Beroepingswerk discussie [7]

Job

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Job »

ejvl schreef: 21 okt 2024, 11:39
MGG schreef: 21 okt 2024, 10:39 Waarom was er maar een lezer en had hij zoveel taken? Een gemeente die beroept is in de regel niet heel klein.
Op zich zegt dat niet heel veel, ik ben deels opgegroeid in een redelijk grote gemeente, toch een paar honderd mensen, met maar 1 ouderling die ook nog eens verschrikkelijk slecht kon lezen.
En iemand anders laten lezen wat "not done" voor zover ik mij kan herinneren.
Ik wist wel meer gemeentes, in de uiterst rechtse flank, met maar 1 ouderling en dat zijn echt niet alleen maar kleine gemeentes. Neem als voorbeeld de OGG Geldermalsen waar Philibert jarenlang de enige ouderling was, dat was toch een vrij grote gemeente.
Ik denk dat er wel een verschil zit tussen "onwil" en "onmacht". Is er maar één ambtsdrager die het echt kan doen omdat er verder niemand is, ondanks het uitschrijven van ettelijke ledenvergaderingen? Of zit er iets van onwil: ik vind dat er verder niemand geschikt is? Dat is natuurlijk een buitengewoon gevoelige discussie. In feite is het gesprek over weinige predikanten en dus de derde en vierde preekbeurten er ook op terug te voeren. Een deel zegt: het is nood, we kunnen niet meer mensen toelaten. Dus die weinige predikanten moeten helaas zondagsmiddags het land door. Een ander deel zegt: de wil om meer mensen toe te laten ontbreekt juist, het tekort wordt bewust in standgehouden.

Het formulier voor ouderlingen en diakenen is in elk geval duidelijk: het is niet goed dat de regering bij één of twee alleen ligt, even geparafraseerd.
HersteldHervormd

Bericht door HersteldHervormd »

merel schreef: 21 okt 2024, 11:52
HersteldHervormd schreef: 21 okt 2024, 11:30
merel schreef: 21 okt 2024, 09:14
huisman schreef: 19 okt 2024, 12:43

Verrassend. Als hij intrede doet in deze GS periode verliest hij zijn plaats als afgevaardigde op de GS omdat hij van classis veranderd. Weet niet of daar uitzonderingen op mogelijk zijn.
Ik vond het ook verrassend. Al heb ik ook wel eens begrepen dat het hem aan het hart ging dat er zoveel problemen in Goes zijn onstaan na zijn vertrek. In dat opzicht begrijp ik het dan ook wel weer.
Denk je dat ze terug zullen komen?
Wie/wat komt terug?
Sorry, ik las verkeerd. Ik dacht dat er gemeenteleden waren vertrokken door de problemen. Dat lees ik echter niet terug in het bericht.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Bobber

Bericht door Bobber »

OGGiN beroept gemiddeld minder dan in de GG.
huisman

Bericht door huisman »

merel schreef: 21 okt 2024, 11:52
HersteldHervormd schreef: 21 okt 2024, 11:30
merel schreef: 21 okt 2024, 09:14
huisman schreef: 19 okt 2024, 12:43

Verrassend. Als hij intrede doet in deze GS periode verliest hij zijn plaats als afgevaardigde op de GS omdat hij van classis veranderd. Weet niet of daar uitzonderingen op mogelijk zijn.
Ik vond het ook verrassend. Al heb ik ook wel eens begrepen dat het hem aan het hart ging dat er zoveel problemen in Goes zijn onstaan na zijn vertrek. In dat opzicht begrijp ik het dan ook wel weer.
Denk je dat ze terug zullen komen?
Wie/wat komt terug?
De dominee ;)
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Plaats reactie