Deels eens. Ik zie die problemen ook wel. Maar laat daar dan de discussie over gaan. (En daar ging het ook over. De principiële en de pragmatische argumenten). Waarbij de vraag is of principes moeten wijken voor pragmatische (verwachte) gevolgen.BSH schreef: ↑03 aug 2024, 00:00 Wat zag je in de jaren '50 in Veenendaal? Men steunde ds. Kok. Maar toen hij zich wenste aan te sluiten bij een ander kerkverband, scheurde de gemeente.
Wat zag je enkele jaren geleden in Kruiningen? Men steunde ds. Bredeweg. Maar toen hij zich wenste af te scheiden van de GG, scheurde de gemeente.
En dat gaat ook gebeuren bij aansluiting bij een ander kerkverband. Dan scheuren de plaatselijke gemeentes. En daar ben ik vuurbang voor.
Daarom ben ik er ook voor om als plaatselijke gemeente CGK te blijven, dan wel een versie met een h of v ervoor.
Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024
Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024
Samengaan of aansluiten bij HHK is no-go zolang zij plaatselijke gemeenten niet als zelfstandige gemeenten zien. Inderdaad: puur op grond van kerkrecht.
Maar dat komt mede omdat ik weinig tot geen Bijbelse gronden vind voor het bestaan van kerkverbanden, maar juist voor de plaatselijke, zelfstandige gemeente.
Dus laat ons plaatselijk gewoon een CG-gemeente blijven, maar nodig vervolgens iedereen uit die Gods Woord zuiver verkondigt. En dat mag van mij dominee Zondag zijn, maar ook dominees als Vreugdenhil, W. Visscher, P. den Ouden, G. van Zanden, Simons, enzovoorts.
Maar dat komt mede omdat ik weinig tot geen Bijbelse gronden vind voor het bestaan van kerkverbanden, maar juist voor de plaatselijke, zelfstandige gemeente.
Dus laat ons plaatselijk gewoon een CG-gemeente blijven, maar nodig vervolgens iedereen uit die Gods Woord zuiver verkondigt. En dat mag van mij dominee Zondag zijn, maar ook dominees als Vreugdenhil, W. Visscher, P. den Ouden, G. van Zanden, Simons, enzovoorts.
-
Veenendaal was een geval apart, deze gemeente is in feite drieën gescheurd. Rond 1950 waren er al twee GG's, één waar ds. Kok predikant was en één die achter de tegenstanders van ds. Kok stond. De eerste gemeente scheurde in 1950 in tweeën, het grootste gedeelte ging mee met ds. Kok en in 1956 over naar de CGK en een klein gedeelte bleef GG. De tweede gemeente ging in 1953 met het grootste gedeelte over naar de GGiN. Ook hier bleef een klein gedeelte GG.
Die twee kleine groepen vormden uiteindelijk de huidige GG.
Excuses aanvaard.
Ik heb in deze topic een aantal vragen gesteld over de mogelijke scenario's die er voor de CGK zijn. Ik zet ze nog even op een rij:
1. CGK blijven. Besluiten die andere gemeenten nemen zijn verdrietig en verwerpelijk. Toch is dat geen reden om een kerkverband te verlaten. Zolang je de mond niet gesnoerd wordt en de plaatselijke gemeenten zich kunnen houden aan Schrift en belijdenis is weggaan geen optie.
2. Aansluiten bij een ander kerkverband. Zeg je lidmaatschap op (als predikant, ambtsdrager of lid), voeg je bij een andere gemeente en wacht of de Heere je roeping (her)bevestigt en je daar een taak krijgt.
3. Een nieuw kerkverband oprichten. HCGK of zo.
Ik heb daar ook mijn mening bij gegeven:
1. Ik zie paralellen met 2004. Toen was het: we kunnen niet mee en we kunnen niet weg. Velen zijn weggegaan in een nieuw kerkverband, de HHK. Er zijn er ook velen gebleven die hervormd-gereformeerd zijn gebleven binnen de PKN. Het blijkt dat dit laatste prima mogelijk is zonder water bij de wijn te hoeven doen. (Zeg ik van een afstandje, ik weet in de praktijk niet helemaal zeker hoe eenvoudig het is voor gemeenten als Scherpenisse, Elspeet, Valburg etc.)
2. Dat is een moeilijke stap waarvan ik gezegd heb: het volgen van Jezus kost alles.
3. Hiervan heb ik gezegd: doe dit nu niet. Er zijn al genoeg verbanden, er hoeft er nog niet 1 bij.
Die lijnen heb ik uitgezet. Ik begrijp natuurlijk heel goed dat ik een buitenstaander ben. Maar dat ontneemt me niet het recht om hier vragen te stellen. Daar is dit forum ook voor bedoeld. En dan de sterke oppositie, best vervelend en op de persoon soms, van huisman en GG-lid begrijp ik dan niet goed. Vooral die laatste, ook een buitenstaander, trekt dan best een grote broek aan richting mij. Van huisman snap ik de emotie wel. Toch heeft hij, Wim, refereerde er al aan, best sterke uitspraken gedaan en is hij nu ineens deels niet in staat te antwoorden omdat hij afgevaardigde is. Begrijpelijk, maar dan is de suggestie om deze topic wat links te laten liggen zo'n rare niet.
Goedemorgen Wim en Ad,Wim Anker schreef: ↑02 aug 2024, 23:44 Dit is wat er wringt:
@Huisman heeft - in dit topic - al gemeld dat hij iig geen (nooit) lid zal worden van andere kerkgenootschappen zoals GG, HHK e.a.
Dat impliceert dat - als de CGK niet gaat handhaven - hij of liever blijft of of de voorkeur heeft voor een HCGK.
In het eerste geval is de vraag, als je (terecht) zo stellig bent in het afwijzen van onbijbelse praktijken (we kunnen zo niet verder zegt @Huisman) wat ervoor zorgt dat de hekel aan andere kerkgenootschappen zo groot is dat dit principe terzijde wordt geschoven.
en in het tweede geval is de vraag waarom de hekel zo groot is dat een scheuring en een HCGK de voorkeur verdienen.
En daar komt geen antwoord op. (Met als excuus dat hij afgevaardigde is zonder last of ruggespraak).
Dat is verder niet precair of zo. En dat wringt. Blaas dan niet zo hoog van de toren met principes als de bestaande kerkgenootschappen die een Bijbelse belijdenis en leven voorstaan en handhaven bij voorbaat worden uitgesloten. Waarom? Wat is er nu zo belangrijk dat het liever scheuren van de CGK of blijven in de CGK wordt?
En @Huisman voelt dit haarfijn aan, vandaar zijn korzelige reacties.
Toch begrijpen jullie mijn positie niet. En uitdrukkelijk mijn positie. Ik spreek hier niet namens welke vleugel ook. Daarom ook mijn opmerking over zonder last en ruggespraak.
Zolang de Bijbelse uitspraken die de GS recent en langer geleden gedaan heeft over vrouw en ambt en homoseksualiteit blijven staan en gehandhaafd worden heb ik maar één scenario. Ik blijf wat ik ben, lid van de CGK. Ik heb dus op geen enkele wijze een scenario van een ‘HCGK’ of een overgang naar een ander kerkverband in mijn hoofd. Begrijp dat jullie dat niet begrijpen maar het is oprecht zo. De GS van 2024 is beslissend. Die ‘wacht’ ik niet af maar hoop biddend op een uitkomst waar iedereen van zal zeggen: Dit is van de HEERE. De CGK is toch niet verteerd.
Ad jammer dat je niets terugneemt van je ‘grapjes op de persoon’ waarvan ik toch bewezen heb dat je ze wel maakt in dit topic. Voor mij is het lid zijn van een kerkverband geen toeval of keuze. Maar heeft alles te maken met Gods voorzienigheid. Het lid zijn van de CGK is ook een stuk van mijn identiteit.
Nu zullen er wel weer vragen komen over maar als dit wat doe je dan? Voor die vragen en antwoorden moet je bij anderen zijn. Ik denk daar niet over na.
Ten slotte vind ik het verstandig dat kerken zeer voorzichtig zijn om twee broers in één kerkenraad toe te laten. Dat heeft dit forum wel bewezen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Helder huisman! Toch met de kanttekening dat ds. Egas dat scenario wel overdenkt, niet wakker ligt van de situatie én het CGberaad met een persbericht komt om te bidden voor belangrijke beslissingen in aanloop naar het vervolg van de synode. Snap je dat dit vragen oproept?huisman schreef: ↑03 aug 2024, 08:45 Goedemorgen Wim en Ad,
Toch begrijpen jullie mijn positie niet. En uitdrukkelijk mijn positie. Ik spreek hier niet namens welke vleugel ook. Daarom ook mijn opmerking over zonder last en ruggespraak.
Zolang de Bijbelse uitspraken die de GS recent en langer geleden gedaan heeft over vrouw en ambt en homoseksualiteit blijven staan en gehandhaafd worden heb ik maar één scenario. Ik blijf wat ik ben, lid van de CGK. Ik heb dus op geen enkele wijze een scenario van een ‘HCGK’ of een overgang naar een ander kerkverband in mijn hoofd. Begrijp dat jullie dat niet begrijpen maar het is oprecht zo. De GS van 2024 is beslissend. Die ‘wacht’ ik niet af maar hoop biddend op een uitkomst waar iedereen van zal zeggen: Dit is van de HEERE. De CGK is toch niet verteerd.
Ik neem daar niets van terug inderdaad. Ze zijn gemaakt in de context van je eigen opstelling. Ik ben van mening dat dit dan passend is. Mocht je erdoor geraakt zijn dan spijt dat me natuurlijk wel.Ad jammer dat je niets terugneemt van je ‘grapjes op de persoon’ waarvan ik toch bewezen heb dat je ze wel maakt in dit topic. Voor mij is het lid zijn van een kerkverband geen toeval of keuze. Maar heeft alles te maken met Gods voorzienigheid. Het lid zijn van de CGK is ook een stuk van mijn identiteit.
Ook helder. Dan sta je niet helemaal in lijn met wat ik hierboven noem maar die vrijheid heb je uiteraard.Nu zullen er wel weer vragen komen over maar als dit wat doe je dan? Voor die vragen en antwoorden moet je bij anderen zijn. Ik denk daar niet over na.
Ik heb hier een paar gedachten bij.Ten slotte vind ik het verstandig dat kerken zeer voorzichtig zijn om twee broers in één kerkenraad toe te laten. Dat heeft dit forum wel bewezen.
1. Wat geeft jou wel het recht regelmatig op de persoon te spelen?
2. Het kan natuurlijk ook een grapje zijn. Ik ben het met je eens dat dit hier ook kan.
3. Het zou voor de eensgezindheid juist een kracht kunnen zijn!
-
Dominee Egas is een goede slaper. Het lijkt mij heel gezond om alleen van grotere zorgen bij jezelf of naaste familieleden wakker te liggen.
- J.C. Philpot
Precies. Daar is niets mis mee.
En er is ook niets mis om over de toekomst na te denken. Er is namelijk geen enkele aanwijzing dat de situatie verbeterd. We moeten niet net doen alsof er niet al een aanloop van vele jaren is. Dan houden we elkaar voor de gek.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
Vreemde beweging Ad. Eerst ontken je ‘grapjes’ gemaakt te hebben en nu wil je ze niet terugnemen. Beschouw het eerste dan maar als een leugen en vind het tweede apart.Ad Anker schreef: ↑03 aug 2024, 09:03Helder huisman! Toch met de kanttekening dat ds. Egas dat scenario wel overdenkt, niet wakker ligt van de situatie én het CGberaad met een persbericht komt om te bidden voor belangrijke beslissingen in aanloop naar het vervolg van de synode. Snap je dat dit vragen oproept?huisman schreef: ↑03 aug 2024, 08:45 Goedemorgen Wim en Ad,
Ik neem daar niets van terug inderdaad. Ze zijn gemaakt in de context van je eigen opstelling. Ik ben van mening dat dit dan passend is. Mocht je erdoor geraakt zijn dan spijt dat me natuurlijk wel.Ad jammer dat je niets terugneemt van je ‘grapjes op de persoon’ waarvan ik toch bewezen heb dat je ze wel maakt in dit topic. Voor mij is het lid zijn van een kerkverband geen toeval of keuze. Maar heeft alles te maken met Gods voorzienigheid. Het lid zijn van de CGK is ook een stuk van mijn identiteit.
Ook helder. Dan sta je niet helemaal in lijn met wat ik hierboven noem maar die vrijheid heb je uiteraard.Nu zullen er wel weer vragen komen over maar als dit wat doe je dan? Voor die vragen en antwoorden moet je bij anderen zijn. Ik denk daar niet over na.
Ik heb hier een paar gedachten bij.Ten slotte vind ik het verstandig dat kerken zeer voorzichtig zijn om twee broers in één kerkenraad toe te laten. Dat heeft dit forum wel bewezen.
1. Wat geeft jou wel het recht regelmatig op de persoon te spelen?
2. Het kan natuurlijk ook een grapje zijn. Ik ben het met je eens dat dit hier ook kan.
3. Het zou voor de eensgezindheid juist een kracht kunnen zijn!
Verder kennen jullie nu mijn positie. Daar doen uitspraken van wie dan ook niets aan toe of af.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Prima. En als je besluit er verder niet over na te denken dit - welmenende - advies: stop in dit topic. Lees alleen (of niet). Doe ducktape om je vingers of secondelijm ertussen als de verleiding groot is, maar blijf van dat toetsenbord af. Zelfverloochening kent vele uitingen.huisman schreef: ↑03 aug 2024, 08:45Goedemorgen Wim en Ad,Wim Anker schreef: ↑02 aug 2024, 23:44 Dit is wat er wringt:
@Huisman heeft - in dit topic - al gemeld dat hij iig geen (nooit) lid zal worden van andere kerkgenootschappen zoals GG, HHK e.a.
Dat impliceert dat - als de CGK niet gaat handhaven - hij of liever blijft of of de voorkeur heeft voor een HCGK.
In het eerste geval is de vraag, als je (terecht) zo stellig bent in het afwijzen van onbijbelse praktijken (we kunnen zo niet verder zegt @Huisman) wat ervoor zorgt dat de hekel aan andere kerkgenootschappen zo groot is dat dit principe terzijde wordt geschoven.
en in het tweede geval is de vraag waarom de hekel zo groot is dat een scheuring en een HCGK de voorkeur verdienen.
En daar komt geen antwoord op. (Met als excuus dat hij afgevaardigde is zonder last of ruggespraak).
Dat is verder niet precair of zo. En dat wringt. Blaas dan niet zo hoog van de toren met principes als de bestaande kerkgenootschappen die een Bijbelse belijdenis en leven voorstaan en handhaven bij voorbaat worden uitgesloten. Waarom? Wat is er nu zo belangrijk dat het liever scheuren van de CGK of blijven in de CGK wordt?
Ad jammer dat je niets terugneemt van je ‘grapjes op de persoon’ waarvan ik toch bewezen heb dat je ze wel maakt in dit topic. Voor mij is het lid zijn van een kerkverband geen toeval of keuze. Maar heeft alles te maken met Gods voorzienigheid. Het lid zijn van de CGK is ook een stuk van mijn identiteit.
Nu zullen er wel weer vragen komen over maar als dit wat doe je dan? Voor die vragen en antwoorden moet je bij anderen zijn. Ik denk daar niet over na.
Ten slotte vind ik het verstandig dat kerken zeer voorzichtig zijn om twee broers in één kerkenraad toe te laten. Dat heeft dit forum wel bewezen.
Hier kabbelt de discussie wel verder. Maar elke keer als er wel wordt gereageerd wordt er ook op gereageerd.
Prima huisman. Erg sterk vind ik je opstelling niet, maar daar zal ik het mee (moeten) doen.huisman schreef: ↑03 aug 2024, 09:32 Vreemde beweging Ad. Eerst ontken je ‘grapjes’ gemaakt te hebben en nu wil je ze niet terugnemen. Beschouw het eerste dan maar als een leugen en vind het tweede apart.
Verder kennen jullie nu mijn positie. Daar doen uitspraken van wie dan ook niets aan toe of af.
Dit is precies de moeite die ik heb met de opstelling die je nog steeds bij een deel vd bezwaarden tegenkomt. (Ten diepste ook bij Huisman.)J.C. Philpot schreef: ↑03 aug 2024, 09:25
En er is ook niets mis om over de toekomst na te denken. Er is namelijk geen enkele aanwijzing dat de situatie verbeterd. We moeten niet net doen alsof er niet al een aanloop van vele jaren is. Dan houden we elkaar voor de gek.
De kosten moeten vooraf overrekend worden.
Jozef bouwde schuren voor komende hongersnood.
CGK is al jaren aan het afbrokkelen.
Al tijden is er weinig tot geen geestelijke herkenning meer tussen de flanken.
Het wordt sinds de laatste GS op de spits gedreven.
En toch zijn er velen die nog niet een heldere exit strategie voor ogen hebben.
Dat neigt naar onverantwoordelijkheid.
De oplossing moet mijns inziens zijn: wél geestelijke herkenning. Luister naar elkaar. Dat lijkt me veel beter dan bedenken hoe je zo fatsoenlijk mogelijk de kerk van God kunt ruineren.
Bedankt voor het verstandige advies. Ik hoop mij er aan te houden en alleen als er flagrante leugens worden verkondigd te reageren.Wim Anker schreef: ↑03 aug 2024, 09:34Prima. En als je besluit er verder niet over na te denken dit - welmenende - advies: stop in dit topic. Lees alleen (of niet). Doe ducktape om je vingers of secondelijm ertussen als de verleiding groot is, maar blijf van dat toetsenbord af. Zelfverloochening kent vele uitingen.huisman schreef: ↑03 aug 2024, 08:45Goedemorgen Wim en Ad,Wim Anker schreef: ↑02 aug 2024, 23:44 Dit is wat er wringt:
Hier kabbelt de discussie wel verder. Maar elke keer als er wel wordt gereageerd wordt er ook op gereageerd.
Verder veel ‘plezier’ in het bespreken van allerlei scenario’s.
- J.C. Philpot
Dat ben ik helemaal met je eens.HHR schreef: ↑03 aug 2024, 09:37Dit is precies de moeite die ik heb met de opstelling die je nog steeds bij een deel vd bezwaarden tegenkomt. (Ten diepste ook bij Huisman.)
De kosten moeten vooraf overrekend worden.
Jozef bouwde schuren voor komende hongersnood.
CGK is al jaren aan het afbrokkelen.
Al tijden is er weinig tot geen geestelijke herkenning meer tussen de flanken.
Het wordt sinds de laatste GS op de spits gedreven.
En toch zijn er velen die nog niet een heldere exit strategie voor ogen hebben.
Dat neigt naar onverantwoordelijkheid.
Luisteren en zoeken naar geestelijke herkenning is een groot goed.
Echter: waar er geen geestelijke overeenstemming is en waar niet onvoorwaardelijke gebogen wordt voor Gods Woord, zul je nooit tot geestelijke herkenning komen. Ook al luister je nog 25 jaar. Als je geestelijke herkenning ervaart met personen die Gods Woord loslaten, dan heb je pas echt een probleem.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield