Aanpassing kerken bij strengere maatregelen overheid

De kerken moeten ook maatregelen nemen

Eens
47
55%
Oneens
35
41%
Geen mening
4
5%
 
Totaal aantal stemmen: 86

Ukkie
Berichten: 1066
Lid geworden op: 21 nov 2020, 22:17
Locatie: Rotterdam

Re: Aanpassing kerken bij strengere maatregelen overheid

Bericht door Ukkie »

Herman schreef:
Ukkie schreef:
Herman schreef:Dat sluit ik niet uit. Maar nalaten wat God zelf gebiedt lijkt me eerder een obstakel erbij dan een oplossing tot het vraagstuk.
Gebied God tegen alle waarschuwingen in om toch samen te komen?
Laten we ook dankbaar zijn wat de Heere nog geeft in het contact met onze broeders en zusters via vele wegen van de techniek.
Wie waarschuwt er? God zelf? En dan in de vorm: kijk uit en vlucht voor mijn oordelen van Mij vandaan?

Of zou het niet eerder zo zijn, naar Mij toe?
Tot de Heere de toevlucht nemen staat toch niet gelijk aan het samenkomen van de gemeente.
Wat ik al zei:de Heere heeft meer dan één mogelijkheid. Begrijp wel: Ik vind het samenkomen met de broeders en zusters ook te verkiezen boven de digitale samenkomst.
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Aanpassing kerken bij strengere maatregelen overheid

Bericht door samanthi »

Herman schreef:
samanthi schreef:
Herman schreef:Dat sluit ik niet uit. Maar nalaten wat God zelf gebiedt lijkt me eerder een obstakel erbij dan een oplossing tot het vraagstuk.
Wat is dan volgens jou hetgeen de Heere gebiedt?
De onderlinge bijeenkomst niet na te laten als je ziet dat de laatste dag naderbijkomt.
Als die onderlinge bijeenkomsten iets gewijzigd zijn door de situatie, blijven we bij elkaar komen, als je gezin al een kerkje op zich is, als je met je andere gemeenteleden contact houdt, als je over de Heere spreekt, in heel kleine setting, is dat ook een onderlinge bijeenkomst. Het is zo belangrijk om te bedenken wat je in de kerk doet... Wat je buiten de kerk doet, het hangt niet af van die twee kerkdiensten, het hele gemeente zijn, zoals beschreven bestaat in de brieven, gaat zoveel dieper.

Zijn we dankbaar met de technieken? Je kunt toch luisteren, meeluisteren, zelfs meekijken, meebidden, meeleven.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12286
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Aanpassing kerken bij strengere maatregelen overheid

Bericht door Herman »

Je zult je moeten afvragen waarom de kerk al zo'n negentienhonderdnegentig jaar als gemeente samenkomt. Samenkomen is fysiek. Dat sluit andere manieren niet uit, maar die andere manieren zijn geen substituut voor het samen aanbidden.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Aanpassing kerken bij strengere maatregelen overheid

Bericht door samanthi »

Herman schreef:Je zult je moeten afvragen waarom de kerk al zo'n negentienhonderdnegentig jaar als gemeente samenkomt. Samenkomen is fysiek. Dat sluit andere manieren niet uit, maar die andere manieren zijn geen substituut voor het samen aanbidden.

Het blijft een noodoplossing.
Ik ben dankbaar voor alles wat we wél hebben.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12286
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Aanpassing kerken bij strengere maatregelen overheid

Bericht door Herman »

samanthi schreef:Het blijft een noodoplossing.
Ik ben dankbaar voor alles wat we wél hebben.
Het is géén oplossing. Binnen het tijdsbestek van een uur worden in verschillende topics de volgende zaken benoemd:
- kinderen haken af;
- volwassenen shoppen van de ene kerk naar de andere;
- gezinnen raken compleet van God los;

En mijn toevoeging: het terugtrekken van Gods Geest (naar aanleiding van een persoonlijke opmerking van iemand, die al tijdens zich zelf als een toeschouwer bij een dienst ziet, en niet als iemand die wordt aangesproken).

Dat zijn geen oplossingen, maar problemen. De nood is dus niet de corona, maar het feit dat we God bij het oud vuil kunnen zetten.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Aanpassing kerken bij strengere maatregelen overheid

Bericht door samanthi »

Herman schreef:
samanthi schreef:Het blijft een noodoplossing.
Ik ben dankbaar voor alles wat we wél hebben.
Het is géén oplossing. Binnen het tijdsbestek van een uur worden in verschillende topics de volgende zaken benoemd:
- kinderen haken af;
- volwassenen shoppen van de ene kerk naar de andere;
- gezinnen raken compleet van God los;

En mijn toevoeging: het terugtrekken van Gods Geest (naar aanleiding van een persoonlijke opmerking van iemand, die al tijdens zich zelf als een toeschouwer bij een dienst ziet, en niet als iemand die wordt aangesproken).

Dat zijn geen oplossingen, maar problemen. De nood is dus niet de corona, maar het feit dat we God bij het oud vuil kunnen zetten.
Mensen die de Heere niet kennen, zullen anders uit gewoonte naar de kerk gaan, ik heb niet het idee dat God bij het oud vuil gezet wordt, het leven met de Heere hangt van meer dingen af, niet speciaal met honderden in één gebouw zitten, dat kan erbij horen, maar zoals ik al schreef, als het daar van af hangt, dan is de kerk allang dood, of in slaap, net zoals je het ziet. Onderlinge bijeenkomsten door de week, hoeveel komen er?
Dat zijn ook onderlinge bijeenkomsten en ook de opdracht elkaar te vermanen te onderwijzen, naar elkaar omzien. Dat is ook gemeente zijn en daar zijn we veel verder af dan je denkt.

Als je twee keer in de week de kerkdienst bezoekt en verder ombekeerd voortleeft?

Ik bedoel echt niet dat het ideaal ik mis de contacten, maar probeer die zo veel mogelijk op te vangen door mensen persoonlijk te benaderen.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3124
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Aanpassing kerken bij strengere maatregelen overheid

Bericht door Lilian1975 »

samanthi schreef:
Herman schreef:Je zult je moeten afvragen waarom de kerk al zo'n negentienhonderdnegentig jaar als gemeente samenkomt. Samenkomen is fysiek. Dat sluit andere manieren niet uit, maar die andere manieren zijn geen substituut voor het samen aanbidden.

Het blijft een noodoplossing.
Ik ben dankbaar voor alles wat we wél hebben.
Noodoplossing?
Noodverband misschien?
Ik bedoel ik moet al drie kwart jaar "dankbaar" zijn voor de digitale mogelijkheden. Dat we sinds maart amper in de kerk zijn geweest? En het grootste gedeelte sinds maart niet gezien te hebben? Maar ondertussen zien dat de essentie van gemeente zijn aan het afkalven is?
Waarom riskeren christenen hun leven in andere landen om fysiek samen te komen als ze misschien wel veel veiliger digitaal samen kunnen komen? Ze brengen door te gaan zichzelf en anderen toch in gevaar? En in die landen is gevaar ook echt gevaar.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Aanpassing kerken bij strengere maatregelen overheid

Bericht door samanthi »

Lilian1975 schreef:
samanthi schreef:
Herman schreef:Je zult je moeten afvragen waarom de kerk al zo'n negentienhonderdnegentig jaar als gemeente samenkomt. Samenkomen is fysiek. Dat sluit andere manieren niet uit, maar die andere manieren zijn geen substituut voor het samen aanbidden.

Het blijft een noodoplossing.
Ik ben dankbaar voor alles wat we wél hebben.
Noodoplossing?
Noodverband misschien?
Ik bedoel ik moet al drie kwart jaar "dankbaar" zijn voor de digitale mogelijkheden. Dat we sinds maart amper in de kerk zijn geweest? En het grootste gedeelte sinds maart niet gezien te hebben? Maar ondertussen zien dat de essentie van gemeente zijn aan het afkalven is?
Waarom riskeren christenen hun leven in andere landen om fysiek samen te komen als ze misschien wel veel veiliger digitaal samen kunnen komen? Ze brengen door te gaan zichzelf en anderen toch in gevaar? En in die landen is gevaar ook echt gevaar.
Dat je het grootste gedeelte niet gezien hebt is toch niet nodig? Je kunt toch contact hebben buiten kerkdiensten om? Je kunt met een twee of drie samen bidden en Bijbellezen... Toch? Daar zit het probleem zoals ik al schreef, ik vind het evenzo heel erg dat we niet kunnen samenkomen, (digitaal samenkomen is voor vervolgde christenen helemaal niet veiliger,) maar ben dankbaar dat het al driekwart jaar zo kan.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Laag
Berichten: 657
Lid geworden op: 26 apr 2017, 11:27

Re: Aanpassing kerken bij strengere maatregelen overheid

Bericht door Laag »

Ik hoop dat de kerken op een verantwoorde wijze samen blijven komen. De kerkenraad heeft niet alleen een verantwoordelijkheid voor de lichamelijke gezondheid, maar ook de geestelijke. En als ik hoor en lees, wat hier en elders naar voren wordt gebracht, dan moeten we ons allemaal zorgen maken. Er gaat véél kapot, wat onherstelbaar is. In onze jongeren, ouderen, families, gemeenten.
De Heere bemint de poorten Sions, boven alle woningen Jakobs. Het opgaan, het zijn, het beleven, het bukken, het horen in Gods Huis, is zoveel beter als achter een laptop. Hoeveel pijn zal het God doen, dat de fysieke kerkdiensten weggerelativeerd worden, ten gunste van online.
Aan alle plaats, waar Ik Mijns Naams gedachtenis stichten laat, daar zál Ik komen en u zegenen!
Zeeuw
Berichten: 11890
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Aanpassing kerken bij strengere maatregelen overheid

Bericht door Zeeuw »

Zijn er hier mensen die bij digitale diensten bv een eenzaam persoon uitnodigen om met hen de dienst mee te maken?
Habitat
Berichten: 771
Lid geworden op: 27 mei 2016, 21:08

Re: Aanpassing kerken bij strengere maatregelen overheid

Bericht door Habitat »

Het klinkt wellicht vreemd, maar wat betreft de kerk had ik liever gehad dat we de digitale mogelijkheden niet hadden. Soms is de afwezigheid van een 'noodoplossing' beter dan de 'noodoplossing'.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Aanpassing kerken bij strengere maatregelen overheid

Bericht door Bezorgd »

Het moet maar eens stoppen met het aanpassen.
Als essentiële winkels open mogen blijven, moeten kerken dat zeker.
Zeeuw
Berichten: 11890
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Aanpassing kerken bij strengere maatregelen overheid

Bericht door Zeeuw »

Lilian1975 schreef:
samanthi schreef:
Herman schreef:Je zult je moeten afvragen waarom de kerk al zo'n negentienhonderdnegentig jaar als gemeente samenkomt. Samenkomen is fysiek. Dat sluit andere manieren niet uit, maar die andere manieren zijn geen substituut voor het samen aanbidden.

Het blijft een noodoplossing.
Ik ben dankbaar voor alles wat we wél hebben.
Noodoplossing?
Noodverband misschien?
Ik bedoel ik moet al drie kwart jaar "dankbaar" zijn voor de digitale mogelijkheden. Dat we sinds maart amper in de kerk zijn geweest? En het grootste gedeelte sinds maart niet gezien te hebben? Maar ondertussen zien dat de essentie van gemeente zijn aan het afkalven is?
Waarom riskeren christenen hun leven in andere landen om fysiek samen te komen als ze misschien wel veel veiliger digitaal samen kunnen komen? Ze brengen door te gaan zichzelf en anderen toch in gevaar? En in die landen is gevaar ook echt gevaar.
Ik heb vele mensen gezien in de digitale Bijbelstudie en met veel mensen via whatsapp contact en doe ook regelmatig wandelafspraken.
Als je anderen noemt die hun leven riskeren, waarom pak je die makkelijke middelen voor contact dan niet gewoon?
Ambtenaar
Berichten: 9394
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Aanpassing kerken bij strengere maatregelen overheid

Bericht door Ambtenaar »

Laag schreef:Ik hoop dat de kerken op een verantwoorde wijze samen blijven komen. De kerkenraad heeft niet alleen een verantwoordelijkheid voor de lichamelijke gezondheid, maar ook de geestelijke. En als ik hoor en lees, wat hier en elders naar voren wordt gebracht, dan moeten we ons allemaal zorgen maken. Er gaat véél kapot, wat onherstelbaar is. In onze jongeren, ouderen, families, gemeenten.
De Heere bemint de poorten Sions, boven alle woningen Jakobs. Het opgaan, het zijn, het beleven, het bukken, het horen in Gods Huis, is zoveel beter als achter een laptop. Hoeveel pijn zal het God doen, dat de fysieke kerkdiensten weggerelativeerd worden, ten gunste van online.
Aan alle plaats, waar Ik Mijns Naams gedachtenis stichten laat, daar zál Ik komen en u zegenen!
In andere landen digitaal samenkomen is juist onveiliger, omdat de staat het internet daar veel meer controleert.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23981
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Aanpassing kerken bij strengere maatregelen overheid

Bericht door refo »

Habitat schreef:Het klinkt wellicht vreemd, maar wat betreft de kerk had ik liever gehad dat we de digitale mogelijkheden niet hadden. Soms is de afwezigheid van een 'noodoplossing' beter dan de 'noodoplossing'.
Dat klinkt inderdaad vreemd. Dan had je nu al een maand of zes niet naar de kerk gekund. Als dat is wat je wilt.
Plaats reactie