Organisten in de eredienst,en de muziek die zij mogen spelen

Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4812
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Organisten in de eredienst,en de muziek die zij mogen sp

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Marieke schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:Ik ga het zeker niet aanschaffen.
Niet mijn stijl, en speel liever bewerkingen die kwa compositie een hoger niveau hebben.
Zomaar wat uitspraken, die aangeven dat het een brede stijl betreft en dat er qua compositie niet zomaar wat aangemodderd is. Er is een eensluidend "oordeel" dat het koraalboek een behoorlijk niveau betreft (en ik denk dat je de recensenten ook niet van een laag niveau kunt betichten):

Toch is het niet allemaal romantiek wat de klok slaat. Den Toom heeft ook voorspelen gemaakt die meer op klassieke of zelfs moderne leest geschoeid zijn. Daarmee laat hij zien dat hij ook dat idioom beheerst

Niet alles in deze bundel is even gemakkelijk speelbaar. Soms zal er echt gestudeerd moeten worden.

Tot slot kan ik stellen dat je aan alles merkt dat hier een vakman aan het werk is geweest die weet wat hij doet!

De voorspelen zijn in vorm en stijl zeer divers.

Het resultaat is origineel en veelzijdig

Soms is het idioom wat moderner

Wat voor mij persoonlijk trouwens geldt: je moet uit elk koraalboek "de krenten uit de pap" halen. Er is geeneen koraalboek waarin je alle bewerkingen mooi vindt. Tenminste, ik heb er nog geeneen gevonden.
Ik had het over het niveau van de composities, niet over de moeilijkheid. Voor de duidelijkheid.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16782
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Organisten in de eredienst,en de muziek die zij mogen sp

Bericht door Hendrikus »

Johann Gottfried Walther schreef:Ik had het over het niveau van de composities, niet over de moeilijkheid. Voor de duidelijkheid.
Ik begrijp dat je het boek van Den Toom al bestudeerd hebt, gezien je oordeel over het niveau?
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4812
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Organisten in de eredienst,en de muziek die zij mogen sp

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Hendrikus schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:Ik had het over het niveau van de composities, niet over de moeilijkheid. Voor de duidelijkheid.
Ik begrijp dat je het boek van Den Toom al bestudeerd hebt, gezien je oordeel over het niveau?
Ik heb geluisterd naar de stukjes en wat bekeken. Maar dat valt al zo tegen dat ik niet echt interesse heb naar de rest,
maar zou kunnen dat de rest wat beter is.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11449
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Organisten in de eredienst,en de muziek die zij mogen sp

Bericht door Mister »

Johann Gottfried Walther schreef:
Hendrikus schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:Ik had het over het niveau van de composities, niet over de moeilijkheid. Voor de duidelijkheid.
Ik begrijp dat je het boek van Den Toom al bestudeerd hebt, gezien je oordeel over het niveau?
Ik heb geluisterd naar de stukjes en wat bekeken. Maar dat valt al zo tegen dat ik niet echt interesse heb naar de rest,
maar zou kunnen dat de rest wat beter is.
Ik vind het wel een beetje hoogmoedig klinken, zeker op basis van de summiere informatie op internet.
Marieke
Berichten: 1317
Lid geworden op: 29 nov 2010, 22:47

Re: Organisten in de eredienst,en de muziek die zij mogen sp

Bericht door Marieke »

Johann Gottfried Walther schreef:
Hendrikus schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:Ik had het over het niveau van de composities, niet over de moeilijkheid. Voor de duidelijkheid.
Ik begrijp dat je het boek van Den Toom al bestudeerd hebt, gezien je oordeel over het niveau?
Ik heb geluisterd naar de stukjes en wat bekeken. Maar dat valt al zo tegen dat ik niet echt interesse heb naar de rest,
maar zou kunnen dat de rest wat beter is.
Welk koraalboek vind je dan een dusdanig niveau hebben dat het de moeite is om aan te schaffen?
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16782
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Organisten in de eredienst,en de muziek die zij mogen sp

Bericht door Hendrikus »

Johann Gottfried Walther schreef:
Hendrikus schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:Ik had het over het niveau van de composities, niet over de moeilijkheid. Voor de duidelijkheid.
Ik begrijp dat je het boek van Den Toom al bestudeerd hebt, gezien je oordeel over het niveau?
Ik heb geluisterd naar de stukjes en wat bekeken. Maar dat valt al zo tegen dat ik niet echt interesse heb naar de rest,
maar zou kunnen dat de rest wat beter is.
Ik zou JGW wel eens een dienst willen horen begeleiden.
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4812
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Organisten in de eredienst,en de muziek die zij mogen sp

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Mister schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:
Hendrikus schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:Ik had het over het niveau van de composities, niet over de moeilijkheid. Voor de duidelijkheid.
Ik begrijp dat je het boek van Den Toom al bestudeerd hebt, gezien je oordeel over het niveau?
Ik heb geluisterd naar de stukjes en wat bekeken. Maar dat valt al zo tegen dat ik niet echt interesse heb naar de rest,
maar zou kunnen dat de rest wat beter is.
Ik vind het wel een beetje hoogmoedig klinken, zeker op basis van de summiere informatie op internet.
Is zeker niet hoogmoedig bedoeld en weet dat andere het niet met me eens zijn.
Ik zeg toch wat er te horen en te zien is, dat beoordeel ik. Dingen die ik niet gehoord of gezien heb kan ik niet beoordelen. En mij valt geen orginaliteit op. Ik hoor eerder dingen die me bekend voorkomen. Of erg lijken op iets wat ik al ken. Of meer van hetzelfde zijn.
Wat ik gehoord en gezien heb is verre van uitnodigend om te rest te gaan bekijken/ het boek te gaan kopen.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
ejvl
Berichten: 5772
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Organisten in de eredienst,en de muziek die zij mogen sp

Bericht door ejvl »

Wel een interessante vraag,

Welk koraalboek gebruiken de organisten onder ons, thuis of met de gemeentezang?

Zelf gebruik ik vaak het koraalboek van Cor van Dijk, soms van WH Zwart, voor de dienst soms Goudimel, en soms verzin ik zelf wat, uiteraard is dit geen hoogstaande muziek maar de gemeente vind het mooi en ik vind orgel muziek pas geslaagd als de gemeente het mooi vind, ik kan ook muziek spelen die exact volgens de kerktoonsoorten gecomponeerd is maar als de gemeente het niet mooi vind ga ik het doel voorbij.

Ik ben benieuwd wat jullie gebruiken?
Laatst gewijzigd door ejvl op 09 nov 2011, 08:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11449
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Organisten in de eredienst,en de muziek die zij mogen sp

Bericht door Mister »

Johann Gottfried Walther schreef:
Mister schreef:
Ik vind het wel een beetje hoogmoedig klinken, zeker op basis van de summiere informatie op internet.
Is zeker niet hoogmoedig bedoeld en weet dat andere het niet met me eens zijn.
Ik zeg toch wat er te horen en te zien is, dat beoordeel ik. Dingen die ik niet gehoord of gezien heb kan ik niet beoordelen. En mij valt geen orginaliteit op. Ik hoor eerder dingen die me bekend voorkomen. Of erg lijken op iets wat ik al ken. Of meer van hetzelfde zijn.
Wat ik gehoord en gezien heb is verre van uitnodigend om te rest te gaan bekijken/ het boek te gaan kopen.
Dan heb je op de site ook psalm 130 gezien en gehoord. Ik ben benieuwd waar jij dan de overeenkomsten ziet met andere koraalbewerkingen?
Online
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12220
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Organisten in de eredienst,en de muziek die zij mogen sp

Bericht door Herman »

Mister schreef:Dan heb je op de site ook psalm 130 gezien en gehoord. Ik ben benieuwd waar jij dan de overeenkomsten ziet met andere koraalbewerkingen?
Ik vind dat bij psalm 130 een bewerking is neerget zie je bij welke willekeurige andere psalm ook kan spelen. Je noemt dus nu net het voorbeeld waar Den Toom een universeel klinkend deuntje heeft toegepast.

Dus ja, dan zijn er geen overeenkomsten met koraalbewerkingen waar je wel meer van de geneefse melodie hoor :)
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11449
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Organisten in de eredienst,en de muziek die zij mogen sp

Bericht door Mister »

Herman schreef:
Mister schreef:Dan heb je op de site ook psalm 130 gezien en gehoord. Ik ben benieuwd waar jij dan de overeenkomsten ziet met andere koraalbewerkingen?
Ik vind dat bij psalm 130 een bewerking is neerget zie je bij welke willekeurige andere psalm ook kan spelen. Je noemt dus nu net het voorbeeld waar Den Toom een universeel klinkend deuntje heeft toegepast.

Dus ja, dan zijn er geen overeenkomsten met koraalbewerkingen waar je wel meer van de geneefse melodie hoor :)
Klopt Herman, maar je kunt moeilijk hard maken dat psalm 130 ook 'weer iets bekends' is.
Ik blijf er bij dat het niet fair is om op basis van een enkele stukje een heel boek af te schieten.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16782
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Organisten in de eredienst,en de muziek die zij mogen sp

Bericht door Hendrikus »

ejvl schreef:ik vind orgel muziek pas geslaagd als de gemeente het mooi vind
Vox populi, vox Dei....
Er wordt wel eens geschermd met dit soort opmerkingen, maar dat is een beetje zwak, want "de gemeente" vindt niks. Er bestaat geen collectieve mening over wat dan ook. Een heleboel mensen maakt het niks uit, die horen het amper of luisteren er gewoon niet naar. Er zullen er ongetwijfeld zijn die het mooi vinden, maar die hoor je niet. En dan zijn er altijd een paar die iets niét mooi vinden, en die melden zich bij de kerkenraad of zitten erin :huhu Dus, ejvl, als jij iets speelt wat die paar klagers niet mooi vinden, dan krijg jij commentaar. Maar dat wil niet zeggen dat "de gemeente" het niet mooi vond!
ejvl schreef:uiteraard is dit geen hoogstaande muziek
Eerlijk gezegd vind ik dit gewoon erg. Het gaat om de eredienst. En dan zeg je "natuurlijk, het is geen hoogstaande muziek, maar als de mensen het mooi vinden is het goed". Speel je voor de mensen dan? Of speel je voor de Heere, voor Wie het beste nog niet goed genoeg is?
~~Soli Deo Gloria~~
Online
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12220
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Organisten in de eredienst,en de muziek die zij mogen sp

Bericht door Herman »

Mister,

Inderdaad. Het boek afschieten is niet aan de orde. Je kan hooguit beperkt van mening zijn dat het niets voor jou is.

Vandaar ook mijn vraagstelling hier op het forum. Kortweg komt de score op 3,5 punten op een totaal van acht als ik het leg naast mijn criteria bruikbaarheid (graag veel psalmmelodie in het voorspel), speelbaarheid (er staan hieronder geen toccata's tussen) en of ik het vandaag wel of niet mooi vind.

89, 130, 150: 0 punten psalm
110, 128: 1 punt per psalm
22, 38, 51: 0,5 punt per psalm

Dus ja. Koop je hem dan wel, of koop je hem dan niet?
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11449
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Organisten in de eredienst,en de muziek die zij mogen sp

Bericht door Mister »

Volgens mij gaat het hier wel om afschieten.
Wonderlijk ook dat mensen op basis van iets wat ze niet kennen (95%) een oordeel vormen.
Natuurlijk zegt men dat oordeel te baseren op de andere 5%, maar hoe eerlijk is dat?
Een conclusie trek je niet uit iets wat je niet kent.
ejvl
Berichten: 5772
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Organisten in de eredienst,en de muziek die zij mogen sp

Bericht door ejvl »

Hendrikus schreef:
ejvl schreef:ik vind orgel muziek pas geslaagd als de gemeente het mooi vind
Vox populi, vox Dei....
Er wordt wel eens geschermd met dit soort opmerkingen, maar dat is een beetje zwak, want "de gemeente" vindt niks. Er bestaat geen collectieve mening over wat dan ook. Een heleboel mensen maakt het niks uit, die horen het amper of luisteren er gewoon niet naar. Er zullen er ongetwijfeld zijn die het mooi vinden, maar die hoor je niet. En dan zijn er altijd een paar die iets niét mooi vinden, en die melden zich bij de kerkenraad of zitten erin :huhu Dus, ejvl, als jij iets speelt wat die paar klagers niet mooi vinden, dan krijg jij commentaar. Maar dat wil niet zeggen dat "de gemeente" het niet mooi vond!
Bij ons in de kerk waren er eerst 3 organisten en een reserve (ik was daar toen nog niet bij) 2 organisten speelden hoogstaande muziek, verantwoorde muziek, de andere en de reserve speelden erg romantisch of los uit de hand.
De eerste 2 zijn letterlijk weggepest uit de kerk, en niet door een paar mensen maar praktisch de hele gemeente vond hun orgelspel niet mooi, terwijl het literair erg goed was wat ook bevestigd is.
Toen waren er nog maar 2 romantische, 1 stopte er mee, toen was er nog maar 1, nieuwe vacature en er zijn een paar nieuwe, aangenomen door de orgelcommissie op basis van voorbeeld spel waaronder ik dus.
Bij ons is er echt wel een meerderheid wat duidelijk naar voren brengt wat ze mooi vinden of niet, speel ik Goudimel of Paul Wols of Jaap Nieuwehuize is het gepingel, speel ik Cor van Dijk, Pieter Heykoop of Zwart is het mooi.
Wat doe je dan als organist, toch je eigen muziek spelen of luisteren naar de meerderheid van de gemeente?
Eerlijk gezegd vind ik dit gewoon erg. Het gaat om de eredienst. En dan zeg je "natuurlijk, het is geen hoogstaande muziek, maar als de mensen het mooi vinden is het goed". Speel je voor de mensen dan? Of speel je voor de Heere, voor Wie het beste nog niet goed genoeg is?
Maar is alleen hoogstaande muziek tot eer van God, kan Zwart of Heykoop niet tot eer van God zijn dan?
Ik probeer te spelen wat de mensen mooi vinden naar mijn idee, maar dat wil toch niet zeggen dat het niet tot eer van God kan zijn?
Plaats reactie