Uitleg 'Bekeer mij, zo zal ik bekeerd zijn'

Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4821
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Johann Gottfried Walther »

huisman schreef:
Ik heb het gezien en mij verbaasd over het toontje en de voordracht van deze mij onbekende predikant.
Gewoon toneelspel alsof hij iets heel nieuws op het spoor is gekomen.
Bij elke bekende tekst kun je waarschuwen tegen de misbruik daarvan maar de toepassing van deze predikant was bevreemdend. Leek op schoppen tegen de gereformeerde leer met drogredenen.

Preekte hij trouwens deze tekst uit Jeremia 31 of Klaagliederen 5? En is ook de hele preek te beluisteren dat lijkt mij beter om een eerlijk oordeel te vellen.
Johannes heeft de link neergezet dus als u wilt kunt u de hele preek beluisteren.
Het schijnt juist een preek in serie over wedergeboorte te zijn. Dus zal hij daar vast ook wel iets over zeggen.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Wim Anker
Berichten: 4016
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Wim Anker »

Zal ds. van Campen de liedregels "Ach, hoe zou ik mij vergissen, als Gij mij de keuze liet" nu ook als hypercalvinistisch typeren?
Laatst gewijzigd door Wim Anker op 09 mei 2016, 19:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Martijn
Berichten: 734
Lid geworden op: 20 mar 2012, 21:34

Re: RE: Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Martijn »

Johann Gottfried Walther schreef:
huisman schreef:
Ik heb het gezien en mij verbaasd over het toontje en de voordracht van deze mij onbekende predikant.
Gewoon toneelspel alsof hij iets heel nieuws op het spoor is gekomen.
Bij elke bekende tekst kun je waarschuwen tegen de misbruik daarvan maar de toepassing van deze predikant was bevreemdend. Leek op schoppen tegen de gereformeerde leer met drogredenen.

Preekte hij trouwens deze tekst uit Jeremia 31 of Klaagliederen 5? En is ook de hele preek te beluisteren dat lijkt mij beter om een eerlijk oordeel te vellen.
Johannes heeft de link neergezet dus als u wilt kunt u de hele preek beluisteren.
Het schijnt juist een preek in serie over wedergeboorte te zijn. Dus zal hij daar vast ook wel iets over zeggen.
Huisman leest graag dus kan hij de serie ook lezen http://heartcry.nl/webshop_Boeken_464
-DIA-
Berichten: 32930
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: RE: Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door -DIA- »

Martijn schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:
huisman schreef:
Ik heb het gezien en mij verbaasd over het toontje en de voordracht van deze mij onbekende predikant.
Gewoon toneelspel alsof hij iets heel nieuws op het spoor is gekomen.
Bij elke bekende tekst kun je waarschuwen tegen de misbruik daarvan maar de toepassing van deze predikant was bevreemdend. Leek op schoppen tegen de gereformeerde leer met drogredenen.

Preekte hij trouwens deze tekst uit Jeremia 31 of Klaagliederen 5? En is ook de hele preek te beluisteren dat lijkt mij beter om een eerlijk oordeel te vellen.
Johannes heeft de link neergezet dus als u wilt kunt u de hele preek beluisteren.
Het schijnt juist een preek in serie over wedergeboorte te zijn. Dus zal hij daar vast ook wel iets over zeggen.
Huisman leest graag dus kan hij de serie ook lezen http://heartcry.nl/webshop_Boeken_464
Hard werken dus! en vooral gelóóóven!
© -DIA- 18-05-2024: 32800
Leerling
Verbannen
Berichten: 349
Lid geworden op: 15 mar 2016, 17:14

Re: RE: Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Leerling »

Martijn schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:
huisman schreef:
Ik heb het gezien en mij verbaasd over het toontje en de voordracht van deze mij onbekende predikant.
Gewoon toneelspel alsof hij iets heel nieuws op het spoor is gekomen.
Bij elke bekende tekst kun je waarschuwen tegen de misbruik daarvan maar de toepassing van deze predikant was bevreemdend. Leek op schoppen tegen de gereformeerde leer met drogredenen.

Preekte hij trouwens deze tekst uit Jeremia 31 of Klaagliederen 5? En is ook de hele preek te beluisteren dat lijkt mij beter om een eerlijk oordeel te vellen.
Johannes heeft de link neergezet dus als u wilt kunt u de hele preek beluisteren.
Het schijnt juist een preek in serie over wedergeboorte te zijn. Dus zal hij daar vast ook wel iets over zeggen.
Huisman leest graag dus kan hij de serie ook lezen http://heartcry.nl/webshop_Boeken_464
Vriend Martijn. Eind van de middag heb ik mijn bezwaren kenbaar gemaakt, nu is het uw beurt om daar op in te gaan én (ja dat staat ook nog open) te bewijzen dat dit fragment Bijbels zou zijn, want dat was uw typering.
June 24. 2016 #HistoryDay #Brexit #NextNetherlands #Nexit #End-of-EU
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17650
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: RE: Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door huisman »

Martijn schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:
huisman schreef:
Ik heb het gezien en mij verbaasd over het toontje en de voordracht van deze mij onbekende predikant.
Gewoon toneelspel alsof hij iets heel nieuws op het spoor is gekomen.
Bij elke bekende tekst kun je waarschuwen tegen de misbruik daarvan maar de toepassing van deze predikant was bevreemdend. Leek op schoppen tegen de gereformeerde leer met drogredenen.

Preekte hij trouwens deze tekst uit Jeremia 31 of Klaagliederen 5? En is ook de hele preek te beluisteren dat lijkt mij beter om een eerlijk oordeel te vellen.
Johannes heeft de link neergezet dus als u wilt kunt u de hele preek beluisteren.
Het schijnt juist een preek in serie over wedergeboorte te zijn. Dus zal hij daar vast ook wel iets over zeggen.
Huisman leest graag dus kan hij de serie ook lezen http://heartcry.nl/webshop_Boeken_464
Oeps het komt uit de heartcry hoek. Daar heb ik niets mee, liever ga je inhoudelijk in op de kritiek van Leerling en mij.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door eilander »

refo schreef:Niet eeuwen. Het is redelijk nieuw. Misschien een eeuw, maar niet veel langer. De doodstaat preken heeft geen zin. Wie leeft heeft er geen last van en wie dood is kan het niet horen.
Dit lijkt mij zeker hypercalvinistisch: alleen preken tegen levenden. De doden kunnen het toch niet horen.
(ondertussen wel onbijbels en ongereformeerd)
Leerling
Verbannen
Berichten: 349
Lid geworden op: 15 mar 2016, 17:14

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Leerling »

Orchidee schreef:In de vorige eeuwen preekten diverse "oudvaders" en niet te vergeten de Schotten een ruim evangelie tov hedendaagse predikanten.
@Leerling, het is juist wel radicaal, scherp en afsnijdend en je word beslist niet de bloemhoven met een ingebeelde Christus ingejaagd.
Er staat in de Bijbel wel: "DWING ze om in te gaan".
@Orchidee: Een ruime prediking en een ruim aanbod van genade is iets anders dan vermogens in de mens leggen, die er niet zijn.
Een ruime prediking is iets anders dan het vermijden van de totale doodstaat van de mens.
Een ruime prediking is een prediking waar de mens niets is, een totale verloren zondaar voor God, die alles in Christus 'ontvangen' mag door de wederbarende genade en kracht van de Heilige Geest. Dus niet dat een mens nog dit of dat moet doen, voordat God tot een mens kan komen. Nee Hij is de Alfa en de Omega. Hij is God! En niet een half-God, die de helft nog maar hoeft uit te werken.

Dwingen om in te gaan is ook iets anders dan stellen dat de mens dan maar uit zichzelf moet gaan werken. Dat is beslist mensen misleiden voor de eeuwigheid. Ja wij hebben onze verantwoordelijkheid te nemen in het zoeken en vragen, in het 'met verwachting' gebruiken van de middelen die de Heere ons gegeven heeft. Maar je moet ze gebruiken en niet misbruiken. En dat kan twee kanten op werken. Aan de ene kant dat je met jouw werken de zaligheid gaat bewerken, waarom heb je Christus dan nog nodig? Voor het laatste stukje? Aan de andere kant kan je lijdelijk gaan neerzitten, als ik uitverkoren ben dan zal God me wel weten te vinden. Dat is ook fout.
Mensen dwingen om in te gaan is ze aanzetten tot het met verwachting gebruiken van de middelen: het gebed, het bestuderen van het Woord, het verkeren onder de prediking. Dwingen om in te gaan is mensen van zichzelf afwijzen en heenwijzen naar de Christus der Schriften. Mensen dwingen om in te gaan is eerlijk met mensen zielen omgaan, dus de waarheid voorhouden. Totaal verdorven in jezelf door eigen schuld, maar voor zulke heeft God van eeuwigheid nu een weg uitgedacht in het zenden van Zijn Zoon, Die het kruis heeft verdragen en de schande heeft veracht om mensen weer in een rechte relatie met Zijn Vader te brengen. En als de ten hemel gevaren Profeet, Priester en Koning wil Hij de zaligheid uitdelen aan verloren zondaren, die in zichzelf het leven niet hebben, maar verwachting hebben gekregen van en op Hem door het gebruik der middelen. Want door de dwaasheid der prediking (het gebruik der middelen) heeft God het goed gedacht mensen te redden en te zaligen.

@huisman: eens!
June 24. 2016 #HistoryDay #Brexit #NextNetherlands #Nexit #End-of-EU
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10482
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Orchidee »

Dat jij niets met heartcry hebt wil nog niet alles zeggen, maar het zegt wel veel!
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10482
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Orchidee »

Lees Lukas 23 nog maar eens.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Leerling
Verbannen
Berichten: 349
Lid geworden op: 15 mar 2016, 17:14

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Leerling »

Orchidee schreef:Lees Lukas 23 nog maar eens.
Ja en dan?
June 24. 2016 #HistoryDay #Brexit #NextNetherlands #Nexit #End-of-EU
Gebruikersavatar
Vagari
Berichten: 657
Lid geworden op: 15 aug 2014, 22:12

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Vagari »

refo schreef:
Leerling schreef:
Orchidee schreef:Andersom zou niet het geval kunnen zijn?
Je ogen moeten er voor geopend worden want wij zijn idd onwillige zondaren die niet willen luisteren naar wat de HEERE dor zijn Woord tot ons spreekt, we geven er liever onze eigen "vertrouwde" draai aan en vinden iets wat "zwaar" klinkt beter dan een ruime evangelieverkondiging en slaan de nodiging om tot Christus te komen liever af!Afbeelding
Dit is een prediking die al jaren, eeuwen lang gehoord wordt onder veel zegen. Moeten wij dan ons intellect boven de erfenis der ouden stellen? Een prediking die bij de kerkvaders al te horen was, wie zijn wij dan? Die door de apostelen en de Heere Jezus .. Moeten wij onze mond dan niet dichthouden? Ja wij zijn mensen die niet willen horen, maar ook mensen die nog zo graag wat toe willen voegen aan onze zaligheid. Die ook nog wel wat kunnen. Van een totale doodstaat hoor je niemand meer over. Zeker niet die zogenaamde radicalen predikers. En ja meerdere keren heb ik ze beluisterd.
Niet eeuwen. Het is redelijk nieuw. Misschien een eeuw, maar niet veel langer. De doodstaat preken heeft geen zin. Wie leeft heeft er geen last van en wie dood is kan het niet horen.
Zelfde argument als: Wie dood is heeft Christus toch niet nodig dus hoeft Hij ook niet gepreekt te worden.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door eilander »

Volgens mij zei Augustinus dat we van Gods bevel een gebed mogen maken. Geef wat U beveelt, en beveel dan wat Ge wilt.
Het is juist de troost van Gods Woord dat Hij zoekt degenen die Hem niet zochten.

Tegelijkertijd spoort de Bijbel zeker ook aan om Hem te zoeken. Daar zit een verborgenheid in, waarvan mijn opa altijd een eenvoudig gedichtje op zei. Daar kwamen de regels in voor: "De ziele die Hem zoekt, is reeds van Hem gevonden". Ik geloof dat het op die manier God zoeken zijn leven heeft gestempeld.

Als ds. Van Campen dit spanningsveld niet wegredeneert, is het prima wat mij betreft. Als mensen er maar mee in de nood komen (hoe ver dat 'moet' gaan, weet God wel). Het zou verschrikkelijk zijn als mensen zich wel kunnen bekeren.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door samanthi »

Auto schreef:Tegenwoordig wordt alles onder de noemer 'hypercalvinistisch' geschoven als het niet wordt gepruimd.
Ja dat klopt maar andersom word er net zoveel onder de noemer remonstrants geschoven.

Nou de duivel vind het best als we maar niet tot Christus gaan.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
-DIA-
Berichten: 32930
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door -DIA- »

samanthi schreef:
Auto schreef:Tegenwoordig wordt alles onder de noemer 'hypercalvinistisch' geschoven als het niet wordt gepruimd.
Ja dat klopt maar andersom word er net zoveel onder de noemer remonstrants geschoven.

Nou de duivel vind het best als we maar niet tot Christus gaan.
Kunt u een voorbeeld noemen van iets wat ten onrechte als remonstrants wordt bestempeld?
Niet afgaan op een enkel citaat, maar dan van een gehele preek, en in de context bezien.
© -DIA- 18-05-2024: 32800
Plaats reactie