Kerkdiensten

Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33921
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: kerkdiensten?

Bericht door Tiberius »

eilander schreef:
refo schreef:Ik hoorde onlangs een Goudse PKN preek die gehouden was op 2e paasdag. Het was een Catechismuspreek over de opstanding. Over geestelijk voedsel gesproken! Zo voedzaam hoor je ze in de GG niet.
Best een hoop werk, alle GG's afgaan om de prediking daar te beoordelen.....
2e paasdag is ook al weer een paar weekjes geleden...
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 24188
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: kerkdiensten?

Bericht door refo »

eilander schreef:
refo schreef:Ik hoorde onlangs een Goudse PKN preek die gehouden was op 2e paasdag. Het was een Catechismuspreek over de opstanding. Over geestelijk voedsel gesproken! Zo voedzaam hoor je ze in de GG niet.
Best een hoop werk, alle GG's afgaan om de prediking daar te beoordelen.....
Dat is de manier waarmee op RF wordt gediscussieerd: de ander diskwalificeren.
Heren moderatoren, dat hoort zo niet.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: kerkdiensten?

Bericht door eilander »

refo schreef:
eilander schreef:
refo schreef:Ik hoorde onlangs een Goudse PKN preek die gehouden was op 2e paasdag. Het was een Catechismuspreek over de opstanding. Over geestelijk voedsel gesproken! Zo voedzaam hoor je ze in de GG niet.
Best een hoop werk, alle GG's afgaan om de prediking daar te beoordelen.....
Dat is de manier waarmee op RF wordt gediscussieerd: de ander diskwalificeren.
Heren moderatoren, dat hoort zo niet.
Ach kom nou. Een cynische opmerking moet kunnen, die plaats jij ook af en toe.

Maar er zit wel een serieuze ondertoon in: niet om iemand te diskwalificeren, maar het is nogal wat dat je zegt: "zo voedzaam hoor je ze in de GG niet". Daar zeg je toch iets over een heel kerkverband, waarover jij - ik erken het - meer bevoegd ben iets te zeggen. Maar toch...
Ander
Berichten: 3548
Lid geworden op: 20 mar 2007, 20:50

Re: kerkdiensten?

Bericht door Ander »

refo schreef: Zo voedzaam hoor je ze in de GG niet.
refo schreef:Dat is de manier waarmee op RF wordt gediscussieerd: de ander diskwalificeren.
Heren moderatoren, dat hoort zo niet.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33921
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: kerkdiensten?

Bericht door Tiberius »

refo schreef:
eilander schreef:
refo schreef:Ik hoorde onlangs een Goudse PKN preek die gehouden was op 2e paasdag. Het was een Catechismuspreek over de opstanding. Over geestelijk voedsel gesproken! Zo voedzaam hoor je ze in de GG niet.
Best een hoop werk, alle GG's afgaan om de prediking daar te beoordelen.....
Dat is de manier waarmee op RF wordt gediscussieerd: de ander diskwalificeren.
Heren moderatoren, dat hoort zo niet.
Dus als je aantoont dat iemand generaliseert (al dan niet ten onrechte), is dat gelijk aan het diskwalificeren van de ander?
Verder hebben we nog de forumregel om met respect over kerkverbanden te spreken...
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 24188
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: kerkdiensten?

Bericht door refo »

Misschien moet er een definiitie komen van 'geestelijk voedsel'.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Willem
Berichten: 1933
Lid geworden op: 12 jul 2010, 13:33

Re: kerkdiensten?

Bericht door Willem »

refo schreef:Misschien moet er een definiitie komen van 'geestelijk voedsel'.
Gijs83 introduceerde hier deze term waar op een reactie van jouw op volgde. Wellicht kun jij de aftrap geven en aangeven wat er volgens jouw verstaan moet worden onder "geestelijk voedsel"?. Dan kan Gijs83 wel vertellen of deze interpretatie ook is wat hij bedoelde en eventueel aangeven wat zijn defentie ervan is. Ik volg deze discussie met belangstelling maar dat eerst duidelijk moet worden wat men - in dit geval Gijs83 en jij - verstaan onder "geestelijk voedsel" is idd m.i. noodzakelijk.

ps. is de goudse preek ergens na te luisteren?
Ander
Berichten: 3548
Lid geworden op: 20 mar 2007, 20:50

Re: kerkdiensten?

Bericht door Ander »

Voedsel is nodig om te leven. Zonder voedsel sterf je. Zo spreekt de Bijbel er ook over. Het gaat er om dat we door (de prediking van) het Woord gevoed worden. Het geloof wordt versterkt en de gemeenschap met de Heere Jezus Christus wordt beoefend. Zalig zijn die hongeren en dorsten. Zij zullen immers verzadigd worden. Dus er kan voedsel zijn, er hoeft dan geen verzadiging te zijn. Het gaat om de persoonlijke toepassing. Wanneer iemand ervaart dat er voedsel is, kan een ander dat heel anders ervaren. Het tot je nemen van voedsel leidt tot verzadiging. Zo is het ook met geestelijk voedsel. Het geloof wordt versterkt en uiteindelijk zal er oneindige verzadiging zijn, het eeuwige leven. (ps. 22:27)
Jer. 15:16 Als Uw woorden gevonden zijn, zo heb ik ze opgegeten, en Uw woord is mij geweest tot vreugde en tot blijdschap mijns harten; want ik ben naar Uw Naam genoemd, o HEERE, God der heirscharen.
Ez. 3:3 En Hij zeide tot mij: Mensenkind, geef uw buik te eten en vul uw ingewand met deze rol, die Ik u geef. Toen at ik, en het was in mijn mond als honig, vanwege de zoetigheid.
Openb. 10:9 En ik ging heen tot den Engel, zeggende tot Hem: Geef mij dat boeksken. En Hij zeide tot mij: Neem dat en eet het op; en het zal uw buik bitter maken, maar in uw mond zal het zoet zijn als honig.
Ps. 22:27 De zachtmoedigen zullen eten en verzadigd worden; zij zullen den HEERE prijzen, die Hem zoeken; ulieder hart zal in eeuwigheid leven.
Matth. 5:6 Zalig zijn die hongeren en dorsten naar de gerechtigheid; want zij zullen verzadigd worden.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18960
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: kerkdiensten?

Bericht door helma »

het kan ook zijn dat de een ander voedsel nodig heeft dan de ander.
melk of vaste spijze bijvoorbeeld.

als ik soms een preek naluister waar ik jaren geleden geestelijk voedsel onder heb gekregen dan denk ik wel eens: heb ik dáar nu zo van genoten?
dan begeer ik nu heel nadere dingen te horen.
Toen bestond het voedsel uit 'of mijn hart verklaard werd'. Dan was je blij met het herkennen van kenmerken.
nu gaat mijn hart uit naar een prediking waar Christus verheerlijkt wordt.

Zo kan dat toch voor mensen heel verschillend liggen? Dat is toch ook afhankelijk van de leiding van de Heilige Geest?
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: kerkdiensten?

Bericht door Mara »

Ja dat herken ik Helma, maar ook andersom.
Dan hoor ik een preek van pakweg 30 jr geleden (cassettebandje bijv) waar ik toen niet zo veel van begreep en waar ik nu zoveel lering uit trek !
Sommige predikanten zijn verrassend aktueel, het lijkt wel of ze een soort ziener waren.
Als je met verschillende mensen over een preek praat, zul je horen dat een ieder er eigen dingen uit haalt.
Hoor je hetzelfde, dan heb je een geestelijke metgezel.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 24188
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: kerkdiensten?

Bericht door refo »

Ander schreef:
refo schreef: Zo voedzaam hoor je ze in de GG niet.
refo schreef:Dat is de manier waarmee op RF wordt gediscussieerd: de ander diskwalificeren.
Heren moderatoren, dat hoort zo niet.
En toen?
Heb je ook nog een bijdrage?
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Ander
Berichten: 3548
Lid geworden op: 20 mar 2007, 20:50

Re: kerkdiensten?

Bericht door Ander »

refo schreef:
Ander schreef:
refo schreef: Zo voedzaam hoor je ze in de GG niet.
refo schreef:Dat is de manier waarmee op RF wordt gediscussieerd: de ander diskwalificeren.
Heren moderatoren, dat hoort zo niet.
En toen?
Heb je ook nog een bijdrage?
even lezen: 13:15 uur.
Willem
Berichten: 1933
Lid geworden op: 12 jul 2010, 13:33

Re: kerkdiensten?

Bericht door Willem »

refo schreef:Ik hoorde onlangs een Goudse PKN preek die gehouden was op 2e paasdag. Het was een Catechismuspreek over de opstanding. Over geestelijk voedsel gesproken! Zo voedzaam hoor je ze in de GG niet.
Ik blijf toch wel heel benieuwd - zeker nu er een defenitie van geestelijk voedsel is gegeven - naar de PKN preek van 2e paasdag. Ik heb het al eerder nagevraagd is deze ergens na te luisten? en/of te vinden?.

Dan kunnen we bezien of er grond zit in de bewerking dat zulke voedzame preken in de GG niet te horen zijn.
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: kerkdiensten?

Bericht door albion »

Ander schreef:
refo schreef: Zo voedzaam hoor je ze in de GG niet.
refo schreef:Dat is de manier waarmee op RF wordt gediscussieerd: de ander diskwalificeren.
Heren moderatoren, dat hoort zo niet.
:super

hier is duidelijk: de pot verwijt de ketel..... :hum
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Gebruikersavatar
Oude-Waarheid
Berichten: 1822
Lid geworden op: 02 sep 2005, 23:42
Locatie: Amsterdam

Re: kerkdiensten?

Bericht door Oude-Waarheid »

Willem schreef:
refo schreef:Ik hoorde onlangs een Goudse PKN preek die gehouden was op 2e paasdag. Het was een Catechismuspreek over de opstanding. Over geestelijk voedsel gesproken! Zo voedzaam hoor je ze in de GG niet.
Ik blijf toch wel heel benieuwd - zeker nu er een defenitie van geestelijk voedsel is gegeven - naar de PKN preek van 2e paasdag. Ik heb het al eerder nagevraagd is deze ergens na te luisten? en/of te vinden?.

Dan kunnen we bezien of er grond zit in de bewerking dat zulke voedzame preken in de GG niet te horen zijn.
Zelf heb ik ook gezocht naar de preek van 2e paasdag in Gouda van de pkn kon
alleen een preek van Ds. Abma vinden maar die komt m.i. niet overeen met wat Refo opgaf.
Dus ben ik ook zeer benieuwd!!!!!
Gesloten