel serieus het idee dat er selectief wordt gekeken... bij zo'n bekeringsverhaal gaat met gelijk het "ik" en wat er in die persoon gebeurde overbelichten en wat erstaat over dat het allemaal van God kwam en het werk van de Geest is wordt onderbelicht... en roept men gelijk: Mensgericht, arminiaans, zelfingenomen etc.

Iedereen gelooft hier dat Jezus de enige Weg is, maar als iemand blij uitroept: Ik heb die Weg gevonden is het gelijk: Hoho, dat kun je niet zomaar even stellen.... gelukkig is er in de hemel WEL blijdschap hierover.
Klavier, blaas nou eens niet zo hoog van de toren. Jij roept hier met grote stem dingen die iedereen onderschrijft, alsof je de mensen daar nog van moet overtuigen. Dáár gaat het me om.
Ja, theoretisch onderschrijft men het wel... maar in de praktijk doet men dat vaak niet.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Bericht door Afgewezen »

marnix schreef:maar als iemand blij uitroept: Ik heb die Weg gevonden is het gelijk: Hoho, dat kun je niet zomaar even stellen....
Volgens mij is dát niet de discussie.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Bericht door Erasmiaan »

JC Philpot schreef:Als we aan het Woord en de beloften Gods niet genoeg denken te hebben, dan zal het kwalijk met ons gaan.
Voor dit soort opmerkingen moeten we echt uitkijken. Je doet je naam wat dat betreft geen eer aan. Ik kan mezelf er niet bij concluderen. En toch gebeurt dat hier:

Ik ben een zondaar, Christus is gekomen voor zondaren, dit lees ik in de Bijbel, dus Christus is er ook voor mij, ik ben bekeerd. Geen "ja maars.." want zo is het.

Maar ik heb geleerd en ik geloof dat de Bijbel daar vol van staat, dat het persoonlijk toegepast moet worden aan mijn ziel. Door Woord en Geest. En als de Heere dat gaat werken dan "bevind" je dat. En dat gaat dan op een Bijbelse wijze, naar de Schrift. Vandaar dat wij ook een Schriftuurlijk-bevindelijke prediking aanhangen.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Erasmiaan schreef:
JC Philpot schreef:Als we aan het Woord en de beloften Gods niet genoeg denken te hebben, dan zal het kwalijk met ons gaan.
Voor dit soort opmerkingen moeten we echt uitkijken. Je doet je naam wat dat betreft geen eer aan. Ik kan mezelf er niet bij concluderen. En toch gebeurt dat hier:

Ik ben een zondaar, Christus is gekomen voor zondaren, dit lees ik in de Bijbel, dus Christus is er ook voor mij, ik ben bekeerd. Geen "ja maars.." want zo is het.

Maar ik heb geleerd en ik geloof dat de Bijbel daar vol van staat, dat het persoonlijk toegepast moet worden aan mijn ziel. Door Woord en Geest. En als de Heere dat gaat werken dan "bevind" je dat. En dat gaat dan op een Bijbelse wijze, naar de Schrift. Vandaar dat wij ook een Schriftuurlijk-bevindelijke prediking aanhangen.
Daarom roept God ons op om te geloven. We mogen dan niet de boot afhouden met zoiets. Als het niet persoonlijk wordt toegepast is het omdat we niet geloven. Het is niet zo dat we het kunnen geloven maar we de pech hebben dat het niet persoonlijk wordt toegepast. We mogen geloven en de Geest aan Hem vragen en Hij zal die dan ook zeker geven. "het moet toegepast worden" klinkt zo extern, en iedereen leert hier volgens mij dat we niet passief moeten afwachten of het ooit mag staan te gebeuren dat het ook in onze ziel toegepast zal worden. God roept ons op tot geloof en Hij geeft dan ook alles wat we nodig hebben.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 9147
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Bericht door J.C. Philpot »

Erasmiaan schreef:
JC Philpot schreef:Als we aan het Woord en de beloften Gods niet genoeg denken te hebben, dan zal het kwalijk met ons gaan.
Ik ben een zondaar, Christus is gekomen voor zondaren, dit lees ik in de Bijbel, dus Christus is er ook voor mij, ik ben bekeerd. Geen "ja maars.." want zo is het.

Maar ik heb geleerd en ik geloof dat de Bijbel daar vol van staat, dat het persoonlijk toegepast moet worden aan mijn ziel. Door Woord en Geest. En als de Heere dat gaat werken dan "bevind" je dat. En dat gaat dan op een Bijbelse wijze, naar de Schrift. Vandaar dat wij ook een Schriftuurlijk-bevindelijke prediking aanhangen.
Als de Heilige Geest gaat werken in onze ziel gaan we niet afhankelijk worden van tekstjes hier, indrukjes daar, gevoeletjes zo. Nee, dan gaan we van harte voor God erkennen dat we zondaars zijn en tegen Hem gezondigd hebben. Dan richten we ons op de schrift alleen, op Christus alleen, door het geloof alleen en uit genade alleen.

Dat is de ware bevinding, en dat is werkelijk reformatorisch. Als onze "bevinding" hier niet aan voldoet is het niets minder dan doperse spiritualiteit in een nieuw quasi-reformatorisch jasje. Oftewel de mens met zijn zieleleven op het hoogst verheerlijkt, en niet de rechtvaardiging van de goddeloze (en niet de aan zijn zonde ontdekte / geheiligde / nette / geestvervulde / tongen sprekende kerkmens) door het geloof in de Heere Jezus Christus.
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 22 feb 2007, 13:18, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Lieve mensen, het gaat om evenwicht! De boodschap die ieder hoorder verteld dat hij zich moet bekeren, dat hij moet geloven in Christus Jezus, dat hij geen mitsen en maren hebben mag, etc is even bijbels als de boodschap dat wij van nature niet in staat zijn om ook maar iets goeds te willen, laat staan dat we ons zouden willen bekeren.
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Maar de vraag is: wat moet je preken?

Wat zei: Ezechiël op de akker vol dorre doodsbeenderen?

-Sta op, leef!

of

-Jullie zijn dood. Als er geen wonder gebeurt, zullen jullie altijd dood blijven en is er geen leven in jullie te verwachten!

?
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Bericht door Erasmiaan »

J.C. Philpot schreef:
Erasmiaan schreef:
JC Philpot schreef:Als we aan het Woord en de beloften Gods niet genoeg denken te hebben, dan zal het kwalijk met ons gaan.
Ik ben een zondaar, Christus is gekomen voor zondaren, dit lees ik in de Bijbel, dus Christus is er ook voor mij, ik ben bekeerd. Geen "ja maars.." want zo is het.

Maar ik heb geleerd en ik geloof dat de Bijbel daar vol van staat, dat het persoonlijk toegepast moet worden aan mijn ziel. Door Woord en Geest. En als de Heere dat gaat werken dan "bevind" je dat. En dat gaat dan op een Bijbelse wijze, naar de Schrift. Vandaar dat wij ook een Schriftuurlijk-bevindelijke prediking aanhangen.
Als de Heilige Geest gaat werken in onze ziel gaan we niet afhankelijk worden van tekstjes hier, indrukjes daar, gevoeletjes zo. Nee, dan gaan we van harte voor God erkennen dat we zondaars zijn en tegen Hem gezondigd hebben. Dan richten we ons op de schrift alleen, op Christus alleen, door het geloof alleen en uit genade alleen.

Dat is de ware bevinding, en dat is werkelijk reformatorisch. Als onze "bevinding" hier niet aan voldoet is het niets minder dan doperse spiritualiteit in een nieuw quasi-reformatorisch jasje. Oftewel de mens met zijn zieleleven op het hoogst verheerlijkt, en niet de rechtvaardiging van de goddeloze (en niet de aan zijn zonde ontdekte / geheiligde / nette / geestvervulde / tongen sprekende kerkmens) door het geloof in de Heere Jezus Christus.
Juist JC Philpot. Dat sta ik voor. Daarom ga ik er dan maar vanuit dat die opmerking van jou over Woord en beloften een misser was?
Marnix schreef:Daarom roept God ons op om te geloven. We mogen dan niet de boot afhouden met zoiets. Als het niet persoonlijk wordt toegepast is het omdat we niet geloven. Het is niet zo dat we het kunnen geloven maar we de pech hebben dat het niet persoonlijk wordt toegepast. We mogen geloven en de Geest aan Hem vragen en Hij zal die dan ook zeker geven. "het moet toegepast worden" klinkt zo extern, en iedereen leert hier volgens mij dat we niet passief moeten afwachten of het ooit mag staan te gebeuren dat het ook in onze ziel toegepast zal worden. God roept ons op tot geloof en Hij geeft dan ook alles wat we nodig hebben.
Zolang jij voor mij denkt heb ik geen behoefte op je reacties in te gaan. Ik schaar me wat dat betreft achter Afgewezen.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Bericht door Erasmiaan »

Unionist schreef:Maar de vraag is: wat moet je preken?

Wat zei: Ezechiël op de akker vol dorre doodsbeenderen?

-Sta op, leef!

of

-Jullie zijn dood. Als er geen wonder gebeurt, zullen jullie altijd dood blijven en is er geen leven in jullie te verwachten!

?
Wat er gepreekt moet worden leert God Zijn knechten wel. Daar ga ik niet over.
Plaats reactie