Lat ik het anders vragen. Is het beter om niet te preken of om een beetje minder voorbereid te preken? In welke van de twee ben je meer verantwoordelijk?
Beroepingswerk discussie [7]
Re: Beroepingswerk discussie [7]
Ik vind het een goede maar lastige vraag. Het is nl.
niet zo dat de gemeente het Woord niet kan horen wanneer er geen gastpredikant komt.
Zo moeilijk is dat niet.
Predik het woord; houd aan tijdelijk, ontijdelijk; wederleg, bestraf, vermaan in alle lankmoedigheid en leer.
Predik het woord; houd aan tijdelijk, ontijdelijk; wederleg, bestraf, vermaan in alle lankmoedigheid en leer.
-
allebei denk ik:
7Predik 8het Woord; 9houd aan 10tijdiglijk, 11ontijdiglijk; 12wederleg, 13bestraf, 14vermaan 15in alle lankmoedigheid en 16leer.
7 Dit woord betekent eigenlijk: met luider stem, gelijk de uitroepers, iets verkondigen. Zie Jes. 40:9. verwijsteksten
8 Namelijk des Evangelies.
9 Gr. dring aan, namelijk met gedurig leren en vermanen.
10 Dat is, wanneer daartoe goede gelegenheid is, zonder die te verzuimen, Spr. 25:11. verwijsteksten
11 Daarmede wil Paulus niet zeggen, dat Timotheüs en andere predikers onbeleefdheid zouden gebruiken, maar dat zij geduriglijk en ijverig moeten aanhouden, zonder enigen tijd of gelegenheid te verzuimen, hoewel het óf hunzelven zo wel niet te pas komt, óf somtijds ook de toehoorders zouden menen dat het hun niet wel gelegen is de vermaningen te horen.
12 Namelijk de dwalingen dergenen die de waarheid nog niet weten of niet toestemmen.
13 Namelijk degenen die kwaad en ongeregeld van leven zijn.
14 Namelijk tot oefening van alle christelijke deugden. Of: vertroost, namelijk alle zwakke en bedroefde mensen.
15 Dat is, zonder hevigheid of bitterheid, verdragende geduldiglijk der mensen onverstand en onbescheidenheid. Zie Gal. 6:1. 2 Tim. 2:24. verwijsteksten
16 Dat is, alzo dat de hoofdstukken der leer altijd klaar en duidelijk voorgedragen worden.
7Predik 8het Woord; 9houd aan 10tijdiglijk, 11ontijdiglijk; 12wederleg, 13bestraf, 14vermaan 15in alle lankmoedigheid en 16leer.
7 Dit woord betekent eigenlijk: met luider stem, gelijk de uitroepers, iets verkondigen. Zie Jes. 40:9. verwijsteksten
8 Namelijk des Evangelies.
9 Gr. dring aan, namelijk met gedurig leren en vermanen.
10 Dat is, wanneer daartoe goede gelegenheid is, zonder die te verzuimen, Spr. 25:11. verwijsteksten
11 Daarmede wil Paulus niet zeggen, dat Timotheüs en andere predikers onbeleefdheid zouden gebruiken, maar dat zij geduriglijk en ijverig moeten aanhouden, zonder enigen tijd of gelegenheid te verzuimen, hoewel het óf hunzelven zo wel niet te pas komt, óf somtijds ook de toehoorders zouden menen dat het hun niet wel gelegen is de vermaningen te horen.
12 Namelijk de dwalingen dergenen die de waarheid nog niet weten of niet toestemmen.
13 Namelijk degenen die kwaad en ongeregeld van leven zijn.
14 Namelijk tot oefening van alle christelijke deugden. Of: vertroost, namelijk alle zwakke en bedroefde mensen.
15 Dat is, zonder hevigheid of bitterheid, verdragende geduldiglijk der mensen onverstand en onbescheidenheid. Zie Gal. 6:1. 2 Tim. 2:24. verwijsteksten
16 Dat is, alzo dat de hoofdstukken der leer altijd klaar en duidelijk voorgedragen worden.
-
Ik weet niet waar jij woont, maar misschien moet je de kerkenraad dan vragen of jullie wat meer leesdienst kunnen hebben zodat de betreffende predikanten wat vaker naar Zeeland kunnen komen voor een derde dienst of een vrije zondag. Als jij je verantwoordelijkheid voelt, lijkt me dat niet zo moeilijk om te doen. En je kan ook de betreffende predikanten opbellen.Job schreef: ↑19 okt 2024, 16:20Het is ook geen kwestie van zwart-wit/goed-fout en ik heb er zeker geen compleet afgewogen oordeel over. Het zijn enkel wat kanttekeningen die ik plaats. Zoals gezegd vind ik het sympathiek van predikanten. Ik merk echt veel liefde en bewogenheid met vacante gemeenten, dat ontroert me. Bovendien zijn ze er zelf bij als ze die preekafspraak maken.GerefGemeente-lid schreef: ↑19 okt 2024, 15:47Ja. Inderdaad. Ik geloof dat menigmaal het preken ook hun liefste werk is. Lees bijvoorbeeld het interview van ds. Verschuure, vorig jaar in het RD, er maar op na.Job schreef: ↑19 okt 2024, 15:40 Ik denk dat jij, GGlid, meer redeneert vanuit: het is een liefdedienst en ze zullen niets liever willen dan preken. Klopt dat? Ik ga daar nog wel een heel eind in mee, maar zo'n derde dienst, ik vraag me af of het voor alle partijen vruchtbaar is. Als ouders en dus ook vaders op één dag nodig zijn in hun gezin, is het op zondag. Heel veel rondom het laatste interview van ds. Moerkerken, maar ook wat er gezegd is in het In Memoriam, heeft me aan het denken gezet. De kinderen zijn maar één keer klein he? En dominees zijn niet ons publiek bezit.
Ik zie ze soms aan komen crossen bij onze kerk, soms met een croissantje in de hand, koster erachteraan met een bak koffie richting consistorie, tien minuten voor aanvangstijd van de dienst, dat ik denk: komt u er zelf aan toe om zondag te houden, zoals verwoord in de catechismus? Is er stille tijd? Hebt u eerst ontvangen zodat u kunt uitdelen?
Dan is er nog iets. Ik kan niet voor alle gemeenten spreken maar onze vacante gemeente is zeer ruim bedeeld met preekbeurten. Zodanig dat het geregeld best lastig is om de nood v/h vacant-zijn te voelen. We hebben soms minder leesdiensten dan gemeenten met een eigen dominee.
En verder vind ik het teveel mensenmiddelpuntig van je geredeneerd. Vroeger liepen de dominees op zondag zelfs nog een flink aantal km naar een naburige gemeente. Dan waren ze nog veel langer weg.
Je moet verder ook niet vergeten dat men misschien op andere tijden wel met de kleine kinderen kan praten, waar een vader die 50 uur per week in de bouw als zzp-er werkt dat niet kan. Denk aan de momenten dat men de kinderen naar school kan brengen of kan ophalen of aan de momenten uit school 's middags bij de koffie. Er zijn ook predikanten die de woensdagmiddag vrij houden voor de kinderen, heb ik weleens begrepen.
En wat betreft die stille tijd op zondag; ik denk dat menig predikant de zondagse wekker heel erg vroeg heeft staan. Ik weet van een predikant die daarom op zaterdagavond ook geen activiteiten buitenshuis inplant, mede vanwege dit en ook om deze voor het gezin vrij te houden.
Dus ik vind dat je te eenzijdig deze zaak beziet.
Tegelijk voel ik me weleens ongemakkelijk en verantwoordelijk tijdens middagdiensten wanneer we 's morgens ook al een gastpredikant hadden en wanneer ik weet dat de man op de kansel thuis een vrouw en een koppel pubers heeft zitten. Want een woensdagmiddag is mooi, maar is geen zondag.
Want anders was er alhier de afgelopen tijd wel aaneengesloten weken alleen leesdienst geweest. Nu hoor ik dankzij de derde beurt nog vrijwel elke zondag een predikant...
- Maanenschijn
Al die derde diensten zijn symptoombestrijding.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Wees de vrouwen/gezinnen van die predikanten (als ze die hebben), maar heel dankbaar dan.GerefGemeente-lid schreef: ↑19 okt 2024, 18:11 Want anders was er alhier de afgelopen tijd wel aaneengesloten weken alleen leesdienst geweest. Nu hoor ik dankzij de derde beurt nog vrijwel elke zondag een predikant...
-
Gezien je uitpluizerij zul je inderdaad graag willen weten waar ik woon, maar dat ga ik (juist) jou niet aan je neus hangen. Maar uiteraard hebben we deze zaak voorgelegd aan de kerkenraad en is het zelfs in alle openheid op een ledenvergadering ter sprake geweest. Niet om gemakkelijk kritiek te hebben op de preekvoorziening, want die is uit de kunst en verdient waardering (en enkel met goeie intenties). Ook niet omdat we de komst van dominees niet waarderen, zo simpel ligt het niet.GerefGemeente-lid schreef: ↑19 okt 2024, 18:11 Ik weet niet waar jij woont, maar misschien moet je de kerkenraad dan vragen of jullie wat meer leesdienst kunnen hebben zodat de betreffende predikanten wat vaker naar Zeeland kunnen komen voor een derde dienst of een vrije zondag. Als jij je verantwoordelijkheid voelt, lijkt me dat niet zo moeilijk om te doen. En je kan ook de betreffende predikanten opbellen.
Want anders was er alhier de afgelopen tijd wel aaneengesloten weken alleen leesdienst geweest. Nu hoor ik dankzij de derde beurt nog vrijwel elke zondag een predikant...
Verder heb ik zoals je hierboven had kunnen lezen ook nadrukkelijk gezegd dat wij als gemeente deze luxe hebben en dat ik me daarmee niet uitspreek over andere gemeenten.
Overigens spreekt voor mijn gevoel dezelfde veeleisendheid of vanzelfsprekendheid uit je eerste alinea waarover ik vragen had in mijn post vanmorgen vroeg. "Zodat de betreffende predikanten wat vaker naar Zeeland kunnen komen...".
Ik weet niet, maar ik geloof niet dat ze ons bezit zijn waar we rechten op kunnen laten gelden of zo.
Inderdaad. 100% dat zonder de derde diensten het (en dan spreek ik even voor de GG, sorry niet-GG'ers) kerkelijk leven qua aantal predikanten en toelating door het curatorium er heel anders uit zag.
-
Je laatste zin bevestigt dat jij zelf ook niet de eis mag stellen en dat je daarom dus anderen verwijt waar je zelf mee bezig bent. We hadden hier net voor de zomer achtereenvolgens 4 weken leesdienst. Ik kan merken dat jij niet goed beseft wat dit betekent. Dus misschien moet jij je eerst in anderen verplaatsen voordat je zelf zulke stevige uitspraken doet.Job schreef: ↑19 okt 2024, 19:45Gezien je uitpluizerij zul je inderdaad graag willen weten waar ik woon, maar dat ga ik (juist) jou niet aan je neus hangen. Maar uiteraard hebben we deze zaak voorgelegd aan de kerkenraad en is het zelfs in alle openheid op een ledenvergadering ter sprake geweest. Niet om gemakkelijk kritiek te hebben op de preekvoorziening, want die is uit de kunst en verdient waardering (en enkel met goeie intenties). Ook niet omdat we de komst van dominees niet waarderen, zo simpel ligt het niet.GerefGemeente-lid schreef: ↑19 okt 2024, 18:11 Ik weet niet waar jij woont, maar misschien moet je de kerkenraad dan vragen of jullie wat meer leesdienst kunnen hebben zodat de betreffende predikanten wat vaker naar Zeeland kunnen komen voor een derde dienst of een vrije zondag. Als jij je verantwoordelijkheid voelt, lijkt me dat niet zo moeilijk om te doen. En je kan ook de betreffende predikanten opbellen.
Verder heb ik zoals je hierboven had kunnen lezen ook nadrukkelijk gezegd dat wij als gemeente deze luxe hebben en dat ik me daarmee niet uitspreek over andere gemeenten.
Overigens spreekt voor mijn gevoel dezelfde veeleisendheid of vanzelfsprekendheid uit je eerste alinea waarover ik vragen had in mijn post vanmorgen vroeg. "Zodat de betreffende predikanten wat vaker naar Zeeland kunnen komen...".
Ik weet niet, maar ik geloof niet dat ze ons bezit zijn waar we rechten op kunnen laten gelden of zo.
Wees dankbaar dat er, ondanks de vacante periode in jouw gemeente, zovele malen een levendige verkondiging is, in plaats van deze woorden uit te spreken.
-
Dat denk ik ook. Misschien is dat het enige goede argument om die derde predikbeurten af te schaffen.
Is er meer zegen op de levende verkondiging van het Woord of op een leesdienst?GerefGemeente-lid schreef: ↑19 okt 2024, 20:03Je laatste zin bevestigt dat jij zelf ook niet de eis mag stellen en dat je daarom dus anderen verwijt waar je zelf mee bezig bent. We hadden hier net voor de zomer achtereenvolgens 4 weken leesdienst. Ik kan merken dat jij niet goed beseft wat dit betekent. Dus misschien moet jij je eerst in anderen verplaatsen voordat je zelf zulke stevige uitspraken doet.Job schreef: ↑19 okt 2024, 19:45Gezien je uitpluizerij zul je inderdaad graag willen weten waar ik woon, maar dat ga ik (juist) jou niet aan je neus hangen. Maar uiteraard hebben we deze zaak voorgelegd aan de kerkenraad en is het zelfs in alle openheid op een ledenvergadering ter sprake geweest. Niet om gemakkelijk kritiek te hebben op de preekvoorziening, want die is uit de kunst en verdient waardering (en enkel met goeie intenties). Ook niet omdat we de komst van dominees niet waarderen, zo simpel ligt het niet.GerefGemeente-lid schreef: ↑19 okt 2024, 18:11 Ik weet niet waar jij woont, maar misschien moet je de kerkenraad dan vragen of jullie wat meer leesdienst kunnen hebben zodat de betreffende predikanten wat vaker naar Zeeland kunnen komen voor een derde dienst of een vrije zondag. Als jij je verantwoordelijkheid voelt, lijkt me dat niet zo moeilijk om te doen. En je kan ook de betreffende predikanten opbellen.
Wees dankbaar dat er, ondanks de vacante periode in jouw gemeente, zovele malen een levendige verkondiging is, in plaats van deze woorden uit te spreken.
En wat betekent het om 4 weken leesdienst te hebben? Heb je dan meer geestelijke honger dan dat je 4 weken een dominee hebt?
Watte? Waarom lees je niet?GerefGemeente-lid schreef: ↑19 okt 2024, 20:03Je laatste zin bevestigt dat jij zelf ook niet de eis mag stellen en dat je daarom dus anderen verwijt waar je zelf mee bezig bent. We hadden hier net voor de zomer achtereenvolgens 4 weken leesdienst. Ik kan merken dat jij niet goed beseft wat dit betekent. Dus misschien moet jij je eerst in anderen verplaatsen voordat je zelf zulke stevige uitspraken doet.Job schreef: ↑19 okt 2024, 19:45Gezien je uitpluizerij zul je inderdaad graag willen weten waar ik woon, maar dat ga ik (juist) jou niet aan je neus hangen. Maar uiteraard hebben we deze zaak voorgelegd aan de kerkenraad en is het zelfs in alle openheid op een ledenvergadering ter sprake geweest. Niet om gemakkelijk kritiek te hebben op de preekvoorziening, want die is uit de kunst en verdient waardering (en enkel met goeie intenties). Ook niet omdat we de komst van dominees niet waarderen, zo simpel ligt het niet.GerefGemeente-lid schreef: ↑19 okt 2024, 18:11 Ik weet niet waar jij woont, maar misschien moet je de kerkenraad dan vragen of jullie wat meer leesdienst kunnen hebben zodat de betreffende predikanten wat vaker naar Zeeland kunnen komen voor een derde dienst of een vrije zondag. Als jij je verantwoordelijkheid voelt, lijkt me dat niet zo moeilijk om te doen. En je kan ook de betreffende predikanten opbellen.
Volgens mij begon deze discussie met jou, jij was als een oliemannetje aan het ordonneren wie waar weleens zou kunnen gaan preken want die ds. rijdt 's middags vaak een eind, en die ook, en die kan dan.... Lieve help, ik mag hopen dat je in het echte leven geen preekvoorziener bent.
Ik meen ook dat het symptoombestrijding is, goedbedoelde bestrijding weliswaar. De enorme nood lijkt er wat kleiner door. Alles wat ik heb willen doen is naast jouw regelzucht en veeleisendheid leggen: je hebt het hier over mannen en vaders die verder ook predikant zijn.
-
Owja? Was het in de begin jaren waarbij 3e diensten veel minder voorkwamen heel anders?