Paardrijden in een rok...?!

Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18756
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: paardrijden in een rok...?!

Bericht door helma »

sirdanilot schreef:
Mara schreef: Vroeger werd mijn vader ook aangesproken over het feit dat men mij bij het schaatsenrijden in een broek had gezien.
Wordt dit nu nog steeds gedaan in bepaalde dorpen?
? In terneuzen zag ik toch echt gezinnetjes schaatsen waarbij de vrouwen een rok aanhadden. Ik had ook niet het idee dat dat lastiger ging dan met broek, overigens. En Terneuzen noem ik geen 'dorp'...
Ik heb vroeger altijd geschaatst in een rok. Ging prima, nooit een broek gemist. (mijn pa zei altijd: wat je niet in een rok kan doen, doe je maar niet)
Mijn dochters mogen wel een broek aan met schaatsen, maar zelf schaats ik nog altijd in een rok. Uit solidariteit met meisjes hier op 't dorp die nog steeds in een rok schaatsen.
En eerlijk is eerlijk; schaatsen met een rok gaat veel beter/is veel fatsoenlijker dan fietsen in een rok.
Want dat is echt een kunst apart.
sirdanilot
Berichten: 772
Lid geworden op: 26 jun 2012, 13:49
Locatie: Leiden

Re: paardrijden in een rok...?!

Bericht door sirdanilot »

@Simon: klopt. Als het nu echt iets zou zijn wat letterlijk in de bijbelstond ("Gij vrouwen, gij zult geen broek dragen"), dan zou ik het wel begrijpen, maar er staat alleen dat vrouwen geen mannenkleding mogen dragen. En een paardrijbroek voor vrouwen is géén mannenkleding.

Ik denk dat deze ouders zich vooral zorgen maken om wat de omgeving denkt als zij hun dochter zien paardrijden. Die sociale druk kan soms zeer beperkend werken.
Simon
Berichten: 2035
Lid geworden op: 19 sep 2011, 23:34

Re: paardrijden in een rok...?!

Bericht door Simon »

sirdanilot schreef:@Simon: klopt. Als het nu echt iets zou zijn wat letterlijk in de bijbelstond ("Gij vrouwen, gij zult geen broek dragen"), dan zou ik het wel begrijpen, maar er staat alleen dat vrouwen geen mannenkleding mogen dragen. En een paardrijbroek voor vrouwen is géén mannenkleding.
Er zijn meer dan genoeg damesbroeken.
Daar hoef je niet eerst paardrijdster voor te worden, hoor
Zo is een overhemd en een blouse ook hetzelfde, alleen de naam is er om verschil aan te geven tussen het dames- en het herengedeelte.
Ik zie dan ook alleen een tradtionele gestoldheid hier, want er is naar mijn weten geen enkel land ter wereld waar zo gezemeld wordt hierover.
(behalve natuurlijk , je raadt het al, Meah Shearim in Jeruzalem.)
En aangezien alleen het OT deze wet aan de joden gegeven heeft als zinnebeeldige wet, (inmiddels door Christus verwezenlijkt), kijk ik er anders tegenaan dan de wettische christen (wat een weerzinwekkende combinatie eigenlijk) tenslotte staat in datzelfde gedeelte dat men geen kleding van 2 verschillende stoffen mocht dragen, en wij?
We letten er toch niet eens op.
(wie me dat nog eens uit zou kunnen leggen)
Selectieve vergeestelijking met een sausje traditie, noem ik het maar.
lees Titus 3:9 maar eens.
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: paardrijden in een rok...?!

Bericht door Mara »

sirdanilot schreef:
Mara schreef: Vroeger werd mijn vader ook aangesproken over het feit dat men mij bij het schaatsenrijden in een broek had gezien.
Wordt dit nu nog steeds gedaan in bepaalde dorpen?
? In terneuzen zag ik toch echt gezinnetjes schaatsen waarbij de vrouwen een rok aanhadden. Ik had ook niet het idee dat dat lastiger ging dan met broek, overigens. En Terneuzen noem ik geen 'dorp'...

Maar goed, dat het meisje een rok aan moet is op zich een prima regel. Maar ik denk dat de ouders simpelweg niet begrijpen dat paardrijden in een rok gewoon niet gaat. En als ze dus onvermurwbaar blijven, moeten ze hun dochter, die talent en liefde voor paardrijden heeft, dat ontzeggen. Aan hun de keuze dus.
Het ging mij om het aanspreken. Mijn vader werd erop aangesproken dat MEN mij had zien schaatsen in een zwarte lange broek. Mijn pa moest zich dus verantwoorden t.o. medebroeders, die dit niet met hem eens waren.
Mijn vader was echter in die zin nuchter, dat hij zei: zwemmen doe je in een badpak, turnen in een turnpakje, (ik zat op een chr. gymvereniging, die bestonden toen nog, hier) en schaatsen mag je in een broek. Want met korte rok lig je voor gek als je valt en met een lange rok is het gevaarlijk en niet te doen.
Ik zie ook nog steeds meisjes en vrouwen in een rok schaatsen. In mijn eigen familie bijv. :)
Maar wordt er op de dorpjes wel eens aan pa of ma gevraagd, waarom de meiden een broek aanmogen?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: paardrijden in een rok...?!

Bericht door Afgewezen »

Luther schreef:Kan ik het wel zomaar verbieden? Hij is tenslotte puber, en anders ben ik bang dat ik hemn kwijt raak....
Juist, en dus alles maar toestaan, want "anders raak je hem kwijt".
:banghead
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: paardrijden in een rok...?!

Bericht door Afgewezen »

Mara schreef:Luther, je moet maar zo denken: de beste stuurlui staan aan wal.
Net als bij de politiek. Zomin als niet-politici niet met hun ogen dicht lopen, zomin lopen ook alle niet-ouders niet met hun ogen dicht.
:)
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: paardrijden in een rok...?!

Bericht door Luther »

Afgewezen schreef:
Luther schreef:Kan ik het wel zomaar verbieden? Hij is tenslotte puber, en anders ben ik bang dat ik hemn kwijt raak....
Juist, en dus alles maar toestaan, want "anders raak je hem kwijt".
:banghead
Nee, geenszins. Ik ben het ook absoluut oneens met die ouder, die ik hierboven citeerde.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: paardrijden in een rok...?!

Bericht door Bert Mulder »

Luther schreef:Kan ik het wel zomaar verbieden? Hij is tenslotte puber, en anders ben ik bang dat ik hemn kwijt raak....
En nu ben je hem blijkbaar zeker kwijt... Die zijn zoon lief heeft...
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: paardrijden in een rok...?!

Bericht door Luther »

Bert Mulder schreef:
Luther schreef:Kan ik het wel zomaar verbieden? Hij is tenslotte puber, en anders ben ik bang dat ik hemn kwijt raak....
En nu ben je hem blijkbaar zeker kwijt... Die zijn zoon lief heeft...
Bert, ik citeerde iemand anders, dus ik ben (nog) niemand kwijt. Mijn handelwijze zou - zoals ik er nu tegenaan kijk - anders zijn. Goed lezen, a.u.b.!
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
brendraakje
Berichten: 9
Lid geworden op: 24 mei 2012, 14:29
Locatie: Utrecht

Re: Paardrijden in een rok...?!

Bericht door brendraakje »

Geweldig om alle 69 reacties te lezen!
super bedankt allemaal voor de moeite om op mijn vraag te reageren.

Inmiddels heb ik haar moeder er op aangesproken, ze was het totaal niet met mij, (en zo te lezen de meeste van jullie) eens. ze vond dat het best kon en dat wij geen probleem moesten maken van iets wat geen probleem was...
tja daar sta je dan als 22 jarige tegen over een vrouw van in de 40,
maarja 't moest dus ik heb haar de keuze gegeven of ze gaat normale paardrijkleding dragen of ze stopt onmiddelijk met paardrijden.
nou dat was snel beslist/besloten (wat is het..?)
dochter lief mocht niet meer komen en ze gingen wel opzoek naar een manege die wel rekening met mensen zoals hen hielden...
nou ok schild mij weer.
en als straf sloeg mijn paard tijdens een buitenrit daarna op hol omdat ie schrok van een of andere debiel in een racemonster.
en lag ik in het gras....
maar goed nu weten jullie in iedergeval hoe het is afgelopen.
en super bedankt voor de reacties. erg fijn en leuk en leerzaam!
groetjes
Brenda
things change, people change, life goes on:)
Simon
Berichten: 2035
Lid geworden op: 19 sep 2011, 23:34

Re: paardrijden in een rok...?!

Bericht door Simon »

Desiree schreef:Met die ouders er over hebben, dat het geen doen is met een rok. Veel reformatorische meisje schaatsen ook met een broek, gymen met een broek.

Als een rok onkuis is, trek dan iets aan wat niet onkuis is. Dat is de Bijbelse booschap. Vroeger werd gewisseld met kleding expres, om lusten op te wekken. Ik geloof niet dat ik het verder uit hoeft te leggen... dat laat ik aan je verbeelding over. Als dat nu gebeurd met een vrouwenbroek, dan niet aandoen, anders geen bezwaar.

Ik heb het nooit begrepen... in datzelfde hoofdstuk staat: laat kleding van dezelfde stof geweven zijn.
Is jouw dan nog nooit uitgelegd wat de betekenis is van deze zinnebeelden?
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
sirdanilot
Berichten: 772
Lid geworden op: 26 jun 2012, 13:49
Locatie: Leiden

Re: Paardrijden in een rok...?!

Bericht door sirdanilot »

Wat jammer, Brenda ! Maar als mevrouw denkt meer van paardrijden af te weten dan iemand die bij de manege werkt, tsja, dan houdt het op een gegeven moment op.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33388
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Paardrijden in een rok...?!

Bericht door Tiberius »

brendraakje schreef:en super bedankt voor de reacties. erg fijn en leuk en leerzaam!
Wat heb je er precies van geleerd? Ik zie niet veel verschil met je startposting.
brendraakje
Berichten: 9
Lid geworden op: 24 mei 2012, 14:29
Locatie: Utrecht

Re: Paardrijden in een rok...?!

Bericht door brendraakje »

Tiberius schreef:
brendraakje schreef:en super bedankt voor de reacties. erg fijn en leuk en leerzaam!
Wat heb je er precies van geleerd? Ik zie niet veel verschil met je startposting.
Er met jullie over te praaten, in die zin jullie vertelden hoe je dur over dacht, en ik las de reacties, overdacht ze, kreeg zo wel lef om op die moeder af te stappen. En dat ik nu van het probleem af ben, welles waar had ik liever gezien dat ze een broek aan mocht en dus kon blijven paardrijden, maar moeders wil is wet (ook in deze) dus mag dochter lief niet, maar ik ben wel van het rokkenprobleem af.
en dat mede dankzij jullie.
Met mijn ouders en vrienden is een gesprek hier over zinloos, dus dacht ik, zal ik eens informeren wat mijn refoforumgenoten hier van vinden.
zo al duidelijk genoeg?;)
things change, people change, life goes on:)
Simon
Berichten: 2035
Lid geworden op: 19 sep 2011, 23:34

Re: Paardrijden in een rok...?!

Bericht door Simon »

brendraakje schreef:
Tiberius schreef:
brendraakje schreef:en super bedankt voor de reacties. erg fijn en leuk en leerzaam!
Wat heb je er precies van geleerd? Ik zie niet veel verschil met je startposting.
Er met jullie over te praaten, in die zin jullie vertelden hoe je dur over dacht, en ik las de reacties, overdacht ze, kreeg zo wel lef om op die moeder af te stappen. En dat ik nu van het probleem af ben, welles waar had ik liever gezien dat ze een broek aan mocht en dus kon blijven paardrijden, maar moeders wil is wet (ook in deze) dus mag dochter lief niet
Ah, moeder zelf had wel ''de broek aan''?
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
Plaats reactie