Vraag (algemeen)

ejvl
Berichten: 5766
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Vraagje.

Bericht door ejvl »

Orchidee schreef:Hoe realistisch is het om als 15 jarige serieuze verkering te hebben en pas over 7 jaar serieus over een evt. huwelijk te kunnen nadenken :quoi
Ik ken ze, nog jonger destijds, die al zo'n 40 jaar bij elkaar zijn.
Mannetje
Berichten: 7853
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Vraagje.

Bericht door Mannetje »

Orchidee schreef:Hoe realistisch is het om als 15 jarige serieuze verkering te hebben en pas over 7 jaar serieus over een evt. huwelijk te kunnen nadenken :quoi
Het kan, al is het nog een lange tijd.
Rustig aan beginnen lijkt me heel wijs.
-
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10500
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Vraagje.

Bericht door Zita »

Ik zou adviseren: op zich prima, die verkering, al is het natuurlijk verschrikkelijk jong. Loop niet te hard van stapel. Kom bij elkaar thuis over de vloer (al zou ik op die leeftijd nog niet zo heel serieus de weekenden over een weer doen, zeker niet als ze elkaar toch op school zien doordeweeks). Let op dat vriendschappen in stand blijven en niet het hele leven gefocust raakt op die verkering. Blijf dus winkelen met vriendinnen, en dan zonder dat vriendje erbij. Ga nog geen serieuze praat doen over trouwen. Blijf toekomstplannen rond studie en dergelijke maken alsof er geen verkering is. (Ik zie nog weleens meiden na de Havo kiezen voor een MBO-sprintje omdat ze 'toch al verkering hebben'.)
EVH
Inactief
Berichten: 6
Lid geworden op: 30 jun 2014, 22:20

Re: Vraagje.

Bericht door EVH »

Orchidee schreef:Hoe realistisch is het om als 15 jarige serieuze verkering te hebben en pas over 7 jaar serieus over een evt. huwelijk te kunnen nadenken :quoi
Waarschijnlijk is het de realiteit...

Of het verstandig is is een andere vraag... die kan je zelf wel beantwoorden denk ik.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23902
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Vraagje.

Bericht door refo »

Orchidee schreef:Hoe realistisch is het om als 15 jarige serieuze verkering te hebben en pas over 7 jaar serieus over een evt. huwelijk te kunnen nadenken :quoi
Wat bedoel je met realistisch?

Of de prille verbintenis stand zal houden weet je niet.
Het zijn volgens mij de slechtste huwelijken niet die zo vroeg begonnen zijn.
Er is geen standaardadvies voor.

En: in praktisch alle generaties vóór ons werden ze op deze leeftijd huwbaar geacht.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10457
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Vraagje.

Bericht door Orchidee »

Ik weet het allemaal wel, maar de tijd is zo anders.
Toen ik 15/16 was ging ik bijna fulltime werken en nu moeten ze nog zolang naar school en leren.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Mannetje
Berichten: 7853
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Vraagje.

Bericht door Mannetje »

Orchidee schreef:Ik weet het allemaal wel, maar de tijd is zo anders.
Toen ik 15/16 was ging ik bijna fulltime werken en nu moeten ze nog zolang naar school en leren.
Als student kun je ook trouwen, toch?
-
WimA
Berichten: 2028
Lid geworden op: 17 mei 2012, 20:15

Re: Vraagje.

Bericht door WimA »

Mannetje schreef:
Orchidee schreef:Ik weet het allemaal wel, maar de tijd is zo anders.
Toen ik 15/16 was ging ik bijna fulltime werken en nu moeten ze nog zolang naar school en leren.
Als student kun je ook trouwen, toch?
Uiteraard kan dat. Het is alleen wel gebruikelijk dat men een gezin kan onderhouden alvorens te trouwen.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23902
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Vraagje.

Bericht door refo »

Het was gebruikelijk dat men een vrouw kon onderhouden. Eerder deed je zelfs geen aanzoek.
Maar de vrouwen vinden dat meest niet zo belangrijk meer.
En voor weinig kun je een huishouden runnen, als je niet teveel eisen stelt.
WimA
Berichten: 2028
Lid geworden op: 17 mei 2012, 20:15

Re: Vraagje.

Bericht door WimA »

refo schreef:Het was gebruikelijk dat men een vrouw kon onderhouden. Eerder deed je zelfs geen aanzoek.
Maar de vrouwen vinden dat meest niet zo belangrijk meer.
En voor weinig kun je een huishouden runnen, als je niet teveel eisen stelt.
Dat klopt. Alleen als er kinderen (mogen) komen dan is er en meer benodigd en het studieritme moet daarop worden ingericht. Daar moet men wel rekening mee houden.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10457
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Vraagje.

Bericht door Orchidee »

Dat bedoel ik: beiden hebben de eerste 7 jaar geen inkomen om in hun levensonderhoud te voorzien, afgezien van het feit dat er geen huis gekocht/gehuurd kan worden en er een inrichting van de kringloop/marktplaats aangeschaft zal moeten worden, maar dat is het ergste niet, niets mis mee, er moet echter wel brood op de plank komen zeg maar ;)
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10500
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Vraagje.

Bericht door Zita »

Orchidee schreef:Dat bedoel ik: beiden hebben de eerste 7 jaar geen inkomen om in hun levensonderhoud te voorzien, afgezien van het feit dat er geen huis gekocht/gehuurd kan worden en er een inrichting van de kringloop/marktplaats aangeschaft zal moeten worden, maar dat is het ergste niet, niets mis mee, er moet echter wel brood op de plank komen zeg maar ;)
Ik zou het op die leeftijd nog niet zo serieus nemen. Fijn als ze verliefd op elkaar zijn. Laten ze ervan genieten, en zien of het standhoudt.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23902
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Vraagje

Bericht door refo »

Nee hoor, liefde is iets voor volwassenen. Niet serieus nemen. :bobo

We moeten maar eens zending gaan bedrijven in arme landen. Dat krijgt maar kinderen en ze hebben daar helemaal geen geld voor. :livre
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Vraagje

Bericht door Sheba »

En ze hoeven toch niet binnen 3 jaar te trouwen? Vroeger had je ook lange verkeringstijden. Kennen ze lekker lang sparen;) Puriteinen waren er ook niet voor zo snel te trouwen. ;)
Wanneer het echt wat is en blijft, komt met de tijd er vast ook wel weer een oplossing. Je hoeft tenslotte niet te beginnen in een koophuis. Met meubels van Burchthuys. Etc... Keuken van Kleppe...
Waarschijnlijk realiseren ze zich dat straks ook wel?
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10500
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Vraagje

Bericht door Zita »

refo schreef:Nee hoor, liefde is iets voor volwassenen. Niet serieus nemen. :bobo

We moeten maar eens zending gaan bedrijven in arme landen. Dat krijgt maar kinderen en ze hebben daar helemaal geen geld voor. :livre
Tjonge zeg, ze zijn vijftien. Dan hoef je nog niet aan de inrichting van een huis en dergelijke te gaan denken als je net verkering hebt. Verliefd zijn is prima. Van elkaar houden ook. Maar op die leeftijd is het volgens mij niet aan de orde om al van die grootse plannen te maken. Eerst maar eens zien dat je van mekaar blijft houden.
Plaats reactie