Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10467
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: RE: Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Orchidee »

Koborg schreef:Laatste ontwikkelingen: In hervormd 's Gravenmoer gaat men in september beginnen met de invoering van Weerklank. Hervormd Lekkerkerk ('t Venster) wil op korte termijn de HSV invoeren. De wens naar vernieuwing lijkt zo overal wel te spelen.
Ik verbaas me dat de HSV in Lekkerkerk nog niet word gebruikt!
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16782
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: RE: Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Hendrikus »

Orchidee schreef:
Koborg schreef:Laatste ontwikkelingen: In hervormd 's Gravenmoer gaat men in september beginnen met de invoering van Weerklank. Hervormd Lekkerkerk ('t Venster) wil op korte termijn de HSV invoeren. De wens naar vernieuwing lijkt zo overal wel te spelen.
Ik verbaas me dat de HSV in Lekkerkerk nog niet word gebruikt!
Van Weerklank is inmiddels de 5e druk verschenen. Ruim 80 gemeenten (overwegen GB maar ook enkele CGK) gebruiken de bundel. De bundel voorziet in een behoefte, dat is duidelijk.
~~Soli Deo Gloria~~
DDD
Berichten: 29040
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door DDD »

Toch vind ik 80 niet veel. Er waren vanouds toch ongeveer 400 bondsgemeenten? Een deel daarvan zingt uit het liedboek, maar een groot deel niet.
Erskinees
Berichten: 2783
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Erskinees »

DDD schreef:Er waren vanouds toch ongeveer 400 bondsgemeenten?
Na 2004?
DDD
Berichten: 29040
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door DDD »

Ik weet niet beter of er zijn een aantal gescheurd, maar nauwelijks verdwenen. En van Staphorst en Maartensdijk bijvoorbeeld kun je je afvragen of dat wel een bondsgemeente was.
Koborg
Berichten: 23
Lid geworden op: 05 jun 2019, 14:53

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Koborg »

Vroeger waren bijvoorbeeld Utrecht, Groningen en Huizen (Nieuwe kerk, Meentkerk, Zenderkerk) ook Gereformeerde Bondsgemeenten. Inmiddels kan je je hiervan ook afvragen wat daarvan over is...
DDD
Berichten: 29040
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door DDD »

Ik vind dat nog allemaal bondsgemeenten. Maar goed, er zijn inderdaad leden in Utrecht die dat niet zo zien.

Voor wat betreft Huizen is daar wat mij betreft geen twijfel over, maar ik ben benieuwd waarom jij dat anders ziet. Die kerken verschillen toch niet veel van de gemiddelde GKV /CGKV? En dat is niet anders dan 20 jaar geleden.
Koborg
Berichten: 23
Lid geworden op: 05 jun 2019, 14:53

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Koborg »

20 jaar geleden was er nog geen band iedere ochtenddienst en werden er nog geen opwekkingsliederen gezongen. (Overigens ging ds. D.J. Budding afgelopen zondagochtend voor in de Meentkerk. Je ziet dan tocht levensgrote verschillen tussen gemeente en (gast)predikant.)
DDD
Berichten: 29040
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door DDD »

De verschillen zijn niet levensgroot, maar een handbreed gesteld. Maar goed.

Als je de beleidsplannen van de Zenderkerk leest, zie je gewoon een gereformeerde inslag met wat Evangelische muzikale invloeden.
HHKtE
Berichten: 1456
Lid geworden op: 17 feb 2006, 19:33
Locatie: Utrecht

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door HHKtE »

Koborg schreef:20 jaar geleden was er nog geen band iedere ochtenddienst en werden er nog geen opwekkingsliederen gezongen. (Overigens ging ds. D.J. Budding afgelopen zondagochtend voor in de Meentkerk. Je ziet dan tocht levensgrote verschillen tussen gemeente en (gast)predikant.)
Het voorgaan van Ds Budding was heel bijzonder in de Meentkerk te noemen. Overigens hield hij het bij alleen psalmen in de oude berijming.
Ook dat is bijzonder te noemen voor de Meentkerk.
DDD
Berichten: 29040
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door DDD »

Dat is niet waar. Hij heeft zich heel netjes aangepast.

Breng geen leugens in het land. Er zijn al te veel mensen die hier niet volwassen mee kunnen omgaan.

@Helma: het lijkt me ook wel een kerkdienst voor de preekluisterkring.
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1492
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Delftenaar »

DDD schreef:Ik weet niet beter of er zijn een aantal gescheurd, maar nauwelijks verdwenen.
Groenekan is een twijfelgeval sinds deze een huisgemeente is geworden.
MePaul
Berichten: 511
Lid geworden op: 01 apr 2019, 19:35

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door MePaul »

DDD schreef:Dat is niet waar. Hij heeft zich heel netjes aangepast.

Breng geen leugens in het land. Er zijn al te veel mensen die hier niet volwassen mee kunnen omgaan.

@Helma: het lijkt me ook wel een kerkdienst voor de preekluisterkring.
Alléén opwekking werd gezongen als opening. Daarna alleen o.b. psalmen.
MePaul
Berichten: 511
Lid geworden op: 01 apr 2019, 19:35

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door MePaul »

HHKtE schreef:
Koborg schreef:20 jaar geleden was er nog geen band iedere ochtenddienst en werden er nog geen opwekkingsliederen gezongen. (Overigens ging ds. D.J. Budding afgelopen zondagochtend voor in de Meentkerk. Je ziet dan tocht levensgrote verschillen tussen gemeente en (gast)predikant.)
Het voorgaan van Ds Budding was heel bijzonder in de Meentkerk te noemen. Overigens hield hij het bij alleen psalmen in de oude berijming.
Ook dat is bijzonder te noemen voor de Meentkerk.
In de nieuwe kerk ging ds van de Worp voor uit Wezep. Hij gaf alleen psalmen (ob en nb) en het kinderlied op.
HHKtE
Berichten: 1456
Lid geworden op: 17 feb 2006, 19:33
Locatie: Utrecht

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door HHKtE »

MePaul schreef:
DDD schreef:Dat is niet waar. Hij heeft zich heel netjes aangepast.

Breng geen leugens in het land. Er zijn al te veel mensen die hier niet volwassen mee kunnen omgaan.

@Helma: het lijkt me ook wel een kerkdienst voor de preekluisterkring.
Alléén opwekking werd gezongen als opening. Daarna alleen o.b. psalmen.
Is vast de meest bekeken uitzending van de Meentkerk geweest van de laatste maanden.
Inderdaad normaal worden er ook gezangen en nieuwe berijming psalmen gezongen
Gesloten