hartekreet

Kislev
Berichten: 2528
Lid geworden op: 08 apr 2002, 16:20

Bericht door Kislev »

Heb de website eens helemaal zitten bekijken. Kwam allerlei stichtingen tegen die er ook mee te maken hadden. SRA, Evangelisch Ontwaken etc. Waarom dan weer een nieuwe stichting? Dit kan volgens mij ook gewoon georganiseerd worden onder de vlag van Evangelisch Ontwaken.
Een hoop zitten lezen maar kword er zelf een beetje huiverig van. Waarom allemaal buitenlandse 'opwekkingspredikers' tijdens zo'n conferentie? De jongerenavonden moesten niet zoveel hebben van gezelschapspraat (en terecht) maar ik vrees dat men in dezelfde kuil zal vallen maar dan aan de andere kant van de weg. 'Mogelijkheid tot getuigenis' op zo'n conferentie moet wel in goede banen geleid worden.
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6329
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Bericht door Gian »

Wie is er geweest? Ik heb gehoord dat er een opwekking is geweest.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Adelbach
Berichten: 102
Lid geworden op: 16 jun 2006, 09:33

Bericht door Adelbach »

Helemaal met 'kislev' eens.
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Gian schreef:Wie is er geweest? Ik heb gehoord dat er een opwekking is geweest.
`

Geweest? Voltooide tijd? Als er daar iets gebeurd is, dan is er een opwekking begonnen, maar als hij al over is, stelt het niet veel voor.


Van mijn zus en zwager hoorde ik dat het heel indrukwekkend was .Ook hun kinderen waren onder de indruk. Maar ik geloof dat Gabriëlle er geweest is?
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Vincent
Berichten: 966
Lid geworden op: 19 apr 2006, 15:06

Bericht door Vincent »

Gian schreef:Wie is er geweest? Ik heb gehoord dat er een opwekking is geweest.

Daar ook al! :P

Im het hele land hebben afgelopen zondag gereformeerde predikers weer een boodschap van opwekking gebracht, van zonde, berouw, uitverkiezing, van genade voor degenen die het willen. Zijn die buitenlanders beter? Moet je echt verwachten dat er in een weekend andere dingen gebeuren dan s zondags als je ernstig ter kerke gaat? (waarmee ik niet zeg dat zo'n bijeenkomst goed of fout is).
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6329
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Bericht door Gian »

Vincent schreef:
Gian schreef:Wie is er geweest? Ik heb gehoord dat er een opwekking is geweest.

Daar ook al! :P

Im het hele land hebben afgelopen zondag gereformeerde predikers weer een boodschap van opwekking gebracht, van zonde, berouw, uitverkiezing, van genade voor degenen die het willen. Zijn die buitenlanders beter? Moet je echt verwachten dat er in een weekend andere dingen gebeuren dan s zondags als je ernstig ter kerke gaat? (waarmee ik niet zeg dat zo'n bijeenkomst goed of fout is).
Ik heb gehoord dat er bijzondere dingen gebeurt zijn.
Verder neem ik je posting maar niet al te serieus meer. Na een handjevol posting van jouw kant gelezen te hebben weet ik ongeveer wie Vincent is.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23961
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Vincent schreef:
Gian schreef:Wie is er geweest? Ik heb gehoord dat er een opwekking is geweest.

Daar ook al! :P

Im het hele land hebben afgelopen zondag gereformeerde predikers weer een boodschap van opwekking gebracht, van zonde, berouw, uitverkiezing, van genade voor degenen die het willen. Zijn die buitenlanders beter? Moet je echt verwachten dat er in een weekend andere dingen gebeuren dan s zondags als je ernstig ter kerke gaat? (waarmee ik niet zeg dat zo'n bijeenkomst goed of fout is).
Wat wil je nou eigenlijk duidelijk maken? Bei uns ist alles besser?
Vincent
Berichten: 966
Lid geworden op: 19 apr 2006, 15:06

Bericht door Vincent »

Gian schreef:
Vincent schreef:
Gian schreef:Wie is er geweest? Ik heb gehoord dat er een opwekking is geweest.

Daar ook al! :P

Im het hele land hebben afgelopen zondag gereformeerde predikers weer een boodschap van opwekking gebracht, van zonde, berouw, uitverkiezing, van genade voor degenen die het willen. Zijn die buitenlanders beter? Moet je echt verwachten dat er in een weekend andere dingen gebeuren dan s zondags als je ernstig ter kerke gaat? (waarmee ik niet zeg dat zo'n bijeenkomst goed of fout is).
Ik heb gehoord dat er bijzondere dingen gebeurt zijn.
Verder neem ik je posting maar niet al te serieus meer. Na een handjevol posting van jouw kant gelezen te hebben weet ik ongeveer wie Vincent is.
Huh???? Dit is echt erg :( Ik probeer altijd respectvol te zijn richting anderen, sorry als dat niet lukt. Jij weet helemaal niet wie ik ben, als je dat eens wist joh :) .

Maar ik bedoel te zeggen: prima zo'n weekend, maar je moet ook niet te snel denken dat het DAAR nou juist kan gebeuren, God werkt toch middels de prediking in de eigen gemeente? Of niet?
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Maar als die gemeenten nou in zijn algemeenheid in een geestelijke malaise verkeren? Allerwegen wordt geklaagd over gebrek aan geestelijk leven, aan doorbrekend werk. Is het dan niet fijn dat de Heere blijkbaar krachtig wil werken tijdens zo'n conferentie? Als dit zo is, zal het ook in de kerken doorwerken.

We moeten het niet van zo'n conferentie verwachten, maar er ook niet bij voorbaat skeptisch tegenover staan. Wat dat betreft meoten we maar eens bij Gamaliël in de leer.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33490
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Bericht door Tiberius »

Gian schreef:Verder neem ik je posting maar niet al te serieus meer. Na een handjevol posting van jouw kant gelezen te hebben weet ik ongeveer wie Vincent is.
Hm. Dit vind ik inderdaad ook niet zo'n sterke.
Je bent wel eens krachtiger uit de hoek gekomen, Gian. :wink:
Vincent
Berichten: 966
Lid geworden op: 19 apr 2006, 15:06

Bericht door Vincent »

Unionist schreef:Maar als die gemeenten nou in zijn algemeenheid in een geestelijke malaise verkeren? Allerwegen wordt geklaagd over gebrek aan geestelijk leven, aan doorbrekend werk. Is het dan niet fijn dat de Heere blijkbaar krachtig wil werken tijdens zo'n conferentie? Als dit zo is, zal het ook in de kerken doorwerken.

We moeten het niet van zo'n conferentie verwachten, maar er ook niet bij voorbaat skeptisch tegenover staan. Wat dat betreft meoten we maar eens bij Gamaliël in de leer.
En nou is er laatst bij mij zo mooi gepreekt: "En de Geest en de bruid zeggen: Kom". Dat is toch voldoende. Elders lees ik dat een mede-forummer zegt: gemeente zijn is met elkaar praten, zorgen delen enz... En dan zou nu zo'n conferentie de oplossing bieden van een dor gemeenteleven. Nou, het kan positieve uitwerking hebben, maar dat is nu typisch iets wat de band met de gemeente soms ook losser kan maken.

En als ik daar iets over zeg wordt Gian boos :( terwijl ze mij niet kent. Echt droevig.
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6329
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Bericht door Gian »

Vincent schreef:
Unionist schreef:Maar als die gemeenten nou in zijn algemeenheid in een geestelijke malaise verkeren? Allerwegen wordt geklaagd over gebrek aan geestelijk leven, aan doorbrekend werk. Is het dan niet fijn dat de Heere blijkbaar krachtig wil werken tijdens zo'n conferentie? Als dit zo is, zal het ook in de kerken doorwerken.

We moeten het niet van zo'n conferentie verwachten, maar er ook niet bij voorbaat skeptisch tegenover staan. Wat dat betreft meoten we maar eens bij Gamaliël in de leer.
En nou is er laatst bij mij zo mooi gepreekt: "En de Geest en de bruid zeggen: Kom". Dat is toch voldoende. Elders lees ik dat een mede-forummer zegt: gemeente zijn is met elkaar praten, zorgen delen enz... En dan zou nu zo'n conferentie de oplossing bieden van een dor gemeenteleven. Nou, het kan positieve uitwerking hebben, maar dat is nu typisch iets wat de band met de gemeente soms ook losser kan maken.

En als ik daar iets over zeg wordt Gian boos :( terwijl ze mij niet kent. Echt droevig.
Ik zie individuele Gemeenten bloeien. Gemeenten die geestelijk groeien ja. Uiteraard niet gerelateerd aan welk kerkverband dan ook. Waar ik vooral veel vrucht zie zijn idd conferenties, jongerenavonden en interkerkelijke studiedagen. Daar vind ik momenteel meer dan in de plaatselijke gemeenten. Ik zie het gros van de kerken droog staan. Geestelijke armoe lijden door allerlei invloeden met daaraan verwant de ruzie's en scheuringen. Daarom zoek ik het niet zozeer in een kerk of kerkverband.
Allicht een verkeerde ontwilkkeling. Misschien ook niet. Voor een echte opwekking, en vooral voor een reveil moeten kerkmuren als eerste naar beneden, want die werken alleen maar tegen.
Elders lees ik dat een mede-forummer zegt: gemeente zijn is met elkaar praten, zorgen delen enz... En dan zou nu zo'n conferentie de oplossing bieden van een dor gemeenteleven.
Er zijn in de rechterkant van de gereformeerde kerken div. bid en studie groepen verboden. Is het dan gek dat mensen het ergens anders zoeken?
Laatst gewijzigd door Gian op 05 jul 2006, 10:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Gian schreef:Ik heb gehoord dat er bijzondere dingen gebeurt zijn.
Ik heb het niet zo met dat bijzondere. De geschiedenis leert ons dat bij ware opwekkingen het eerste zichtbare resultaat was: En als zij dit hoorden, werden zij verslagen in het hart, en zeiden tot de predikant: Wat moeten we doen?.

Ik weet niet hoe het met deze sprekers is, maar overal waar opwekkingen geweest zijn (in een christelijke natie, waar men bekend was met Gods woord) zie je dat de preken keihard waren, en vaak voor het meeste van de preek bestonden uit het aanwijzen van de schuld van de hoorders, dat zij God tergden door hun leven, dat het Gods goedheid was dat zij nog niet vernietigd waren.

Ik citeer een stukje van een website over de opwekking: Preachers like Jonathan Edwards are remembered for their “fire and brimstone” sermons, and in fact the very term fire and brimstone comes from Edwards' “Sinners in the hands of an Angry God.” But if you study all of Edwards carefully, including some of those thundering sermons, you will discover that Edwards ultimately carried a message of hope and salvation, arguing that in spite of our sinful natures God loves all of us. De preek die hier aangehaald wordt, 'sinners in the hands of an angry God' was het begin van de opwekking in de USA. Zie hier voor de preek. Als we de preken van de HeartCry stichting hieraan toetsen, is dat dan ook hun boodschap?


Daarbij moet ik denken aan de woorden van Billy Graham, die eens zei, naar een preek in een stampesvol stadion, waar velen met tranen in de ogen naar huis waren gegaan, tegen iemand die opmerkte dat hij toch wel blij zou moeten zijn met zoveel bekeerlingen: Ik ben al blij als er volgend jaar nog 1 van hen waarlijk gelooft
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6329
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Bericht door Gian »

memento schreef: De geschiedenis leert ons dat bij ware opwekkingen het eerste zichtbare resultaat was: En als zij dit hoorden, werden zij verslagen in het hart, en zeiden tot de predikant: Wat moeten we doen?.
Is dat dan niet bijzonder?
.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Kislev
Berichten: 2528
Lid geworden op: 08 apr 2002, 16:20

Bericht door Kislev »

Kan me helemaal vinden in de reactie van
memento.

Bovendien, het is blijkbaar nogal doods en dor in de kerken. Zou kunnen, zelf zie ik in mijn gemeente een bloeiend gemeenteleven en zegen op de prediking.
Gesloten