Gemeenteraadverkiezingen

Wat is jouw stem?

Peiling eindigde op 05 mar 2010, 13:45

SGP
25
46%
Christen Unie
8
15%
Combi SGP/CU
11
20%
CDA
3
6%
PVDA
2
4%
D66
0
Geen stemmen
Groen Links
2
4%
SP
0
Geen stemmen
Plaatselijke partij
3
6%
 
Totaal aantal stemmen: 54

Gebruikersavatar
Oude-Waarheid
Berichten: 1822
Lid geworden op: 02 sep 2005, 23:42
Locatie: Amsterdam

Re: Gemeenteraadverkiezingen

Bericht door Oude-Waarheid »

Gijs83 schreef:
Oude-Waarheid schreef:Bij gebrek aan een andere party (SGP) heb ik voor Amsterdam stad CU
en voor Amsterdam noord CDA gestemd mede omdat in Amsterdam Noord
geen CU op de stemlijst staat/stond (dus wij konden twee keer stemmen)
Als er mijn partij niet mee zou, zou ik, denk ik, niet gaan stemmen...
Tja Gijs het is en blijft een persoonlijke zaak he.
Het CDA heeft hier bv. in zijn geheel tegen gestemd voor de winkel opening op zondag enz.
Kan natuurlijk wel klagen ooo wat erg wat er allemaal in Amsterdam gebeurd en het is ook zo
dus zodoende heb ik toch besloten om mijn stem aan hun te geven.
Denk dat geen keus maken toch een keus is (voor of tegen)
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Gemeenteraadverkiezingen

Bericht door memento »

Josephus schreef:
jan03 schreef:
Erasmiaan schreef: Dit waren de verkiezingen van de Tram: Ridderkerk heeft massaal tegen de Tram gekozen door op Leefbaar en SGP te stemmen.

En terecht!
Wat is er dan zo erg aan die tram?
Men is bang voor verloedering, en waardevermindering van de woningen in de buurt van tramhaltes. Persoonlijk ben ik niet tegen de tram. Maar voorderest kan ik me goed in de Leefbaar/SGP programma's vinden. De Leefbaar-partij houdt (voor zover ik weet) goed rekening met het christelijke deel van de inwoners.
Gebruikersavatar
Josephus
Berichten: 2935
Lid geworden op: 04 dec 2006, 16:28
Locatie: Randstad

Re: Gemeenteraadverkiezingen

Bericht door Josephus »

memento schreef:Men is bang voor verloedering, en waardevermindering van de woningen in de buurt van tramhaltes.
Die verloedering zie ik nog niet zo, waardevermindering lijkt me vooral een probleem van de korte(re) termijn (een bouwput voor je deur is inderdaad niet ideaal). Maar op lange termijn zou ik zeggen dat een tramhalte voor je deur je woning juist méér waard maakt.

Ik lijk trouwens wel een Ridderkerkse politicus nu... :D
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Marco
Berichten: 3626
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Gemeenteraadverkiezingen

Bericht door Marco »

Ligt het nou aan mij of blijkt dat de resultaten (weer eens) behoorlijk afwijken van de peilingen? CDA heeft wel verloren, maar in veel gemeenten lang zo sterk niet als PvdA (zou andersom zijn), en van de winst voor de CU zie ik ook niet veel terug. Over PVV kun je naar aanleiding van deze uitslagen niet veel zeggen (als je maar in twee gemeenten meedoet kan je dat niet echt significant noemen voor een landelijke uitslag).

Oftewel: er is de laatste paar dagen weer eens ouderwets geblaat op basis van peilingen, terwijl de echte uitslagen dat niet bevestigen. En dan hebben we het nog niet over het feit dat dit gemeenteraadsverkiezingen waren, niet voor de Tweede Kamer...

Of zie ik iets over het hoofd?
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10482
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Gemeenteraadverkiezingen

Bericht door Orchidee »

Marnix schreef:
artistiek schreef:En mijn stem geef ik aan geen andere als de SGP!
Die optie had ik niet eens in mijn stad. Jammer, ik ben doorgaans wel voorstander van plaatselijke samenwerking tussen SGP en CU.
Wij hier ook!
Maar vorig jaar is er jammer genoeg een breuk gekomen :?
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Gemeenteraadverkiezingen

Bericht door Marnix »

Genade door recht schreef:
Marnix schreef:Precies. Sowieso moet je tegenover de redering "als ik stem op een partij met foute punten ben ik medeverantwoordelijk" zetten dat als je niet stemt, je niet-stem daarmee ook gevolgen heeft. Je kan volgens mij dan beter blanco stemmen of stemmen op de partij met de minst slechte standpunten...

Simplistisch voorbeeldje: Je kan kiezen tussen 3 partijen. De ene partij is voor abortus tot 24 weken, de andere partij is voor abortus tot 18 weken en de derde partij is voor abortus tot 12 weken. Er zijn geen partijen die tegen abortus zijn. Je kan dan zeggen: Ik ben tegen abortus dus ik stem niet. Maar kan je dan toch niet beter op de partij stemmen die voor abortus tot 12 weken is? Anderen stemmen wel en als die stemmen op een partij die voor 24 op 36 weken stemmen heeft hun stem meer invloed gekregen en heb je er niets aan gedaan. Dat is de keerzijde van principieel zijn. En volgens mij kan je je mogelijkheid om te stemmen dan beter gebruiken om het kwaad te beperken... dan principieel zijn en het kwaad meer ruimte te geven.
Ik ben het hier niet mee eens. Vergeet niet dat 1 mens die met God gaat, de meerderheid heeft. Een college zonder God heeft die niet. Het is onbijbels te stemmen voor ongebreidelde abortus tot 12 weken.

Toen Mozes het volk uit Egypte ging leiden, kreeg hij Farao ook bijna achter zich. Na een aantal plagen mocht hij gaan. En hij mocht heel veel mee nemen. Maar níet alles. Als Mozes jouw visie (en die van Tib) had gehad, had hij gezegd: akkoord, en gedacht: mooi resultaat bereikt.

Maar nee: "er zal geen klauw achterblijven". Dat is geloofstaal!! Dat hebben we nodig in onze gemeenteraden. Niet allerlei zondige compromissen en keuzes voor de kleinste kwaden.

De fabel dat een niet stem ook een stem is, gaat echt niet op. Als je Bijbels gezien geen keus mag maken, moet je dat ook niet doen. Je bent niet verantwoordelijk voor een politieke constellatie als je niet gestemd hebt omdat er geen goede keus mogelijk was. De constellatie is tot stand gekomen door stemmen van andere mensen. Dat jouw stem hier verandering had kunnen brengen, doet hier niet aan af. Stemmen mag je alleen als jouw keus goed is.
1. Als je je door niet stemmen er voor zorgt dat meer tijd is voor abortus, ben je dan niet medeschuldig?
2. Farao wilde van de plagen af en wilde daarom Israel onder voorwaarden laten gaan. God had echter al beloofd dat hij het volk met alles wat ze hadden zouden laten vertrekken.
3. Het is absurd om uberhaupt een vergelijking te trekken tussen situatie Mozes / het onderdukte Israel / de overheersende Farao en stemmen op een partij in een democratisch stelsel.
4. Als je op de minst slecht partij stemt ben je daarmee niet verantwoordelijk voor de verkeerde dingen van die partij. Er moet toch een partij de grootste worden en slechte dingen worden sowieso doorgevoerd... door te stemmen kan je dan het enige doen wat je nog kan: Het kwaad zoveel mogelijk voorkomen. En dus op de minst slechte partij stemmen.

Ander voorbeeld. Er zijn 3 partijen: 2 extreem-rechtse partijen die aan vreemdelingenhaat doen. 1 seculiere partij met aardige punten, maar helaas zijn ze wel voor de koopzondag. Stem je dan niks, of stem je op de seculiere partij omdat die andere partijen nog veel onbijbelser en goddeloze standpunten hebben dan de andere partij? Of stem je niet want koopzondagen zijn niet goed... en geef je daarmee ook geen tegenstem tegen extreem-rechts? En komen ze misschien wel door jou toedoen aan de macht. Hoezo ben je dan niet schuldig. Je had het misschien kunnen voorkomen.

Het zijn karikaturen, maar ik wil er mee duidelijk maken dat er nog een andere denkwijze is dan de "principiele" en dat daar ook wat voor te zeggen valt, er goede redenen kunnen zijn om op de minst slechte partij te stemmen. Zoals hier al terecht gevraagd is: Hoe zou jij dat doen als je in een ander land woonde? De meeste landen hebben geen partijen als CU en SGP. Hoe denk je dat al die christenen dat daar doen? Dat ze niet stemmen?
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9390
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Gemeenteraadverkiezingen

Bericht door parsifal »

Misschien is het nog wel het meest zorgelijk dat mensen zich bij lokale verkiezingen laten leiden door vraagstukken over abortus e.d.

Misschien moeten partijen in plaats van campagnevoeren zich eens gaan bezighouden met aan de kiezer uitleggen wat ze lokaal willen doen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Faramir
Berichten: 251
Lid geworden op: 23 dec 2009, 22:23

Re: Gemeenteraadverkiezingen

Bericht door Faramir »

'Dit geloof dat wij van de kerk ontvangen hebben, bewaren wij met zorg; als een kostbare inhoud in een goed vat bewaard, wordt dit geloof onder de werking van de heilige Geest telkens weer jong en verjongt het ook het vat waarin het zit'.
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6329
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Gemeenteraadverkiezingen

Bericht door Gian »

Faramir schreef:De eerste kop rolt al.

http://www.volkskrant.nl/binnenland/art ... _bij_de_SP
Ze vertrekt zelf hoor.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Faramir
Berichten: 251
Lid geworden op: 23 dec 2009, 22:23

Re: Gemeenteraadverkiezingen

Bericht door Faramir »

Gian schreef:
Faramir schreef:De eerste kop rolt al.

http://www.volkskrant.nl/binnenland/art ... _bij_de_SP
Ze vertrekt zelf hoor.
Ongetwijfeld heeft ze de keus gehad om de eer aan zichzelf te houden.
'Dit geloof dat wij van de kerk ontvangen hebben, bewaren wij met zorg; als een kostbare inhoud in een goed vat bewaard, wordt dit geloof onder de werking van de heilige Geest telkens weer jong en verjongt het ook het vat waarin het zit'.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4824
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Gemeenteraadverkiezingen

Bericht door Johann Gottfried Walther »

parsifal schreef:Misschien is het nog wel het meest zorgelijk dat mensen zich bij lokale verkiezingen laten leiden door vraagstukken over abortus e.d.

Misschien moeten partijen in plaats van campagnevoeren zich eens gaan bezighouden met aan de kiezer uitleggen wat ze lokaal willen doen.
Wat wil je zeggen, dat instemmen met kindermoord van ondergeschikt belang is, als men wel goede andere punten heeft?
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9390
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Gemeenteraadverkiezingen

Bericht door parsifal »

Johann Gottfried Walther schreef:
parsifal schreef:Misschien is het nog wel het meest zorgelijk dat mensen zich bij lokale verkiezingen laten leiden door vraagstukken over abortus e.d.

Misschien moeten partijen in plaats van campagnevoeren zich eens gaan bezighouden met aan de kiezer uitleggen wat ze lokaal willen doen.
Wat wil je zeggen, dat instemmen met kindermoord van ondergeschikt belang is, als men wel goede andere punten heeft?
Ik wil zeggen dat de gemeenteraad daar helemaal niet over gaat. Dat zijn punten die in de landelijke en Europese verkiezingen relevant zijn, niet op gemeenteraadniveau. Het is als iemand niet als timmerman willen hebben omdat je zijn mening over de doop niet deelt.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Re: Gemeenteraadverkiezingen

Bericht door henriët »

Agnes Kant is opgestapt!!!!!!!
:sorc :sorc :sorc :sorc :sorc :sorc :sorc
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23984
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Gemeenteraadverkiezingen

Bericht door refo »

parsifal schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:
parsifal schreef:Misschien is het nog wel het meest zorgelijk dat mensen zich bij lokale verkiezingen laten leiden door vraagstukken over abortus e.d.

Misschien moeten partijen in plaats van campagnevoeren zich eens gaan bezighouden met aan de kiezer uitleggen wat ze lokaal willen doen.
Wat wil je zeggen, dat instemmen met kindermoord van ondergeschikt belang is, als men wel goede andere punten heeft?
Ik wil zeggen dat de gemeenteraad daar helemaal niet over gaat. Dat zijn punten die in de landelijke en Europese verkiezingen relevant zijn, niet op gemeenteraadniveau. Het is als iemand niet als timmerman willen hebben omdat je zijn mening over de doop niet deelt.
Een heleboel SGP-ers zitten zo wel in elkaar.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6329
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Gemeenteraadverkiezingen

Bericht door Gian »

Faramir schreef:
Gian schreef:
Faramir schreef:De eerste kop rolt al.

http://www.volkskrant.nl/binnenland/art ... _bij_de_SP
Ze vertrekt zelf hoor.
Ongetwijfeld heeft ze de keus gehad om de eer aan zichzelf te houden.
Hoezo ongetwijfeld?
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Plaats reactie