Afscheid en intrede [2]

eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door eilander »

Herman schreef:Je wordt geroepen om te arbeiden, niet om stil te zitten met je geroepen zijn. Dus Spurgeon heeft wel een punt. Maar beter omschreven zou zijn dat de vrucht de roeping bevestigd.
Dat lijkt me nogal logisch, niemand zegt dat je stil moet zitten, dat is het punt niet.
Johannes 3:16 schreef:Als een dominee niet weet weet of er vrucht op zijn prediking is, is dit wel een hele vreemde zaak. Als je ziet dat er mensen tot geloof komen, mag je dit toch zien als vrucht op de prediking?
Ook dat is het punt niet. Natuurlijk mag je dat zien als vrucht op je prediking. Het gaat er hier om of je die vrucht éérst moet zien om (volledig) van een roeping tot een bepaalde plaats verzekerd te zijn.
Johannes 3:16
Berichten: 914
Lid geworden op: 24 mar 2004, 00:17

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Johannes 3:16 »

eilander schreef:
Johannes 3:16 schreef:Als een dominee niet weet weet of er vrucht op zijn prediking is, is dit wel een hele vreemde zaak. Als je ziet dat er mensen tot geloof komen, mag je dit toch zien als vrucht op de prediking?
Ook dat is het punt niet. Natuurlijk mag je dat zien als vrucht op je prediking. Het gaat er hier om of je die vrucht éérst moet zien om (volledig) van een roeping tot een bepaalde plaats verzekerd te zijn.
Daar ging het nu niet om. Het ging om het antwoord op de vraag of een predikant vrucht zag op zijn prediking
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12174
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Herman »

eilander schreef:
Herman schreef:Je wordt geroepen om te arbeiden, niet om stil te zitten met je geroepen zijn. Dus Spurgeon heeft wel een punt. Maar beter omschreven zou zijn dat de vrucht de roeping bevestigd.
Dat lijkt me nogal logisch, niemand zegt dat je stil moet zitten, dat is het punt niet.
Ja, ho even. Jij bent het niet met Spurgeon eens. Ik masseer alleen zijn stelling enigszins.

Een aanvullend argument. In gouden keten van het heil spreken we ook van roeping, maar dan heeft dat wel gevolgen voor geloof, rechtvaardiging enzovoorts. Waarom dan niet in de ambtelijke bediening? Zeker weten dat je geroepen bent, heeft in zichzelf voldoende verwachting om ook het vervolg bevestigd te zien.

En dat kan onzekerheid opleveren als de vrucht uitblijft. Daar is niets mis mee, omdat volgens Romeinen 5 je onder veel verdrukkingen zult ingaan.
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door JCRyle »

Jantje schreef:
JCRyle schreef:Het zal blijken uit de vruchten of Ds. Verschuure in Capelle-Middelwatering moet zijn. En dan zijn de vruchten heel eenvoudig: Of er zondaren tot Christus komen!
Wat is dit opnieuw weer een akelige reactie. Zo van: 'Ik geloof het nog niet hoor, wat er in de intredepreek is gezegd.'
Ik ben het ook niet altijd met DIA eens. Maar deze keer volmondend wel.
Er werd inderdaad erg naar en sarcastisch gereageerd toen ds. Verschuure het beroep naar Capelle had aangenomen. En toen vond ik de weg al getuigen van wonderen des HEEREN, gezien de manier waarop het tweetal toen tot stand kwam. Echter, er werd, in bijzonderheid ook door u, heel naar en ongelovig op gereageerd. Zo van: 'Hij past daar niet, dus het is niet Gods weg.' Volgens mij weet u nu wel beter...
Ik vind het diep treurig dat Gods wonderen zo worden afgeschilderd. Ik weet wel, tegenwoordig wil men zulke predikanten niet meer horen.
Besef toch mensen, dat de preek, als we die gehoord hebben, eenmaal tegen ons zal getuigen, en dat om eigen schuld, in bijzonderheid ongeloof naar Gods daden en Zijn voorzienigheid.

Wie Gods knechten aanraakt, raakt Gods oogappel aan!

Als de situatie andersom was geweest, had ik óók zo gereageerd. (Wie vatte kan, die vatte het.)
Je zult begrijpen dat ik het hierin niet met je meegaat. Je trekt mijn reactie geheel in de negatieve sfeer. Daarnaast zijn je terugwijzingen naar mijn eerdere postings niet correct. En vervolgens torpedeer je ook nog een vooroordeel over o.a. mij t.o.v. 'zulke predikanten'.
En het lijkt mij helder dat ik op dergelijke vooringenomen postings verder niet in ga.
Marion
Berichten: 590
Lid geworden op: 17 jun 2017, 10:13

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Marion »

Jantje schreef:
JCRyle schreef:Het zal blijken uit de vruchten of Ds. Verschuure in Capelle-Middelwatering moet zijn. En dan zijn de vruchten heel eenvoudig: Of er zondaren tot Christus komen!
Ja dat is waar. Maar dat kunnen ook wel eens andere vruchten zijn. De akker kan ook wel eens gezuiverd worden.
Denk aan Jeremia 1: afbreken, uitrukken, verstoren, verderven........dat vooral, en daarnaast bouwen en planten.
De tijd zal alles leren. Al heb ik het gevoel dat de bediening van Ds. V. in Capelle wel eens schiftend van aard zal zijn en daarin zuiverend.
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door JCRyle »

Marion schreef:
Jantje schreef:
JCRyle schreef:Het zal blijken uit de vruchten of Ds. Verschuure in Capelle-Middelwatering moet zijn. En dan zijn de vruchten heel eenvoudig: Of er zondaren tot Christus komen!
Ja dat is waar. Maar dat kunnen ook wel eens andere vruchten zijn. De akker kan ook wel eens gezuiverd worden.
Denk aan Jeremia 1: afbreken, uitrukken, verstoren, verderven........dat vooral, en daarnaast bouwen en planten.
De tijd zal alles leren. Al heb ik het gevoel dat de bediening van Ds. V. in Capelle wel eens schiftend van aard zal zijn en daarin zuiverend.
En mag ik vragen waarom?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Jantje »

JCRyle schreef:
Jantje schreef:
JCRyle schreef:Het zal blijken uit de vruchten of Ds. Verschuure in Capelle-Middelwatering moet zijn. En dan zijn de vruchten heel eenvoudig: Of er zondaren tot Christus komen!
Wat is dit opnieuw weer een akelige reactie. Zo van: 'Ik geloof het nog niet hoor, wat er in de intredepreek is gezegd.'
Ik ben het ook niet altijd met DIA eens. Maar deze keer volmondend wel.
Er werd inderdaad erg naar en sarcastisch gereageerd toen ds. Verschuure het beroep naar Capelle had aangenomen. En toen vond ik de weg al getuigen van wonderen des HEEREN, gezien de manier waarop het tweetal toen tot stand kwam. Echter, er werd, in bijzonderheid ook door u, heel naar en ongelovig op gereageerd. Zo van: 'Hij past daar niet, dus het is niet Gods weg.' Volgens mij weet u nu wel beter...
Ik vind het diep treurig dat Gods wonderen zo worden afgeschilderd. Ik weet wel, tegenwoordig wil men zulke predikanten niet meer horen.
Besef toch mensen, dat de preek, als we die gehoord hebben, eenmaal tegen ons zal getuigen, en dat om eigen schuld, in bijzonderheid ongeloof naar Gods daden en Zijn voorzienigheid.

Wie Gods knechten aanraakt, raakt Gods oogappel aan!

Als de situatie andersom was geweest, had ik óók zo gereageerd. (Wie vatte kan, die vatte het.)
Je zult begrijpen dat ik het hierin niet met je meegaat. Je trekt mijn reactie geheel in de negatieve sfeer. Daarnaast zijn je terugwijzingen naar mijn eerdere postings niet correct. En vervolgens torpedeer je ook nog een vooroordeel over o.a. mij t.o.v. 'zulke predikanten'.
En het lijkt mij helder dat ik op dergelijke vooringenomen postings verder niet in ga.
U zegt dat aan de vruchten openbaar zal komen of ds. Verschuure naar Capelle aan den IJssel-Middelwatering moest komen. Maar hoe ziet u dat dan in de Bijbel, bij bijvoorbeeld Jeremía? Die had toch ook nauwelijks vrucht?
Ik lees soms wel eens in een overlijdensadvertentie die een kerkenraad geplaatst heeft voor een predikant, ouderling of diaken: 'De eeuwigheid zal openbaren wat de vruchten zijn.'
1 Korinthe 3:
1 En ik, broeders, kon tot u niet spreken als tot geestelijken, maar als tot vleselijken, als tot jonge kinderen in Christus.
2 Ik heb u met melk gevoed, en niet met vaste spijs; want gij vermocht toen nog niet; ja, gij vermoogt ook nu nog niet.
3 Want gij zijt nog vleselijk; want dewijl onder u nijd is, en twist, en tweedracht, zijt gij niet vleselijk, en wandelt gij niet naar den mens?
4 Want als de een zegt: Ik ben van Paulus; en een ander: Ik ben van Apollos; zijt gij niet vleselijk?
5 Wie is dan Paulus, en wie is Apollos, anders dan dienaars, door welke gij geloofd hebt, en dat, gelijk de Heere aan een iegelijk gegeven heeft?
6 Ik heb geplant, Apollos heeft nat gemaakt; maar God heeft den wasdom gegeven.
7 Zo is dan noch hij, die plant, iets, noch hij, die nat maakt, maar God, Die den wasdom geeft.
8 En die plant, en die nat maakt, zijn een; maar een iegelijk zal zijn loon ontvangen naar zijn arbeid.
9 Want wij zijn Gods medearbeiders; Gods akkerwerk, Gods gebouw zijt gij.
10 Naar de genade Gods, die mij gegeven is, heb ik als een wijs bouwmeester het fondament gelegd; en een ander bouwt daarop. Maar een iegelijk zie toe, hoe hij daarop bouwe.
11 Want niemand kan een ander fondament leggen, dan hetgeen gelegd is, hetwelk is Jezus Christus.
12 En indien iemand op dit fondament bouwt: goud, zilver, kostelijke stenen, hout, hooi, stoppelen;
13 Eens iegelijks werk zal openbaar worden; want de dag zal het verklaren, dewijl het door vuur ontdekt wordt; en hoedanig eens iegelijks werk is, zal het vuur beproeven.
14 Zo iemands werk blijft, dat hij daarop gebouwd heeft, die zal loon ontvangen.
15 Zo iemands werk zal verbrand worden, die zal schade lijden; maar zelf zal hij behouden worden, doch alzo als door vuur.
16 Weet gij niet, dat gij Gods tempel zijt, en de Geest Gods in ulieden woont?
17 Zo iemand den tempel Gods schendt, dien zal God schenden; want de tempel Gods is heilig, welke gij zijt.
18 Niemand bedriege zichzelven. Zo iemand onder u dunkt, dat hij wijs is in deze wereld, die worde dwaas, opdat hij wijs moge worden.
19 Want de wijsheid dezer wereld is dwaasheid bij God; want er is geschreven: Hij vat de wijzen in hun arglistigheid;
20 En wederom: De Heere kent de overleggingen der wijzen, dat zij ijdel zijn.
21 Niemand dan roeme op mensen; want alles is uwe.
22 Hetzij Paulus, hetzij Apollos, hetzij Cefas, hetzij de wereld, hetzij leven, hetzij dood, hetzij tegenwoordige, hetzij toekomende dingen, zij zijn alle uwe.
23 Doch gij zijt van Christus, en Christus is Gods.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
-DIA-
Berichten: 32814
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door -DIA- »

De vrucht is altijd tweeledig.
1. Degene die zich aan het Woord stoot (waartoe zij ook gezet zijn) tot een eeuwig oordeel.
2. of tot het eeuwige leven, namelijk in diegenen waar het Woord kracht doet.
Die kracht is niet van een leraar (dominee), maar van Gods Geest.

Zie ook 1 Petrus 2:6-9 en andere plaatsen
6 Daarom is ook vervat in de Schrift: Ziet, Ik leg in Sion een uitersten Hoeksteen, Die uitverkoren en dierbaar is; en: Die in Hem gelooft, zal niet beschaamd worden.
7 U dan, die gelooft, is Hij dierbaar; maar den ongehoorzamen wordt gezegd: De Steen, Dien de bouwlieden verworpen hebben, Deze is geworden tot een hoofd des hoeks, en een steen des aanstoots, en een rots der ergernis;
8 Dengenen namelijk, die zich aan het Woord stoten, ongehoorzaam zijnde, waartoe zij ook gezet zijn.
9 Maar gij zijt een uitverkoren geslacht, een koninklijk priesterdom, een heilig volk, een verkregen volk; opdat gij zoudt verkondigen de deugden Desgenen, Die u uit de duisternis geroepen heeft tot Zijn wonderbaar licht.
© -DIA- 18-05-2024: 32800
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Wandelende »

De discussie die gevolgd is op mijn postings heb ik niet bedoeld. Helaas volgt er een negatief over en weer gesprek. Ik onderschrijf dan ook niet de inhoud en de wijze van de discussie. Helaas.
(~)
-DIA-
Berichten: 32814
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door -DIA- »

Wandelende schreef:De discussie die gevolgd is op mijn postings heb ik niet bedoeld. Helaas volgt er een negatief over en weer gesprek. Ik onderschrijf dan ook niet de inhoud en de wijze van de discussie. Helaas.
Het forum een beetje kennende was het te verwachten.
© -DIA- 18-05-2024: 32800
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door JCRyle »

Jantje schreef:U zegt dat aan de vruchten openbaar zal komen of ds. Verschuure naar Capelle aan den IJssel-Middelwatering moest komen. Maar hoe ziet u dat dan in de Bijbel, bij bijvoorbeeld Jeremía? Die had toch ook nauwelijks vrucht?
Ik lees soms wel eens in een overlijdensadvertentie die een kerkenraad geplaatst heeft voor een predikant, ouderling of diaken: 'De eeuwigheid zal openbaren wat de vruchten zijn.'
Om heel eerlijk te zijn heb ik niet de behoefte om dit hier uit te gaan lopen pluizen.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Ditbenik »

Herman schreef:
eilander schreef:
Herman schreef:Je wordt geroepen om te arbeiden, niet om stil te zitten met je geroepen zijn. Dus Spurgeon heeft wel een punt. Maar beter omschreven zou zijn dat de vrucht de roeping bevestigd.
Dat lijkt me nogal logisch, niemand zegt dat je stil moet zitten, dat is het punt niet.
Ja, ho even. Jij bent het niet met Spurgeon eens. Ik masseer alleen zijn stelling enigszins.

Een aanvullend argument. In gouden keten van het heil spreken we ook van roeping, maar dan heeft dat wel gevolgen voor geloof, rechtvaardiging enzovoorts. Waarom dan niet in de ambtelijke bediening? Zeker weten dat je geroepen bent, heeft in zichzelf voldoende verwachting om ook het vervolg bevestigd te zien.

En dat kan onzekerheid opleveren als de vrucht uitblijft. Daar is niets mis mee, omdat volgens Romeinen 5 je onder veel verdrukkingen zult ingaan.
Dat staat er in Romeinen 5 helemaal niet. Zelfs niet iets wat er op lijkt. En dat staat ook niet ergens anders.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12174
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Herman »

Goed. het woord verdrukkingen komt in Romeinen 5 voor. Daar leiden verdrukkingen tot lijdzaamheid. Het door verdrukkingen ingaan staat in Handelingen 14. Dus het is een redelijke te onderbouwen bijbelse opmerking. Maar ik geef direct toe dat ik het zeer associatief naar voren breng.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door eilander »

Ditbenik schreef:
Herman schreef:En dat kan onzekerheid opleveren als de vrucht uitblijft. Daar is niets mis mee, omdat volgens Romeinen 5 je onder veel verdrukkingen zult ingaan.
Dat staat er in Romeinen 5 helemaal niet. Zelfs niet iets wat er op lijkt. En dat staat ook niet ergens anders.
Handelingen 14:22 "Versterkende de zielen der discipelen, en vermanende, dat zij zouden blijven in het geloof, en dat wij door vele verdrukkingen moeten ingaan in het Koninkrijk Gods."
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door JCRyle »

eilander schreef:
Ditbenik schreef:
Herman schreef:En dat kan onzekerheid opleveren als de vrucht uitblijft. Daar is niets mis mee, omdat volgens Romeinen 5 je onder veel verdrukkingen zult ingaan.
Dat staat er in Romeinen 5 helemaal niet. Zelfs niet iets wat er op lijkt. En dat staat ook niet ergens anders.
Handelingen 14:22 "Versterkende de zielen der discipelen, en vermanende, dat zij zouden blijven in het geloof, en dat wij door vele verdrukkingen moeten ingaan in het Koninkrijk Gods."
En de verdrukking is dan het uitblijven van vrucht?
Plaats reactie