De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4265
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door Maanenschijn »

Zeeuw schreef: Ik keur af….maar. Na de maar komt altijd de werkelijke mening.
Er staat nog helemaal niets op de tocht. De plannen moeten nog verder worden uitgewerkt en daarbij zal iets van de agrarische sector worden gevraagd. Wat al jaren bekend was. De enorme opgefokte verontwaardiging geeft mij een struisvogelgevoel.
En dat de overheid dit niet handig doet hebben we volgens mij al tig pagina’s terug vastgesteld.
Je slaat nu echt de plank mis. De contouren en doelstelling van de plannen zijn vrij duidelijk. Het probleem dat er inderdaad al jaren ‘ergens’ over gesproken is. Daar is door heel veel boeren op zo goed mogelijk wijze geanticipeerd en geïnvesteerd. Een zwalkende en onbetrouwbare overheid geeft dat er veel frustratie is en dat uit zich in anarchie. En dat keur ik zeker af!.

Er is geen sprake geweest van struisvogelpolitiek. Op heel veel plaatsen en manieren is door de sector ingezet op verbetering en regelgeving. Met die term doe je de sector echt te kort.
Laatst gewijzigd door Maanenschijn op 29 jun 2022, 08:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Philip
Berichten: 399
Lid geworden op: 27 apr 2021, 09:51

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door Philip »

GerefGemeente-lid schreef:
Zeeuw schreef:Begrip voor het opstaan tegen de door God gegeven overheid. Over grote woorden gesproken.
Je hebt je zelf ook al verplaatst in de situatie van de boeren?

Ik keur alle overlast af, maar ik heb me de laatste dagen wel sterk afgevraagd of de overheid in wezen wel begrijpt wat de boeren doormaken.

Ik heb het idee van niet. En dat vind ik zeer zorgelijk. Er wordt geen enkel perspectief geboden. Als jouw baan morgen opeens op de tocht stond, inclusief je huis, je bezit en je toekomst, hou zou je dan reageren? We zijn niet allemaal als Job hoor, al verloor die ook nog al zijn kinderen. Trouwens, hij ging later ook de fout in door zijn geboortedag te vervloeken.
Boeren worden toch niet uit huis gezet? Ze moeten er alleen rekening mee houden dat ze over een jaar of vijf mogelijk hun baan verliezen en dan voor hun miljoenenbezit te weinig krijgen in een onteigeningsprocedure. Dat is zeer heftig, maar voor veel mensen al de werkelijkheid. Gaswinning, toeslagenaffaire. En wat dacht je van een klokkenmaker die niet meer rond kan komen van zijn ambacht?
Online
DDD
Berichten: 29195
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door DDD »

CvdW schreef:Je bezwaren netjes bekend maken is natuurlijk de juiste weg. Mag van de overheid dan ook verwacht worden dat ze deze bezwaren dan ook netjes behandelen.
Ik denk aan het gehele traject van de Betuwelijn. Het is nog jaar op jaar een verliespost.
Nu moeten boeren wijken en over 10 jaar blijkt dat het niet geholpen heeft om natura-2000 gebieden te laten verbeteren. Met behulp van Wob blijkt dan dat ze dit al van tevoren wisten.
De Betuwelijn nog steeds een verliespost? Dat komt door vertragingen aan Duitse kant. Los daarvan: die ligt er over 100 jaar nog steeds.
Henk J
Berichten: 2696
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door Henk J »

Louise Fresco verwoordt naar mijn idee weer goed wat erachter zit, onbegrip tussen stad en platteland. https://mobile.twitter.com/JorisLohman/ ... 12/photo/1
Het onbegrip bracht 40.000 boeren naar Stroe vorige week. Maar als je dit combineert met een dosis complotdenken en een partij als FvD die oproept om nog harder actie te voeren om het systeem omver te werpen dan zorgt dat voor de rellen.
-DIA-
Berichten: 32976
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door -DIA- »

Henk J schreef:Louise Fresco verwoordt naar mijn idee weer goed wat erachter zit, onbegrip tussen stad en platteland. https://mobile.twitter.com/JorisLohman/ ... 12/photo/1
Het onbegrip bracht 40.000 boeren naar Stroe vorige week. Maar als je dit combineert met een dosis complotdenken en een partij als FvD die oproept om nog harder actie te voeren om het systeem omver te werpen dan zorgt dat voor de rellen.
Misschien houden we het niet voor mogelijk...
maar in principe hetzelfde, in iets andere, wat nettere bewoordingen,
hoorde ik eens uit de mond van een oudgereformeerd predikant...
© -DIA- 18-05-2024: 32800
Henk J
Berichten: 2696
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door Henk J »

Philip schreef: Boeren worden toch niet uit huis gezet? Ze moeten er alleen rekening mee houden dat ze over een jaar of vijf mogelijk hun baan verliezen en dan voor hun miljoenenbezit te weinig krijgen in een onteigeningsprocedure. Dat is zeer heftig, maar voor veel mensen al de werkelijkheid. Gaswinning, toeslagenaffaire. En wat dacht je van een klokkenmaker die niet meer rond kan komen van zijn ambacht?
Miljoenenbezit wat zeker bij jonge boeren ook gepaard gaat met miljoenenschuld op de bank. Besef je wel helemaal wat je schrijft? Zeker jonge boeren willen ten eerste kunnen boeren en niet uitgekocht worden en ten tweede zijn ze bang om veel te weinig te krijgen. En dat een klokkenmaker vanwege technische vooruitgang niet meer rond kan komen is wat anders dan dat een goed draaiend boerenbedrijf door de overheid als ongewenst wordt bestempeld.
Door eerst keiharde reductiedoelstellingen neer te zetten en tegelijkertijd niet duidelijk te maken hoe ze dat willen doen maar wel dat het ten kostte zal gaan van boeren, dat is funest voor het draagvlak. Beloven dat boeren een betere prijs gaan krijgen voor de producten dat doen politici al jaren maar daar gaat gewoon niks van terecht komen. We gaan in Nederland niet meer betalen voor Hollandse producten als we ze in het buitenland goedkoper kunnen krijgen. Of de overheid moet importheffingen gaan opleggen aan producten uit andere EU-landen.
GerefGemeente-lid
Berichten: 7062
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door GerefGemeente-lid »

Maanenschijn schreef:
Zeeuw schreef: Ik keur af….maar. Na de maar komt altijd de werkelijke mening.
Er staat nog helemaal niets op de tocht. De plannen moeten nog verder worden uitgewerkt en daarbij zal iets van de agrarische sector worden gevraagd. Wat al jaren bekend was. De enorme opgefokte verontwaardiging geeft mij een struisvogelgevoel.
En dat de overheid dit niet handig doet hebben we volgens mij al tig pagina’s terug vastgesteld.
Je slaat nu echt de plank mis. De contouren en doelstelling van de plannen zijn vrij duidelijk. Het probleem dat er inderdaad al jaren ‘ergens’ over gesproken is. Daar is door heel veel boeren op zo goed mogelijk wijze geanticipeerd en geïnvesteerd. Een zwalkende en onbetrouwbare overheid geeft dat er veel frustratie is en dat uit zich in anarchie. En dat keur ik zeker af!.

Er is geen sprake geweest van struisvogelpolitiek. Op heel veel plaatsen en manieren is door de sector ingezet op verbetering en regelgeving. Met die term doe je de sector echt te kort.
Inderdaad. Dat is ook het punt waarom de boeren zo woedend zijn.

Als er iemand last heeft van struisvogelpolitiek is het de overheid wel. De boeren hebben jarenlang geïnvesteerd in alles wat de overheid hen gebood. En dan eist diezelfde overheid nu opeens dat ze hun bedrijf moeten sluiten.

Dan is het toch logisch dat je totaal met je rug tegen de muur staat, en er daarom woede heerst onder de boeren, als je al je geld geïnvesteerd hebt in je bedrijf, om je zo aan te passen aan de toekomst?

Je praat echt met de overheidspet op, @Zeeuw. Dat is erg teleurstellend.
Ambtenaar
Berichten: 9396
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door Ambtenaar »

Maanenschijn schreef:
Zeeuw schreef: Daar is door heel veel boeren op zo goed mogelijk wijze geanticipeerd en geïnvesteerd. Een zwalkende en onbetrouwbare overheid geeft dat er veel frustratie is en dat uit zich in anarchie. En dat keur ik zeker af!.

Er is geen sprake geweest van struisvogelpolitiek. Op heel veel plaatsen en manieren is door de sector ingezet op verbetering en regelgeving. Met die term doe je de sector echt te kort.
Wat jij hier beweert is aantoonbaar onjuist. Al in de jaren '70 was bekend dat overmatig gebruik van mest leidde tot aantasting van de bodemkwaliteit. Door de introductie van de intensieve veehouderij zijn veehouders in principe in staat om onbegrensd vee te houden. Doordat het voer stikstof bevat, nu minder dan vroeger, wordt stikstof aan de bodem toegevoegd middels bemesting en depositie, wat tot schade aan de bodem leidt. Het is door politici, met name zij die een sterke verwevenheid hebben met de landbouwsector, altijd gedownplayed.
Online
Zeeuw
Berichten: 11891
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door Zeeuw »

Maanenschijn schreef:
Zeeuw schreef: Ik keur af….maar. Na de maar komt altijd de werkelijke mening.
Er staat nog helemaal niets op de tocht. De plannen moeten nog verder worden uitgewerkt en daarbij zal iets van de agrarische sector worden gevraagd. Wat al jaren bekend was. De enorme opgefokte verontwaardiging geeft mij een struisvogelgevoel.
En dat de overheid dit niet handig doet hebben we volgens mij al tig pagina’s terug vastgesteld.
Je slaat nu echt de plank mis. De contouren en doelstelling van de plannen zijn vrij duidelijk. Het probleem dat er inderdaad al jaren ‘ergens’ over gesproken is. Daar is door heel veel boeren op zo goed mogelijk wijze geanticipeerd en geïnvesteerd. Een zwalkende en onbetrouwbare overheid geeft dat er veel frustratie is en dat uit zich in anarchie. En dat keur ik zeker af!.

Er is geen sprake geweest van struisvogelpolitiek. Op heel veel plaatsen en manieren is door de sector ingezet op verbetering en regelgeving. Met die term doe je de sector echt te kort.
De afvaardiging van de sector die wel bezig is geweest met verbetering en regelgeving verwacht ik niet aan de weg met vuurwerk en aanstekers, maar aan de tafels bij de provincies om een goed plan samen te ontwerpen. In Zeeland wordt dit al duidelijk gedaan. De provincie heeft de stikstofkaart direct als onhaalbaar benoemd en de relevante partijen gaan samen in gesprek.
Online
Zeeuw
Berichten: 11891
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door Zeeuw »

GerefGemeente-lid schreef:
Maanenschijn schreef:
Zeeuw schreef: Ik keur af….maar. Na de maar komt altijd de werkelijke mening.
Er staat nog helemaal niets op de tocht. De plannen moeten nog verder worden uitgewerkt en daarbij zal iets van de agrarische sector worden gevraagd. Wat al jaren bekend was. De enorme opgefokte verontwaardiging geeft mij een struisvogelgevoel.
En dat de overheid dit niet handig doet hebben we volgens mij al tig pagina’s terug vastgesteld.
Je slaat nu echt de plank mis. De contouren en doelstelling van de plannen zijn vrij duidelijk. Het probleem dat er inderdaad al jaren ‘ergens’ over gesproken is. Daar is door heel veel boeren op zo goed mogelijk wijze geanticipeerd en geïnvesteerd. Een zwalkende en onbetrouwbare overheid geeft dat er veel frustratie is en dat uit zich in anarchie. En dat keur ik zeker af!.

Er is geen sprake geweest van struisvogelpolitiek. Op heel veel plaatsen en manieren is door de sector ingezet op verbetering en regelgeving. Met die term doe je de sector echt te kort.
Inderdaad. Dat is ook het punt waarom de boeren zo woedend zijn.

Als er iemand last heeft van struisvogelpolitiek is het de overheid wel. De boeren hebben jarenlang geïnvesteerd in alles wat de overheid hen gebood. En dan eist diezelfde overheid nu opeens dat ze hun bedrijf moeten sluiten.

Dan is het toch logisch dat je totaal met je rug tegen de muur staat, en er daarom woede heerst onder de boeren, als je al je geld geïnvesteerd hebt in je bedrijf, om je zo aan te passen aan de toekomst?

Je praat echt met de overheidspet op, @Zeeuw. Dat is erg teleurstellend.
Dat mag je vinden. Ik verwacht ook niet meer van je dan al de algemene zinnen die je nu post.
‘Dezelfde overhield eist dat ze hun bedrijf sluiten’. Alleen deze zin is al zo generaliserend dat het alles zegt over je discussiemanieren.
Laatst gewijzigd door Zeeuw op 29 jun 2022, 09:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Ambtenaar
Berichten: 9396
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door Ambtenaar »

Henk J schreef: En dat een klokkenmaker vanwege technische vooruitgang niet meer rond kan komen is wat anders dan dat een goed draaiend boerenbedrijf door de overheid als ongewenst wordt bestempeld.
Dat goed draaiende boerenbedrijf zorgt voor aantasting van de bodem- en waterkwaliteit en daarmee tot vermindering van de biodiversiteit. De lusten zijn voor de individuele boeren, de lasten worden gecollectiveerd.
Henk J
Berichten: 2696
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door Henk J »

Zeeuw schreef: De afvaardiging van de sector die wel bezig is geweest met verbetering en regelgeving verwacht ik niet aan de weg met vuurwerk en aanstekers, maar aan de tafels bij de provincies om een goed plan samen te ontwerpen. In Zeeland wordt dit al duidelijk gedaan. De provincie heeft de stikstofkaart direct als onhaalbaar benoemd en de relevante partijen gaan samen in gesprek.
Mooi dat de provincie Zeeland dat doet maar Van der Wal stuurt gewoon op 50% reductie en Tjeerd de Groot is bezig met een motie om provincies die de zaak traineren aan te pakken.
Henk J
Berichten: 2696
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door Henk J »

Ambtenaar schreef:
Henk J schreef: En dat een klokkenmaker vanwege technische vooruitgang niet meer rond kan komen is wat anders dan dat een goed draaiend boerenbedrijf door de overheid als ongewenst wordt bestempeld.
Dat goed draaiende boerenbedrijf zorgt voor aantasting van de bodem- en waterkwaliteit en daarmee tot vermindering van de biodiversiteit. De lusten zijn voor de individuele boeren, de lasten worden gecollectiveerd.
Gelukkig eet men in Nederland niet het eten op wat gemaakt wordt, en de bodem- en waterkwaliteit interesseert de boer niks natuurlijk. Weg met die boer, is alleen maar lastig in ons land waar we wensnatuur willen.
Er is bereidheid onder de boeren om aan te passen, maar met dit dictaat wordt het lastig werken.
merel
Berichten: 10185
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door merel »

Ik denk ook dat dat het juiste is. Als eenmaal een besluit genomen is, zal het ook gehandhaafd moeten worden. De provincie zal dit ook moeten uitvoeren.

Ik denk dat met de huidige houding van een deel van de boeren de publieke opinie zich tegen hen zal keren. Gisteren was het in DH ook niet goed toeven met al die tractoren die kris kras door de stad en drukte reden. Levensgevaarlijk!
merel
Berichten: 10185
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door merel »

Henk J schreef:
Ambtenaar schreef:
Henk J schreef: En dat een klokkenmaker vanwege technische vooruitgang niet meer rond kan komen is wat anders dan dat een goed draaiend boerenbedrijf door de overheid als ongewenst wordt bestempeld.
Dat goed draaiende boerenbedrijf zorgt voor aantasting van de bodem- en waterkwaliteit en daarmee tot vermindering van de biodiversiteit. De lusten zijn voor de individuele boeren, de lasten worden gecollectiveerd.
Gelukkig eet men in Nederland niet het eten op wat gemaakt wordt, en de bodem- en waterkwaliteit interesseert de boer niks natuurlijk. Weg met die boer, is alleen maar lastig in ons land waar we wensnatuur willen.
Er is bereidheid onder de boeren om aan te passen, maar met dit dictaat wordt het lastig werken.
Ik heb in mijn familie veel boeren en zie inderdaad weinig liefde voor bodem- en waterkwaliteit en milieu.
Plaats reactie