Organisten in de eredienst,en de muziek die zij mogen spelen

eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Organisten in de eredienst,en de muziek die zij mogen sp

Bericht door eilander »

Willem schreef:
Hendrikus schreef:
eilander schreef: Maar de discussie ging nu even over: laten ze hun oren hangen naar de massa, of volgen ze hun eigen richtlijnen? Ofwel: wie bepaalt hoe iets er uit moet zien, c.q. hoe het moet klinken?
Als de smaak (of het gebrek aan smaak) van de massa je dwingt om dingen te doen die tegen je artistieke geweten ingaan, kun je beter je heil elders zoeken.
Willem ziet de organist als een toetsendrukker, die gewoon moet doen wat de baas zegt. Zoals de huisschilder het kleurtje moet aanbrengen wat de baas en de opdrachtgever hebben gekozen, want de klant is koning. Ik heb een iets andere visie op kerkmuziek en het functioneren van de kerkmusicus. Daar zit het verschil, en zo kunnen we urenlang langs elkaar heen blijven praten ;)
Precies. Zolang de organist denkt dat hij hoger op de ladder staat dan de koster of degene die het glaasje water op de preekstoel zet is elke discussie hierover idd zinloos. Beide kunnen - vanuit hun vakmanschap - proberen aan te geven hoe e.e.a. zou moeten. maar de beslissingen liggen bij de kerkenraad.
Eens. Hoewel er in goed onderling overleg een heleboel goede dingen kunnen gebeuren, waarbij men elkaars rol respecteert. Dus we hoeven niet altijd zo in tegenstellingen te denken als hier gesuggereerd wordt.
Marieke
Berichten: 1317
Lid geworden op: 29 nov 2010, 22:47

Re: Organisten in de eredienst,en de muziek die zij mogen sp

Bericht door Marieke »

Eigenlijk vind ik de topictitel ook maar een beetje vreemd...

Ik vraag me af hoe vaak het voorkomt dat organisten in de eredienst, en de muziek die zij WILLEN spelen, afwijkt van hetgeen zij MOGEN spelen.
Wanneer daar wel sterke afwijkingen in zijn, dan moet je je nog afvragen of de kerkenraad nou zo slecht aanvoelt wat "muziek in de eredienst" inhoudt, of dat de organist niet aanvoelt hoe hun gespeelde muziek in de kerk overkomt.
Je kunt niet altijd één vaste partij als schuldige aanwijzen.
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11449
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Organisten in de eredienst,en de muziek die zij mogen sp

Bericht door Mister »

Marieke schreef:Eigenlijk vind ik de topictitel ook maar een beetje vreemd...

Ik vraag me af hoe vaak het voorkomt dat organisten in de eredienst, en de muziek die zij WILLEN spelen, afwijkt van hetgeen zij MOGEN spelen.
Wanneer daar wel sterke afwijkingen in zijn, dan moet je je nog afvragen of de kerkenraad nou zo slecht aanvoelt wat "muziek in de eredienst" inhoudt, of dat de organist niet aanvoelt hoe hun gespeelde muziek in de kerk overkomt.
Je kunt niet altijd één vaste partij als schuldige aanwijzen.
Schuld lijkt me hier niet het juiste woord.
Als de verhoudingen goed liggen is het mogelijk dat kerkenraad en organisten eens om de tafel gaan. Het is mij al diverse malen gebleken dat eventueel onbegrip over en weer bespreekbaar kan worden gemaakt en vaak worden opgelost.
Goed om te bedenken dat de kerkenraad verantwoordelijk is. Zij beslist uiteindelijk. 150 psalmen voor en na de dienst? Enige gezangen? Nog iets anders uit zeer uiteenlopende bundels? Hoe is het bijvoorbeeld geregeld met de collectezang?
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16782
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Organisten in de eredienst,en de muziek die zij mogen sp

Bericht door Hendrikus »

Mister schreef:Schuld lijkt me hier niet het juiste woord.
Als de verhoudingen goed liggen is het mogelijk dat kerkenraad en organisten eens om de tafel gaan. Het is mij al diverse malen gebleken dat eventueel onbegrip over en weer bespreekbaar kan worden gemaakt en vaak worden opgelost.
Goed om te bedenken dat de kerkenraad verantwoordelijk is. Zij beslist uiteindelijk. 150 psalmen voor en na de dienst? Enige gezangen? Nog iets anders uit zeer uiteenlopende bundels? Hoe is het bijvoorbeeld geregeld met de collectezang?
Eens, het harmoniemodel -daarvoor pleit Eilander ook- verdient de voorkeur. Een organist dient zich dienstbaar op te stellen, want het gaat om de ere-dienst. En in goed overleg zou je afspraken moeten kunnen maken over hoe ver dat reikt. De vuist op tafel, Worp verplicht (Willem), organist is alleen maar toetsendrukker en de kerkenraad bepaalt of dat groene of zwarte toetsen zijn en in welke snelheid, zo wordt hier en daar wel met organisten omgegaan, maar dat verdient noch de schoonheidsprijs noch de voorkeur.
~~Soli Deo Gloria~~
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Organisten in de eredienst,en de muziek die zij mogen sp

Bericht door eilander »

Hendrikus schreef:
Mister schreef:Schuld lijkt me hier niet het juiste woord.
Als de verhoudingen goed liggen is het mogelijk dat kerkenraad en organisten eens om de tafel gaan. Het is mij al diverse malen gebleken dat eventueel onbegrip over en weer bespreekbaar kan worden gemaakt en vaak worden opgelost.
Goed om te bedenken dat de kerkenraad verantwoordelijk is. Zij beslist uiteindelijk. 150 psalmen voor en na de dienst? Enige gezangen? Nog iets anders uit zeer uiteenlopende bundels? Hoe is het bijvoorbeeld geregeld met de collectezang?
Eens, het harmoniemodel -daarvoor pleit Eilander ook- verdient de voorkeur. Een organist dient zich dienstbaar op te stellen, want het gaat om de ere-dienst. En in goed overleg zou je afspraken moeten kunnen maken over hoe ver dat reikt. De vuist op tafel, Worp verplicht (Willem), organist is alleen maar toetsendrukker en de kerkenraad bepaalt of dat groene of zwarte toetsen zijn en in welke snelheid, zo wordt hier en daar wel met organisten omgegaan, maar dat verdient noch de schoonheidsprijs noch de voorkeur.
Eensch.
Gebruikersavatar
Upquark
Berichten: 474
Lid geworden op: 05 aug 2002, 18:46
Locatie: Apeldoorn

Re: Organisten in de eredienst,en de muziek die zij mogen sp

Bericht door Upquark »

Wat is trouwens een 'gekruid' accoord?
www.psalmenzingen.nl: 150 psalmen in de berijming-1773.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16782
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Organisten in de eredienst,en de muziek die zij mogen sp

Bericht door Hendrikus »

Upquark schreef:Wat is trouwens een 'gekruid' accoord?
Een accoord dat afwijkt van de normale grote en kleine drieklanken, doordat er tonen aan toegevoegd zijn en/of tonen gewijzigd zijn.
In onderstaand voorbeeld zie je links het begin van Psalm 87 in een basisharmonisatie, rechts een harmonisatie met twee van die "gekruide" accoorden.

Afbeelding
~~Soli Deo Gloria~~
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Organisten in de eredienst,en de muziek die zij mogen sp

Bericht door eilander »

@Hendrikus, heb je 'm ook in klavarskribo? ;)
Willem
Berichten: 1933
Lid geworden op: 12 jul 2010, 13:33

Re: Organisten in de eredienst,en de muziek die zij mogen sp

Bericht door Willem »

eilander schreef:@Hendrikus, heb je 'm ook in klavarskribo? ;)
Gewoon verticaal zetten :langue
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16782
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Organisten in de eredienst,en de muziek die zij mogen sp

Bericht door Hendrikus »

Willem schreef:
eilander schreef:@Hendrikus, heb je 'm ook in klavarskribo? ;)
Gewoon verticaal zetten :langue
Precies :haha
Afbeelding
~~Soli Deo Gloria~~
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Organisten in de eredienst,en de muziek die zij mogen sp

Bericht door eilander »

Nee @willem en @hendrikus, klavarskribo is nóg makkelijker....
Willem
Berichten: 1933
Lid geworden op: 12 jul 2010, 13:33

Re: Organisten in de eredienst,en de muziek die zij mogen sp

Bericht door Willem »

Na zo'n 15 jaar zelf wat pogingen ondernomen te hebben in Klaverskribo alsnog overgestapt naar het notenschrift.
Hierin nu in totaal opgeteld zo'n jaar of 10 les gehad, hoewel met diverse tussenpozen.
En nog kan ik amper een koraal op hele noten foutloos spelen :cry

Ik zal me derhalve niet bemoeien met harmonisaties, berijmingen etc. voor kerkorganisten. Ik luister graag naar een vakman / kunstenaar die zijn vaardigheden op
een mooi instrument beoefend tijdens een eredienst.

Mijn eerdere opmerkingen hierover waren wat ironisch getoonzet, als men zou voorstellen om alleen Worp toe te staan dan zou mijn tegenvoorstel zijn het orgel te verkopen en de opbrengst aan de armen over te maken. Voor de begeleiding tijdens het zingen kan wel een bandje met de psalm voor de luidspreker worden gezet.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16782
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Organisten in de eredienst,en de muziek die zij mogen sp

Bericht door Hendrikus »

Willem schreef:Mijn eerdere opmerkingen hierover waren wat ironisch getoonzet, als men zou voorstellen om alleen Worp toe te staan dan zou mijn tegenvoorstel zijn het orgel te verkopen en de opbrengst aan de armen over te maken. Voor de begeleiding tijdens het zingen kan wel een bandje met de psalm voor de luidspreker worden gezet.
Daar hebben we psalmboek.nl nu voor. Laptopje op de kansel, klaar is Kees.

De ironie had ik niet opgepikt, misschien wel omdat het in de praktijk wel eens is voorgekomen dat een kerkenraad inderdaad de organisten verplichtte om uitsluitend uit Worp te spelen. Degene van wie ik dat hoorde, heeft toen z'n heil maar elders gezocht.
~~Soli Deo Gloria~~
Online
ZWP
Berichten: 1690
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:43

Re: Organisten in de eredienst,en de muziek die zij mogen sp

Bericht door ZWP »

Willem schreef: Voor de begeleiding tijdens het zingen kan wel een bandje met de psalm voor de luidspreker worden gezet.
Wow, Willem die pleit voor een band in de kerkdienst. Dat had ik echt niet verwacht...! ;)
Gebruikersavatar
Upquark
Berichten: 474
Lid geworden op: 05 aug 2002, 18:46
Locatie: Apeldoorn

Re: Organisten in de eredienst,en de muziek die zij mogen sp

Bericht door Upquark »

Hendrikus schreef:
Upquark schreef:Wat is trouwens een 'gekruid' accoord?
Een accoord dat afwijkt van de normale grote en kleine drieklanken, doordat er tonen aan toegevoegd zijn en/of tonen gewijzigd zijn.
In onderstaand voorbeeld zie je links het begin van Psalm 87 in een basisharmonisatie, rechts een harmonisatie met twee van die "gekruide" accoorden.

Afbeelding
Tja, ik kan het notenschrift wel ontcijferen, maar ik heb nog geen idee hoe dit klinkt. Niet fraai, leid ik af uit de voorgaande posts? :huhu
www.psalmenzingen.nl: 150 psalmen in de berijming-1773.
Plaats reactie