Organisten in de eredienst,en de muziek die zij mogen spelen

Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16777
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Organisten in de eredienst,en de muziek die zij mogen sp

Bericht door Hendrikus »

refo schreef:Ik dacht dat 'ritmisch' zingen zich beperkte tot hele en halve noten? Wat doen die kwartnoten daar dan?
Afbeelding
Hoe wil je die zwarte dingen anders noemen?

[Let op de afwezigheid van rusten na regel 1 en 3]
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23922
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Organisten in de eredienst,en de muziek die zij mogen sp

Bericht door refo »

Ik bedoel maar: er zijn bij ritmisch zingen dus 3 mogelijkheden, waar ik dacht dat er 'maar' 2 waren. Hele, halven en kwarten.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 4030
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Organisten in de eredienst,en de muziek die zij mogen sp

Bericht door Terri »

refo schreef:Ik bedoel maar: er zijn bij ritmisch zingen dus 3 mogelijkheden, waar ik dacht dat er 'maar' 2 waren. Hele, halven en kwarten.
we zingen(ritmisch) 2 tellen-1 tel.
De noten heten halve noten= 2 tellen
Kwart noten= 1 tel.
Hele noten= 4 tellen(wordt soms door de organist gebruikt bij niet-ritmisch zingen aan het begin van een regel, als de gemeente "nog niet zo ver is" ;) ) Het z.g. "trekken"
Volgens mij lopen 2 verschillende begrippen door elkaar, maar misschien heb ik het ook fout?
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16777
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Organisten in de eredienst,en de muziek die zij mogen sp

Bericht door Hendrikus »

refo schreef:Ik bedoel maar: er zijn bij ritmisch zingen dus 3 mogelijkheden, waar ik dacht dat er 'maar' 2 waren. Hele, halven en kwarten.
Refo weet best dat "hele en halve noten" een uitdrukking is die in de volksmond wordt gebezigd voor ritmisch zingen, terwijl in de boekjes gewoon halve noten en kwartnoten staan, plus een brevis als slotnoot.
Oorspronkelijk zag dat er zo uit:

Afbeelding
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Upquark
Berichten: 474
Lid geworden op: 05 aug 2002, 18:46
Locatie: Apeldoorn

Re: Organisten in de eredienst,en de muziek die zij mogen sp

Bericht door Upquark »

Jij hebt er blijkbaar verstand van Hendrikus; is er ook nog een speciale naam voor de 'lange noten' in b.v. psalm 6 en 138?
www.psalmenzingen.nl: 150 psalmen in de berijming-1773.
TSD
Berichten: 2167
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Organisten in de eredienst,en de muziek die zij mogen sp

Bericht door TSD »

Hendrikus schreef:
TSD schreef:Overigens is het moduleren niet het veranderen van toonsoort, zoals hier wordt gesuggereerd. Er wordt alleen van toonhoogte veranderd. De toonsoort (bijv. Jonisch of Majeur) blijft hetzelfde. In die zin in moduleren niet zo moeilijk als je een beetje kan harmoniseren.
Moduleren is wel degelijk het veranderen van toonsoort. Van de toonsoort D-groot (Jonisch, whatever) ga je naar de toonsoort Es-groot.
Je verandert niet van toongeslacht, nee. Maar wel van toonsoort.
http://www.woorden.org/woord/moduleren

En aangezien dat in de psalmmelodieën niet voorkomt, moet je het daar ook niet doen. Zoals gezegd, het is een trucje uit de amusementsmuziek. Laten ze het in dat genre maar lekker toepassen, het hoort bij die stijl. Het is het manipuleren van "emoties" (ik zet het maar even tussen hele grote aanhalingstekens, want is "beter zingen" hetzelfde als "harder schreeuwen" of als "meer emotie"???). Het past totaal niet bij het type melodieën dat de muzikale mannen van Calvijn ons hebben nagelaten. Een béétje stijlbesef mogen we toch wel hebben in de kerk.
Dank voor de opscherping. Ik bedoelde uiteraard 'toongeslacht' i.p.v. toonsoort (ik gebruikte de verkeerde benaming). Ik ben altijd geleerd:
Toongeslacht + Toonhoogte = Toonsoort.

Dus wanneer je alleen de toonhoogte veranderd, zou je kunnen stellen (althans, dat doe ik :) ) dat je niet van toonsoort veranderd, of hooguit deels, maar alleen van toonhoogte. Ik snap de redenatie dat D-Groot een andere toonsoort is dan Es-Groot, in die zin verander je ja.

Maar het alleen veranderen van toonhoogte is zo heel moeilijk nog niet, ik ben maar een simpele amateur en kan lang niet in alle kerktoonsoorten spelen (kwestie van oefenen, dat weet ik) maar veranderen van toonhoogte valt nog wel mee.

@EJVL en anderen: de links naar Youtube verwijzen alleen naar moduleren tussen de regels. Ik had het over moduleren binnen de regel (ja ik weet het, klinkt bizar :langue ). Ik heb ook even zitten 'youtuben' maar kan niet zo snel een voorbeeld vinden.

Ik begrijp dat sommigen hier een vreselijke aversie hebben tegen moduleren en er allerlei plakkaten op willen plakken van 'sensatiemuziek', 'schreeuwen ipv beter zingen' enz. Alsof moduleren niet gewoon 'dienend' kan zijn en stichtelijk. Maar ja, je moet iets om je standpunt duidelijk te maken he....
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16777
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Organisten in de eredienst,en de muziek die zij mogen sp

Bericht door Hendrikus »

Upquark schreef:Jij hebt er blijkbaar verstand van Hendrikus; is er ook nog een speciale naam voor de 'lange noten' in b.v. psalm 6 en 138?
Je bedoelt één lettergreep die is uitgesmeerd over meerdere noten? Dat heet een melisma.
De bekendste is wel die in het kerstlied Gloooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooria in excelsis Deo ;)
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16777
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Organisten in de eredienst,en de muziek die zij mogen sp

Bericht door Hendrikus »

TSD schreef:Ik begrijp dat sommigen hier een vreselijke aversie hebben tegen moduleren en er allerlei plakkaten op willen plakken van 'sensatiemuziek', 'schreeuwen ipv beter zingen' enz. Alsof moduleren niet gewoon 'dienend' kan zijn en stichtelijk. Maar ja, je moet iets om je standpunt duidelijk te maken he....
Aha, dat moet dan ook even met Caprice worden gecommuniceerd, misschien is er wel een klavarskribocursus voor: stichtelijk moduleren voor beginners :huhu
~~Soli Deo Gloria~~
TSD
Berichten: 2167
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Organisten in de eredienst,en de muziek die zij mogen sp

Bericht door TSD »

Hendrikus schreef:
TSD schreef:Ik begrijp dat sommigen hier een vreselijke aversie hebben tegen moduleren en er allerlei plakkaten op willen plakken van 'sensatiemuziek', 'schreeuwen ipv beter zingen' enz. Alsof moduleren niet gewoon 'dienend' kan zijn en stichtelijk. Maar ja, je moet iets om je standpunt duidelijk te maken he....
Aha, dat moet dan ook even met Caprice worden gecommuniceerd, misschien is er wel een klavarskribocursus voor: stichtelijk moduleren voor beginners :huhu
Ik begrijp dat je graag het verband tussen het 1 en het ander wil zien en laten blijken. :OO3
Ik begrijp dat je graag nóg eens wil laten zien hoe belachelijk het is wanneer je niets kwaads zit in af en toe moduleren.

Nuance past hier niet, toch? ;)
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16777
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Organisten in de eredienst,en de muziek die zij mogen sp

Bericht door Hendrikus »

TSD schreef: Ik begrijp dat je graag het verband tussen het 1 en het ander wil zien en laten blijken. :OO3
Ik begrijp dat je graag nóg eens wil laten zien hoe belachelijk het is wanneer je niets kwaads zit in af en toe moduleren.

Nuance past hier niet, toch? ;)
Zal ik je eens iets verklappen?
Niet verder vertellen hoor.
Weet je wat ik gistermorgen gedaan heb?

Je gelooft 't niet...

En nee, geen halfie of zo, meteen van D naar F.

Zo, nou jij weer.

(maar 't was wel tussen 32: 1 en 6)

:wiz
~~Soli Deo Gloria~~
TSD
Berichten: 2167
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Organisten in de eredienst,en de muziek die zij mogen sp

Bericht door TSD »

Hendrikus schreef:
TSD schreef: Ik begrijp dat je graag het verband tussen het 1 en het ander wil zien en laten blijken. :OO3
Ik begrijp dat je graag nóg eens wil laten zien hoe belachelijk het is wanneer je niets kwaads zit in af en toe moduleren.

Nuance past hier niet, toch? ;)
Zal ik je eens iets verklappen?
Niet verder vertellen hoor.
Weet je wat ik gistermorgen gedaan heb?

Je gelooft 't niet...

En nee, geen halfie of zo, meteen van D naar F.

Zo, nou jij weer.

(maar 't was wel tussen 32: 1 en 6)

:wiz
:super

Het was niet mijn bedoeling om een schaakspel uit te lokken hoor :oO

Al ben ik blij met die nuance :mosc
Marieke
Berichten: 1317
Lid geworden op: 29 nov 2010, 22:47

Re: Organisten in de eredienst,en de muziek die zij mogen sp

Bericht door Marieke »

Hendrikus schreef:
TSD schreef: Ik begrijp dat je graag het verband tussen het 1 en het ander wil zien en laten blijken. :OO3
Ik begrijp dat je graag nóg eens wil laten zien hoe belachelijk het is wanneer je niets kwaads zit in af en toe moduleren.

Nuance past hier niet, toch? ;)
Zal ik je eens iets verklappen?
Niet verder vertellen hoor.
Weet je wat ik gistermorgen gedaan heb?

Je gelooft 't niet...

En nee, geen halfie of zo, meteen van D naar F.

Zo, nou jij weer.

(maar 't was wel tussen 32: 1 en 6)

:wiz
Mooi! Dat kan ook goed bij ps. 68 (vers 17)
wim
Berichten: 3776
Lid geworden op: 30 okt 2002, 11:40

Re: Organisten in de eredienst,en de muziek die zij mogen sp

Bericht door wim »

Hendrikus schreef:Zal ik je eens iets verklappen?
Niet verder vertellen hoor.
Weet je wat ik gistermorgen gedaan heb?
Je gelooft 't niet...

En nee, geen halfie of zo, meteen van D naar F.
Zo, nou jij weer.

(maar 't was wel tussen 32: 1 en 6)
:wiz
Omdat het, vanwege het halve vers, niet nodig is om zo laag te beginnen, neem ik aan?
ejvl
Berichten: 5770
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Organisten in de eredienst,en de muziek die zij mogen sp

Bericht door ejvl »

Hendrikus schreef: Zal ik je eens iets verklappen?
Niet verder vertellen hoor.
Weet je wat ik gistermorgen gedaan heb?

Je gelooft 't niet...

En nee, geen halfie of zo, meteen van D naar F.
Zo, nou jij weer.

(maar 't was wel tussen 32: 1 en 6)
:wiz
Ik doe dat ook wel eens, maar dan in G, ook bij psalm 68:17 bijvoorbeeld, of psalm 116 in D.
Maar dan wel op een orgel met toonhoogte 415 Hz, bij 440 word het zo''n geschreeuw...

Wat doe jij bij bijvoorbeeld psalm 56, deze staat standaard geschreven in G en de hoogste toon is de hoge E wat eigenlijk te hoog is voor de gemeente, speel je hem dan in F of gewoon in G?
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16777
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Organisten in de eredienst,en de muziek die zij mogen sp

Bericht door Hendrikus »

ejvl schreef: Ik doe dat ook wel eens, maar dan in G, ook bij psalm 68:17 bijvoorbeeld, of psalm 116 in D.
Maar dan wel op een orgel met toonhoogte 415 Hz, bij 440 word het zo''n geschreeuw...

Wat doe jij bij bijvoorbeeld psalm 56, deze staat standaard geschreven in G en de hoogste toon is de hoge E wat eigenlijk te hoog is voor de gemeente, speel je hem dan in F of gewoon in G?
Ik speel vrij veel psalmen lager dan het psalmboekje aangeeft. 56 in F, 33 in c, 103 in G. Ook psalmen als 106 en 113, die hoog inzetten, speel ik meestal een toon lager, zeker op zondagmorgen als iedereen de stembanden nog vast heeft zitten.

Orgels met een toonhoogte 415 zijn er niet zoveel in onze richting. OGGiN te K?
~~Soli Deo Gloria~~
Plaats reactie