Ook de andere genoemde predikanten passen best binnen de GG. De GG heeft immers ook predikanten zoals Zondag, Vreugdenhil, Baan, IJsselstein. Ik zou het een verrijking vinden als deze predikanten in de GG mogen voor gaan.GerefGemeente-lid schreef: ↑31 jul 2024, 21:34Ds. De Bruin en ds. Visser passen zeker in de GG thuis en ds. Kempeneers ook wel. Het punt is alleen dat in de visie op het verbond er een belangrijk verschil in theologische zienswijze is, denk bijvoorbeeld aan de discussie tussen ds. Kempeneers en ds. A. Schot in het verleden. Om die reden zie ik het niet gebeuren dat er veel predikanten (en gemeenten) over zullen komen naar de GG. Men zal dan toch eerder kiezen voor de HHK. Al zullen er best wel wat GG-predikanten zijn die meer de lijn van ds. Kempeneers aanhangen dan van ds. Schot.Konijntje schreef: ↑31 jul 2024, 21:02 Ik ken 3 predikanten vanuit de CGK die binnen de Ger. Gem. tot het middenkader gerekend zouden worden, namelijk de predikanten De Bruin, Kempeneers en Visser.
Predikanten zoals Baars, De Boer, De Jong, Droger, Hoefnagel, Kater e.d. zouden binnen de Ger. Gem. duidelijk aan de linkerflank behoren.
Overigens weet ik ook van een CGK waar men nog preken las van wijlen ds. Van Reenen. Dus dat is de andere kant. Maar wat mij betreft zijn ze welkom, allemaal.
Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024
Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024
Daar heb je gelijk in. Ik hoop en bid dan ook dat de CGK tot elkaar mag komen. Hoewel ik weet dat er in diverse CGK gemeentes al oriënterende gesprekken zijn gevoerd om zich bij een ander kerkverband aan te sluiten.Ararat schreef: ↑31 jul 2024, 21:25 Mensen, we lopen door de gewetensvragen over de mate van welkomheid weer lekker op de feiten vooruit. Volgens mij zijn onze CGK-vrienden nog helemaal niet zo ver.
De podcast met ds Egas nog eens geluisterd, de spagaat komt toch wel weer binnen. Het scheelt of je betrokkenen kent. Ik denk bijv aan familie en de ambtsdragers in de BhP-gemeente van mijn jeugd. Ik houd mijn hart vast.
Bekering en geloof komen in vrijwel alle GG-preken terug. Er zijn enkele uitzonderingen misschien, dat weet ik niet. Maar dat zijn wel kern-elementen van de gereformeerde en bijbelse verkondiging.Konijntje schreef: ↑01 aug 2024, 18:19Ik heb meerdere preken van ds. De Bruin beluisterd. Hoewel hij vrij veel de nadruk legt op de ellendige staat van de mens, komt bekering en geloof ook zeker in zijn preek terug.DDD schreef: ↑31 jul 2024, 21:08Ik denk dat ongeveer 5-10 procent van de CGK in de rechterflank van de GG zou terechtkomen. En ik vermoed dat die categorie zeer oververtegenwoordigd zou zijn bij de afscheiding/verzelfstandiging of wat dan ook.
Met de indeling van Konijntje ben ik het dus niet eens;-) Iemand als ds. De Bruin bijvoorbeeld, zou zeker bij de rechterflank horen mijns inziens.
Overigens past de CGK gemeente van Rotterdam Kralingen ook niet in de GG. Ze nodigen vaker predikanten uit de HHK en PKN uit. Ik denk dat het deze gemeente ook minder moeite kost om zich aan te sluiten bij een ander kerkverband, omdat veel mensen uit deze kerk "import" zijn.
De CGK van Barendrecht heeft bijvoorbeeld veel meer mensen die in dit kerkverband zijn opgegroeid. Daar zal dit toch anders liggen.
Misschien moet je minder speculeren. Ik spreek regelmatig ambtsdragers van bijna alle bezwaarde gemeenten en herken niet wat jij zegt. Wat moet ik mij überhaupt voorstellen bij ‘ oriënterende gesprekken’ ? Gaan die gemeenten dan spreken met vertegenwoordigers van de HHK/PKN/GG ? Geloof er niets van. Met al deze kerkverbanden heeft de CGK officiële contacten via deputaten eenheid. Die kerken gaan echt niet achter de rug om van deputaten met individuele gemeenten spreken.Konijntje schreef: ↑01 aug 2024, 18:25Daar heb je gelijk in. Ik hoop en bid dan ook dat de CGK tot elkaar mag komen. Hoewel ik weet dat er in diverse CGK gemeentes al oriënterende gesprekken zijn gevoerd om zich bij een ander kerkverband aan te sluiten.Ararat schreef: ↑31 jul 2024, 21:25 Mensen, we lopen door de gewetensvragen over de mate van welkomheid weer lekker op de feiten vooruit. Volgens mij zijn onze CGK-vrienden nog helemaal niet zo ver.
De podcast met ds Egas nog eens geluisterd, de spagaat komt toch wel weer binnen. Het scheelt of je betrokkenen kent. Ik denk bijv aan familie en de ambtsdragers in de BhP-gemeente van mijn jeugd. Ik houd mijn hart vast.
Pas dus op wat je de wereld in slingert.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
-
ik zou zeggen, zorg vooral dat je geen plan hebt @huisman, ga achter God aan.
Veel HHK's zijn ook met nul of niks begonnen, niks mis mee. Goed voor de saamhorigheid en het vertrouwen.
Veel HHK's zijn ook met nul of niks begonnen, niks mis mee. Goed voor de saamhorigheid en het vertrouwen.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
- J.C. Philpot
Als alles is gedaan om een kerkverband bij Gods Woord te bewaren, en de mogelijkheden uitgeput zijn, dan kan het zijn dat dat betekend dat er een moment komt dat je uiteindelijk afscheid van elkaar neemt.
Ik denk echter dat we wat dat moment dan concreet is niet voor een ander hoeven te bepalen. Dat is niet eenvoudig vast te stellen. Bijbelgetrouwe christenen uit andere kerkverbanden past ook vooral gebed en voor zover mogelijk bemoediging. Ik waardeer de poging die Bertiel daartoe doet.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
-
geen idee, God opent deuren en sluit deuren, laat je vooral door Ziijn woord en Geest daarin leiden
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Je stelt mij een vraag en vervolgens ga je zelf invulling geven aan wat ik bedoeld zou hebben. Niet echt handig.huisman schreef: ↑02 aug 2024, 07:53Misschien moet je minder speculeren. Ik spreek regelmatig ambtsdragers van bijna alle bezwaarde gemeenten en herken niet wat jij zegt. Wat moet ik mij überhaupt voorstellen bij ‘ oriënterende gesprekken’ ? Gaan die gemeenten dan spreken met vertegenwoordigers van de HHK/PKN/GG ? Geloof er niets van. Met al deze kerkverbanden heeft de CGK officiële contacten via deputaten eenheid. Die kerken gaan echt niet achter de rug om van deputaten met individuele gemeenten spreken.Konijntje schreef: ↑01 aug 2024, 18:25Daar heb je gelijk in. Ik hoop en bid dan ook dat de CGK tot elkaar mag komen. Hoewel ik weet dat er in diverse CGK gemeentes al oriënterende gesprekken zijn gevoerd om zich bij een ander kerkverband aan te sluiten.Ararat schreef: ↑31 jul 2024, 21:25 Mensen, we lopen door de gewetensvragen over de mate van welkomheid weer lekker op de feiten vooruit. Volgens mij zijn onze CGK-vrienden nog helemaal niet zo ver.
Ik had beter kunnen omschrijven wat ik bedoelde met oriënterende gesprekken. Daarmee bedoelde ik namelijk geen gesprekken met vertegenwoordigers van andere kerkverbanden, maar een gesprek binnen de plaatselijke CGK gemeente. Een gesprek over wat leeft onder de leden, wat het draagvlak is en welke richtingen mogelijk zijn. Het was een gesprek waarbij alle leden uitgenodigd waren, maar waar geen formele besluiten werden genomen.
Inmiddels weten we hier dat je afgevaardigd bent naar de synode. Is het dan niet beter hier echt te zwijgen ipv als er vragen komen schermen met je afgevaardigd zijn maar toch ietwat belerend te blijven reageren als het je uitkomt? Ik verbaas me daar wat over.huisman schreef: ↑02 aug 2024, 07:53 Misschien moet je minder speculeren. Ik spreek regelmatig ambtsdragers van bijna alle bezwaarde gemeenten en herken niet wat jij zegt. Wat moet ik mij überhaupt voorstellen bij ‘ oriënterende gesprekken’ ? Gaan die gemeenten dan spreken met vertegenwoordigers van de HHK/PKN/GG ? Geloof er niets van. Met al deze kerkverbanden heeft de CGK officiële contacten via deputaten eenheid. Die kerken gaan echt niet achter de rug om van deputaten met individuele gemeenten spreken.
Waarom?
Bij zo'n suggestieve vraag zou je wellicht kunnen onderbouwen waarom jou dat beter lijkt.
Bij zo'n suggestieve vraag zou je wellicht kunnen onderbouwen waarom jou dat beter lijkt.
-
Je vindt dat @huisman niet mee mag discussiëren, omdat hij afgevaardigde is en niet het achterste van zijn tong laat zien.
Dat is op z'n zachtst gezegd suggestief.
En zelf ben je ook erg belerend, maar daar zullen we het verder maar niet over hebben.