Zeker. Het is mijn gewoonte om tijdens vakanties de dichtstbijzijnde plaatselijke gemeente te bezoeken. Bij aankomst zoek ik ook altijd actief naar de begintijd van de dienst. Afgelopen zondagmorgen zat ik bijvoorbeeld om 06:00 in de kerk. Meestal bevind ik me in zuidelijk Europa, dus dan betreft het vrijwel altijd een mis.GerefGemeente-lid schreef: ↑31 jul 2024, 23:39 Als het nu geen mis was geweest, maar een kerkdienst in Oud Gereformeerde stijl en theologie, was je dan ook gegaan?
Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024
Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024
Die staat niet aan de basis van jouw religie. Paulus wel.
-
-
Dat vind ik dan niet zo vrij van je, geeneens een PKN'er Als er niets qua leer/vorm zou uitmaken zou je gewoon iedereen moeten kunnen uitnodigen en aan de predikant/kandidaat vrij laten wat ze willen zingen en welke vertaling ze willen lezen. In de praktijk zie je overigens dit niet gebeuren zelf niet in brede dorpskerken die ook hadden kunnen aangeven HHK-predikanten uit te willen nodigen vanwege hun NHK-verleden.Ambtenaar schreef: ↑31 jul 2024, 23:44Nee, een predikant heeft een bepaalde opleiding van zeker niveau nodig. Ik accepteer in die zin enkel predikanten van CGK en HHK als predikanten met een gezaghebbende mening.Geytenbeekje schreef: ↑31 jul 2024, 23:37
Ik denk er wat anders over maar goed. Hoe zie jij dan de ideale kerk voor je? Zou wat jou betreft iedere dominee ( die de Bijbel als Waarheid houdt) uitgenodigd kunnen worden?
Je moet consensus bereiken als gemeente, maar bij voorbaat zou ik qua vertaling niets uitsluiten en over psalmberijming of gezang bundel het gesprek aangaan. En natuurlijk zijn er dan altijd mensen die teleurgesteld zijn en afscheid nemen.Zou iedereen dan zijn eigen vertaling mee mogen/kunnen nemen? Zou iedere gezang gezongen mogen worden of ook diensten zijn met 4 korte psalmversjes, hoe zie jij dat voor je?
Nee. Ik zie geen reden om dat aan te nemen.GerefGemeente-lid schreef: ↑31 jul 2024, 23:51 Maar als Amos geroepen werd, zou God dat nu dan niet op dezelfde manier kunnen doen?
-
Noem eens 3 argumenten dan?Ambtenaar schreef: ↑31 jul 2024, 23:53Nee. Ik zie geen reden om dat aan te nemen.GerefGemeente-lid schreef: ↑31 jul 2024, 23:51 Maar als Amos geroepen werd, zou God dat nu dan niet op dezelfde manier kunnen doen?
Ik ben ruimdenkend op tal van gebieden. Maar om gezaghebbend te kunnen (s)preken heb je wel een bepaalde opleiding nodig. En predikanten van de CGK en HHK hebben die. Ik heb geen enkele moeite om een dienst bij te wonen die geleid wordt door een HHK of CGK predikant, ook al is de betreffende predikant veel conservatiever of bevindelijker dan ik ben.Geytenbeekje schreef: ↑31 jul 2024, 23:52 Dat vind ik dan niet zo vrij van je, geeneens een PKN'er Als er niets qua leer/vorm zou uitmaken zou je gewoon iedereen moeten kunnen uitnodigen en aan de predikant/kandidaat vrij laten wat ze willen zingen en welke vertaling ze willen lezen. In de praktijk zie je overigens dit niet gebeuren zelf niet in brede dorpskerken die ook hadden kunnen aangeven HHK-predikanten uit te willen nodigen vanwege hun NHK-verleden.
In het hypothetische geval dat de kerkenraad zou besluiten om bijv. Ds. Roos van de GGiN uit te nodigen, dan zou ik niet gaan. De man voldoet in mijn ogen niet aan de vereisten en ontbeert de basale kennis om te mogen preken.
-
En als je op basis van ontleding erachter komt dat de preek van een dominee van de (O)GG(iN) Bijbelser/wetenschappelijk exegetisch meer onderbouwend is dan die vaneen HHK'er?Ambtenaar schreef: ↑01 aug 2024, 00:00Ik ben ruimdenkend op tal van gebieden. Maar om gezaghebbend te kunnen (s)preken heb je wel een bepaalde opleiding nodig. En predikanten van de CGK en HHK hebben die. Ik heb geen enkele moeite om een dienst bij te wonen die geleid wordt door een HHK of CGK predikant, ook al is de betreffende predikant veel conservatiever of bevindelijker dan ik ben.Geytenbeekje schreef: ↑31 jul 2024, 23:52 Dat vind ik dan niet zo vrij van je, geeneens een PKN'er Als er niets qua leer/vorm zou uitmaken zou je gewoon iedereen moeten kunnen uitnodigen en aan de predikant/kandidaat vrij laten wat ze willen zingen en welke vertaling ze willen lezen. In de praktijk zie je overigens dit niet gebeuren zelf niet in brede dorpskerken die ook hadden kunnen aangeven HHK-predikanten uit te willen nodigen vanwege hun NHK-verleden.
In het hypothetische geval dat de kerkenraad zou besluiten om bijv. Ds. Roos van de GGiN uit te nodigen, dan zou ik niet gaan. De man voldoet in mijn ogen niet aan de vereisten en ontbeert de basale kennis om te mogen preken.
Het belangrijkste argument is dat we leven na de opstanding van Christus en dat het evangelie voor alle mensen bedoeld is. Dus niet exclusief voor een volk. Daarnaast is mijn indruk dat God van orde houdt.GerefGemeente-lid schreef: ↑31 jul 2024, 23:55 Noem eens 3 argumenten dan?
Die kans acht ik vrijwel nihil. Simpelweg omdat de opleiding zeer beperkt is dan wel non-existent. De kerk beziet 20 eeuwen.Geytenbeekje schreef: ↑01 aug 2024, 00:03
En als je op basis van ontleding erachter komt dat de preek van een dominee van de (O)GG(iN) Bijbelser/wetenschappelijk exegetisch meer onderbouwend is dan die vaneen HHK'er?
-
En een theologisch universitair opgeleide predikant zoals bijvoorbeeld ds. G. Clements, ds. J.M.D. de Heer of ds. A. Kort?Ambtenaar schreef: ↑01 aug 2024, 00:00Ik ben ruimdenkend op tal van gebieden. Maar om gezaghebbend te kunnen (s)preken heb je wel een bepaalde opleiding nodig. En predikanten van de CGK en HHK hebben die. Ik heb geen enkele moeite om een dienst bij te wonen die geleid wordt door een HHK of CGK predikant, ook al is de betreffende predikant veel conservatiever of bevindelijker dan ik ben.Geytenbeekje schreef: ↑31 jul 2024, 23:52 Dat vind ik dan niet zo vrij van je, geeneens een PKN'er Als er niets qua leer/vorm zou uitmaken zou je gewoon iedereen moeten kunnen uitnodigen en aan de predikant/kandidaat vrij laten wat ze willen zingen en welke vertaling ze willen lezen. In de praktijk zie je overigens dit niet gebeuren zelf niet in brede dorpskerken die ook hadden kunnen aangeven HHK-predikanten uit te willen nodigen vanwege hun NHK-verleden.
In het hypothetische geval dat de kerkenraad zou besluiten om bijv. Ds. Roos van de GGiN uit te nodigen, dan zou ik niet gaan. De man voldoet in mijn ogen niet aan de vereisten en ontbeert de basale kennis om te mogen .
Er zijn altijd uitzonderingen. Maar een predikant zonder academische theologische opleiding kan in mijn ogen per definitie niet gezaghebbend spreken.GerefGemeente-lid schreef: ↑01 aug 2024, 00:07 En een theologisch opgeleide predikant zoals bijvoorbeeld ds. G. Clements, ds. J.M.D. de Heer of ds. A. Kort?
En veel predikanten uit de GG zouden dat ook beter moeten weten. Velen zijn academisch opgeleid, hebben een gezaghebbende positie bekleed. Zoals arts of jurist. Daar hebben ze iets voor moeten doen. In feite zeggen ze dat theologie de kwalificatie van academische graad niet waard is.
-
Die zullen ook wellicht wat andere/meer lesstof hebben gekregen dan de ander. Is ook weleens hier aan de orde geweest.Ambtenaar schreef: ↑01 aug 2024, 00:12Er zijn altijd uitzonderingen. Maar een predikant zonder academische theologische opleiding kan in mijn ogen per definitie niet gezaghebbend spreken.GerefGemeente-lid schreef: ↑01 aug 2024, 00:07 En een theologisch opgeleide predikant zoals bijvoorbeeld ds. G. Clements, ds. J.M.D. de Heer of ds. A. Kort?
En veel predikanten uit de GG zouden dat ook beter moeten weten. Velen zijn academisch opgeleid, hebben een gezaghebbende positie bekleed. Zoals arts of jurist. Daar hebben ze iets voor moeten doen. In feite zeggen ze dat theologie de kwalificatie van academische graad niet waard is.
Zou kunnen. Maar ik kom weer bij mijn stokpaardje uit.Geytenbeekje schreef: ↑01 aug 2024, 00:15 Die zullen ook wellicht wat andere/meer lesstof hebben gekregen dan de ander. Is ook weleens hier aan de orde geweest.