Samenvoegen kerkverbanden

Met welk kerkverband zie je het zitten om samen één kerkverband te vormen?

PKN (breed)
7
4%
PKN (GB)
17
10%
HHK
34
20%
CGK (breed)
6
4%
CGK (BhP)
29
17%
GKV
5
3%
GG
26
15%
GGiN
19
11%
OGGiN
16
10%
Vrije Gemeenten
9
5%
 
Totaal aantal stemmen: 168

eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Samenvoegen kerkverbanden

Bericht door eilander »

Geytenbeekje schreef:
eilander schreef:Als het gaat over de OGGiN, dan is er altijd wel een stroming geweest die nog iets had van het verlangen om terug te keren tot de vaderlandse kerk (of die nog bestaat en zo ja, wat dat dan is laat ik even in het midden). De oorspronkelijke gedachte dat de afscheiding tijdelijk was en dat er een weg terug mogelijk zou zijn, leeft echter in mijn waarneming steeds minder.
Je had volgens mij wel wat mensen die bij de vorming van de HHK, overstapte van OGGiN naar HHK.
Klopt. Ik heb dat destijds ook voorgesteld.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Samenvoegen kerkverbanden

Bericht door Ditbenik »

Geytenbeekje schreef:
J.C. Philpot schreef:
HersteldHervormd schreef:Laatst had ik het met mijn opa over de Hervormde wind die nu steeds meer en meer in de OGGiN hoort. Mijn opa zei, dan kunnen we samen gaan met de OGGiN. Vandaar ook het starten van dit topic ;)
Afgezien van Ds. Kort, waar in de OGGiN hoor je die Hervormde wind?
ds P. van Veen, denk ik. De rest zou ik niet zo weten. Ik dacht ds P. van Veen dezelfde doopstandpunt heeft als ds Kort.
Ik denk het ook ja. Ds Kort is predikant geweest in de NHK en ds Van Veen was na zijn bekering jarenlang ouderling in de NHK.
Geytenbeekje
Berichten: 8331
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Samenvoegen kerkverbanden

Bericht door Geytenbeekje »

eilander schreef:
Geytenbeekje schreef:
eilander schreef:Als het gaat over de OGGiN, dan is er altijd wel een stroming geweest die nog iets had van het verlangen om terug te keren tot de vaderlandse kerk (of die nog bestaat en zo ja, wat dat dan is laat ik even in het midden). De oorspronkelijke gedachte dat de afscheiding tijdelijk was en dat er een weg terug mogelijk zou zijn, leeft echter in mijn waarneming steeds minder.
Je had volgens mij wel wat mensen die bij de vorming van de HHK, overstapte van OGGiN naar HHK.
Klopt. Ik heb dat destijds ook voorgesteld.
Je had voorgesteld dat jouw gemeente HHG ging worden? Was er al een HHG in jouw toenmalige woonplaats?
Laatst gewijzigd door Geytenbeekje op 21 dec 2021, 14:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Samenvoegen kerkverbanden

Bericht door Ditbenik »

Geytenbeekje schreef:
eilander schreef:
Geytenbeekje schreef:
eilander schreef:Als het gaat over de OGGiN, dan is er altijd wel een stroming geweest die nog iets had van het verlangen om terug te keren tot de vaderlandse kerk (of die nog bestaat en zo ja, wat dat dan is laat ik even in het midden). De oorspronkelijke gedachte dat de afscheiding tijdelijk was en dat er een weg terug mogelijk zou zijn, leeft echter in mijn waarneming steeds minder.
Je had volgens mij wel wat mensen die bij de vorming van de HHK, overstapte van OGGiN naar HHK.
Klopt. Ik heb dat destijds ook voorgesteld.
Je had voorgesteld dat jouw gemeente HHK ging worden? Was er al een HHK in jouw toenmalige woonplaats?
En nu nog niet. Alleen een HHG :)
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Samenvoegen kerkverbanden

Bericht door eilander »

Ben je niet in de war met ds. A.F.R. van de Veen?
Geytenbeekje
Berichten: 8331
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Samenvoegen kerkverbanden

Bericht door Geytenbeekje »

Mij lijkt trouwens ook raar om te vragen of je als kerk over wilt stappen naar de HHG, terwijl er al een HHG in het dorp is. Dan zou samenvoegen heel goed zijn, en over het algemeen zijn OGGiN-gemeenten ook niet zo groot, dus dat zal wel moeten lukken lijkt me.
Laatst gewijzigd door Geytenbeekje op 21 dec 2021, 14:40, 1 keer totaal gewijzigd.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Samenvoegen kerkverbanden

Bericht door eilander »

Ditbenik schreef:
Geytenbeekje schreef:
eilander schreef:Klopt. Ik heb dat destijds ook voorgesteld.
Je had voorgesteld dat jouw gemeente HHK ging worden? Was er al een HHK in jouw toenmalige woonplaats?
En nu nog niet. Alleen een HHG :)
De HHK was toen in wording, dus het zou geen enkel probleem - ik bedoel 'technisch' gesproken - om van onze OGGiN-gemeente een HHG te maken. Er is in mijn woonplaats van toen nog steeds geen HHG. Dus het kan nog...
Geytenbeekje
Berichten: 8331
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Samenvoegen kerkverbanden

Bericht door Geytenbeekje »

eilander schreef:
Ditbenik schreef:
Geytenbeekje schreef:
eilander schreef:Klopt. Ik heb dat destijds ook voorgesteld.
Je had voorgesteld dat jouw gemeente HHK ging worden? Was er al een HHK in jouw toenmalige woonplaats?
En nu nog niet. Alleen een HHG :)
De HHK was toen in wording, dus het zou geen enkel probleem - ik bedoel 'technisch' gesproken - om van onze OGGiN-gemeente een HHG te maken. Er is in mijn woonplaats van toen nog steeds geen HHG. Dus het kan nog...
Wellicht dat je het opnieuw kan vragen :huhu
HersteldHervormd
Berichten: 6358
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Samenvoegen kerkverbanden

Bericht door HersteldHervormd »

J.C. Philpot schreef:
HersteldHervormd schreef:Laatst had ik het met mijn opa over de Hervormde wind die nu steeds meer en meer in de OGGiN hoort. Mijn opa zei, dan kunnen we samen gaan met de OGGiN. Vandaar ook het starten van dit topic ;)
Afgezien van Ds. Kort, waar in de OGGiN hoor je die Hervormde wind?
Bij allemaal inmiddels vind ik.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
HersteldHervormd
Berichten: 6358
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Samenvoegen kerkverbanden

Bericht door HersteldHervormd »

eilander schreef:Ben je niet in de war met ds. A.F.R. van de Veen?
Ja daar zijn ze mee in de war.

Kleine toevoeging, ik zie dat beide van de Veen's Hervormd waren.
Laatst gewijzigd door HersteldHervormd op 21 dec 2021, 14:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 9075
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Samenvoegen kerkverbanden

Bericht door J.C. Philpot »

HersteldHervormd schreef:Bij allemaal inmiddels vind ik.
Daar snap ik helemaal niets van. Waar zie je (om een voorbeeld te nemen) de Hervormde invloeden bij ds. Gerritsen?
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
HersteldHervormd
Berichten: 6358
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Samenvoegen kerkverbanden

Bericht door HersteldHervormd »

J.C. Philpot schreef:
HersteldHervormd schreef:Bij allemaal inmiddels vind ik.
Daar snap ik helemaal niets van. Waar zie je (om een voorbeeld te nemen) de Hervormde invloeden bij ds. Gerritsen?
Je hebt het bekende boekje van ds Kort. Eerst was het een behoorlijk opschudding, echter zijn de meeste predikanten het er inmiddels wel mee eens is mij verteld. Maar mogelijk was mijn bron niet correct.

Ds Kort heeft gewoon bepaalde mystieke zaken in de OGGiN aan de kaak gesteld.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 9075
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Samenvoegen kerkverbanden

Bericht door J.C. Philpot »

HersteldHervormd schreef:
J.C. Philpot schreef:
HersteldHervormd schreef:Bij allemaal inmiddels vind ik.
Daar snap ik helemaal niets van. Waar zie je (om een voorbeeld te nemen) de Hervormde invloeden bij ds. Gerritsen?
Je hebt het bekende boekje van ds Kort. Eerst was het een behoorlijk opschudding, echter zijn de meeste predikanten het er inmiddels wel mee eens is mij verteld. Maar mogelijk was mijn bron niet correct.

Ds Kort heeft gewoon bepaalde mystieke zaken in de OGGiN aan de kaak gesteld.
Je opmerking mbt Ds. Kort snap ik.

Je zegt echter bij alle predikanten een Hervormde invloed te bespeuren (citaat: "Bij allemaal inmiddels vind ik."). En dat snap ik niet.

Vandaar dat ik aan je vraag: wat zijn de Hervormde invloeden die je bijvoorbeeld bij ds. Gerritsen signaleerd?
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
HersteldHervormd
Berichten: 6358
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Samenvoegen kerkverbanden

Bericht door HersteldHervormd »

In de link is een hoop te lezen.

https://www.rd.nl/artikel/481310-ds-kor ... ergeboorte

Het gaat mij erom dat ds Kort een Hervormd standpunt heeft ingenomen. Over deze zaak zijn inmiddels de meeste OGGiN predikanten het eens. Volgens mij is er nog maar eentje over.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Plaats reactie