Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

Job
Berichten: 3054
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: RE: Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

Bericht door Job »

Evangelist schreef:
Tom schreef:https://www.rd.nl/artikel/990647-ds-lab ... saambinder Hopelijk verdwijnt de wat zeurderige toon in het kerkblad nu ook wat naar de achtergrond
Jammer, deze kwalificatie.

Wat ik me afvraag: hoe kan een predikant die een gemeente van 2200 zielen dient, en ook nog docent aan de Theologische School is, hoofredacteur worden van een blad dat elke week verschijnt en waar - luister naar de afscheidsdienst van ds. Van Aalst - elke week best wat werk in zit?
Ds. Van Aalst heeft absoluut veel werk gemaakt van het leesbaarder en breed toegankelijk maken van het blad, ook qua uitstraling. Die credits komen hem echt toe. Zijn eigen toon/manier van schrijven deed daar wat mij betreft regelmatig afbraak aan, maar goed, dat zoek ik allereerst bij mezelf want op een bepaald moment lukte het me ook niet meer om zijn stukken helemaal onbevangen te lezen, moet ik eerlijk zeggen. Maar wat als zeurderig gekwalificeerd wordt had alles met vorm en toon te maken, nauwelijks met inhoud, wat mij betreft.
Met zoveel selectiviteit en vooringenomenheid houdt het voor mij wel zo'n beetje op hier. Groetjes, ik ben weer lekker weg. ::bye
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33488
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

Bericht door Tiberius »

Waarom zou je het bij jezelf zoeken? Gezeur is gezeur.
Mistig
Berichten: 2396
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

Bericht door Mistig »

Bourdon16 schreef:
Ararat schreef:Over de discussie mbt de Bijbelvertaling:
Kan het zijn dat inmiddels het top-down-denken irrelevant wordt door wat bottom-up plaatsvindt?

De mannenbroeders peinzen en vergaderen, starten na veel vertragingen een traject wat zomaar een tiental jaren kan duren...

... en ondertussen is 'het grondvlak' al jaren de HSV en NBV21 aan het lezen.

Tsja, de harde uitspraken over de HSV en de initiatiefnemers daarvan maken het nu nog moeilijker om wat aan te passen denk ik. Ik kan me haast niet voorstellen dat de GBS veel gaat veranderen. Echt van harte gaat het niet volgens mij.
Ik ben hoopvol. Misschien is dat wel de reden dat er vanavond achter gesloten deuren wordt vergaderd. Juist omdat er te harde woorden zijn gesproken en velen inzien dat er toch wat moet gebeuren.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1958
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

Bericht door Ararat »

MGG schreef:
Evangelist schreef:
Tom schreef:https://www.rd.nl/artikel/990647-ds-lab ... saambinder Hopelijk verdwijnt de wat zeurderige toon in het kerkblad nu ook wat naar de achtergrond
Jammer, deze kwalificatie.

Wat ik me afvraag: hoe kan een predikant die een gemeente van 2200 zielen dient, en ook nog docent aan de Theologische School is, hoofredacteur worden van een blad dat elke week verschijnt en waar - luister naar de afscheidsdienst van ds. Van Aalst - elke week best wat werk in zit?
Geen idee hoe sommige dominees hun vele taken kunnen combineren. Diverse docenten hebben een grote gemeente + veel extra taken. Ik denk dat best wat dominees wekelijks meer dan 80 uur werken.
Ik vraag me oprecht af of dat goed is. Of mag bij predikanten wel het werk boven gezin en gezondheid gaan?
GerefGemeente-lid
Berichten: 6944
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

Bericht door GerefGemeente-lid »

MGG schreef:
Evangelist schreef:
Tom schreef:https://www.rd.nl/artikel/990647-ds-lab ... saambinder Hopelijk verdwijnt de wat zeurderige toon in het kerkblad nu ook wat naar de achtergrond
Jammer, deze kwalificatie.

Wat ik me afvraag: hoe kan een predikant die een gemeente van 2200 zielen dient, en ook nog docent aan de Theologische School is, hoofredacteur worden van een blad dat elke week verschijnt en waar - luister naar de afscheidsdienst van ds. Van Aalst - elke week best wat werk in zit?
Geen idee hoe sommige dominees hun vele taken kunnen combineren. Diverse docenten hebben een grote gemeente + veel extra taken. Ik denk dat best wat dominees wekelijks meer dan 80 uur werken.
Ds. Labee krijgt ook geregeld beroepen. Misschien wordt het tijd voor een kleinere gemeente?
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1958
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

Bericht door Ararat »

Mistig schreef:
Bourdon16 schreef:
Ararat schreef:Over de discussie mbt de Bijbelvertaling:
Kan het zijn dat inmiddels het top-down-denken irrelevant wordt door wat bottom-up plaatsvindt?

De mannenbroeders peinzen en vergaderen, starten na veel vertragingen een traject wat zomaar een tiental jaren kan duren...

... en ondertussen is 'het grondvlak' al jaren de HSV en NBV21 aan het lezen.

Tsja, de harde uitspraken over de HSV en de initiatiefnemers daarvan maken het nu nog moeilijker om wat aan te passen denk ik. Ik kan me haast niet voorstellen dat de GBS veel gaat veranderen. Echt van harte gaat het niet volgens mij.
Ik ben hoopvol. Misschien is dat wel de reden dat er vanavond achter gesloten deuren wordt vergaderd. Juist omdat er te harde woorden zijn gesproken en velen inzien dat er toch wat moet gebeuren.
Dat is altijd goed! Ik ben benieuwd :huhu
(hoewel ik niet verwacht dat de mensen die na zoveel jaren eigen zijn geworden aan de HSV of NBV21 een V(ernieuwde)SV gaan kopen.
MGG
Berichten: 3792
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

Bericht door MGG »

Ararat schreef:
MGG schreef:
Evangelist schreef:
Tom schreef:https://www.rd.nl/artikel/990647-ds-lab ... saambinder Hopelijk verdwijnt de wat zeurderige toon in het kerkblad nu ook wat naar de achtergrond
Jammer, deze kwalificatie.

Wat ik me afvraag: hoe kan een predikant die een gemeente van 2200 zielen dient, en ook nog docent aan de Theologische School is, hoofredacteur worden van een blad dat elke week verschijnt en waar - luister naar de afscheidsdienst van ds. Van Aalst - elke week best wat werk in zit?
Geen idee hoe sommige dominees hun vele taken kunnen combineren. Diverse docenten hebben een grote gemeente + veel extra taken. Ik denk dat best wat dominees wekelijks meer dan 80 uur werken.
Ik vraag me oprecht af of dat goed is. Of mag bij predikanten wel het werk boven gezin en gezondheid gaan?
Lastige vraag. In de eerste instantie zou ik nee zeggen, maar wat deed Paulus en ook Calvijn zijn lijfspreuk geeft stof tot nadenken 'Terar dum prosim'; dat is: 'Laat mij verteren, als ik maar nuttig ben. Ik wil/durf geen oordeel te vellen over mensen die vanuit de liefde tot God zichzelf volledig wegcijferen.
Overigens betekent veel werken niet automatisch dat je gezondheid of gezin er aan onderdoor gaat.
Laatst gewijzigd door MGG op 15 sep 2022, 22:36, 2 keer totaal gewijzigd.
MGG
Berichten: 3792
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

Bericht door MGG »

GerefGemeente-lid schreef:
MGG schreef:
Evangelist schreef:
Tom schreef:https://www.rd.nl/artikel/990647-ds-lab ... saambinder Hopelijk verdwijnt de wat zeurderige toon in het kerkblad nu ook wat naar de achtergrond
Jammer, deze kwalificatie.

Wat ik me afvraag: hoe kan een predikant die een gemeente van 2200 zielen dient, en ook nog docent aan de Theologische School is, hoofredacteur worden van een blad dat elke week verschijnt en waar - luister naar de afscheidsdienst van ds. Van Aalst - elke week best wat werk in zit?
Geen idee hoe sommige dominees hun vele taken kunnen combineren. Diverse docenten hebben een grote gemeente + veel extra taken. Ik denk dat best wat dominees wekelijks meer dan 80 uur werken.
Ds. Labee krijgt ook geregeld beroepen. Misschien wordt het tijd voor een kleinere gemeente?
Tot nu toe niet gezien hij bedankt. Ik weet niet of er in Veenendaal veel begrafenissen zijn, maar een oude of jonge gemeente maakt voor de werkdruk best een verschil.
Evangelist
Berichten: 547
Lid geworden op: 06 feb 2010, 11:41

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

Bericht door Evangelist »

MGG schreef:Calvijn: 'Terar dum prosim'; dat is: 'Laat mij verteren, als ik maar nuttig ben. Ik durf geen oordeel te vellen over mensen die vanuit de liefde tot God zichzelf volledig wegcijferen.
Dat is een onbijbelse uitspraak van Calvijn! Gaat o.a. in tegen de uitleg van het zesde gebod in de HC: roofbouw plegen op je gezondheid.
Hartelijke groet,
Evangelist
Job
Berichten: 3054
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: RE: Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

Bericht door Job »

Tiberius schreef:Waarom zou je het bij jezelf zoeken? Gezeur is gezeur.
Omdat ik merk dat hij met zijn toon in mijn irritatiezone zit en het is nu eenmaal zo dat dat veel over mezelf zegt. Da's een psychologisch fenomeen. Ik vond hem ook helemaal niet zeuren trouwens.
Met zoveel selectiviteit en vooringenomenheid houdt het voor mij wel zo'n beetje op hier. Groetjes, ik ben weer lekker weg. ::bye
DDD
Berichten: 29129
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: RE: Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

Bericht door DDD »

Evangelist schreef:Ik denk dat je het helemaal verkeerd ziet. Juist door deze discussie nu achter gesloten deuren te doen, is er relatieve 'veiligheid' voor alle afgevaardigden om zich helemaal uit te spreken. Als het meer openbaar is, zie je dat mensen vaak vooral gaan uitspreken wat men verwacht dat gezegd wordt. Er is inderdaad moeite om met verschillen om te gaan, en een grote drang naar homogeniteit. Toch ligt het standpunt t.a.v. de HSV intern veel genuanceerder dan het kerkelijke standpunt nu lijkt te suggereren. Er zijn echt wel meerdere predikanten en andere ambtsdragers die graag iets willen doen aan het verstaansprobleem. Maar ik neem aan dat ook de predikanten die de HSV afwijzen, ook wel zien dat ze door de tijd en de werkelijkheid worden ingehaald. Ook zij hebben catechisanten en jongvolwassenen (maar vergeet ook veel ouderen niet) die in feite voor een deel echt niet weten wat ze lezen in de SV, als ze de Bijbel nog lezen.
Er zou al veel gewonnen zijn, als de GS de verantwoordelijkheid voor het eventuele gebruik van de HSV naast de SV voor verenigingswerk en catechese weer terug zou leggen waar die hoort: bij de plaatselijke kerkenraad.
Het zou ook de discussie ook een stuk volwassener maken, als alle veroordelende woorden over de HSV en medebroeders die de HSV wel zouden willen gebruiken, achterwege zouden worden gelaten.
Verder zou de GS een belangrijke stap kunnen zetten door deel te nemen aan het GBS-traject, maar dan wel onder de voorwaarde dat het over twee jaar klaar is, en aanzienlijk vergaat dan het vervangen van woordjes. Dat moet ook gebeuren, maar dan kunnen ook de meeste naamvalsnoteringen verwijderd worden; gij door u en gijlieden door u of jullie; doch wordt maar, etc. etc. Kortom: meer richting Nederlands dat nog in gebruik is, en tegelijk niets af doet aan eerbied.
Een groot deel van de mensen die hierover een mening geven, begrijpt zelf de tekst ook niet zo goed. Je moet hen maar eens een hoofdstuk horen voorlezen.
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1958
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

Bericht door Ararat »

Evangelist schreef:
MGG schreef:Calvijn: 'Terar dum prosim'; dat is: 'Laat mij verteren, als ik maar nuttig ben. Ik durf geen oordeel te vellen over mensen die vanuit de liefde tot God zichzelf volledig wegcijferen.
Dat is een onbijbelse uitspraak van Calvijn! Gaat o.a. in tegen de uitleg van het zesde gebod in de HC: roofbouw plegen op je gezondheid.
Ik weet ook niet of Mozes het eens zou zijn geweest met Calvijn.
Numeri 11:14 Ik alleen kan al dit volk niet dragen, want het is mij te zwaar. 15 En als U mij zo wilt behandelen, dood mij dan toch meteen, als ik genade in Uw ogen gevonden heb, en laat mij mijn onheil niet aanzien!

God was niet onwelwillend:
17 Dan zal Ik neerdalen en daar met u spreken. En van de Geest Die op u is, zal Ik een deel afzonderen en op hen leggen. Zij zullen samen met u de last van dit volk dragen, zodat u die niet zelf alleen hoeft te dragen.

Overigens, soms ziet een buitenstaander het wat scherper dan de persoon in kwestie zelf:
Exodus 18:14 Toen de schoonvader van Mozes zag wat hij allemaal voor het volk deed, zei hij: Wat betekent dit wat je voor het volk doet? Waarom houd je alléén zitting, terwijl heel het volk van de morgen tot de avond tegenover je staat? (...) 17 Maar de schoonvader van Mozes zei tegen hem: Wat je doet, is niet goed. 18 Je zult er zeker aan bezwijken, zowel jij als dit volk dat bij je is, want dit is te zwaar voor je. Je kunt dit niet alleen doen.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5498
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

Bericht door pierre27 »

Even iets anders, fijn te lezen dat er veel gebed is geweest deze dagen voor de mannenbroeders in Gouda!
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Mistig
Berichten: 2396
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

Bericht door Mistig »

pierre27 schreef:Fijn te lezen dat er veel gebed is geweest deze dagen voor de mannenbroeders in Gouda!
Helaas te weinig. Maar vanavond is het wel continu mijn gebed geweest, al valt daar niet veel van te verwachten. Ik hoop ook van anderen.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Geytenbeekje
Berichten: 8331
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

Bericht door Geytenbeekje »

pierre27 schreef:Even iets anders, fijn te lezen dat er veel gebed is geweest deze dagen voor de mannenbroeders in Gouda!
Ik heb niet het idee dat dit ook zo allemaal gaat in de HHK met bidstond en dergelijke aandacht.
Plaats reactie