Ervaringen met kerkdiensten tijdens de vakantie

Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18756
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Ervaringen met kerkdiensten tijdens de vakantie

Bericht door helma »

jan33willem schreef:
Orchidee schreef:En wat Helma zegt...het is met een gezin toch wel erg prettig om in je eigen taal een kerkdienst bij te wonen, want Frans, Engels en Duits, zijn nou niet onze sterkste kant, dus wat steek ik dan van een buitenlandse dienst op :quoi
Maar we geloven toch dat waar twee of drie mensen in Gods naam bijeenkomen, God zelf aanwezig zal zijn? Hoe kun je je dan afvragen of je er wel wat van opsteekt?

Verder kan het geen kwaad om zo af en toe eens even uit het enge refowereldje te stappen en wat verder te kijken dan je neus lang is. De vakantie is daar een uitgelezen gelegenheid voor!
je leest ook de Bijbel in de grondtaal? Want God werkt door Zijn Woord dus het maakt niet uit in welke taal je het leest.
Of toch wel?
We moeten wel een beetje nuchter blijven. En ik weet (uit ervaring) dat de Heere ook in de predking door taalbariëres heen kan werken, maar doorgaans is verstaanbaarheid toch een eerste vereiste. En aanwezigheid is inderdaad ook belangrijk, want als je er niet bent hoor je niets. :hum
Het gaat er niet om wat de Heere allemaal kán doen, zo redeneren we in het gewone dagelijks leven ook niet.
Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Re: Ervaringen met kerkdiensten tijdens de vakantie

Bericht door vlinder »

Ik vind het raar dat er van predikanten verwacht wordt dat ze in vakanties ook nog eens overal in de buurt preken. Laat een predikant in zijn vakantie gewoon vrij zijn. Het is ook voor een predikant goed om eens onder het woord te zitten. Sommige predikanten hebben (thuis bandjes niet meegerekend) sinds hun bevestiging nauwelijks ergens anders onder het woord gezeten. Voor de vrouw ook niet leuk als de man in de vakantie gewoon doorgaat met het werk wat hij thuis ook doet.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16777
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Ervaringen met kerkdiensten tijdens de vakantie

Bericht door Hendrikus »

vlinder schreef:Ik vind het raar dat er van predikanten verwacht wordt dat ze in vakanties ook nog eens overal in de buurt preken. Laat een predikant in zijn vakantie gewoon vrij zijn. Het is ook voor een predikant goed om eens onder het woord te zitten. Sommige predikanten hebben (thuis bandjes niet meegerekend) sinds hun bevestiging nauwelijks ergens anders onder het woord gezeten. Voor de vrouw ook niet leuk als de man in de vakantie gewoon doorgaat met het werk wat hij thuis ook doet.
Die van ons zitten regelmatig in de kerk met vrouw en kinders, luisterend naar een collega. Heel goed. Ze genieten er ook van, dat zie je.
~~Soli Deo Gloria~~
blijmoedig
Berichten: 431
Lid geworden op: 30 apr 2010, 11:18

Re: Ervaringen met kerkdiensten tijdens de vakantie

Bericht door blijmoedig »

helma schreef:En ik weet (uit ervaring) dat de Heere ook in de predking door taalbariëres heen kan werken, maar doorgaans is verstaanbaarheid toch een eerste vereiste. En aanwezigheid is inderdaad ook belangrijk, want als je er niet bent hoor je niets.
Waarbij ik gevoelsmatig het 'verstaanbaarheids-criterium' uitleg als : Wat heb ik eraan? Terwijl het 'aanwezigheids-criterium' voor mijn gevoel ook nog het component in zich heeft van 'voor de ander'. Er zijn voor de ander. Er simpelweg zijn. Samen zijn. Als universeel Lichaam van Christus. Bijvoorbeeld het voorbeeld dat hiervoor is aangehaald van die gemeente, waarin de gemeenteleden blij waren jonge mensen te mogen begroeten :) Als ik in de Bijbel lees dat straks alle volken en natiën de Heere God als uit één mond zullen loven, dan vind ik het geen gekke gedachte om hier op aarde daar maar alvast mee te beginnen :) Maar wellicht denk ik wel te idealistisch :)
jan33willem
Berichten: 81
Lid geworden op: 31 aug 2009, 22:19

Re: Ervaringen met kerkdiensten tijdens de vakantie

Bericht door jan33willem »

helma schreef:je leest ook de Bijbel in de grondtaal? Want God werkt door Zijn Woord dus het maakt niet uit in welke taal je het leest.
Of toch wel?
We moeten wel een beetje nuchter blijven. En ik weet (uit ervaring) dat de Heere ook in de predking door taalbariëres heen kan werken, maar doorgaans is verstaanbaarheid toch een eerste vereiste. En aanwezigheid is inderdaad ook belangrijk, want als je er niet bent hoor je niets. :hum
Het gaat er niet om wat de Heere allemaal kán doen, zo redeneren we in het gewone dagelijks leven ook niet.
Het nuchterheidsargument pleit juist in mijn voordeel. Natuurlijk lees ik in het dagelijks leven een Nederlandstalige (en soms Engelstalige) Bijbel en ga ik thuis naar een Nederlandstalige dienst, maar als ik op vakantie eens een keertje in een dienst terecht kom waar ik weinig van begrijp, dan ben ik altijd nog blij dat ik in de aanwezigheid van God verkeerd heb.

God heeft zijn kerk overal geplant, en ik vind het eerlijk gezegd een beetje oneerbiedig om te zeggen, nee, dank U wel, ik ga liever naar mijn eigen kerk.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18756
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Ervaringen met kerkdiensten tijdens de vakantie

Bericht door helma »

ik zoek ook geen CGK dienst maar een nederlandstalige dienst :tilt
Eppo Gremdaat
Berichten: 693
Lid geworden op: 19 mar 2009, 19:13

Re: Ervaringen met kerkdiensten tijdens de vakantie

Bericht door Eppo Gremdaat »

Ik wil benadrukken dat we lid zijn van de wereldkerk. De wereldkerk belijdt het credo, (doen wij ook), bidt het Gebed des Heren (doen wij ook) en lezen uit de Bijbel (doen wij ook). We kunnen verschillen over de viering van de Maaltijd van de Heer (Heilig Avondmaal). Maar toch....
Het is een verrijking om eens `elders`te kerken, zowel in binnen- als buitenland.
jan33willem
Berichten: 81
Lid geworden op: 31 aug 2009, 22:19

Re: Ervaringen met kerkdiensten tijdens de vakantie

Bericht door jan33willem »

Tiberius schreef:
jan33willem schreef:Verder kan het geen kwaad om zo af en toe eens even uit het enge refowereldje te stappen en wat verder te kijken dan je neus lang is. De vakantie is daar een uitgelezen gelegenheid voor!
Is dat jouw drijfveer dan?
Mijn drijfveer, beste Tibbo, is om mijn leven volgens de Bijbel te leven. Dat doe ik binnen het verband van een kerk. Die kerk richt zich naar de Bijbel, maar ik ben me er terdege van bewust dat veel aspecten van de kerk "toevallig" bepaald zijn door tradities, de geschiedenis van de streek en land, en menselijke figuren met een uitgesproken mening (onze eigen idolen). Om helder te houden wat Bijbels is en wat "toevallig" is, is het goed om af en toe eens een andere kerk te bezoeken, in een ander land, met een andere geschiedenis en met andere idolen. Je hoeft er trouwens niet altijd voor op vakantie te gaan. Naar een andere kerk gaan in je eigen dorp of stad kan ook heel verrijkend zijn. Voor mij valt dit onder Paulus' aansporing om alle dingen te onderzoeken en het goede te behouden.
Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Re: Ervaringen met kerkdiensten tijdens de vakantie

Bericht door vlinder »

Hendrikus schreef:
vlinder schreef:Ik vind het raar dat er van predikanten verwacht wordt dat ze in vakanties ook nog eens overal in de buurt preken. Laat een predikant in zijn vakantie gewoon vrij zijn. Het is ook voor een predikant goed om eens onder het woord te zitten. Sommige predikanten hebben (thuis bandjes niet meegerekend) sinds hun bevestiging nauwelijks ergens anders onder het woord gezeten. Voor de vrouw ook niet leuk als de man in de vakantie gewoon doorgaat met het werk wat hij thuis ook doet.
Die van ons zitten regelmatig in de kerk met vrouw en kinders, luisterend naar een collega. Heel goed. Ze genieten er ook van, dat zie je.
Precies. Zelf hebben ze ook hun stokpaardjes en blinde vlekken. Luisteren naar anderen kan ontspannen en verhelderend zijn.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33447
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Ervaringen met kerkdiensten tijdens de vakantie

Bericht door Tiberius »

jan33willem schreef:
Tiberius schreef:
jan33willem schreef:Verder kan het geen kwaad om zo af en toe eens even uit het enge refowereldje te stappen en wat verder te kijken dan je neus lang is. De vakantie is daar een uitgelezen gelegenheid voor!
Is dat jouw drijfveer dan?
Mijn drijfveer, beste Tibbo, is om mijn leven volgens de Bijbel te leven. Dat doe ik binnen het verband van een kerk. Die kerk richt zich naar de Bijbel, maar ik ben me er terdege van bewust dat veel aspecten van de kerk "toevallig" bepaald zijn door tradities, de geschiedenis van de streek en land, en menselijke figuren met een uitgesproken mening (onze eigen idolen). Om helder te houden wat Bijbels is en wat "toevallig" is, is het goed om af en toe eens een andere kerk te bezoeken, in een ander land, met een andere geschiedenis en met andere idolen. Je hoeft er trouwens niet altijd voor op vakantie te gaan. Naar een andere kerk gaan in je eigen dorp of stad kan ook heel verrijkend zijn. Voor mij valt dit onder Paulus' aansporing om alle dingen te onderzoeken en het goede te behouden.
Maar hoe kan je dan je eigen kerk en omgeving dan zo negatief bestempelen als "het enge refowereldje" en "verder kijken dan je neus lang is"? Dat roept bij mij associaties op, dat je je op zijn zachtst gezegd niet zo heel erg thuis voelt in je eigen omgeving. Of niet?
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Ervaringen met kerkdiensten tijdens de vakantie

Bericht door Afgewezen »

Ik vraag me trouwens af waar het 'enge refowereldje' ligt en hoe je daar in of uit kunt stappen. :)
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23924
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Ervaringen met kerkdiensten tijdens de vakantie

Bericht door refo »

In Gouda is dat simpel. Je gaat dan naar 'de Sintjan'.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10465
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Ervaringen met kerkdiensten tijdens de vakantie

Bericht door Orchidee »

refo schreef:In Gouda is dat simpel. Je gaat dan naar 'de Sintjan'.
Stap je er daar "in" of "uit" :quoi
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23924
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Ervaringen met kerkdiensten tijdens de vakantie

Bericht door refo »

Orchidee schreef:
refo schreef:In Gouda is dat simpel. Je gaat dan naar 'de Sintjan'.
Stap je er daar "in" of "uit" :quoi
uit.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Ervaringen met kerkdiensten tijdens de vakantie

Bericht door Afgewezen »

Dus de locatie 'eng refowereldje' = bepaalde kerkgebouwen.
Da's lekker overzichtelijk. ;)
Plaats reactie