Van welke predikanten wordt er gelezen?

GGotK
Berichten: 2211
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Van welke predikanten wordt er gelezen?

Bericht door GGotK »

Jeremiah schreef:
-DIA- schreef:De laatste weken, maanden wellicht (in willekeurige volgorde): ds. P. Blok, ds. W.C. Lamain, ds. H. Ligtenberg, ds. J. Spaans, ds. E.C. Adams, ds. E. Venema, ds. J. Koster, ds. C. Vogelaar, ds. Chr. v.d. Poel, ds. G. van Reenen, ds. J. Mijnders, ds. A. Hoogerland, ds. J. Karens, ds. P. Melis, ds. G. Mouw, ds. G.H. Kersten, en meer, ik weet het allemaal niet meer. Kortom alles wordt gelezen wat de 'oude waarheid' vasthoudt. D.w.z. niet alleen Schriftuurlijk maar ook bevindelijk.
Deze predikanten worden bij ons ook gelezen. Het verschil met de huidige predikanten in de GG is groter dan dag en nacht.
Als je zulke grote uitspraken doet, moet je dit toch wel even onderbouwen.

Ik ben het er niet mee eens, getuige ook de prediking van bijvoorbeeld ds van Krimpen, ds Van Rijswijk en ds Karels om er maar een paar te noemen. Bovendien is het een zodanige verabsolutering van een stroming binnen de GG, dat hiermee andere predikanten (ook van vroegere jaren) onrecht wordt aangedaan. Misschien wordt het tijd om binnen de GG weer wat meer preken te lezen van ds Ledeboer of ds Beversluis.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Van welke predikanten wordt er gelezen?

Bericht door Bezorgd »

GGotK schreef:
Bezorgd schreef:
GGotK schreef: Een vraag: komt de diversiteit aan leespreken voort uit 'liggingsverschillen' binnen een kerkenraad of leest iedere ouderling preken uit de 'volle' breedte van de GG voor?

Het eerste. Het heeft te maken met persoonlijke voorkeuren.
De vraag is dan of de diversiteit die te zien is in de leespreken ook terug te zien is in de uitgenodigde predikanten.
In vacante perioden wordt iedereen uitgenodigd. Nu met een predikant is er een zeer selectief uitnodigingsbeleid voor de jaarlijkse zendings en evangelisatie diensten. Maar dat komt omdat de huidige ds zelf de predikanten voor deze avonden uitnodigd.
Het is verbazend maar ook schokkend wat voor macht en invloed een predikant kan hebben op kerkenraad en gemeente.
-DIA-
Berichten: 32855
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Van welke predikanten wordt er gelezen?

Bericht door -DIA- »

GGotK schreef:
Jeremiah schreef:
-DIA- schreef:De laatste weken, maanden wellicht (in willekeurige volgorde): ds. P. Blok, ds. W.C. Lamain, ds. H. Ligtenberg, ds. J. Spaans, ds. E.C. Adams, ds. E. Venema, ds. J. Koster, ds. C. Vogelaar, ds. Chr. v.d. Poel, ds. G. van Reenen, ds. J. Mijnders, ds. A. Hoogerland, ds. J. Karens, ds. P. Melis, ds. G. Mouw, ds. G.H. Kersten, en meer, ik weet het allemaal niet meer. Kortom alles wordt gelezen wat de 'oude waarheid' vasthoudt. D.w.z. niet alleen Schriftuurlijk maar ook bevindelijk.
Deze predikanten worden bij ons ook gelezen. Het verschil met de huidige predikanten in de GG is groter dan dag en nacht.
Als je zulke grote uitspraken doet, moet je dit toch wel even onderbouwen.

Ik ben het er niet mee eens, getuige ook de prediking van bijvoorbeeld ds van Krimpen, ds Van Rijswijk en ds Karels om er maar een paar te noemen. Bovendien is het een zodanige verabsolutering van een stroming binnen de GG, dat hiermee andere predikanten (ook van vroegere jaren) onrecht wordt aangedaan. Misschien wordt het tijd om binnen de GG weer wat meer preken te lezen van ds Ledeboer of ds Beversluis.
Maar nu noem je ook predikanten die niet anders zijn... Alleen ds. van Rijswijk ken ik zo niet. Ds. van Krimpen en ds. J. Karels te beter.
© -DIA- 18-05-2024: 32800
DDD
Berichten: 29033
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Van welke predikanten wordt er gelezen?

Bericht door DDD »

@Bezorgd:
Ik vind het vooral schokkend dat een kerkenraad zo slecht functioneert. Dominees zijn ook maar mensen. Sommige mensen spelen graag de baas. Maar dat sommige dominees daarvoor de kans krijgen, is veel ernstiger.

En ik ben het met GGotK eens. Volgens de criteria van DIA zou ds. Ledeboer vermoedelijk in het geheel niet in aanmerking komen voor een plaats in de kerk aan de wieg waarvan hij stond.
-DIA-
Berichten: 32855
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Van welke predikanten wordt er gelezen?

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:@Bezorgd:
Ik vind het vooral schokkend dat een kerkenraad zo slecht functioneert. Dominees zijn ook maar mensen. Sommige mensen spelen graag de baas. Maar dat sommige dominees daarvoor de kans krijgen, is veel ernstiger.

En ik ben het met GGotK eens. Volgens de criteria van DIA zou ds. Ledeboer vermoedelijk in het geheel niet in aanmerking komen voor een plaats in de kerk aan de wieg waarvan hij stond.
Begint het nu alweer? Heb IK criteria? Zo ja, welke? Of hanteren we het Bijbels criterium?
© -DIA- 18-05-2024: 32800
GGotK
Berichten: 2211
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Van welke predikanten wordt er gelezen?

Bericht door GGotK »

Bezorgd schreef:
GGotK schreef:
Bezorgd schreef:
GGotK schreef: Een vraag: komt de diversiteit aan leespreken voort uit 'liggingsverschillen' binnen een kerkenraad of leest iedere ouderling preken uit de 'volle' breedte van de GG voor?

Het eerste. Het heeft te maken met persoonlijke voorkeuren.
De vraag is dan of de diversiteit die te zien is in de leespreken ook terug te zien is in de uitgenodigde predikanten.
In vacante perioden wordt iedereen uitgenodigd. Nu met een predikant is er een zeer selectief uitnodigingsbeleid voor de jaarlijkse zendings en evangelisatie diensten. Maar dat komt omdat de huidige ds zelf de predikanten voor deze avonden uitnodigd.
Het is verbazend maar ook schokkend wat voor macht en invloed een predikant kan hebben op kerkenraad en gemeente.
Wat moet ik me bij die jaarlijkse zendings - en evangelisatiediensten voorstellen eigenlijk? Worden er nu ook andere preken gelezen,
wanneer predikant elders preekt? Is die verontrusting over deze dingen iets specifieks voor jou of een groepering of geldt dit voor de 'gemiddelde kerkmens' aldaar?
GGotK
Berichten: 2211
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Van welke predikanten wordt er gelezen?

Bericht door GGotK »

-DIA- schreef:
GGotK schreef:
Jeremiah schreef:
-DIA- schreef:De laatste weken, maanden wellicht (in willekeurige volgorde): ds. P. Blok, ds. W.C. Lamain, ds. H. Ligtenberg, ds. J. Spaans, ds. E.C. Adams, ds. E. Venema, ds. J. Koster, ds. C. Vogelaar, ds. Chr. v.d. Poel, ds. G. van Reenen, ds. J. Mijnders, ds. A. Hoogerland, ds. J. Karens, ds. P. Melis, ds. G. Mouw, ds. G.H. Kersten, en meer, ik weet het allemaal niet meer. Kortom alles wordt gelezen wat de 'oude waarheid' vasthoudt. D.w.z. niet alleen Schriftuurlijk maar ook bevindelijk.
Deze predikanten worden bij ons ook gelezen. Het verschil met de huidige predikanten in de GG is groter dan dag en nacht.
Als je zulke grote uitspraken doet, moet je dit toch wel even onderbouwen.

Ik ben het er niet mee eens, getuige ook de prediking van bijvoorbeeld ds van Krimpen, ds Van Rijswijk en ds Karels om er maar een paar te noemen. Bovendien is het een zodanige verabsolutering van een stroming binnen de GG, dat hiermee andere predikanten (ook van vroegere jaren) onrecht wordt aangedaan. Misschien wordt het tijd om binnen de GG weer wat meer preken te lezen van ds Ledeboer of ds Beversluis.
Maar nu noem je ook predikanten die niet anders zijn... Alleen ds. van Rijswijk ken ik zo niet. Ds. van Krimpen en ds. J. Karels te beter.
Mijn reactie komt vooral voort uit de (naar mijn inzichten) ongenuanceerde uitspraak van Jeremiah.
DDD
Berichten: 29033
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Van welke predikanten wordt er gelezen?

Bericht door DDD »

"niet anders" schreef je. Daar zijn ongetwijfeld criteria voor. Die zijn mij niet helemaal precies helder, maar in hoofdlijnen meen ik wel te kunnen inschatten wat wel en niet door de beugel komt.

Vandaar dat ik zeg dat ds. Ledeboer bij nader inzien niet meer in het straatje past. Waarmee ik hem ook niet een lichtend voorbeeld vind van een gebalanceerd persoon. Maar hij past in ieder geval ook niet helemaal in het rijtje dat je nu noemt, als het gaat om zijn visie op doop en verbond bijvoorbeeld.
Mannes
Verbannen
Berichten: 319
Lid geworden op: 02 apr 2018, 17:50

Re: RE: Re: Van welke predikanten wordt er gelezen?

Bericht door Mannes »

GGotK schreef:
Mannes schreef:
GGotK schreef:
Mannes schreef:

Geen Lamain? Wat een gemis... In vele GGiN lezen ze Lamain gelukkig wel. De diepte in standen en bevinding die deze man ten gehore bracht horen we vandaag de dag weinig meer.
In de GGiN niet meer of ook in andere kerken niet meer?
Zowel GGiN als andere kerkverbanden. Mocht je er weten dan hoor ik het graag.
Je zegt weinig meer, dus er zijn er blijkbaar volgens jou nog wel.
Worden er in de GGiN trouwens preken gelezen van nog levende predikanten en zo ja dan alleen van de GGiN?
Dat is niet de gewoonte om te doen.

Ik herken nog wel iets van deze prediking bij ds v Voorden binnen de GGiN.
Mannes
Verbannen
Berichten: 319
Lid geworden op: 02 apr 2018, 17:50

Re: Van welke predikanten wordt er gelezen?

Bericht door Mannes »

GGotK schreef: Mijn reactie komt vooral voort uit de (naar mijn inzichten) ongenuanceerde uitspraak van Jeremiah.
Deze uitspraak is minder genuanceerd dan u denkt.

Het feit dat er predikanten steun zoeken om medebroeders te schorsen vanwege een, naar hun inzicht, onoverbrugbaar verschil in de leer geeft voldoende aan hoe groot de verschillen zijn.
GGotK
Berichten: 2211
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: RE: Re: Van welke predikanten wordt er gelezen?

Bericht door GGotK »

Mannes schreef:
GGotK schreef:
Mannes schreef: Zowel GGiN als andere kerkverbanden. Mocht je er weten dan hoor ik het graag.
Je zegt weinig meer, dus er zijn er blijkbaar volgens jou nog wel.
Worden er in de GGiN trouwens preken gelezen van nog levende predikanten en zo ja dan alleen van de GGiN?
Dat is niet de gewoonte om te doen.

Ik herken nog wel iets van deze prediking bij ds v Voorden binnen de GGiN.
Ds Lamain en ds Van Voorden zijn in mijn ogen bijna tegenpolen.
GGotK
Berichten: 2211
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Van welke predikanten wordt er gelezen?

Bericht door GGotK »

Mannes schreef:
GGotK schreef: Mijn reactie komt vooral voort uit de (naar mijn inzichten) ongenuanceerde uitspraak van Jeremiah.
Deze uitspraak is minder genuanceerd dan u denkt.

Het feit dat er predikanten steun zoeken om medebroeders te schorsen vanwege een, naar hun inzicht, onoverbrugbaar verschil in de leer geeft voldoende aan hoe groot de verschillen zijn.
Over welke zaak heb je het nu eigenlijk? Jeremiah had het over de predikanten van de GG.
DDD
Berichten: 29033
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Van welke predikanten wordt er gelezen?

Bericht door DDD »

Mannes schreef:
GGotK schreef: Mijn reactie komt vooral voort uit de (naar mijn inzichten) ongenuanceerde uitspraak van Jeremiah.
Deze uitspraak is minder genuanceerd dan u denkt.

Het feit dat er predikanten steun zoeken om medebroeders te schorsen vanwege een, naar hun inzicht, onoverbrugbaar verschil in de leer geeft voldoende aan hoe groot de verschillen zijn.
Welnee. Dat zegt iets over een stoornis bij die predikant(en), niet over een serieus leergeschil.
-DIA-
Berichten: 32855
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Van welke predikanten wordt er gelezen?

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:"niet anders" schreef je. Daar zijn ongetwijfeld criteria voor. Die zijn mij niet helemaal precies helder, maar in hoofdlijnen meen ik wel te kunnen inschatten wat wel en niet door de beugel komt.

Vandaar dat ik zeg dat ds. Ledeboer bij nader inzien niet meer in het straatje past. Waarmee ik hem ook niet een lichtend voorbeeld vind van een gebalanceerd persoon. Maar hij past in ieder geval ook niet helemaal in het rijtje dat je nu noemt, als het gaat om zijn visie op doop en verbond bijvoorbeeld.
Een vraagje nog: Als je me tenminste nog duldt en serieus neemt. Noem een 1 (dat is toch niet veel he?) punten waarom ik ds. Ledeboer verdacht zou moeten gaan stellen? Ik weet dat er verschillende accenten zijn, die waren er en die blijven. Maar als de kern maar goed is.
© -DIA- 18-05-2024: 32800
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Van welke predikanten wordt er gelezen?

Bericht door Bezorgd »

GGotK schreef: Wat moet ik me bij die jaarlijkse zendings - en evangelisatiediensten voorstellen eigenlijk? Worden er nu ook andere preken gelezen,
wanneer predikant elders preekt? Is die verontrusting over deze dingen iets specifieks voor jou of een groepering of geldt dit voor de 'gemiddelde kerkmens' aldaar?
Je bent erg geinteresseerd merk ik.
Het gaat in dit draadje niet om ontwikkelingen in individuele gemeenten lijkt me. Maar niet antwoorden is ook niet netjes.
Deze diensten zijn vaak gewone weekdiensten waar dan de collecte voor het deputaatschap is. Heel soms wordt er met een paar tussenzinnen stil gestaan bij het evangelisatie of zendingswerk.
Gelukkig blijft men nog wel de leespreken lezen die altijd gelezen werden. Hoewel er wel ambtsdragers zijn die wat verschuiven in hun preekkeuze.
De verontrusting wordt breed gevoeld onder de gemiddelde kerkmens alhier.

@DDD, ik deel je bezorgdheid over de macht van predikanten. Maar het is helaas een feit dat in veel gemeenten gevonden wordt. Soms strekt de invloed zover dat je zelfs kerkenraden van buurgemeenten in de classis ziet bewegen.
Plaats reactie