Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10457
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [5]

Bericht door Orchidee »

De Kleine Kroniek Van Anna Magdalena Bach.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18756
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [5]

Bericht door helma »

van de week uitgelezen; indrukwekkend boek. Neonazi – Damaris Kofmehl

'Vroeg of laat word ik een belangrijke nazi, dacht hij. Ik word net als mijn papa en mijn opa een echte nazi!'

De Neonazi is gebaseerd op het levensverhaal van Nico M. Zijn grootvader, een nazi in hart en nieren, neemt de kleine Nico onder zijn hoede. Het leven van Nico staat volledig in het teken van zijn nazistische ideeën. Hij laat op jonge leeftijd een hakenkruis op zijn borst tatoeëren en slaat koelbloedig en zonder enig mededogen iedereen die hem niet aanstaat het ziekenhuis in.
Alles verandert wanneer Nico in aanraking komt met een paar christenen. Hun open en onbevangen houding verbaast hem. Hij leert op een andere manier naar Jezus kijken en komt tot geloof. Hoewel het verlaten van de groep neonazi's levensgevaarlijk is, besluit hij eruit te stappen. Door alle bedreigingen heen leert Nico wat een leven van liefde en vergeving inhoudt.
Een ingrijpend verhaal over de kracht van vergeving en vernieuwing in Christus.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door helma op 11 apr 2014, 13:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Floppy
Berichten: 1358
Lid geworden op: 13 nov 2013, 09:20
Locatie: Een gezegend landje aan zee

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [5]

Bericht door Floppy »

helma schreef:van de week uitgelezen; indrukwekkend boek. Neonazi – Damaris Kofmehl

'Vroeg of laat word ik een belangrijke nazi, dacht hij. Ik word net als mijn papa en mijn opa een echte nazi!'

De Neonazi is gebaseerd op het levensverhaal van Nico M. Zijn grootvader, een nazi in hart en nieren, neemt de kleine Nico onder zijn hoede. Het leven van Nico staat volledig in het teken van zijn nazistische ideeën. Hij laat op jonge leeftijd een hakenkruis op zijn borst tatoeëren en slaat koelbloedig en zonder enig mededogen iedereen die hem niet aanstaat het ziekenhuis in.
Alles verandert wanneer Nico in aanraking komt met een paar christenen. Hun open en onbevangen houding verbaast hem. Hij leert op een andere manier naar Jezus kijken en komt tot geloof. Hoewel het verlaten van de groep neonazi's levensgevaarlijk is, besluit hij eruit te stappen. Door alle bedreigingen heen leert Nico wat een leven van liefde en vergeving inhoudt.
Een ingrijpend verhaal over de kracht van vergeving en vernieuwing in Christus.
Afbeelding
Ah, dat was een boek om niet snel te vergeten idd. Gruwelijk heftig. En dan overdrijf ik deze keer niet eens.

Overigens, nadat ik het boek gelezen had, ben ik een aantal stukjes op het internet tegengekomen over dit boek die minder lovend zijn, en dan gaat het om twee dingen:
* Het boek eindigt met Nico die tot geloof gekomen is; maar hoe is zijn leven nu?
* Nico heeft zoveel misdaden gedaan, moet hij daar niet voor worden berecht?

Zie bijv. http://www.schneider-breitenbrunn.de/20 ... r-neonazi/

Die vragen vind ik wel reeel.
Gebruikersavatar
Floppy
Berichten: 1358
Lid geworden op: 13 nov 2013, 09:20
Locatie: Een gezegend landje aan zee

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [5]

Bericht door Floppy »

Opmerkelijk is ook dat het boek op Damaris Kofmehls website is verdwenen:
http://www.damariskofmehl.org/
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18756
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [5]

Bericht door helma »

Dan blijven er wel wat vragen over ja.
Al merk ik ook in de brieven van Paulus dat heidenen die tot geloof komen niet meteen 'verlost' zijn van hun heidense levenswandel. Dat kan een heel proces zijn. (je merkt in het leven van Nico ook wel die worsteling; dat het kwade hem nog erg 'nabij ligt')
Iemand die christen wordt is niet meteen een heilige. Wel geheiligd, maar niet heilig.

Overigens begreep ik uit het boek wel dat hij verschillende keren (langdurig) in de gevangenis heeft gezeten.


Op een gegeven moment krijgt hij een lagere straf dan verwacht doordat de 'aanklagers' hem ineens niet meer als schuldige aanwijzen. Dat is dan 'dankzij het gebed' van de gemeente waar hij inmiddels af en toe komt. Dat vond ik niet zo geloofwaardig.

Tegelijkertijd wil ik wel voorzichtig zijn; deze dingen heb ik ook gehoord in het verhaal van Joop Gottmers.
dennis
Berichten: 1667
Lid geworden op: 01 mar 2011, 14:09

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [5]

Bericht door dennis »

Bezig in:
'Dawkins god' door Alistair McGrath. (apologie)
'Misleiding' door Sjoerd Veenman. (christelijke politieroman)
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [5]

Bericht door Isala »

Net begonnen in :
Olie in haar lamp

Auteur:
M.H. Karels-Meeuse

In de afgelopen eeuwen leefden de meeste vrouwen op de achtergrond en als ze gehuwd waren in de schaduw van hun echtgenoot. Toch zijn er vrouwen geweest van wie de naam de eeuwen door is blijven doorklinken. Van 25 vrouwen uit de geschiedenis van de vroege christenen tot de twintigste eeuw vinden we in dit boek een levensschets. Vrouwen die bekend zijn geworden door hun tere godsvrucht en levenswandel. Om hen beter te leren kennen, is zoveel mogelijk gebruikgemaakt van hun eigen brieven, geschriften en uitspraken.
Hora est!
Gebruikersavatar
Floppy
Berichten: 1358
Lid geworden op: 13 nov 2013, 09:20
Locatie: Een gezegend landje aan zee

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [5]

Bericht door Floppy »

dennis schreef:Bezig in:
'Dawkins god' door Alistair McGrath. (apologie)
...
Dawkins God vond ik een opmerkelijk boek, omdat McGrath zelf vasthoudt aan de evolutie en toch vol overtuigd het Christelijk geloof verdedigt. Voor mij was dat een eye-opener, samen met het werk van C.S. Lewis overigens.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10457
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [5]

Bericht door Orchidee »

Uit het zielenleven.

G. Wisse
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
SecorDabar
Berichten: 1541
Lid geworden op: 14 okt 2011, 16:18

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [5]

Bericht door SecorDabar »

Het boekje "Alles uit genade"
In 1903 uitgegeven als 2e druk.
Van Ds. C.H. Spurgeon.

Wat mij opvalt in dit boekje is dat Ds. Spurgeon overal met nadruk spreekt dat het de Heilige Geest is, Die het geloof werkt.
Alles uit genade door de Heilige Geest, en niets uit ons.

Het boekje leest makkelijk door zijn eenvoudigheid.
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)


Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [5]

Bericht door Mara »

helma schreef:Dan blijven er wel wat vragen over ja.
Al merk ik ook in de brieven van Paulus dat heidenen die tot geloof komen niet meteen 'verlost' zijn van hun heidense levenswandel. Dat kan een heel proces zijn. (je merkt in het leven van Nico ook wel die worsteling; dat het kwade hem nog erg 'nabij ligt')
Iemand die christen wordt is niet meteen een heilige. Wel geheiligd, maar niet heilig.
Overigens begreep ik uit het boek wel dat hij verschillende keren (langdurig) in de gevangenis heeft gezeten.
Op een gegeven moment krijgt hij een lagere straf dan verwacht doordat de 'aanklagers' hem ineens niet meer als schuldige aanwijzen. Dat is dan 'dankzij het gebed' van de gemeente waar hij inmiddels af en toe komt. Dat vond ik niet zo geloofwaardig.

Tegelijkertijd wil ik wel voorzichtig zijn; deze dingen heb ik ook gehoord in het verhaal van Joop Gottmers.
Gereserveerd in de bieb, het moest van ver komen, en uitgelezen. Het is een heftig boek, bepaald niet voor softies.
Maar technisch viel het me tegen. En het gaat aan het einde als een nachtkaars uit.
De reacties van bepaalde mensen vond ik ook niet geloofwaardig.
Als refomeisje denk ik dan: waar is de doorleving van de schuld?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23902
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [5]

Bericht door refo »

Doorleving van schuld is iets typisch Nederlands.
In de boeken van Wurmbrand en over Chinese christenen is dat ook niet zo'n thema.
Die hadden en hebben wel wat anders aan hun hoofd, als christen.
Gebruikersavatar
Bona Fide
Berichten: 522
Lid geworden op: 11 feb 2013, 13:05

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [5]

Bericht door Bona Fide »

refo schreef:Doorleving van schuld is iets typisch Nederlands.
In de boeken van Wurmbrand en over Chinese christenen is dat ook niet zo'n thema.
Die hadden en hebben wel wat anders aan hun hoofd, als christen.
Heel de offerdienst in het OT sprak van schuld/schuldoffers (gelukkig ook van plaatsbekleding en vergeving!).
Lees de (boet)psalmen, bijv.
Psalm 32:5 : Mijn zonde maakte ik U bekend en mijn ongerechtigheid bedekte ik niet. Ik zeide: Ik zal belijdenis van mijn overtredingen doen voor den HEERE. En Gij vergaaft de ongerechtigheid mijner zonde.
Psalm 51.
Pslam 25:7 : Gedenk niet der zonden mijner jonkheid, noch mijner overtredingen, gedenk mijner naar Uw goedertierenheid, om Uwer goedheid wil, o HEERE.

Het is een wezenlijk (onder)deel van/na de bekering.

Maar nee, volgens refo is het iets typisch Nederlands...
Koop de waarheid en verkoop ze niet. (Spreuken 23 : 23a)
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23902
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [5]

Bericht door refo »

Bona Fide schreef:
refo schreef:Doorleving van schuld is iets typisch Nederlands.
In de boeken van Wurmbrand en over Chinese christenen is dat ook niet zo'n thema.
Die hadden en hebben wel wat anders aan hun hoofd, als christen.
Heel de offerdienst in het OT sprak van schuld/schuldoffers (gelukkig ook van plaatsbekleding en vergeving!).
Lees de (boet)psalmen, bijv.
Psalm 32:5 : Mijn zonde maakte ik U bekend en mijn ongerechtigheid bedekte ik niet. Ik zeide: Ik zal belijdenis van mijn overtredingen doen voor den HEERE. En Gij vergaaft de ongerechtigheid mijner zonde.
Psalm 51.
Pslam 25:7 : Gedenk niet der zonden mijner jonkheid, noch mijner overtredingen, gedenk mijner naar Uw goedertierenheid, om Uwer goedheid wil, o HEERE.

Het is een wezenlijk (onder)deel van/na de bekering.

Maar nee, volgens refo is het iets typisch Nederlands...
'Erkenning' is wat anders dan 'doorleving' op Nederlandse wijze.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17514
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [5]

Bericht door huisman »

Net opnieuw uitgekomen.

Afbeelding
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Plaats reactie