De kleine lettertjes van het Evangelie

GerefGemeente-lid
Berichten: 7050
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door GerefGemeente-lid »

Ditbenik schreef:Welke uitspraken? Je hebt 'm zelf niet gehoord. Dat blijkt ook wel uit deze vraag. Hoe wil je jouw uitspraken rijmen met genoemde zondagen uit de HC?
De zin: "Sommige reformatorische dominees prediken een levensgevaarlijke dwaling." is al genoeg om, als je die langs de meetlat van Zondag 43 en Zondag 49 legt, te constateren dat dit een uitspraak is die, als ik die twee weken geleden hier op het forum had geschreven, genoeg was geweest om me permanent te verbannen.

En dan laat ik de rest van de lezing, die ik niet direct, maar wel indirect heb gehoord, voor wat het is. Ik heb voorstanders en tegenstanders gehoord van deze lezing, dus de meningen die ik nu langs heb horen komen zijn aardig in evenwicht.
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Nasrani »

GerefGemeente-lid schreef:
Nasrani schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
Onbekende schreef:Nee, ik heb daar geen behoefte aan en heb ook geen behoefte om ds. Schultink te veroordelen.
Je kunt het niet enerzijds eens zijn met dr. Van den Brink (die ds. Schultink en vele anderen veroordeelt) en anderzijds zeggen dat je geen behoefte hebt om ds. Schultink te veroordelen.

Dat spreekt elkaar 100% tegen.
Mag ik je er op wijzen dat je zelf ds vd Brink veroordeeld op basis van wat je gelezen hebt en niet wat jezelf hebt gehoord.
En nogmaals ds vd Brink veroordeeld niet, hij wijst een (groot) probleem aan en benoemd dat.
Nee. Ik heb genoeg gelezen en gehoord van mensen die de lezing wel hebben beluisterd, dat ik een heel goed beeld heb van wat dr. Van den Brink allemaal gezegd heeft. En dat is helaas weinig verheffend, niet tot eer van de naaste en al helemaal niet tot eer van God en Zijn driemaal heilige Naam.

Ik veroordeel dr. Van den Brink niet. Ik wijs alleen op het feit dat hij hele kwalijke uitspraken heeft gedaan over het grootste gedeelte van de predikanten binnen de (O)GG(iN) en ook de HHK zelf, wat pertinent onjuist is. En dat is geen veroordeling, maar een waarneming op basis van de feiten. Het probleem wat hij schetst is, naar mijn mening, bovendien ongenuanceerd, volledig uit het verband getrokken, zeer overtrokken en erg overdreven. Zeker gelet op alle gevaren die vandaag de dag onze gezindte binnenwaaien, als ik denk aan het oppervlakkig aannemen van Jezus, de ontkenning van de noodzaak van zondekennis en ellendekennis en allerlei wind van leer waarin de mens aan het werk gezet wordt en Christus' zoen- en kruisverdienste niet meer als noodzakelijke kennis worden geacht om van God door God tot God geleerd en bekeerd te worden.

Bovendien heb ik de voorstanders van de lezing van dr. Van den Brink nog steeds niets horen zeggen over hoe zij zijn uitspraken vinden rijmen met Zondag 43 en Zondag 47 van de Heidelbergse Catechismus. Misschien kun jij daar iets zinnigs over zeggen?
Luister eerst die lezing maar. Je mening is beïnvloed door anderen. Want dan zou je weten dat ds vd Brink geen dominees op het oog heeft maar het behoud van jongeren die voor hem zitten. Dat hij juist Gods eer zoekt en dat hij daarin erg ver gaat. Dat hij geen kwalijke uitspraken heeft gedaan zoals wordt beweerd dat hij medebroeders heeft benoemd als gezanten van de duivel. Ik heb het al eerder genoemd, lees maar terug eerder in dit topic.
Wat voor zinnigs zou ik moeten zeggen over die genoemde zondagen? Waar doel je dan op?
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Valcke
Berichten: 7634
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Valcke »

De nodiging van zondaren door het Evangelie

O zondaar! Ziet hier dan voor u een deur der hoop geopend. Die zelfde
belofte, welke de schat is van een heilige, en welke in zich begrijpt God,
CHRISTUS, de Geest, de genade en de heerlijkheid, die zelfde belofte
wordt u ook voorgesteld in het Evangelie. Dat geschiedt door een
goedertieren God in CHRISTUS, opdat u die voor uw schat zou
aannemen, welke zijn: de onnaspeurlijke rijkdommen van CHRISTUS.
Het is waar, de belofte is niet uw eigen en bijzondere schat, vóórdat u door
de genade die als uw eigendom aanneemt. Maar u mag zijn, wie u ook
bent, u bent zo welkom, om hem als uw eigendom aan te nemen, als het
aanbod van het Evangelie, en het gebod van de God des hemels u maken
kunnen. Ik spreek zelfs tot u, o genadeloze, onchristelijke en tot nog toe
verharde, ongelovige zondaar! U hebt even zulk een goed recht, om te
mogen komen, en om de belofte, met CHRISTUS in haar, aan te nemen,
als ooit een gelovige had, een dag of een uur vóór hij geloofde. Het is
waar, niemand zal komen, tenzij de Heere hem trekke, door Zijn
krachtdadige genade, “Want het vaste fundament Gods staat, hebbende dit
zegel: de Heere kent degenen, die de Zijne zijn,” 2 Tim. 2:19, alsook die,
welke Hij voorgenomen heeft te trekken. Maar daar Hij door zulke
middelen trekken wil, te weten: door het aanbod des Evangelies, en door
de algemeen roeping tot zondaren, overal waar het Evangelie komt; en
omdat de Heere ons geboden heeft, het Evangelie te prediken “aan alle
creaturen,” Markus 16:15, opdat Hij uit hen trekken zou, die het Hem
behaagt, en om de anderen onverschoonlijk te laten liggen in hun
gewillige vijandschap, om alzo te tonen, hoe rechtvaardig Hij met hen
handelen zal in het oordeel; en eindelijk omdat Hij voorheeft, Zijn
barmhartigheid te verheerlijken aar de vaten der barmhartigheid, zo stelt
Hij zichzelf ook als eer barmhartig en belovend God aan u voor, en opent
voor u al Zijn schatten in Zijn vrije beloften. Deze “schat heeft God in
aarden vaten gelegd, opdat de uitnemendheid der kracht zij Godes en niet
uit ons,” 2 Kor. 4:7. Want, wat zijn wij, arme leraren anders, dan aarden
vaten, gezonden, om aan u allen de Goddelijke schatten des Evangelies
voor te stellen? Hetzij u dan de schatten aannemen wilt of niet, nochtans
zij het u bekend o zondaar!, dat er geen andere deur of grond der hoop
voor u is met betrekking tot het eeuwige leven en de zaligheid, dan deze
belofte des levens, in CHRISTUS JEZUS. Deze wordt door de barmhartigheid
Gods aan u voorgesteld als een schat om u voor eeuwig te
verrijken, door of in zulk een aarden vat als ik ben, die heden dit, in Gods
Naam, aan u voordraag.

O ellendig zondaar, die God verloren, en door het verlies van Hem, alles
goeds verbeurd hebt! Hier is een schat om daartoe te komen, in deze
belofte: Ik zal u tot een God zijn.

O verdwaald zondaar, die uw weg tot God verloren hebt, en die niet weet,
waar u Hem vinden zult! Er is een schat voor u in deze belofte: “Ik zal de
blinden leiden door de weg, dien zij niet geweten hebben,” Jer. 42:16, dat
is: door CHRISTUS, die zichzelf een weg genoemd heeft; zeggende: “Ik
ben de weg, enz. Joh. 14:6.

O ongelovig en onkundig zondaar, die deze weg niet zien kunt, noch
CHRISTUS kent, tenzij u een leidsman en bestierder hebt! Er is een schat
voor u in deze belofte, die CHRISTUS van Zijn geest gedaan heeft: “Ik
zal de trooster tot u zenden, enz. Die zal van mij getuigen,” Joh. 15:26,
“en die, gekomen zijnde, zal de wereld overtuigen, van zonde, van
gerechtigheid en, van oordeel,” enz. Job. 16:8. “Die zal Mij verheerlijken;
want Hij zal het uit het Mijn nemen, en het u verkondigen,” Joh. 16: 14.

O, schuldig zondaar, wiens zonden als scharlaken zijn, of van een zeer
hoge verf! Hier is een schat van vergevende genade aan u voorgesteld in
deze belofte; “Komt dan, en laat ons tesamen rechten, zegt de HEERE; al
waren uw zonden als scharlaken, zij zullen wit worden als sneeuw; al
waren zij rood als karmozijn, zij zullen worden als witte wol,” Jes. 1:18,
“Ik zal hun ongerechtigheid vergeven,” Jer. 31:31, en Ik ben het, die uw
overtredingen uitdelg,” Jes. 43:25.

O, vuil en walgelijk zondaar, wiens hart anders niet is, dan een kooi van
onreine duivelen, en wiens levenswijze anders niet is geweest, dan een
hoop of massa van onreine praktijken en betrachtingen! Hier is een schat
van reinigende genade; indien u dien niet verwerpt, zo mag u dien
aannemen in deze belofte: “Te dien dage zal er een fontein geopend zijn
voor het huis van DAVID, en voor de inwoners van Jeruzalem, tegen de
zonde en tegen de onreinheid,” Zach. 13:1; dat is, niet alleen tegen de
zonde en schuld, maar ook tegen onreinheid en besmetting. Die geopende
fontein is anders niet, dan de fontein van het bloed des Lams: “Het bloed
van JEZUS CHRISTUS dat ons van alle zonden reinigt,” Joh. 1:7.
? O, gruwelijk zondaar! Wiens zonden van zulk een aard en natuur zijn, dat
u mogelijk dekt, dat God u door dit aanbod van genade niet roept, omdat
er misschien sommige verborgen gruwelen bij u zijn, die u dekt dat bij
niemand in de wereld gevonden worden. Bij mij, zegt u mogelijk, is iets
vreselijks en iets monsterachtigs, door niemand dan door God en mijn
eigen geweten gekend; en dat iemand het haar te bergen zou doen rijzen,
wanneer hij het hoorde verhalen. Ja, als het bekend was, wat ik ben, dan
zou ik een schandvlek voor alle levenden, een smaad der mensen en een
spel der duivelen zijn. Mij dunkt, mijn naburen zouden mij óf dood
stenigen, óf levend doen verbranden, zo zij wisten, wat ik ben. Zelfs aan u,
o mens, zeg ik, is hier een schat van verwelkomende genade, aan u
voorgesteld in het aanbod en in de belofte des Evangelies! Want “die wil,
die neme het water des levens om niet,” Openb. 22:17, “en die tot Mij
komt, zal Ik geenszins uitwerpen,” Joh. 6:37, dat is: Ik zal hem, om
generlei oorzaak, uitwerpen; Ik zal hem niet uitwerpen om enige schuld,
dwaasheid of lastering, waaraan hij ooit schuldig geweest is. Indien u de
genade verwelkomt, welke u verwelkomt, dan zult u bevinden, op des
Heeren tijd, dat u zo vriendelijk verwelkomd zult worden, als ooit aan een
zondaar te beurt gevallen is, sedert de val van ADAM, of ooit aan enig
zondaar, welke reeds verheerlijkt is.

Nog eens, o overvloeiend zondaar! Ik meen u, wiens zonden menigvuldiger
in getal zijn, dan de grasscheutjes op het veld! Hier is een schat
van menigvuldige genade voor u, in deze belofte: “Bij de Heere is
goedertierenheid, en bij Hem is veel verlossing; en Hij zal Israël verlossen
van al zijn ongerechtigheden,” Ps. 130:7, 8. Zijn goedertierenheden zijn
menigvuldiger dan al de droppelen van de oceaan. Zij zijn als een wolk
van goedertierenhe id, uitbrekende in menigvuldige slagregens en
droppelen van goedertierenheden.

O hardnekkige zondaar, die niet kunt bewogen worden door de genade en
de goedertierenheid Gods, ge openbaard in het Evangelie! Er is een schat
van hartvermurwende genade in deze belofte aan u voorgesteld: “Ik zal
het stenen hart uit uw vlees wegnemen,” Ezech. 36:26; alsook, “Hoort
naar Mij, gij stijven van harte! gij, die verre van de gerechtigheid bent; Ik
breng Mijn gerechtigheid nabij; zij zal niet verre wezen, en Mijn heil zal
niet vertoeven,” Jes. 16:12, 13.

O hardnekkig zondaar! Wiens hart en natuur anders niet is, dan vervuld met
opstand en vijandschap tegen God en CHRISTUS: Er is een schat van
overwinnende genade, aan u voorgesteld in deze belofte: “Gij zijt
opgevaren in de hoogte; Gij hebt de gevangenis gevankelijk gevoerd, Gij
hebt gaven genomen, om uit te delen onder de mensenkinderen; ja, ook de
wederhorigen, om bij U te wonen, o! HEERE God!” Psalm 68:19. Hij
heeft de Geest ontvangen zonder mate, om wederhorigen, gelijk u en ik
van nature zijn, bij Hem te doen wonen. O, dat dan uw hart de belofte
omhelze, en Zijn Woord geloven moge!

O vervloekt zondaar! Vervloekt in de eersten ADAM, en die voor eeuwig
onder Gods vloek zijn zult, indien u sterft, zonder de belofte te omhelzen!
Hier is een schat van alle geestelijke en eeuwige zegeningen, in deze
belofte, aan u voorgesteld: “In Hem zullen al de volken der aarde
gezegend worden; zij zullen in Hem gezegend worden; alle Heidenen
zullen Hem welgelukzalig roemen,” Psalm 72:17. CHRISTUS staat aan de
deur van uw hart te kloppen; o, kan dat dan van uw hart, dat u Hem en
Zijn zegeningen zou buitensluiten? Of wilt u Hem opendoen, en met uw
hart amen daarop zeggen, zeggende: “Ja, kom Heere JEZUS! Gezegend is
Hij die daar komt in de naam des Heeren,” Matth. 21:9.

Bent u een machteloos zondaar, die bevindt, dat gij, hetgeen God u aanbiedt, niet kunt
aannemen? Hier is een schat van versterkende genade voorhanden, in deze belofte:
“Hij geeft de moeden kracht, en Hij vermenigvuldigt de sterkte dien, die gene krachten
heeft” Jes. 40:29. En “Uw volk zal zeer gewillig zijn op de dag Uwer heirkracht,”
enz. Psalm 110:3. Daar wordt kracht beloofd, en er zou, u aangaande, hulp in Israël
zijn, indien gij, onder het gevoel van uw eigen machteloosheid uitriept: 0 Heere!
Schenk mij kracht, om mij bekwaam te maken; de belofte op mij toe te passen. Want
het geloof wordt nooit geoefend onder een gevoel van kracht, maar onder een gevoel
van machteloosheid. Nooit redekavelt het geloof op deze wijze: ziet, nu heb ik kracht;
ziet, nu heb ik sterkte in mijzelf, daarom zal ik door de ontvangene genade, zo en zó
doen. O neen! zo spreekt het geloof nooit; maar het spreekt aldus: 0!, ik heb geen
kracht of sterkte in mijzelf. Ook heb ik die nooit gehad; daarom zal ik buiten mijzelf
gaan en zeggen: In de Heere heb ik gerechtigheid en sterkte; volgens de belofte: “Men
zal van mij zeggen, gewisselijk in de Heere zijn gerechtigheden en sterkte,” Jes.
45:24.

Bent u een onwetend en onbedreven zondaar, vrezende, dat u verkeerd mocht
handelen in het geloven en in het toepassen van de belofte? Er is een schat van
geleidende en onderwijzende genade, om die aan te grijpen, in deze belofte: “Zij
zullen allen van God geleerd zijn. Een iegelijk dan, die het van de Vader gehoord en
geleerd heeft, die komt tot Mij,” Joh. 6:45. CHRISTUS is de gehele somma en de
schat, welke aan u voorgesteld wordt in deze belofte: “Hij is de kracht Gods en de
wijsheid Gods,” 1 Kor. 1:24. “In Hem zijn al de schatten van wijsheid en van kennis
verborgen,” Col. 2:3. In de beloften worden aan u schatten van onderwijs ter hand
gesteld. Indien u Gods Woord der belofte tot uw verzekering daarvan aanneemt, dan
zullen zij (gelijk zij de uwen zijn in het aanbod, om u recht te geven ze aan te nemen)
ook de uwen zijn in de bezitting. Alle schatten, die u nodig hebt, om u te verrijken, (o,
arme zondaar!) zijn verborgen in het ve ld van de belofte des Evangelies. Ja, dat is
Gods schatkamer; en de deur is geopend opdat u daarin zou gaan, en daarvan nemen,
welke belofte u ook nodig hebben mag. Wanneer u daarin komt en haar aanneemt, dan
bent u zowel een kind der belofte, als de beste. Zeg dan niet: “ik ben een zondaar,
daarom moet ik wachten, totdat ik mij bekeer van de zonden, vóór ik mij verstouten
mag, om werkzaam te zijn met de belofte.” Gewis, indien u meent, dat u u bekeren
kunt van de zonden, vóór u tot CHRISTUS komt, opdat Hij u daarvan bekere: zo kent
u noch de kracht der zonde, noch het ambt van CHRISTUS, als een Zaligmaker van
de zonde. Wacht dan voor zulke verkeerde en onkundige uitleggingen van schriftuurteksten,
welke van de bekering tot de Heere spreken. Bijvoorbeeld, dien tekst Jes.
59:20: “En daar zal een Verlosser tot Sion komen, namelijk voor die, die zich bekeren
van de overtreding in Jakob, spreekt de HEERE.” Mijn vrienden! Ik moet bekennen,
dat ik zelf voorheen onder de dienstbaarheid ben gehouden geweest door zulke
schriftuurteksten, zolang ik ze verkeerd heb opgevat. Mogelijk kunnen sommigen van
u ook op gelijke wijze ze verkeerd verstaan en zeggen: “O, ik kan geen vrucht van
CHRISTUS trekken, vóórdat ik mij bekeer van mijn overtredingen, nochtans bevind ik,
dat ik mij even weinig recht bekeren kan van mijn zonden, als ik de zon aan het
firmament zich Westwaarts wendende, kan doen wederkeren naar het Oosten. Wat zal
ik dan in zulk een geval doen?” Waarlijk, mijn vrienden! Wanneer ik met dezulken
van één gevoelen ware, die de evangelische bekering, en het verlaten van de zonde
voor het geloof stellen, dan kon ik met mijn prediken, in dit geval, voor u tot geen
hulp of ondersteuning zijn. Maar ik weet, en ik geloof dat anders uit Gods Woord.
Alleen daarom zeg ik, dat u die tekst en dergelijken, in de zin des Evangelies moet
opvatten. “Wel,” zult u mogelijk zeggen, “wat is daarvan de evangelische zin?” Ik zal die niet
uitleggen naar mijn eigen begrip, want dan behoefde u zulks niet veel te achten. Ziet
liever de uitlegging die de apostel, of liever de Geest Gods daarvan geeft, Rom. 11:26:
“De Verlosser zal uit Sion komen, en zal de goddeloosheden afwenden van JAKOB;”
zodat de zin van de woorden bij de profeet: “De Verlosser zal tot Sion komen voor die
welke zich bekeren,” enz. deze is: “Hij zal hen komen bekeren, en de goddeloosheden
van hen afwenden?”

O zondaar! Hoe staat u nu deze uitlegging aan? Is hier dan niet een deur der hoop
voor u geopend? Kan de Heere JEZUS, uit kracht van Zijn ambt, en volgens Zijn belofte,
waartoe u geroepen wordt, om daarop te pleiten, u niet bekeren, zodat u zeggen mag:
“Bekeer mij Heerel zo zal ik bekeerd. zijn?” Het is Zijn verbond en Zijn belofte, dat
Hij zondaren bekeren zal; Rom. 11:27: “En dit is kun een verbond van Mij, als Ik hun
zonden zal wegnemen.”

Ik bid u dan om des Heeren wil, (o arme afkomeling van de ouden ADAM van
nature!) die zonder kracht bent om iets te kunnen verrichten: dek toch niet, het werk
uit CHRISTUS' hand te nemen, maar zoek liever Hem Zijn eigen werk in Zijn hand te
geven. Verwacht van Hem geen zaligheid, onder het begrip van een heilige, maar van
een zondaar, want Hij wil u op geen andere voorwaarde zalig maken, dan omdat u een
zondaar bent en Hij een Zaligmaker is. CHRISTUS in de belofte, komt tot u, als
zondaren aangemerkt Indien er geen zondaren waren, dan zou ook Christus, in Zijn
zaligmakende ambten, niet nodig zijn. Indien er geen blinde zondaren waren, dan zou
CHRISTUS, als Profeet, niet nodig zijn. Indien er geen schuldige zondaren waren, dan
zou CHRISTUS, als Priester, niet nodig wezen. Indien er geen gebonden en slaafse
zondaren waren, zijnde onder de slavernij des satans en hunner eigen lusten, dan zou
CHRISTUS, als Koning, niet nodig zijn. Als Verlosser heeft Hij niet een ambt, dan
zulk een, hetwelk betrekking heeft op zondaren. Ook zou Hij als Zaligmaker niet
kunnen verheerlijkt worden, ingeval er geen zondaren waren. Daarom zijn het
zondaren, als zondaren aangemerkt, en geen anderen dan zondaren, welke de personen
zijn, die God roept, om tot CHRISTUS te komen in de belofte. Ik weet ter wereld niet,
van welk gebruik CHRISTUS voor u zijn zou, indien u geen zonden hadt om
vergeven, geen lusten om overwonnen, geen plagen om genezen, geen hardheid des
harten om vermurwd of verzacht, en geen verbrijzelde, dode en dorre beenderen, om
geholpen en levend gemaakt te worden. Zo ook, wanneer u geen duivel hadt om
uitgeworpen te worden, geen ongeloof, ateïsterij, vijandschap, ongevoeligheid,
vleselijkheid en andere dergelijke plagen, om genezen te worden; indien er tot deze
einden voor zondaren geen gebruik was, dan zouden CHRISTUS, het Evangelie en de
belofte de onnodigste dingen zijn van de wereld. Daarom, o mijn geliefde medeschepselen!
Hij, die mij belast hoeft het Evangelie te prediken aan alle creaturen, en wel dit
Evangelie, dat JEZUS CHRISTUS in de wereld gekomen om zondaren zalig te
maken, heeft mij ook geboden u te waarschuwen, om van dien CHRISTUS niet af te
blijven, omdat u zondaren bent; maar juist omdat u zondaren bent, veeleer tot Hem te
komen. Hoe meer werk u van dien aard hebt voor CHRISTUS, hoe welkomer u bij
Hem zijn zult, en hoe meer heerlijkheid Hij ontvangen zal, in u zalig te maken. Hij
rekent het Zijn eer, om zondaren te zaligen. Van alle zonden, waaraan u ooit schuldig
geworden bent, is deze de grootste, dat u CHRISTUS de eer niet geven wilt, om u te
zaligen, volgens de belofte des Evangelies.

“Maar,” zult u mogelijk zeggen, “moet ik niet eerst zo en zo vernederd en overtuigd
zijn, vóór ik tot CHRISTUS kom, die mij in de belofte des Evangelies wordt aangeboden;
en vóór ik de belofte op mijzelf mag toepassen?” Ik zeg u, indien u maar
zover vernederd bent, dat u ziet, dat CHRISTUS van eenig gebruik voor u zou wezen,
en dat u door Hem geholpen zou kunnen worden wanneer u Hem hadt, dan bid ik u,
om des Heeren wil, blijft niet van CHRISTUS af, door te wachten naar enige andere
preparatie of voorbereiding. Want dan zal de wet daardoor zoveel vat op u krijgen, dat
ze niet zal toelaten, dat u de belofte ooit op u zult toepassen. De wet zal zeggen: “gij
moet eerst deze en gene hoedanigheid hebben vóór u tot CHRISTUS komen mag, en
de belofte op u toepassen.” Maar wanneer men die hoedanigheid dan al bekwam, dan
zou ze weder zeggen: “houdt af, want u bent een zondaar; gij moet volmaakt zijn,
vóór u komen mag,” en zo zou daar geen einde aan zijn. U zult nooit tot CHRISTUS
komen, indien u nergens anders, dan naar de stem der wet luistert, en naar de
wettische neiging en consciëntie, welke van nature binnen in u zijn. Maar de stem des
Evangelies is: “Die dorst heeft, kome, en die wil, neme” enz., Openb. 22:17. Hij zij
dan, wie hij ook zij, laat hem komen. Elke hoedanigheid, die u nodig hebt, wordt
gevonden in de schoot van de belofte. Komt dan zonder vrees voor vermetelheid, en
neemt om niet, alles wat u nodig Hebr. Het is waar, indien u tot CHRISTUS, of tot de
belofte komen wilt, met enige conditiën of hoedanigheden, en verbeelden, dat u aldus
doen moet, zo is dat vermetelheid maar geen geloof. Want dan onderneemt gij, met
God te handelen op de ouden conditionelen weg van het verbond der werken. Dus zult
u het zeker bederven, en niet voorspoedig zijn. Maar, indien u tot CHRISTUS komt,
die u in de belofte aangeboden wordt, ten einde u alles om niet zou mogen ontvangen,
om Gods eigen Naams wil, en om Zijns Zoons CHRISTUS wil dan mag u met
vrijmoedigheid komen, zonder vrees voor vermetelheid. De wet zegt: Geeft tot de
volmaaktheid toe, maar het Evangelie zegt: Neemt alles, want u hebt niets om te kunnen
geven. Aangezien dan God, door het Evangelie met u handelt, en niet door de wet,
zo is het vermetelheid, wanneer u wilt komen en wat toebrengen, daar God zegt: komt
en neemt. Het wettische hart, en een wettische handelwijze zouden het vermetelheid
noemen, dat u tot CHRISTUS kwam, en u de belofte toepaste, zonder dat u eerst enige
goede hoedanigheden had. Maar ik zeg u, in Gods naam, dat het niet alleen
onmogelijk is voor u, om te kunnen, maar dat het ook trotsheid en vermetelheid is,
vóór te geven enige goede hoedanigheden te willen medebrengen. Het is anders niet,
dan een trotse onderhandeling met God, en op grond van het oude verbond,
inzonderheid daar God met u komt handelen, als een belovend God op grond van de
vrije, absolute en conditionele belofte van het Nieuwe Verbond, waarvan CHRISTUS,
door Zijn dood, de voorwaarde vervuld heeft, tot Gods volkomen voldoening. Indien
ooit de tweede ADAM u vindt, het zal daar zijn, waar de eerste ADAM u gelaten
heeft. Dat is, gedompeld in een zeer zondigen, ellendigen, schuldigen en
verdoemelijken staat, en ontbloot van alle goede hoedanigheden, tenzij men de hel, de
vijandschap, de dood en de verwarring alzo noemen mag. Juist is het in deze
jammerlijke omstandigheden, waarin u geroepen wordt, om te komen en de belofte
des Evangelies te omhelzen tot uw volkomen zaligheid. Daarom is het ook, wanneer
de Geest des geloofs wordt uitgezonden, dat Hij de mens komen doet onder het begrip
van een verloren zondaar tot een Zaligmaker; als een arme en verlorene tot een Borg,
en als een vuil en onrein vat, ledig zijnde van alles goeds, tot een onmetelijken oceaan
van alle volheid, waar alle genade verkregen kan worden.

Ralph Erskine
Ouderling
Berichten: 385
Lid geworden op: 20 apr 2019, 22:57

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Ouderling »

Ik heb de lezing wel in z'n geheel geluisterd.
Laat ik voorop stellen dat de intenties van ds van de Brink ongetwijfeld goed zijn. Hij is bewogen met zijn luisteraars en hij laat dat ook merken. Wel is het een eenzijdige bewogenheid.
Die bewogenheid had ik graag terug gezien in een evenwichtige Bijbelse boodschap.
Als hij bij het begin van Gods Woord begonnen was dan had hij verteld dat we volmaakt geschapen zijn, maar diep gevallen. En dat ondanks deze diepe val waarin we van nature allen geen lust meer hebben in de kennis van God en Goddelijke zaken er toch nog een weg ter behoud is. Dat het dus een eeuwig wonder is dat dode zondaren die niet naar Hem vragen en Hem nooit zullen zoeken, toch nog opgeraapt worden van het vlakke des velds.
Dat diezelfde goede God Zijn Zoon geschonken heeft om zondaren zalig te maken. Wat is de uitverkiezing dan een wonder.
Dan had hij verteld van onze onwil. Dan had hij verteld van de Geest die dat ware geloof wil schenken. Om niet!
Dan had hij verteld van de opdracht om ons te bekeren. Dan had hij verteld van de opdracht om te geloven. Dan had hij verteld van het om eigen schuld verloren gaan. Dan had hij verteld dat de Heere er om gebeden wil zijn. Dan had hij verteld dat het nu nog de wel aangename tijd is. Dan had hij verteld dat het de Geest is die dit alles werkt en daarmee door gaat zolang de zon en maan schijnt.
DDD
Berichten: 29184
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door DDD »

Dat zijn allemaal dingen die bij het publiek waarschijnlijk al bekend zijn. Ze voegen niets toe aan het gesprek.

De lezing gaat over de welgemeendheid van het evangelie. Niet overal die andere dingen.
Onbekende
Berichten: 325
Lid geworden op: 27 sep 2021, 20:19

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Onbekende »

GerefGemeente-lid schreef:
Onbekende schreef:Nee, ik heb daar geen behoefte aan en heb ook geen behoefte om ds. Schultink te veroordelen.
Je kunt het niet enerzijds eens zijn met dr. Van den Brink (die ds. Schultink en vele anderen veroordeelt) en anderzijds zeggen dat je geen behoefte hebt om ds. Schultink te veroordelen.

Dat spreekt elkaar 100% tegen.
Niet mee eens. Ik ken de prediking van ds. Schultink niet, en wil hem niet veroordelen op wat anderen zeggen. Als ik nu de bewuste preek zou gaan luisteren, zou ik vooringenomen zijn en dat is geen vruchtbare luisterhouding.

Ik voel mij überhaupt niet geroepen om anderen te veroordelen. Dat komt mij niet toe.
De strijdende kerk op aarde strijdt vooral onderling.
GerefGemeente-lid
Berichten: 7050
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door GerefGemeente-lid »

Nasrani schreef:Luister eerst die lezing maar. Je mening is beïnvloed door anderen. Want dan zou je weten dat ds vd Brink geen dominees op het oog heeft maar het behoud van jongeren die voor hem zitten. Dat hij juist Gods eer zoekt en dat hij daarin erg ver gaat. Dat hij geen kwalijke uitspraken heeft gedaan zoals wordt beweerd dat hij medebroeders heeft benoemd als gezanten van de duivel. Ik heb het al eerder genoemd, lees maar terug eerder in dit topic.
Wat voor zinnigs zou ik moeten zeggen over die genoemde zondagen? Waar doel je dan op?
Ik had net een hele reactie getypt, maar die is opeens weg.

Het punt is: die ene zin die ik hierboven aanhaal in de reactie richting @Ditbenik heeft mijns inziens al genoeg in zich wat indruist tegen de genoemde zondagen.

Als je de jeugd jaloers wil maken ga je niet ongefundeerd allerlei andere knechten van God eens flink de maat nemen, maar wijs je op het behoud en op de rijkdom die in Christus te vinden is. Dáármee maak je de jongelui jaloers. En gelukkig weet ik dat die voorbeelden er ook zijn.

Dit is tot oneer van Gods ware geroepen knechten en bovenal tot oneer van Zijn Naam. En dat vind ik het allerergste. Ik hoop dat dr. Van den Brink dat ook beseffen zal.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Ditbenik »

GerefGemeente-lid schreef:
Ditbenik schreef:Welke uitspraken? Je hebt 'm zelf niet gehoord. Dat blijkt ook wel uit deze vraag. Hoe wil je jouw uitspraken rijmen met genoemde zondagen uit de HC?
De zin: "Sommige reformatorische dominees prediken een levensgevaarlijke dwaling." is al genoeg om, als je die langs de meetlat van Zondag 43 en Zondag 49 legt, te constateren dat dit een uitspraak is die, als ik die twee weken geleden hier op het forum had geschreven, genoeg was geweest om me permanent te verbannen.

En dan laat ik de rest van de lezing, die ik niet direct, maar wel indirect heb gehoord, voor wat het is. Ik heb voorstanders en tegenstanders gehoord van deze lezing, dus de meningen die ik nu langs heb horen komen zijn aardig in evenwicht.
Jij bent ook geen predikant dus die vergelijking met jij op het forum zegt doet er niet toe. De taak van een predikant is juist wel om dwaalleer aan de orde te stellen. En om over een lezing die je niet gehoord hebt maar alleen hebt van horen zeggen, iets zinnigs te zeggen lijkt me onmogeiljk.
Geytenbeekje
Berichten: 8349
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Geytenbeekje »

DDD schreef:Dat zijn allemaal dingen die bij het publiek waarschijnlijk al bekend zijn. Ze voegen niets toe aan het gesprek.

De lezing gaat over de welgemeendheid van het evangelie. Niet overal die andere dingen.
Dat zou ook bekend moeten zijn toch? Mij lijkt juist goed als dat ook te sprake komt, zodat je een breder geheel geeft.
Zondags in de kerk horen we ook wat de Bijbel zegt en horen we dingen die wel al 10000x gehoord hebben.
CvD
Berichten: 209
Lid geworden op: 26 jul 2022, 11:02

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door CvD »

Ouderling schreef:Ik heb de lezing wel in z'n geheel geluisterd.
Laat ik voorop stellen dat de intenties van ds van de Brink ongetwijfeld goed zijn. Hij is bewogen met zijn luisteraars en hij laat dat ook merken. Wel is het een eenzijdige bewogenheid.
Die bewogenheid had ik graag terug gezien in een evenwichtige Bijbelse boodschap.
Als hij bij het begin van Gods Woord begonnen was dan had hij verteld dat we volmaakt geschapen zijn, maar diep gevallen. En dat ondanks deze diepe val waarin we van nature allen geen lust meer hebben in de kennis van God en Goddelijke zaken er toch nog een weg ter behoud is. Dat het dus een eeuwig wonder is dat dode zondaren die niet naar Hem vragen en Hem nooit zullen zoeken, toch nog opgeraapt worden van het vlakke des velds.
Dat diezelfde goede God Zijn Zoon geschonken heeft om zondaren zalig te maken. Wat is de uitverkiezing dan een wonder.
Dan had hij verteld van onze onwil. Dan had hij verteld van de Geest die dat ware geloof wil schenken. Om niet!
Dan had hij verteld van de opdracht om ons te bekeren. Dan had hij verteld van de opdracht om te geloven. Dan had hij verteld van het om eigen schuld verloren gaan. Dan had hij verteld dat de Heere er om gebeden wil zijn. Dan had hij verteld dat het nu nog de wel aangename tijd is. Dan had hij verteld dat het de Geest is die dit alles werkt en daarmee door gaat zolang de zon en maan schijnt.
Duidelijk een eenvoudig hartelijk bedankt.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10717
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Ad Anker »

Ditbenik schreef:En om over een lezing die je niet gehoord hebt maar alleen hebt van horen zeggen, iets zinnigs te zeggen lijkt me onmogeiljk.
Er zijn er hier meer, waaronder DDD, die toch menen dat ze wel iets zinnigs toevoegen. Hoe zie jij dat?
CvD
Berichten: 209
Lid geworden op: 26 jul 2022, 11:02

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door CvD »

Ouderling schreef:Ik heb de lezing wel in z'n geheel geluisterd.
Laat ik voorop stellen dat de intenties van ds van de Brink ongetwijfeld goed zijn. Hij is bewogen met zijn luisteraars en hij laat dat ook merken. Wel is het een eenzijdige bewogenheid.
Die bewogenheid had ik graag terug gezien in een evenwichtige Bijbelse boodschap.
Als hij bij het begin van Gods Woord begonnen was dan had hij verteld dat we volmaakt geschapen zijn, maar diep gevallen. En dat ondanks deze diepe val waarin we van nature allen geen lust meer hebben in de kennis van God en Goddelijke zaken er toch nog een weg ter behoud is. Dat het dus een eeuwig wonder is dat dode zondaren die niet naar Hem vragen en Hem nooit zullen zoeken, toch nog opgeraapt worden van het vlakke des velds.
Dat diezelfde goede God Zijn Zoon geschonken heeft om zondaren zalig te maken. Wat is de uitverkiezing dan een wonder.
Dan had hij verteld van onze onwil. Dan had hij verteld van de Geest die dat ware geloof wil schenken. Om niet!
Dan had hij verteld van de opdracht om ons te bekeren. Dan had hij verteld van de opdracht om te geloven. Dan had hij verteld van het om eigen schuld verloren gaan. Dan had hij verteld dat de Heere er om gebeden wil zijn. Dan had hij verteld dat het nu nog de wel aangename tijd is. Dan had hij verteld dat het de Geest is die dit alles werkt en daarmee door gaat zolang de zon en maan schijnt.
Volkomen met u eens.
Zeeuw
Berichten: 11890
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Zeeuw »

Geytenbeekje schreef:
DDD schreef:Dat zijn allemaal dingen die bij het publiek waarschijnlijk al bekend zijn. Ze voegen niets toe aan het gesprek.

De lezing gaat over de welgemeendheid van het evangelie. Niet overal die andere dingen.
Dat zou ook bekend moeten zijn toch? Mij lijkt juist goed als dat ook te sprake komt, zodat je een breder geheel geeft.
Zondags in de kerk horen we ook wat de Bijbel zegt en horen we dingen die wel al 10000x gehoord hebben.
Gelukkig hoor ik zowel nieuwe zaken als zaken die ik al veel gehoord heb. Morgenmiddag worden bij ons een aantal artikelen uit hoofdstuk 5 van de DL behandeld, met:

Thema: Wie volharden zal tot het einde, die zalzalig worden
1. God houdt de Zijnen vast
2. Maakt dat niet hoogmoedig of zorgeloos?
3. Hoe doe je dat: volharden?

Fijn om naar toe te mogen leven.
Onbekende
Berichten: 325
Lid geworden op: 27 sep 2021, 20:19

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Onbekende »

GerefGemeente-lid schreef:
Nasrani schreef:Luister eerst die lezing maar. Je mening is beïnvloed door anderen. Want dan zou je weten dat ds vd Brink geen dominees op het oog heeft maar het behoud van jongeren die voor hem zitten. Dat hij juist Gods eer zoekt en dat hij daarin erg ver gaat. Dat hij geen kwalijke uitspraken heeft gedaan zoals wordt beweerd dat hij medebroeders heeft benoemd als gezanten van de duivel. Ik heb het al eerder genoemd, lees maar terug eerder in dit topic.
Wat voor zinnigs zou ik moeten zeggen over die genoemde zondagen? Waar doel je dan op?
Ik had net een hele reactie getypt, maar die is opeens weg.

Het punt is: die ene zin die ik hierboven aanhaal in de reactie richting @Ditbenik heeft mijns inziens al genoeg in zich wat indruist tegen de genoemde zondagen.

Als je de jeugd jaloers wil maken ga je niet ongefundeerd allerlei andere knechten van God eens flink de maat nemen, maar wijs je op het behoud en op de rijkdom die in Christus te vinden is. Dáármee maak je de jongelui jaloers. En gelukkig weet ik dat die voorbeelden er ook zijn.

Dit is tot oneer van Gods ware geroepen knechten en bovenal tot oneer van Zijn Naam. En dat vind ik het allerergste. Ik hoop dat dr. Van den Brink dat ook beseffen zal.
Het gaat niet om de eer van Gods ware geroepen knechten. Het gaat erom dat Gods ware geroepen knechten ook Gods ware boodschap brengen, namelijk het onvoorwaardelijke Evangelie. Dat is tot eer van Zijn Naam.
De strijdende kerk op aarde strijdt vooral onderling.
GGotK
Berichten: 2215
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door GGotK »

DDD heeft uiteindelijk het artikel toch wel gelezen en het kwam precies overeen met wat hij hier (ongelezen) erover had geschreven. Sommige mensen zijn nu eenmaal met bijzondere gaven getalenteerd, dat moeten we respecteren.
Gesloten