Column – De kredietcrisis

Rens
Berichten: 9673
Lid geworden op: 24 mar 2007, 21:22

Re: Column – De kredietcrisis

Bericht door Rens »

15 minuten terug was dit de stand van zaken op Wall Street:

Dow Jones Index 11.054,22 136,71 +1,25%

't zijn rare jongens die beleggers.............
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23920
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Column – De kredietcrisis

Bericht door refo »

Of je het nou interessant vindt of niet. De wereld is net een dorp. Als er in Amerika nog meer onderuit gaat, dan krijg jij er ook mee te maken. Of je wilt of niet.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Column – De kredietcrisis

Bericht door jvdg »

refo schreef:Of je het nou interessant vindt of niet. De wereld is net een dorp. Als er in Amerika nog meer onderuit gaat, dan krijg jij er ook mee te maken. Of je wilt of niet.
Ja, alle krachtige taal van Wouter Bos ten spijt.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Column – De kredietcrisis

Bericht door Afgewezen »

refo schreef:Of je het nou interessant vindt of niet. De wereld is net een dorp. Als er in Amerika nog meer onderuit gaat, dan krijg jij er ook mee te maken. Of je wilt of niet.
Idd. Ik zou willen dat ik er meer van snapte.
Kijk, zo'n vraag-aanbodgebeuren bij een boek als Neveldijk snap ik nog wel. Er zijn er weinig, het is gewild, dus hup, prijs omhoog.
Maar hoe de val van Amerikaanse banken onze economie beïnvloedt, is voor mij moeilijk te volgen, al voel ik het wel aan.
Rens
Berichten: 9673
Lid geworden op: 24 mar 2007, 21:22

Re: Column – De kredietcrisis

Bericht door Rens »

Afgewezen schreef:
refo schreef:Of je het nou interessant vindt of niet. De wereld is net een dorp. Als er in Amerika nog meer onderuit gaat, dan krijg jij er ook mee te maken. Of je wilt of niet.
Idd. Ik zou willen dat ik er meer van snapte.
Kijk, zo'n vraag-aanbodgebeuren bij een boek als Neveldijk snap ik nog wel. Er zijn er weinig, het is gewild, dus hup, prijs omhoog.
Maar hoe de val van Amerikaanse banken onze economie beïnvloedt, is voor mij moeilijk te volgen, al voel ik het wel aan.
Als er een groot raderdeel ertussenuit valt doordat het kapot gegaan is, heeft dat direct effect op het héle raderwerk. De belasting op de overige delen van het raderwerk wordt groter, soms té groot voor andere onderdelen van het raderwerk die dan óok afkappen, waardoor het raderwerk als geheel nóg verder ontregelt raakt, etc etc etc etc
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Column – De kredietcrisis

Bericht door jvdg »

Afgewezen schreef:
refo schreef:Of je het nou interessant vindt of niet. De wereld is net een dorp. Als er in Amerika nog meer onderuit gaat, dan krijg jij er ook mee te maken. Of je wilt of niet.
Idd. Ik zou willen dat ik er meer van snapte.
Kijk, zo'n vraag-aanbodgebeuren bij een boek als Neveldijk snap ik nog wel. Er zijn er weinig, het is gewild, dus hup, prijs omhoog.
Maar hoe de val van Amerikaanse banken onze economie beïnvloedt, is voor mij moeilijk te volgen, al voel ik het wel aan.
Jouw aanvoelen is heel terecht.
Zo ongeveer gaat het......

Of het nu om boeken gaat, olie of slechte hypotheken.
Vraag en aanbod.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Column – De kredietcrisis

Bericht door Afgewezen »

Maar wat kunnen we nu concreet verwachten?
Werkloosheid, inflatie...?
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Column – De kredietcrisis

Bericht door jvdg »

Afgewezen schreef:Maar wat kunnen we nu concreet verwachten?
Werkloosheid, inflatie...?
Als we dat wisten, werden we allemaal heel rijk.

Denk aan de uitspraak: De krant van morgen is een miljoen waard.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23920
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Column – De kredietcrisis

Bericht door refo »

We zullen eerst moeten afwachten wat er wérkelijk aan de hand is. Er wordt werkelijk met 100en miljarden dollars gesmeten om de banken op de been te houden. Dat geld is er helemaal niet. Wat dat betreft is deze turmoil de moeder van alle geldvervalsingen. Dat zou de waarde van de dollar moeten doen afnemen.

Maar....
Tegelijkertijd stijgt wonder boven wonder de dollar in waarde omdat zogenaamd de economie in de euro-zone verzwakt. In werkelijkheid wordt de waarde op de geldmarkt bepaald. (Vraag en aanbod, zie Neveldijk-transactie. In het groot is het niet anders.) Commentatoren willen voor alles wat ze zien gebeuren een verklaring. Daar zijn het commentatoren voor.Ze worden betaald voor een commentaar. Maar niemand roept ze erbij om uit te leggen waarom een bepaalde transactie geschiedt. Ik koop nu dollars en verkoop euro's omdat ik de economie zie verslechteren. De heren zien de dollar stijgen en verzinnen maar wat. En al snel wordt het een koor en denkt iedereen hetzelfde.

Dat laatste is het zorgelijke van al het nieuws. Het lijkt wel of er geen journalisten meer zijn. Letterlijk iedere krant, radio- of tv-station debiteert de zelfde verhalen. Niemand gaat meer na of deze dingen alzo zijn. Een beetje journalist checkt zijn bronnen, maar dat lijkt niet meer te gebeuren.

Wat er van komt? Het gevaarlijkste is dat men 'geld' niet meer vertrouwt. Dan gaat de inflatie gieren. In Europa knijpen alle regeringsleiders in hun neus alsof die bloedt en roepen: hier is alles onder controle. 't Kan eigenlijk niet waar zijn. Maar wie weet? De hele geldmarkt en zelfs het geld is een illusie. Misschien dromen we vrolijk verder.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Column – De kredietcrisis

Bericht door Afgewezen »

refo schreef:Het gevaarlijkste is dat men 'geld' niet meer vertrouwt. Dan gaat de inflatie gieren.
Want?
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Re: Column – De kredietcrisis

Bericht door Kaw »

Afgewezen schreef:
refo schreef:Het gevaarlijkste is dat men 'geld' niet meer vertrouwt. Dan gaat de inflatie gieren.
Want?
Stel je hebt geïnvesteerd in 10 boeken, je weet wel van die zeldzame. Daar handel je mee en kun jij je eten van kopen, omdat de supermarkten ook gek zijn van die boeken.
Stel dat jij op een ochtend wakker wordt en er staat in de krant dat men ontdekt heeft dat er vorig jaar 100 van die boeken in omloop waren (zoveel zijn er gedrukt, maar dat het er nu 100.100 zijn, omdat er een bank was die in de problemen was gekomen en de overheid heeft die bank 100.000 van die boeken gegeven. Dan denk jij toch: waar komen die boeken vandaan? Ze zijn nu niet meer zeldzaam, dus wat zijn ze nu waard? Iedereen, ook de supermarkten gaan zich dat afvragen. Oké, er zijn nu dus veel meer boeken, dus wil ik ook meer boeken voor mijn etenswaar. Ze zijn immers niet meer bijzonder. En het kan zomaar gebeuren dat we morgen wakker worden en het aantal boeken is weer zeer verhoogt. Eigenlijk vind ik ze niets meer waard. De supermarkt stopt met de mogelijkheid om eten te kopen in ruil voor boeken.
Dit laatste is bijvoorbeeld met de roebel gebeurd in Rusland. De overheid drukte zoveel roebels bij dat supermarkten en winkels dollars of marken begonnen te eisen. Het buitenland nam de roebel niet meer serieus en op een gegeven moment kreeg je 100.000 roebel voor 1 dollar. De roebel als ruilwaarde was door het bijdrukken gigantisch in waarde gezakt.

Maar goed, met de dollar gebeurd dat niet. De Dow is gisteren gestegen op het nieuws dat Barclays voor veel te weinig geld veel te veel Lehman heeft gekregen en dat de bijna failliete AIG toch die 40 miljard dollar (niet bestaand geld) krijgt, omdat het verdwijnen van AIG teveel gevolgen heeft. In normale tijden zouden markten cynisch reageren op zulk nieuws, maar nu was er opluchting. Je hebt nu goed nieuws (dan stijgt de beurs met bijv. 3%), neutraal nieuws (dan stijgt de beurs met 1,5%), slecht nieuws (dan stijgt of daalt de beurs niet) en heel slecht nieuws (dan daalt de beurs, totdat er weer beter nieuws is dan heel slecht nieuws.) Dat vind ik niet realistisch. Europese beurzen vallen op dit punt mee, maar verhoudingsgewijs had de Dow nu veel lager moeten staan. De AEX is dit jaar 28% gezakt. De Dow nog maar 16%. Die getallen zouden eigenlijk omgewisseld moeten worden. In Nederland gaat het helemaal niet zo slecht tot nu toe.
Rens
Berichten: 9673
Lid geworden op: 24 mar 2007, 21:22

Re: Column – De kredietcrisis

Bericht door Rens »

BNR: (08.00 uur)

Door de (kortstondige?) opleving van de Dow Jones, is de Japanse Nikei-index 1.2% hoger gesloten.

AIG (verzekeraar in Amerika) is overgenomen door de Amerikaanse overheid voor $ 65 miljard, met als voorwaarde dat zij 80% belang krijgt in AIG.

Merryl Lynch is grotendeels overgenomen voor $ 280 miljoen door Barclay's
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Column – De kredietcrisis

Bericht door Afgewezen »

Kaw schreef:
Afgewezen schreef:
refo schreef:Het gevaarlijkste is dat men 'geld' niet meer vertrouwt. Dan gaat de inflatie gieren.
Want?
Stel je hebt geïnvesteerd in 10 boeken, je weet wel van die zeldzame. Daar handel je mee en kun jij je eten van kopen, omdat de supermarkten ook gek zijn van die boeken.
Stel dat jij op een ochtend wakker wordt en er staat in de krant dat men ontdekt heeft dat er vorig jaar 100 van die boeken in omloop waren (zoveel zijn er gedrukt, maar dat het er nu 100.100 zijn, omdat er een bank was die in de problemen was gekomen en de overheid heeft die bank 100.000 van die boeken gegeven. Dan denk jij toch: waar komen die boeken vandaan? Ze zijn nu niet meer zeldzaam, dus wat zijn ze nu waard? Iedereen, ook de supermarkten gaan zich dat afvragen. Oké, er zijn nu dus veel meer boeken, dus wil ik ook meer boeken voor mijn etenswaar. Ze zijn immers niet meer bijzonder. En het kan zomaar gebeuren dat we morgen wakker worden en het aantal boeken is weer zeer verhoogt. Eigenlijk vind ik ze niets meer waard. De supermarkt stopt met de mogelijkheid om eten te kopen in ruil voor boeken.
Dit laatste is bijvoorbeeld met de roebel gebeurd in Rusland. De overheid drukte zoveel roebels bij dat supermarkten en winkels dollars of marken begonnen te eisen. Het buitenland nam de roebel niet meer serieus en op een gegeven moment kreeg je 100.000 roebel voor 1 dollar. De roebel als ruilwaarde was door het bijdrukken gigantisch in waarde gezakt.

Maar goed, met de dollar gebeurd dat niet. De Dow is gisteren gestegen op het nieuws dat Barclays voor veel te weinig geld veel te veel Lehman heeft gekregen en dat de bijna failliete AIG toch die 40 miljard dollar (niet bestaand geld) krijgt, omdat het verdwijnen van AIG teveel gevolgen heeft. In normale tijden zouden markten cynisch reageren op zulk nieuws, maar nu was er opluchting. Je hebt nu goed nieuws (dan stijgt de beurs met bijv. 3%), neutraal nieuws (dan stijgt de beurs met 1,5%), slecht nieuws (dan stijgt of daalt de beurs niet) en heel slecht nieuws (dan daalt de beurs, totdat er weer beter nieuws is dan heel slecht nieuws.) Dat vind ik niet realistisch. Europese beurzen vallen op dit punt mee, maar verhoudingsgewijs had de Dow nu veel lager moeten staan. De AEX is dit jaar 28% gezakt. De Dow nog maar 16%. Die getallen zouden eigenlijk omgewisseld moeten worden. In Nederland gaat het helemaal niet zo slecht tot nu toe.
Dat eerste snap ik wel, maar wat ik me afvraag is wat er gebeurt als mensen het geld niet vertrouwen, zoals refo stelt. Gaan ze het dan juist uitgeven of gaan ze erop zitten?
En wat het in het westen idd. zo ingewikkeld maakt, is dat ze niet zo naïef zijn om geld bij te drukken, maar wel dat er niet-bestaand geld wordt gecreëerd. Waar komt dat vandaan?
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Re: Column – De kredietcrisis

Bericht door Kaw »

Afgewezen schreef:Waar komt dat vandaan?
http://www.brasschecktv.com/page/135.html

Ik denk dat als mensen hun geld niet meer vertrouwen, dat ze er dan spullen voor kopen waarvan ze denken dat het waardevast is zoals goud, kunst en onroerend goed.
ZWP
Berichten: 1687
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:43

Re: Column – De kredietcrisis

Bericht door ZWP »

Kaw schreef: Ik denk dat als mensen hun geld niet meer vertrouwen, dat ze er dan spullen voor kopen waarvan ze denken dat het waardevast is zoals goud, kunst en onroerend goed.
En ze gaan hun geld juist nú uitgeven, want ze verwachten dat het geld binnenkort nog minder waard zal worden.
Plaats reactie