Oudvaders over het onvoorwaardelijk aanbod van genade

Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Oudvaders over het onvoorwaardelijk aanbod van genade

Bericht door memento »

Afgewezen schreef:
memento schreef: Ik maak geen onderscheid tussen de beloften. Als het adres van een belofte het volk Israël is, zonder onderscheid, dan moet m.i. die belofte tot heel de gemeente nu klinken. Kortom: Het adres van de belofte in zijn context bepaalt het adres van de belofte nu.

Ik heb in een andere discussie hiervan voorbeelden gegeven. Er zijn onvoorwaardelijke beloften die 100% hetzelfde adres hebben (woordelijk, letter voor letter, precies hetzelfde) als een voorwaardelijke belofte in hetzelfde Bijbelboek (soms maar enige verzen van elkaar gescheiden). Mijn stelling is, dat je onderscheid maakt waar het niet is, wanneer je de ene belofte toepast op héél de gemeente, en de andere belofte (met precies hetzelfde adres) alleen op de uitverkorenen.

Voor mij staat dat voorop: gewoon laten staan wat er staat. Als dat in dit geval problemen theologisch problemen oplevert, dan is m.i. niet de oplossing om het adres maar aan te passen.

Zelf ervaar ik het probleem niet zo. Het is een Bijbels gegeven dat tot heel het volk Israël "Ik zal" beloften geklonken hebben, maar dat slechts in enkelen deze ook in vervulling gegaan is. Die werkelijkheid moet er wel bij gepredikt worden. Maar binnen dat Bijbelse kader, waarbij die beide elementen benoemd worden, zie ik geen probleem. Zo heeft God blijkbaar willen spreken, en wie ben ik om daar verandering in aan te brengen?
De vraag waar het nú om gaat is: wat is de belofte van het Evangelie, waar bestaat het aanbod van genade uit? Ik citeer uit de DL (II,5): 2-5. Voorts is de belofte des Evangelies, dat een iegelijk, die in den gekruisigden Christus gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe; welke belofte aan alle volken en mensen, tot welke God naar Zijn welbehagen Zijn Evangelie zendt, zonder onderscheid moet verkondigd en voorgesteld worden, met bevel van bekering en geloof.
Dát is dus wat verkondigd wordt: wat het Evangelie ons meedeelt aangaande Christus, en dat met bevel van bekering en geloof.
De belofte van het Evangelie is dus niet dat ons het geloof beloofd wordt.
Ik denk dat we dat toch vast moeten houden, en het niet moeilijker moeten gaan maken dan het is.
Hoewel de hele Schrift Christus als centrum en doel heeft (en dus ook de Evangeliebeloften in Christus), vind ik het tekort door de bocht om het gehele Woord te reduceren tot geloof in Christus. De Schrift is trinitarisch, het leert ons wie de Vader is, wie de Zoon is, en wie de Geest is. Niet alleen Christus' werk, maar ook het werk van de Vader en de Geest komen in de Schrift voor. Ook in de beloften. De "Ik zal" beloften zie ik als belofte van de Heilige Geest, waarin Zijn werk beschreven en beloofd wordt. Juist als bevindelijken moeten we m.i. oog hebben voor ook deze beloften en dit werk van de Geest.

Nogmaals: Exegetisch ben je heel erg aan het rommelen, wanneer je de ene belofte wél op de gehele gemeente betrekt, terwijl een belofte iets verder in dat Bijbelboek, met precies hetzelfde adres, toegepast wordt op slechts de uitverkorenen. Dan leg je de mal van je dogmatiek over de Schrift heen, en negeer je het adres wat de Schrift zelf geeft ten gunste van een adres wat beter in je dogmatiek past. Ook vanuit exegetisch motief vind ik dat je ook de "Ik zal" beloften met een algemeen adres algemeen prediken.

@Willem: Ik kan je aanraden om Jonathan Edwards, On the freedom of the Will eens te gaan lezen. Dan heb je een goed-gereformeerde en ook consequent onderbouwde visie op de vrijheid van de wil. Met Edwards zeg ik voluit: De menselijke wil is door de zondeval niet haar keuzemogelijkheid kwijtgeraakt, maar wel haar vermogen het goede te kiezen. Zij kiest nog wel, maar altijd het verkeerde. Misschien dat je dan snapt, dat je conclusies onzin zijn...
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17661
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Oudvaders over het onvoorwaardelijk aanbod van genade

Bericht door huisman »

Willem schreef:
huisman schreef:TSD jij hebt gelijk, ook Erasmiaan ziet wel degelijk dat de inhoud van wat ik en hij onder de roeping verstaan niet wezenlijk verschild..maar ja Willem :huhu
GJdeBruijn had hier zojuist 2 postings staan die duidelijk maakten dat er twee roepingen zijn, een uit- en inwendige. Een posting van Samuel Rutherford, de naam van de andere ben ik even vergeten. Deze postings lieten niets aan duidelijkheid over.
Maar helaas, GJdeBruijn heeft ze verwijderd. Het met mij oneens zijn is natuurlijk veel belangrijker dan de inhoud. :haha
Jij moet niet overal ketterijen zoeken als iemand een andere terminologie gebruikt. Ik vind sommige uitspraken van jou echt niet kunnen maar noem ze niet ketters (ze zijn het wel trouwens ::bye )
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Willem
Berichten: 1933
Lid geworden op: 12 jul 2010, 13:33

Re: Oudvaders over het onvoorwaardelijk aanbod van genade

Bericht door Willem »

memento schreef:@Willem: Ik kan je aanraden om Jonathan Edwards, On the freedom of the Will eens te gaan lezen. Dan heb je een goed-gereformeerde en ook consequent onderbouwde visie op de vrijheid van de wil. Met Edwards zeg ik voluit: De menselijke wil is door de zondeval niet haar keuzemogelijkheid kwijtgeraakt, maar wel haar vermogen het goede te kiezen. Zij kiest nog wel, maar altijd het verkeerde. Misschien dat je dan snapt, dat je conclusies onzin zijn...
Over welke conclusies van mij heb je het nu? En wat is er onzin aan?
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17661
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Oudvaders over het onvoorwaardelijk aanbod van genade

Bericht door huisman »

Willem, Erasmiaan, Memento en Afgewezen bedankt voor deze discussie. Hierom zit ik op het RF. Elkaar opscherpen en zoeken naar het Bijbelse evenwicht. Hopenlijk "no hard feelings" ?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Fjodor
Berichten: 2970
Lid geworden op: 11 jun 2009, 23:13

Re: Oudvaders over het onvoorwaardelijk aanbod van genade

Bericht door Fjodor »

memento schreef:
Afgewezen schreef:
memento schreef: Ik maak geen onderscheid tussen de beloften. Als het adres van een belofte het volk Israël is, zonder onderscheid, dan moet m.i. die belofte tot heel de gemeente nu klinken. Kortom: Het adres van de belofte in zijn context bepaalt het adres van de belofte nu.

Ik heb in een andere discussie hiervan voorbeelden gegeven. Er zijn onvoorwaardelijke beloften die 100% hetzelfde adres hebben (woordelijk, letter voor letter, precies hetzelfde) als een voorwaardelijke belofte in hetzelfde Bijbelboek (soms maar enige verzen van elkaar gescheiden). Mijn stelling is, dat je onderscheid maakt waar het niet is, wanneer je de ene belofte toepast op héél de gemeente, en de andere belofte (met precies hetzelfde adres) alleen op de uitverkorenen.

Voor mij staat dat voorop: gewoon laten staan wat er staat. Als dat in dit geval problemen theologisch problemen oplevert, dan is m.i. niet de oplossing om het adres maar aan te passen.

Zelf ervaar ik het probleem niet zo. Het is een Bijbels gegeven dat tot heel het volk Israël "Ik zal" beloften geklonken hebben, maar dat slechts in enkelen deze ook in vervulling gegaan is. Die werkelijkheid moet er wel bij gepredikt worden. Maar binnen dat Bijbelse kader, waarbij die beide elementen benoemd worden, zie ik geen probleem. Zo heeft God blijkbaar willen spreken, en wie ben ik om daar verandering in aan te brengen?
De vraag waar het nú om gaat is: wat is de belofte van het Evangelie, waar bestaat het aanbod van genade uit? Ik citeer uit de DL (II,5): 2-5. Voorts is de belofte des Evangelies, dat een iegelijk, die in den gekruisigden Christus gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe; welke belofte aan alle volken en mensen, tot welke God naar Zijn welbehagen Zijn Evangelie zendt, zonder onderscheid moet verkondigd en voorgesteld worden, met bevel van bekering en geloof.
Dát is dus wat verkondigd wordt: wat het Evangelie ons meedeelt aangaande Christus, en dat met bevel van bekering en geloof.
De belofte van het Evangelie is dus niet dat ons het geloof beloofd wordt.
Ik denk dat we dat toch vast moeten houden, en het niet moeilijker moeten gaan maken dan het is.
Hoewel de hele Schrift Christus als centrum en doel heeft (en dus ook de Evangeliebeloften in Christus), vind ik het tekort door de bocht om het gehele Woord te reduceren tot geloof in Christus. De Schrift is trinitarisch, het leert ons wie de Vader is, wie de Zoon is, en wie de Geest is. Niet alleen Christus' werk, maar ook het werk van de Vader en de Geest komen in de Schrift voor. Ook in de beloften. De "Ik zal" beloften zie ik als belofte van de Heilige Geest, waarin Zijn werk beschreven en beloofd wordt. Juist als bevindelijken moeten we m.i. oog hebben voor ook deze beloften en dit werk van de Geest.

Nogmaals: Exegetisch ben je heel erg aan het rommelen, wanneer je de ene belofte wél op de gehele gemeente betrekt, terwijl een belofte iets verder in dat Bijbelboek, met precies hetzelfde adres, toegepast wordt op slechts de uitverkorenen. Dan leg je de mal van je dogmatiek over de Schrift heen, en negeer je het adres wat de Schrift zelf geeft ten gunste van een adres wat beter in je dogmatiek past. Ook vanuit exegetisch motief vind ik dat je ook de "Ik zal" beloften met een algemeen adres algemeen prediken.
Nogmaals mijn vraag, memento:
Welke beloften komen tot de mensen die buiten de gemeente zijn? (dus tot mensen die het evangelie als gevolg van evangelisatie horen). Alle beloften?
Dus als je het evenwichtig vertelt mag je volgens jou evangeliseren met termen als: God belooft dat Hij jou zijn Heilige Geest geven zal?
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Willem
Berichten: 1933
Lid geworden op: 12 jul 2010, 13:33

Re: Oudvaders over het onvoorwaardelijk aanbod van genade

Bericht door Willem »

Willem schreef:
memento schreef:@Willem: Ik kan je aanraden om Jonathan Edwards, On the freedom of the Will eens te gaan lezen. Dan heb je een goed-gereformeerde en ook consequent onderbouwde visie op de vrijheid van de wil. Met Edwards zeg ik voluit: De menselijke wil is door de zondeval niet haar keuzemogelijkheid kwijtgeraakt, maar wel haar vermogen het goede te kiezen. Zij kiest nog wel, maar altijd het verkeerde. Misschien dat je dan snapt, dat je conclusies onzin zijn...
Over welke conclusies van mij heb je het nu? En wat is er onzin aan?
Hier zal ik nog wel een antwoord op gegeven, vanavond denk ik.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17661
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Oudvaders over het onvoorwaardelijk aanbod van genade

Bericht door huisman »

Ik vond een mooi stukje van Calvijn dat helemaal over ons onderwerp gaat (Aanbod en roeping)
Calvijn zegt bij Ez. 18:23 „Zou Ik enigszins lust hebben aan den dood des goddelozen?" enz.
„God kent geen hartelijker wens, dan dat elke verlorene, die naar de dood helt, op de weg des heils terugkere. En daarom wordt thans niet alleen het Evangelie in de wereld verkondigd, maar heeft God te allen tijde willen betuigen, hoe genegen Hij is tot barmhartigheid.. Hoe vriendelijk lokt Hij ons in het Evangelie met de belofte(!) van Zijn vergeving! En daarin bestaat de kennis van het heil, dat wij Zijn barmhartigheid aangrijpen, die ons in Christus aangeboden(!) wordt.. Maar slechts op één manier is er voor allen(!) redding mogelijk, n.l.. dat zij zich bekeren van hun wegen".
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Oudvaders over het onvoorwaardelijk aanbod van genade

Bericht door Afgewezen »

memento schreef:
Afgewezen schreef:De vraag waar het nú om gaat is: wat is de belofte van het Evangelie, waar bestaat het aanbod van genade uit? Ik citeer uit de DL (II,5): 2-5. Voorts is de belofte des Evangelies, dat een iegelijk, die in den gekruisigden Christus gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe; welke belofte aan alle volken en mensen, tot welke God naar Zijn welbehagen Zijn Evangelie zendt, zonder onderscheid moet verkondigd en voorgesteld worden, met bevel van bekering en geloof.
Dát is dus wat verkondigd wordt: wat het Evangelie ons meedeelt aangaande Christus, en dat met bevel van bekering en geloof.
De belofte van het Evangelie is dus niet dat ons het geloof beloofd wordt.
Ik denk dat we dat toch vast moeten houden, en het niet moeilijker moeten gaan maken dan het is.
Hoewel de hele Schrift Christus als centrum en doel heeft (en dus ook de Evangeliebeloften in Christus), vind ik het tekort door de bocht om het gehele Woord te reduceren tot geloof in Christus.
De vraag is nu niet waar het in de hele Schrift om gaat, maar 'wat is de boodschap van het Evangelie?' En daaraan gekoppeld 'wat is het aanbod van genade?' De Schrift, en de gehele gereformeerde traditie, is daar niet onduidelijk in: de genade door God ons gegeven in Christus, en die door het geloof moet worden aangenomen.
Ik denk dat je je in een unieke positie manoeuvreert, als je dit wilt ontkennen of wilt aanvullen met meer 'exegetische' gegevens.
Nogmaals: Exegetisch ben je heel erg aan het rommelen, wanneer je de ene belofte wél op de gehele gemeente betrekt, terwijl een belofte iets verder in dat Bijbelboek, met precies hetzelfde adres, toegepast wordt op slechts de uitverkorenen. Dan leg je de mal van je dogmatiek over de Schrift heen, en negeer je het adres wat de Schrift zelf geeft ten gunste van een adres wat beter in je dogmatiek past. Ook vanuit exegetisch motief vind ik dat je ook de "Ik zal" beloften met een algemeen adres algemeen prediken.
Dat de beloften algemeen gepredikt moeten worden, zal niemand ontkennen. Maar jij trekt hieruit deze conclusie: de 'Ik zal'-beloften komen tot de onbekeerden, dus onbekeerden mogen op een - in feite ongelovige! - manier werkzaam zijn met de 'Ik zal'-beloften, en als ze dan God om geloof vragen, moet God dat wel geven, want in de 'Ik zal'-beloften heeft Hij dat beloofd. En die conclusie deel ik niet; die redenering vind je noch in de Bijbel, noch in de belijdenis terug.
Het gaat hier trouwens niet om een bagatel, om een beetje scherpslijperij, het gaat hier om de gronden van het geloof. Wat geeft mij 'recht' om te geloven? De aanbieding van Gods genade in Christus! En pas wanneer ik díé geloof, wordt de 'Ik zal'-belofte ook in míj vervuld.
Willem
Berichten: 1933
Lid geworden op: 12 jul 2010, 13:33

Re: Oudvaders over het onvoorwaardelijk aanbod van genade

Bericht door Willem »

huisman schreef:Ik vond een mooi stukje van Calvijn dat helemaal over ons onderwerp gaat (Aanbod en roeping)
Calvijn zegt bij Ez. 18:23 „Zou Ik enigszins lust hebben aan den dood des goddelozen?" enz.
„God kent geen hartelijker wens, dan dat elke verlorene, die naar de dood helt, op de weg des heils terugkere. En daarom wordt thans niet alleen het Evangelie in de wereld verkondigd, maar heeft God te allen tijde willen betuigen, hoe genegen Hij is tot barmhartigheid.. Hoe vriendelijk lokt Hij ons in het Evangelie met de belofte(!) van Zijn vergeving! En daarin bestaat de kennis van het heil, dat wij Zijn barmhartigheid aangrijpen, die ons in Christus aangeboden(!) wordt.. Maar slechts op één manier is er voor allen(!) redding mogelijk, n.l.. dat zij zich bekeren van hun wegen".
@Huisman. Zo langzamerhand lijkt het erop dat het jouw missie is geworden om te bewijzen dat een stoplicht maar 1 kleur kent. Rood. Iedereen die zegt dat een stoplicht meerdere kleuren heeft, nl. ook Groen en Oranje, wordt getrakteert op opnieuw een foto van een stoplicht met een brandend rood licht en wat beschuldigingen dat men de waarheid verdraaid.

Daarbij wordt dan de opmerking gemaakt:
Ik vond weer een mooie foto van een stoplicht, wat helemaal over ons onderwerp gaat. En weer blijkt, op deze foto, dat er enkel een rood licht op staat. Zie je wel!
Het wordt ietwat vermoeiend allemaal.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17661
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Oudvaders over het onvoorwaardelijk aanbod van genade

Bericht door huisman »

Willem schreef:
huisman schreef:Ik vond een mooi stukje van Calvijn dat helemaal over ons onderwerp gaat (Aanbod en roeping)
Calvijn zegt bij Ez. 18:23 „Zou Ik enigszins lust hebben aan den dood des goddelozen?" enz.
„God kent geen hartelijker wens, dan dat elke verlorene, die naar de dood helt, op de weg des heils terugkere. En daarom wordt thans niet alleen het Evangelie in de wereld verkondigd, maar heeft God te allen tijde willen betuigen, hoe genegen Hij is tot barmhartigheid.. Hoe vriendelijk lokt Hij ons in het Evangelie met de belofte(!) van Zijn vergeving! En daarin bestaat de kennis van het heil, dat wij Zijn barmhartigheid aangrijpen, die ons in Christus aangeboden(!) wordt.. Maar slechts op één manier is er voor allen(!) redding mogelijk, n.l.. dat zij zich bekeren van hun wegen".
@Huisman. Zo langzamerhand lijkt het erop dat het jouw missie is geworden om te bewijzen dat een stoplicht maar 1 kleur kent. Rood. Iedereen die zegt dat een stoplicht meerdere kleuren heeft, nl. ook Groen en Oranje, wordt getrakteert op opnieuw een foto van een stoplicht met een brandend rood licht en wat beschuldigingen dat men de waarheid verdraaid.

Daarbij wordt dan de opmerking gemaakt:
Ik vond weer een mooie foto van een stoplicht, wat helemaal over ons onderwerp gaat. En weer blijkt, op deze foto, dat er enkel een rood licht op staat. Zie je wel!
Het wordt ietwat vermoeiend allemaal.
Dat komt omdat bij jou waarheden communicerende vaten zijn. In jouw denken gaat de nadruk leggen op verantwoordelijkheid van de mens altijd ten koste van Gods souvereiniteit. Dat is een gedachtespinsel waar onze Dordtse vaders,Calvijn, Boston en vele anderen niet vatbaar voor waren. Zij konden beide waarheden 100% nadruk geven. Dan kom je op 200% dat lijkt niet logisch maar het is wel Bijbels.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Oudvaders over het onvoorwaardelijk aanbod van genade

Bericht door Afgewezen »

Willem schreef:@Huisman. Zo langzamerhand lijkt het erop dat het jouw missie is geworden om te bewijzen dat een stoplicht maar 1 kleur kent. Rood. Iedereen die zegt dat een stoplicht meerdere kleuren heeft, nl. ook Groen en Oranje, wordt getrakteert op opnieuw een foto van een stoplicht met een brandend rood licht en wat beschuldigingen dat men de waarheid verdraaid.

Daarbij wordt dan de opmerking gemaakt:
Ik vond weer een mooie foto van een stoplicht, wat helemaal over ons onderwerp gaat. En weer blijkt, op deze foto, dat er enkel een rood licht op staat. Zie je wel!
Het wordt ietwat vermoeiend allemaal.
Hier ben ik het wel een beetje mee eens. ;)
Willem
Berichten: 1933
Lid geworden op: 12 jul 2010, 13:33

Re: Oudvaders over het onvoorwaardelijk aanbod van genade

Bericht door Willem »

huisman schreef:Dat komt omdat bij jou waarheden communicerende vaten zijn. In jouw denken gaat de nadruk leggen op verantwoordelijkheid van de mens altijd ten koste van Gods souvereiniteit. Dat is een gedachtespinsel waar onze Dordtse vaders,Calvijn, Boston en vele anderen niet vatbaar voor waren. Zij konden beide waarheden 100% nadruk geven. Dan kom je op 200% dat lijkt niet logisch maar het is wel Bijbels.
Het is fijn dat je er zo over denkt. Er is echter discrepantie in wat je zegt en wat je doet. Want, en dat is nu juist wat ik telkenmale aangeef, de geplaatste citaten die de nadruk leggen op de menselijke verantwoordelijkheid zijn talloos op deze site van jouw hand. De citaten die de nadruk leggen op Gods soevereiniteit zijn - van jouw hand - 0. (nul).
Indien men dan een poging doet om e.e.a in balans te brengen dan zijn waarheden "communicerende vaten" geworden.
Terwijl we het er toch over eens zijn dat de Heere veel belangrijker is dan de mens. Toch plaats je alleen maar citaten die gaan over de mens en zijn kant van het verhaal.
En idd, onze vaderen konden beide de nadruk geven. Want je zal toch niet ontkennen dat je op z'n minst wat eenzijdig bent in het plaatsen van citaten van Calvijn. Werd de nadruk ook op dit forum maar op beide gelegd.

Maar het is het laatste wat ik hierover zeg. Het lijkt me een stuk belangrijker om verder te gaan met het rationele gefilosofeer over de "vrije wil" wat @Memento als bewijsvoering aanstipte. En dit verder uit te gaan diepen. Naast de andere - nog - openstaande punten.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Oudvaders over het onvoorwaardelijk aanbod van genade

Bericht door Erasmiaan »

Ik las pas bij Philpot het volgende: Tegenwoordig wil men meer verscheidenheid in preken. Wat bedoelt men daarmee? Wat wil men voor nieuwe dingen horen. Wil men dat ik ga preken: wijd is de poort en breed is de weg die ten leven leidt? Er staat toch in de Bijbel (door Jezus gesproken): Gaat in door de enge poort; want wijd is de poort, en breed is de weg, die tot het verderf leidt, en velen zijn er, die door dezelve ingaan; Want de poort is eng, en de weg is nauw, die tot het leven leidt, en weinigen zijn er, die denzelven vinden.

Dat zette me wel aan het denken, en ik moest er ook nu weer aan denken na weer zo'n quote van huisman (om in de beeldspraak te blijven: ik zie van hem alleen maar plaatjes van rode stoplichten).
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17661
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Oudvaders over het onvoorwaardelijk aanbod van genade

Bericht door huisman »

Willem schreef:
huisman schreef:Dat komt omdat bij jou waarheden communicerende vaten zijn. In jouw denken gaat de nadruk leggen op verantwoordelijkheid van de mens altijd ten koste van Gods souvereiniteit. Dat is een gedachtespinsel waar onze Dordtse vaders,Calvijn, Boston en vele anderen niet vatbaar voor waren. Zij konden beide waarheden 100% nadruk geven. Dan kom je op 200% dat lijkt niet logisch maar het is wel Bijbels.
Het is fijn dat je er zo over denkt. Er is echter discrepantie in wat je zegt en wat je doet. Want, en dat is nu juist wat ik telkenmale aangeef, de geplaatste citaten die de nadruk leggen op de menselijke verantwoordelijkheid zijn talloos op deze site van jouw hand. De citaten die de nadruk leggen op Gods soevereiniteit zijn - van jouw hand - 0. (nul).
Indien men dan een poging doet om e.e.a in balans te brengen dan zijn waarheden "communicerende vaten" geworden.
Terwijl we het er toch over eens zijn dat de Heere veel belangrijker is dan de mens. Toch plaats je alleen maar citaten die gaan over de mens en zijn kant van het verhaal.
En idd, onze vaderen konden beide de nadruk geven. Want je zal toch niet ontkennen dat je op z'n minst wat eenzijdig bent in het plaatsen van citaten van Calvijn. Werd de nadruk ook op dit forum maar op beide gelegd.

Maar het is het laatste wat ik hierover zeg. Het lijkt me een stuk belangrijker om verder te gaan met het rationele gefilosofeer over de "vrije wil" wat @Memento als bewijsvoering aanstipte. En dit verder uit te gaan diepen. Naast de andere - nog - openstaande punten.
Ik geef toe dat ik in dit topic bewust eenzijdig ben (hoort ook bij de topictitel) Als het topic zou heten "Oudvaders over Gods souvereiniteit" ga ik heel andere citaten plaatsen. Toch blijf ik zeggen dat ik bij jou het evenwicht mis omdat jij nooit inhoudelijk op de citaten ingaat maar elke keer schrijft dat deze schrijver (b.v. Calvijn) nog meer gezegd heeft.
Dat is waar maar dit heeft hij ook gezegd en wat vind jij daar van?
Ik heb trouwens gisteren Rom 9 aangehaald wat zeer nadrukkelijk spreekt over Gods souvereiniteit.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17661
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Oudvaders over het onvoorwaardelijk aanbod van genade

Bericht door huisman »

Erasmiaan schreef:Ik las pas bij Philpot het volgende: Tegenwoordig wil men meer verscheidenheid in preken. Wat bedoelt men daarmee? Wat wil men voor nieuwe dingen horen. Wil men dat ik ga preken: wijd is de poort en breed is de weg die ten leven leidt? Er staat toch in de Bijbel (door Jezus gesproken): Gaat in door de enge poort; want wijd is de poort, en breed is de weg, die tot het verderf leidt, en velen zijn er, die door dezelve ingaan; Want de poort is eng, en de weg is nauw, die tot het leven leidt, en weinigen zijn er, die denzelven vinden.

Dat zette me wel aan het denken, en ik moest er ook nu weer aan denken na weer zo'n quote van huisman (om in de beeldspraak te blijven: ik zie van hem alleen maar plaatjes van rode stoplichten).
De quote was van Calvijn :hum en dat van die stoplichten moet je mij maar een keer uitleggen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Plaats reactie