Nieuwe jongerenavond

Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Marnix schreef:Precies, vroeger organiseerden ze ook avond-activiteiten met eten en wijn :)
Als je als kerk een geheelonthoudersbeleid voert, dan creëer je ene dualistische levenshouding.
(Altijd drinkt kortjakje bier, midden in de week maar zondags niet).
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Bericht door Gian »

Grace schreef: Ik denk dat het dan beter is dat je contact opneemt met Willeam de Snoo van jongerenavond.nl. Dat is echter niet echt een verantwoorde zaterdagavondbesteding.
Grace,

Wat is er feitelijk fout aan deze avonden?
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
SolaGratia
Berichten: 56
Lid geworden op: 08 jan 2002, 16:49
Locatie: Hendrik Ido Ambacht
Contacteer:

Bericht door SolaGratia »

Soos Giessen-Oudekerk
Ja, of dit echt verantwoord is?
Ik ben er wat avonden geweest. Om 23.55 met m'n zatte kop op de brommer om maar op tijd thuis te zijn. En dan s'zondags met je duffe hoofd in de kerk.Het bier was niet aan te slepen!
:cry:

Het trieste was wel dat wij als groep "zware" in die "lichte" soos het meeste bier consumeerde. Zij konden maat houden, wij niet!
Ik schaam me nog!
:x
Gebruikersavatar
geledu
Berichten: 1465
Lid geworden op: 23 feb 2006, 21:41

Bericht door geledu »

...
Laatst gewijzigd door geledu op 09 sep 2010, 16:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

geledu schreef:Het lege op deze avonden.
Zelf heb ik ook veel van dit soort avonden bezocht.
Veelal was het een excuus richting je ouders dat je naar een "refo" gelegenheid ging.
Wat maakt die avond zo leeg dan? Is dat de gelegenheid of zijn dat de personen die daar als holle vaten naar toe gaan en zich daar vullen?
Verder zijn die uitsmijters nodig voor een paar opgeschoten jongelui, maar zeker niet voor de meeste bezoekers. Ik vind dat dus komen op het conto van de raddraaiers en niet van de gelegenheid.

verder kun je jongeren niet elke zaterdagavond naar een bijbelstudie laten gaan. Jongeren hebben ook vrijheid nodig en als je ze op puberleeftijd nog moet gaan leren wat de wil van God is, ben je erg laat. Augustinus zei: Heb God lief en doe dan wat je wilt.
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Bericht door Gian »

geledu schreef:
Gian schreef:
Grace schreef: Ik denk dat het dan beter is dat je contact opneemt met Willeam de Snoo van jongerenavond.nl. Dat is echter niet echt een verantwoorde zaterdagavondbesteding.
Grace,

Wat is er feitelijk fout aan deze avonden?
Ik ben Grace dan wel niet maar toch even een reactie.

Het lege op deze avonden.
Zelf heb ik ook veel van dit soort avonden bezocht.
Veelal was het een excuus richting je ouders dat je naar een "refo" gelegenheid ging.
De gespreken, alcohol consumptie en de omgang met elkaar doen niet onder voor een "gewone" kroeg.
Uitsmijters zijn nodig om de boel in gareel te houden !

Diegene die al uitgaan in de "normale , lees wereldse" uitgaans gelegenheden krijg je met dit soort avonden niet meer terug, en zij die hun invulling geven aan JV en avonden met sprekers trek je daar vandaan.

Ook de invulling van deze avonden worden steeds verder "uitgerekt" met als resultaat dat ook op de avonden van Willeam nu thema avonden (western , hawaï) worden georganiseerd.
De invulling van deze avonden moeten dus steeds meer een wereldse uitstraling krijgen wil het commercieel nog aantrekkelijk blijven.
Ik vroeg wat er feitelijk fout is aan deze avonden. Je fout voordoen kan ook in de kerk.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Ook de invulling van deze avonden worden steeds verder "uitgerekt" met als resultaat dat ook op de avonden van Willeam nu thema avonden (western , hawaï) worden georganiseerd.
Ik denk niet dat daar een fout zit. Geef de jeugd gewoon wat lol.

Echter, overmatig alcoholgebruik is fout. Daarom denk ik dat elke refo-uitgaansgelegenheid er goed aan doet, om daarover een helder en duidelijk beleid te voeren, anders is de kans dat het uit de hand loopt erg groot. Het hoort ook immers bij de leeftijd om grenzen op te zoeken...
Gebruikersavatar
olfie
Berichten: 836
Lid geworden op: 26 jan 2006, 21:00
Locatie: Ergens in Zuid-Holland

Bericht door olfie »

memento schreef:
Ook de invulling van deze avonden worden steeds verder "uitgerekt" met als resultaat dat ook op de avonden van Willeam nu thema avonden (western , hawaï) worden georganiseerd.
Ik denk niet dat daar een fout zit. Geef de jeugd gewoon wat lol.

Echter, overmatig alcoholgebruik is fout. Daarom denk ik dat elke refo-uitgaansgelegenheid er goed aan doet, om daarover een helder en duidelijk beleid te voeren, anders is de kans dat het uit de hand loopt erg groot. Het hoort ook immers bij de leeftijd om grenzen op te zoeken...
Als ik spreek uit jeugdervaring destijds, en het algemene motto: "Rules are, to be broken". Denk dat dat nog steeds geldt, en dat we nu 'wereldse' avonden moeten organiseren om de jeugd aan te trekken... ze zullen niet plots overstappen naar iets anders.

Je ziet ook in het algemeen, als je de thema's aan gaat passen dat het eerder wereldgelijkvormiger wordt dan dat het steeds 'netter' wordt. Kijk maar naar dat 'William' verhaal.
Zijn Naam moet eeuwig eer ontvangen
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

@Olfie, wat is er erg aan wat jij nu werelds noemt, als dat gaat om dingen als thema-avonden?
lebaoth
Berichten: 583
Lid geworden op: 09 jul 2002, 15:18
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht door lebaoth »

SolaGratia schreef:
Soos Giessen-Oudekerk
Ja, of dit echt verantwoord is?
Ik ben er wat avonden geweest. Om 23.55 met m'n zatte kop op de brommer om maar op tijd thuis te zijn. En dan s'zondags met je duffe hoofd in de kerk.Het bier was niet aan te slepen!
:cry:

Het trieste was wel dat wij als groep "zware" in die "lichte" soos het meeste bier consumeerde. Zij konden maat houden, wij niet!
Ik schaam me nog!
:x
Dat ligt toch aan de bezoekers zelf? Tegenwoordig is er meestal wel een 30+'er aanwezig vanuit de gemeente, om toezicht te houden.
Ik kom ook niet graag in die soos, het was alleen maar om aan te geven dat er genoeg te doen is rondom Gorinchem voor wat betreft je zaterdagavond doorbrengen met medechristenen.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Miscanthus schreef:
Marnix schreef:Precies, vroeger organiseerden ze ook avond-activiteiten met eten en wijn :)
Als je als kerk een geheelonthoudersbeleid voert, dan creëer je ene dualistische levenshouding.
(Altijd drinkt kortjakje bier, midden in de week maar zondags niet).
Correctie: Midden in de week maar zondags niet hier

Dan rijmt het ook nog ;)

Ik ben er wat avonden geweest. Om 23.55 met m'n zatte kop op de brommer om maar op tijd thuis te zijn. En dan s'zondags met je duffe hoofd in de kerk.Het bier was niet aan te slepen!
Hehe dat snap ik dan niet.... als je om 12 uur thuis bent kan je minstens 8 uur slapen... das toch meer dan genoeg? Maar idd, beetje maat houden met alcohol is wel belangrijk.
Laatst gewijzigd door Marnix op 31 aug 2006, 15:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
olfie
Berichten: 836
Lid geworden op: 26 jan 2006, 21:00
Locatie: Ergens in Zuid-Holland

Bericht door olfie »

memento schreef:@Olfie, wat is er erg aan wat jij nu werelds noemt, als dat gaat om dingen als thema-avonden?
Mmmm dat bedoelde ik niet zo als dat zo overkomt, ik bedoel aan te geven dat zulke avonden steeds vrijer worden en steeds wereldgelijkvormiger, ipv. steeds dichter naar het Woord toe.
Mss zijn er enkele uitzonderingen, toch geloof ik dat dit het algemene beeld is.
Zijn Naam moet eeuwig eer ontvangen
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

memento schreef:
Ook de invulling van deze avonden worden steeds verder "uitgerekt" met als resultaat dat ook op de avonden van Willeam nu thema avonden (western , hawaï) worden georganiseerd.
Ik denk niet dat daar een fout zit. Geef de jeugd gewoon wat lol.

Echter, overmatig alcoholgebruik is fout. Daarom denk ik dat elke refo-uitgaansgelegenheid er goed aan doet, om daarover een helder en duidelijk beleid te voeren, anders is de kans dat het uit de hand loopt erg groot. Het hoort ook immers bij de leeftijd om grenzen op te zoeken...
Ach, voor velen is lol hebben sowieso al fout.... genieten mag wel, maar dan van orgelconcerten enzo.... Zodra het andere muziek is, het volume wat hoger en er bewogen wordt op muziek is het voor sommigen per definitie al fout.

Grappig... mijn ouders vinden zo'n feestje met wat hardere muziek, dans en wat drankjes ook helemaal niets.... maar geven gewoon toe dat dat aan hen ligt en dat veel mensen als ze wat ouder worden daar zo tegenaan kijken, maar ze beginnen niet meteen hun eigen gelijk te willen halen met behulp van de Bijbel.

Ach, geniet o jongeling in uw jongelingsjaren, voordat de kwade dagen komen waarvan u zegt: Ik heb daarin geen lust :)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

olfie schreef:
memento schreef:@Olfie, wat is er erg aan wat jij nu werelds noemt, als dat gaat om dingen als thema-avonden?
Mmmm dat bedoelde ik niet zo als dat zo overkomt, ik bedoel aan te geven dat zulke avonden steeds vrijer worden en steeds wereldgelijkvormiger, ipv. steeds dichter naar het Woord toe.
Mss zijn er enkele uitzonderingen, toch geloof ik dat dit het algemene beeld is.
Hoezo? Niet iedere avond hoeft toch als doel te hebben dat je er geestelijk enorm door wordt opgebouwd enzo? Daar heb je allerlei activiteiten voor, de kerkdiensten, bijbelstudie/cathechisatie, vereniging en nog veeel meer.... Maar gewoon met een hoop christenen een feestje vieren, samen wat drinken, socializen, gezellig doen, wat dansen.... wat is daar mis mee? Dat is helemaal niet onchristelijk. Dacht je dat er op de bruiloft in Kana ieder uur een bezinningsmoment was, elk dagdeel een flinke Bijbelstudie, en iemand uit de synagoge toezicht op je hield of je niet meer dan 2 glaasjes wijn uit die 7 vaten snoepte?!
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
olfie
Berichten: 836
Lid geworden op: 26 jan 2006, 21:00
Locatie: Ergens in Zuid-Holland

Bericht door olfie »

Marnix schreef:
olfie schreef:
memento schreef:@Olfie, wat is er erg aan wat jij nu werelds noemt, als dat gaat om dingen als thema-avonden?
Mmmm dat bedoelde ik niet zo als dat zo overkomt, ik bedoel aan te geven dat zulke avonden steeds vrijer worden en steeds wereldgelijkvormiger, ipv. steeds dichter naar het Woord toe.
Mss zijn er enkele uitzonderingen, toch geloof ik dat dit het algemene beeld is.
Hoezo? Niet iedere avond hoeft toch als doel te hebben dat je er geestelijk enorm door wordt opgebouwd enzo? Daar heb je allerlei activiteiten voor, de kerkdiensten, bijbelstudie/cathechisatie, vereniging en nog veeel meer.... Maar gewoon met een hoop christenen een feestje vieren, samen wat drinken, socializen, gezellig doen, wat dansen.... wat is daar mis mee? Dat is helemaal niet onchristelijk. Dacht je dat er op de bruiloft in Kana ieder uur een bezinningsmoment was, elk dagdeel een flinke Bijbelstudie, en iemand uit de synagoge toezicht op je hield of je niet meer dan 2 glaasjes wijn uit die 7 vaten snoepte?!
Het enorme gevaar dat zij die 'de geesten' niet kunnen 'beproeven' naar waarheid, het verschil niet meer zien tussen de wereld die danst en de christen die danst. Ik weet ook niet hoe jij dansen ziet, maar als het ook met parnterswitchen etc. gaat, dan ben ik al een stuk kritischer ivm intimiteit(en) en pubers die kriebelende hormonen hebben/krijgen. Dit gestimuleerd door een slokje...
Ik denk niet dat er veel fantasie voor nodig is om te begrijpen dat je daarmee de jeugd in een enorm gevaar/verleiding plaatst ipv. een 'verantwoord' uitgaan.
Zijn Naam moet eeuwig eer ontvangen
Plaats reactie