Heartcry - Niet arminiaans?

Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: Heartcry - Niet arminiaans?

Bericht door MarthaMartha »

Helma, helemaal met je eens, ook uit eigen ervaring.

Over dat zondaar zijn en blijven: zondag zei bij ons een dominee: "mijn zondige natuur, zelfs al ligt hij eronder, zou er niet mogen zijn". Dat is denk ik het diepste peil van onze zonden, waardoor we altijd die zondaar blijven, zelfs al mogen we door genade bepaalde zonden overwinnen.
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18756
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Heartcry - Niet arminiaans?

Bericht door helma »

En toen bleef het stil..... :?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33447
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Heartcry - Niet arminiaans?

Bericht door Tiberius »

helma schreef:En toen bleef het stil..... :?
Wacht maar. Eén publicatie en de hele rotonde start weer opnieuw. ;)
Jongere
Berichten: 7757
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Heartcry - Niet arminiaans?

Bericht door Jongere »

helma schreef:En toen bleef het stil..... :?
Ik denk dat je post eerlijk en duidelijk was. Het is nu misschien ook beter om de discussie even te stoppen want anders komt er toch weinig zinnigs meer uit, is het meer een blijvend elkaar tegenspreken.
Klaas-Jan
Berichten: 477
Lid geworden op: 14 mei 2007, 15:59
Locatie: Wemeldinge
Contacteer:

Re: Heartcry - Niet arminiaans?

Bericht door Klaas-Jan »

helma schreef:En toen bleef het stil..... :?
Wacht je op een conclusie? :)
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18756
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Heartcry - Niet arminiaans?

Bericht door helma »

Klaas-Jan schreef:
helma schreef:En toen bleef het stil..... :?
Wacht je op een conclusie? :)

nee hoor,ik vind het wel goed als het rustig blijft :)
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18756
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Heartcry - Niet arminiaans?

Bericht door helma »

Beste vrienden,



Op allerlei manieren komt mij ter ore dat een bepaald gedeelte uit een interview met het Friesch Dagblad verkeerde gedachten oproept. Dit heb ik nooit gewild en achteraf beschouwd had ik e.e.a. beter op een andere manier kunnen verwoorden. Het desbetreffende gedeelte luidt:



Zondigt hijzelf niet meer? Baan: ,,Incidenteel. Vroeger beheerste de zonde mij, nu niet meer. Het klassieke doopformulier zegt dat wij soms door onze zwakheid in zonden vallen. Ik struikel nog wel eens in de zonde, maar blijf er door Gods genade niet meer in liggen".



Ik ben me er dus terdege van bewust dat het citaat makkelijk op een verkeerde manier geïnterpreteerd kan worden (en wat nu dus ook gebeurt), wanneer dat niet duidelijk, zorgvuldig en uitvoerig wordt toegelicht. Aangezien het in zo'n interview niet mogelijk is om uitvoerig op alle thema's in te gaan, had het achteraf op deze manier beter niet geplaatst kunnen worden. Het woord incidenteel wordt immers verschillend opgevat. In dat licht wil ik daarom ook - ter verheldering - nog een paar gedachten duidelijk doorgeven.



1) Ik verwerp de leer dat het hart zondeloos zou zijn; dat is een ketterij van de perfectionisten. Tot onze doodsnik blijven we ons vlees, onze verdorven Adamsnatuur, meedragen en hebben we dus te strijden met en tegen ons vlees.

2) Gods kind struikelt dagelijks. Wel is het mogelijk om bevrijd te worden van bewuste, concrete zonden, maar we worden hier op aarde nooit zondeloos of volmaakt.

3) De wedergeboorte van een zondaar betekent een zodanige vernieuwing dat hij/zij niet meer door de zonde als een bepalende kracht beheerst kan worden, zoals dat tevoren het geval was.



4) Op geen enkele wijze kunnen wij in eigen kracht of inspanning strijden tegen de zonden; dat kan alleen door de opstandingskracht van Christus - door de kracht van de Geest - in en door de gelovigen.

5) De vereniging met Christus in Zijn dood en opstanding en de verandering van het hart die daardoor tot stand komt, vormen de bron voor zowel de bevrijding van de zonde tot gerechtigheid als tot dankbare liefde tot God, die het motief is voor christelijke gehoorzaamheid.

6) Deze opvattingen hoeven niet tot hoogmoed te leiden, omdat het er bij dit alles om gaat dat we worden wat we in Christus al mogen zijn. Het blijft altijd genade.



Oproep tot heiliging

Wat mij wel opvalt is dat, gezien de kritische reacties, mensen kennelijk nogal moeite hebben met de concrete oproepen tot heiliging en de waarschuwingen om actief tegen de zonde te strijden. Mijn vraag is dan hoe de Bijbelteksten gelezen worden, waarin die opdracht tot ons komt, bijvoorbeeld in de volgende teksten:



“Dat dan de zonde niet heerse in uw sterfelijk lichaam (..) Stel uw leden Gode tot wapenen der gerechtigheid.” (Rom.6:13)


“(..) Stelt nu uw leden, om dienstbaar te zijn der gerechtigheid, tot heiligmaking.” (Rom.6:19)


“Zo dan, broeders, wij zijn schuldenaars niet aan het vlees, om naar het vlees te leven. Want indien gij naar het vlees leeft, zo zult gij sterven; maar indien gij door de Geest de werkingen van het lichaam doodt, zo zult gij leven.” (Rom.8:12,13)


“Dewijl wij dan deze beloften hebben, geliefden, laat ons onszelf reinigen van alle besmetting des vleses en des geestes, voleindigende de heiligmaking in de vreze Gods.” (2 Kor.7:1)


“En ik zeg: Wandelt door de Geest en volbrengt de begeerlijkheid van het vlees niet.” (Gal. 5:16)


“Maar die van Christus zijn, hebben het vlees gekruisigd met de bewegingen en begeerlijkheden. Indien wij door de Geest leven, zo laat ons ook door de Geest wandelen.” (Gal. 5:24,25)


“Want dit is de wil van God, uw heiligmaking.” (1 Thess. 4:3a).


“Daarom, nalatende het beginsel van de leer van Christus, laat ons tot de volmaaktheid voortvaren; niet wederom leggende het fundament van de bekering van dode werken, en van het geloof in God (..).” (Hebr.6:1)


“Daarom dan ook, alzo wij zo’n grote wolk der getuigen rondom ons hebben liggende,
laat ons afleggen alle last, en de zonde, die ons lichtelijk omringt, en laat ons met lijdzaamheid lopen de loopbaan, die ons voorgesteld is; Ziende op de overste Leidsman en Voleinder des geloofs, Jezus, Die, voor de vreugde, die Hem voorgesteld was, het kruis heeft verdragen, en schande veracht, en is gezeten aan de rechter hand

van de troon van God. Want aanmerkt Deze, Die zulk een tegenspreken van de zondaren tegen Zich heeft verdragen, opdat gij niet verflauwt en bezwijkt in uw zielen. Gij hebt nog ten bloede toe niet tegengestaan, strijdende tegen de zonde.” (Hebr.12:1-4)



“Jaagt den vrede na met allen, en de heiligmaking, zonder welke niemand de Heere zien zal.” (Hebr. 12:14).


“Word als gehoorzame kinderen niet gelijkvormig aan de begeerten die er vroeger in uw onwetendheid waren. Maar zoals Hij Die u geroepen heeft, heilig is, word zo ook zelf heilig in heel uw levenswandel, want er staat geschreven: Wees heilig, want Ik ben heilig” (1 Petr. 1:14-16).


“Daarom, geliefden, verwachtende deze dingen, benaarstigt u, dat gij onbevlekt en onbestraffelijk bevonden moogt worden door Hem in vrede.” (2 Petr.3:14)


“En een ieder, die deze hoop op Hem heeft, die reinigt zichzelf, gelijk Hij rein is.” (1 Joh.3:3)


enzovoorts


Als het goed is kunnen Gods kinderen – door wederbarende genade – niet anders dan gehoor geven aan deze aansporingen, en dat niet, zoals gesuggereerd wordt, omdat Christus verlossingswerk niet voldoende zou zijn, maar omdat de Heere God het zo waard is! Dus niet om onze zaligheid te verdienen, maar omdat die voor ons alreeds verdiend is.

Als wij werkelijk beseffen, wat het de Heere Jezus gekost heeft om het uiteindelijk uit te roepen “Het is volbracht!”, dan kunnen we toch niet blijven zoals we zijn? Nee dan hebben we een verlangen om ‘vernieuwd te worden tot kennis naar het evenbeeld van Degene Die ons geschapen heeft”(Kol.3:10; Rom. 8:29).



Juist vanuit de concrete oproep en de pogingen om bovenstaande oproepen in de praktijk te brengen, komen Gods kinderen er achter dat ze Christus IN ALLES nodig hebben en zal het inderdaad tot enorme troost zijn dat “Christus Jezus ons geworden is wijsheid van God, en rechtvaardigheid, en heiligmaking, en verlossing” (1 Kor.1:30) en dat er niet alleen de oproepen zijn, maar ook de beloften dat Hij de heiligmaking in Zijn kinderen zal uitwerken (1 Thess.5:23,24). Dat wil dus niet zeggen dat we de concrete oproepen moeten laten liggen of verzachten. Integendeel, we moeten worden wie we door genade in Christus al zijn. Waarom? Omdat Hij het zo waard is!



Ik vertrouw erop dat dit antwoord verkeerde gedachten uit de weg ruimt.



Met vriendelijke groeten,

Arjan Baan



P.S. Deze toelichting mag - zonder toestemming - doorgestuurd worden naar anderen!



Klik voor het volledige interview: http://www.webkey.nl/hc7/images2/Interv ... agblad.doc
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Heartcry - Niet arminiaans?

Bericht door JolandaOudshoorn »

heel duidelijk, Helma. Goed dat je aan zijn oproep hebt voldaan.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: Heartcry - Niet arminiaans?

Bericht door MarthaMartha »

JolandaOudshoorn schreef:heel duidelijk, Helma. Goed dat je aan zijn oproep hebt voldaan.
ik ben ook heel blij met deze brief!
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23926
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Heartcry - Niet arminiaans?

Bericht door refo »

Behalve dat het PS een contradictio in terminis bevat, is hier geen speld tussen te krijgen.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: Heartcry - Niet arminiaans?

Bericht door MarthaMartha »

refo schreef:Behalve dat het PS een contradictio in terminis bevat, is hier geen speld tussen te krijgen.
en daarmee bedoelt uwes?
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16782
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Heartcry - Niet arminiaans?

Bericht door Hendrikus »

MarthaMartha schreef:
refo schreef:Behalve dat het PS een contradictio in terminis bevat, is hier geen speld tussen te krijgen.
en daarmee bedoelt uwes?
stuur jij wel eens iets door naar jezelf?

ik wel - dus met die contradictio valt 't nog wel mee :jongle
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18756
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Heartcry - Niet arminiaans?

Bericht door helma »

Hendrikus schreef:
MarthaMartha schreef:
refo schreef:Behalve dat het PS een contradictio in terminis bevat, is hier geen speld tussen te krijgen.
en daarmee bedoelt uwes?
stuur jij wel eens iets door naar jezelf?

ik wel - dus met die contradictio valt 't nog wel mee :jongle

ik heb hem ook eerst naar mezelf gestuurd; hij kwam binnen op de familiemail; toen heb ik hem doorgestuurd naar Helm@
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23926
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Heartcry - Niet arminiaans?

Bericht door refo »

P.S. Deze toelichting mag - zonder toestemming - doorgestuurd worden naar anderen!
Het tussenwerpsel - zonder toestemming - maakt de zin wat onlogisch. Hij geeft toestemming: "Deze toelichting mag doorgestuurd worden naar anderen!" Maar wat betekent dan nog 'zonder toestemming'?
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: Heartcry - Niet arminiaans?

Bericht door MarthaMartha »

refo schreef:
P.S. Deze toelichting mag - zonder toestemming - doorgestuurd worden naar anderen!
Het tussenwerpsel - zonder toestemming - maakt de zin wat onlogisch. Hij geeft toestemming: "Deze toelichting mag doorgestuurd worden naar anderen!" Maar wat betekent dan nog 'zonder toestemming'?
is dat net zoiets als jouw onderschrift dan? alleen in de tegenstelling........
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Plaats reactie