huisman schreef:
De F35 doet mee aan elke grote internationale oefening en imponeert . Er waren hier op het RF die dachten dat wij beter de Gripen konden kopen. Tsjechië heeft dat gedaan maar nu het spannend wordt gaan ze de Gripen vervangen door de F35.
Ik geloof graag dat de F35 state of the art is. Dat neemt niet weg dat het niet toestel nog niet serieus is getest in een oorlog tegen een serieuze vijand.
Ik geeft toe dat ik deze oorlog in deze omvang niet heb zien aankomen maar dat de wereld en ook Europa geen veilige plek is en dat er dus een robuuste krijgsmacht nodig is heb ik altijd wel bepleit. Logisch als je bijna 40 jaar bij de luchtmacht hebt gewerkt
Er worden nu grote (financiële) stappen gezet personeel en materieel en dat is goed. De CAO die is afgesloten met 8.5% loonsverhoging is mooi maar ook veelzeggend over de afgelopen decennia.
Daarvoor hoef je niet bij de krijgsmacht te werken. Ik vind en vind dat namelijk ook
Wat ik mis is een duidelijk visie op het soort krijgsmacht dat Nederland wil. Nu is het van alles een beetje meer en oude spullen vervangen door nieuwe maar dat laat nu niet echt een visie zien.
Er is nu aandacht vanwege de oorlog in Oekraïne. Na de oorlog kan de politieke aandacht zo maar weer verslappen.
Ik ben met jou van mening dat een heldere visie nodig is, zeker ook omdat de Verenigde Staten niet langer een betrouwbare partner zijn.