dus eenmaal voor Zijn rechterstoel zal ons gevraagd worden, waarom wij ons niet bekeerden, en zeggen we dan: "mezelf bekeren valt onder goede werken, het moest me gegeven worden en het kwam nooit" ??GJdeBruijn schreef:Eh, ken jij de oudvaders zoals Teelinck, Koelman, Flavel, Owen enz. wel? En wat is er mis met de pastorale uiteenzettingen van Calvijn?Afgewezen schreef:Jouw oplossing is erg gevaarlijk: we 'verdunnen' het geloof een beetje, en ja, dan past het best bij een zoekende zondaar.GJdeBruijn schreef:Moet dat dan? Wat winnen we daarmee? Ik ben van mening dat het ook niet KAN!Afgewezen schreef:Maar dit helpt ons niet verder.
Het is niet 'mijn' oplossing, maar de leer van de reformatoren en hun navolgers. Bovendien: Wat kan er gevaarlijk zijn aan een daad van een mens, als het gaat over iets dat 100% Gods werk is?
Om het maar eens hypothetisch te stellen, wat behaagd God meer, denk je, iemand die arminiaans als het mag heten, zijn zaligheid probeert te werken, of iemand die, calvinistisch als het mag heten, zich passief neerlegt bij de predestinatieleer en zegt dat het 100% God's werk moet zijn.
Zouden Calvijn en Arminius niet gewoon allebei gellijk kunnen hebben?
(als we toch zonodig in termen van theologische vormen moeten denken)