Ik denk dat er wel een verschil zit tussen "onwil" en "onmacht". Is er maar één ambtsdrager die het echt kan doen omdat er verder niemand is, ondanks het uitschrijven van ettelijke ledenvergaderingen? Of zit er iets van onwil: ik vind dat er verder niemand geschikt is? Dat is natuurlijk een buitengewoon gevoelige discussie. In feite is het gesprek over weinige predikanten en dus de derde en vierde preekbeurten er ook op terug te voeren. Een deel zegt: het is nood, we kunnen niet meer mensen toelaten. Dus die weinige predikanten moeten helaas zondagsmiddags het land door. Een ander deel zegt: de wil om meer mensen toe te laten ontbreekt juist, het tekort wordt bewust in standgehouden.ejvl schreef: ↑21 okt 2024, 11:39Op zich zegt dat niet heel veel, ik ben deels opgegroeid in een redelijk grote gemeente, toch een paar honderd mensen, met maar 1 ouderling die ook nog eens verschrikkelijk slecht kon lezen.
En iemand anders laten lezen wat "not done" voor zover ik mij kan herinneren.
Ik wist wel meer gemeentes, in de uiterst rechtse flank, met maar 1 ouderling en dat zijn echt niet alleen maar kleine gemeentes. Neem als voorbeeld de OGG Geldermalsen waar Philibert jarenlang de enige ouderling was, dat was toch een vrij grote gemeente.
Het formulier voor ouderlingen en diakenen is in elk geval duidelijk: het is niet goed dat de regering bij één of twee alleen ligt, even geparafraseerd.